Strona główna
Poradniki

Renowacja i malowanie bramy garażowej – porady eksperta

Przeczytasz w 5 min
Z tego artykułu dowiesz się:

Jeśli nie szczędzisz sił i środków, by pielęgnować swój samochód, zadbaj również o świetny wygląd garażu, a konkretnie jego bramy. Renowacja bramy garażowej jest stosunkowo prosta i szybka – dzięki odpowiednim produktom można ją wykonać nawet w 1 dzień. Sprawdź, na co zwracać uwagę przy malowaniu bramy garażowej i jak krok po kroku przeprowadzić konserwację bramy garażowej.

Czym pomalować blaszany garaż?

Latem ostre słońce i wysokie temperatury, zimą mróz, deszcz i śnieg. Garaż jest nieustannie narażony na uszkodzenia i korozję, dlatego podczas renowacji musisz zapewnić mu jak najlepszą ochronę. Pomogą Ci w tym właściwie dobrane produkty.

Preparaty przygotowujące garaż do renowacji: zanim przystąpisz do malowania, musisz przygotować podłoże do nałożenia farby. Garaż należy więc umyć, najlepiej za pomocą myjki ciśnieniowej, a miejscowe plamy wyczyścić rozcieńczalnikiem. Odpowiedni rozcieńczalnik pozwoli również nadać emalii właściwą konsystencję. To szczególnie ważne, gdy planujesz malowanie natryskowe, wymagające dostosowania konsystencji farby do potrzeb urządzenia.

Specjalistyczna farba do metalu: wybierając farbę do malowania bramy garażowej, postaw na produkt przeznaczony właśnie do tego celu.

Sprawdź najpierw z jakiej blachy wykonany jest twój garaż: stalowej, aluminiowej czy ocynkowanej i dobierz odpowiednią emalię. Ważne jest też, aby farba miała zwiększoną odporność na warunki atmosferyczne i zapewnia ochronę przed korozją.

Te warunki spełnia emalia RAFIL Chlorokauczuk, która gwarantuje dekoracyjne, wysoce odporne wykończenie bramy garażowej z blachy stalowej. W przypadku farb chlorokauczukowych, mamy do wyboru szeroką paletę kolorystyczną – od odcieni stonowanych, pasujących do dachu czy ogrodzenia, jak czarny, antracyt, grafit czy ciemny brąz, aż po mocne barwy żółci, czerwieni czy błękitu, które w oryginalny sposób wyróżniają budynek.

Ważne!

Jednolite krycie podczas malowania garażu uzyskasz najłatwiej, inwestując w sprzęt do malowania natryskowego, co pozwoli Ci dotrzeć również do trudno dostępnych miejsc. Innym sposobem może być połączenie precyzji pędzla z estetyką wykończenia wałka z mikrofibry z krótkim włosiem.

Zastosowanie emalii chlorokauczukowej na podłoża metalowe wymaga uprzedniego zagruntowania powierzchni Podkładem Chlorokauczukowym RAFIL. Taki nowoczesny system do renowacji garażu ma właściwości antykorozyjne i gwarantuje długotrwały efekt dekoracyjny.

Malowanie bramy garażowej krok po kroku

  • Renowacja garażu z blachy za pomocą farby nie wymaga specjalnych umiejętności ani narzędzi. Jeśli wybrałeś emulsję i podkład, wystarczy zaopatrzyć się w wałek i pędzel do malowania detali. Ponieważ powierzchnia garażu zazwyczaj nie przekracza wymiarów pojedynczego pokoju, malowanie z łatwością przeprowadzisz samodzielnie.
  • Zacznij od przygotowania powierzchni bramy do malowania. Dokładnie ją umyj, używając wody z detergentem lub myjki ciśnieniowej. Gdy brama wyschnie, zwróć uwagę, czy w powłokę nie wdała się rdza, a jeśli tak, usuń ją papierem ściernym lub metalową szczotką. W tym wypadku stosowanie szlifierek mechanicznych nie jest wskazane. Na koniec nadaj blasze matowe wykończenie z pomocą papieru ściernego.
  • Renowacja bramy garażowej to dobra okazja, by nasmarować prowadnice i sprawdzić stan uszczelek, a w razie potrzeby wymienić je na nowe – zdejmij je jeszcze przed malowaniem.
  • Na tak przygotowaną powierzchnię nanieś podkład antykorozyjny dedykowany pod wybraną emalię chlorokauczukową, stosując się do zaleceń producenta. Jego kolor dopasuj do barwy farby (powinien być w podobnym lub nieco jaśniejszym odcieniu), a liczbę warstw i czas schnięcia oszacuj zgodnie z zaleceniami producenta. Tutaj doskonale sprawdzi się RAFIL Podkład Chlorokauczukowy.
  • Ostatnim i zarazem kluczowym etapem jest nałożenie farby nawierzchniowej, dzięki której brama garażowa odzyska świetny wygląd. Pamiętaj, by malowanie przebiegało w temperaturze około 20 stopni Celsjusza i przy dobrej, suchej pogodzie. W tych warunkach malowanie można przeprowadzić nawet w jeden dzień.
Malowanie bramy garażowej

Czym można pomalować bramę garażową?

Zastanawiając się nad tym, czym pomalować bramę garażową, najpierw należy sprawdzić, z jakiego materiału została ona wykonana i czy nie jest pokryta okleiną. W takim przypadku okleinę należy najpierw zdjąć i dobrać farbę odpowiednią do rodzaju blachy. Jeżeli blacha, z której wykonana jest brama garażowa jest aluminiowa lub ocynkowana, świetnie sprawdzi się emalia do dachu RAFIL Radach, która zniesie trudne warunki atmosferyczne i będzie odporna na uszkodzenia mechaniczne.

Najczęstsze błędy podczas malowania bramy garażowej

Jakich błędów nie należy popełniać w czasie malowania bramy garażowej? Oto lista najczęstszych pomyłek, które mogą skutkować nietrwałą powłoką oraz rozczarowującym efektem estetycznym:

  • Zły dobór wałka do malowania — należy używać miękkiego wałka flokowego lub innego przeznaczonego do aplikacji farb olejnych. Jeśli użyjesz innego, na bramie może być widoczna struktura.
  • Zły dobór pędzla (zza twardym włosiem) oraz wielokrotne przeciąganie pędzlem po powierzchni, co prowadzi do rozmiękczenia farby.
  • Użycie do rozcieńczania nieodpowiedniego rozcieńczalnika – rekomendujemy RAFIL Rozcieńczalnik Do Wyrobów Chlorokauczukowych i Poliwinylowych (w przypadku malowania farbą RAFIL Chlorokauczuk).
  • Malowanie w zbyt wysokiej temperaturze otoczenia – nie powinna wynosić więcej niż 25 stopni Celsjusza.
  • Malowanie przy zbyt dużej wilgotności powietrza (powyżej 80%), w czasie zachmurzenia, mgły, przed opadami deszczu. Wydłuża to czas wysychania powłoki i negatywnie wpływa na jej jakość.
  • Zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura malowanej powłoki metalowej – powinna przekraczać minimum o 3°C temperaturę punktu rosy.
  • Zbyt mało staranne oczyszczenie powłoki przed malowaniem. Z elementów przeznaczonych do malowania musisz usunąć zanieczyszczenia, które mogą pogorszyć przyczepność, a w konsekwencji spowodować wady powłoki i przedwczesne jej odspajanie. Właściwie przygotowana powierzchnia powinna być wolna od kurzu, piasku, luźnej rdzy, olejów, smarów i innych zanieczyszczeń. Jest to szczególnie ważne, gdy chcesz zapewnić podłożu pełną ochronę antykorozyjną.
  • Brak wcześniejszego zabezpieczenia metalowej powierzchni przy pomocy Podkładu Antykorozyjnego RAFIL. Pozostawianie podłoża bez zabezpieczenia powoduje bardzo szybkie powstawanie rdzy nalotowej. Osłabia to powłokę i jej właściwości antykorozyjne.
  • W przypadku malowania poprzedniej powłoki należy sprawdzić, czy nowa nie zareaguje niewłaściwie ze starą. Aby to zrobić, nałóż warstwę farby na niewielką powierzchnię i pozostaw na czas od 3 do 6 godzin. Po tym czasie sprawdź, czy nowa warstwa nie odspaja i nie łuszczy się.

Wymiana okleiny w bramie garażowej

Jeśli chcesz, możesz samodzielnie wymienić okleinę na nową. Jest to pracochłonne, ale pozwoli Ci nadać bramie zupełnie nowy wygląd. Jak to zrobić?

  • Zamów nową okleinę, dostosowaną do wymiarów bramy garażowej. Potrzebujesz też nożyka do tapetowania, kleju do oklein, wałka do jego rozprowadzania, ścierki lub gąbki do wygładzania nowej okleiny.
  • Usuń poprzednią okleinę – możesz to zrobić z użyciem np. opalarki i oderwać nożykiem.
  • Oczyść starannie bramę z pozostałości kleju i okleiny, a następnie odtłuść i wysusz.
  • Nałóż klej na powierzchnię bramy z pomocą pędzla, a następnie ostrożnie dociśnij okleinę od bramy, tak aby uniknąć pęcherzyków powietrza.

Jeśli to zadanie jest dla Ciebie za trudne, przemyśl zatrudnienie specjalistów, którzy zrobią to szybciej i bez błędów. Mamy nadzieję, że z naszymi wskazówkami renowacja i malowanie bramy garażowej staną się łatwiejsze!

Galeria zdjęć

No items found.
Polecany produkt

  • Wydajność:
    m2 / L
  • Stopień połysku:
    Efekt młotkowy
    Połysk
    Półmat
    Mat
Szczegóły produktu
Porada eksperta
Pliki do pobrania
No items found.

Powiązane produkty

No items found.

Przeczytaj również

Malowanie aluminium może być łatwe i przyjemne – wystarczy, że odpowiednio przygotujesz się do planowanej pracy. Sprawdź, jak powinno wyglądać czyszczenie aluminium z rdzy oraz starych powłok malarskich i jak przygotować powierzchnię do malowania. Dowiedz się, jaką farbę wybrać i o czym pamiętać, aby cieszyć się długotrwałymi efektami.

Aluminium – najważniejsze informacje

Aluminium to lekki metal (jest trzykrotnie lżejszy od żelaza!), którego stopy wykorzystuje się w przemyśle, lotnictwie, motoryzacji, a nawet w branży spożywczej – do produkcji puszek czy kapsli do butelek.

Ze względu na plastyczność oraz niewielką wagę aluminium powszechnie wykorzystywane jest również w budownictwie. Stosuje się je do produkcji profili okiennych, dachówek, rynien, bram garażowych, żaluzji okiennych i wielu innych.

Pomimo swoich wyjątkowych właściwości, aluminium (jak każdy metal) może z biegiem czasu tracić swoje właściwości i estetyczny wygląd. Na szczęście proces korozji aluminium można spowolnić, zabezpieczając je odpowiednimi preparatami.

Symbol pierwiastka

Aluminium, korozja i czyszczenie

Aluminiowa powierzchnia, którą planujesz odnowić, musi zostać dokładnie oczyszczona ze wszelkich substancji, które mogłyby pogarszać przyczepność farby i sprzyjać korodowaniu metalu. Aby zrobić to dokładnie, postępuj według poniższych wskazówek.

  • Przygotuj:
    • drucianą szczotkę i/lub szlifierkę,
    • papier ścierny,
    • kilka miękkich ścierek,
    • gąbkę do mycia,
    • zapas czystej wody,
    • środek do odtłuszczania metalu (np. RAFIL Preparat Do Odtłuszczania).
  • Dokładnie przyjrzyj się aluminiowej konstrukcji i sprawdź, czy na jej powierzchni znajdują się ślady rdzy lub luźne fragmenty starej powłoki malarskiej (szczególną uwagę zwróć na trudnodostępne miejsca!).
  • Odstające fragmenty farby usuń przy pomocy szczotki lub szlifierki.
  • Pozbądź się wszystkich ognisk rdzy, przecierając metal gruboziarnistym papierem ściernym lub szlifierką.
  • Przetrzyj całą powierzchnię papierem ściernym, aby zmatowić warstwę starej farby.
  • Wyczyść powierzchnię, usuwając z aluminium pył i wszelkie zabrudzenia.
  • Odtłuść metal, przecierając jego powierzchnię preparatem do odtłuszczania wymieszanym z wodą.
  • Pozostaw aluminium do wyschnięcia.

Po zakończeniu czyszczenia aluminium, powierzchnia metalu powinna być pozbawiona brudu oraz rdzy, zmatowiona i gotowa do malowania.

Czyszczenie powierzchni aluminiowej

Malowanie aluminium: podkład

Renowacja aluminium wymaga sięgnięcia po specjalistyczne produkty. Jakie?

Pierwszym środkiem, jaki należy nałożyć na powierzchnię odnawianego metalu, jest podkład gruntujący. Zwiększy on przyczepność docelowej farby oraz poprawi jej właściwości.

Nasz typ to RAFIL Podkład Antykorozyjny, który zapewnia doskonałą ochronę aluminium przed rdzą. Jego stosowanie jest niezwykle łatwe: wystarczy, że nałożysz go przy pomocy wałka lub pędzla (możesz sięgnąć również po natrysk hydrodynamiczny) i pozostawisz do wyschnięcia na 3-6 godzin. Jedna warstwa podkładu w zupełności wystarczy!

{{recomended-product}}

Malowanie aluminium: farba

Nakładanie emalii możesz rozpocząć wtedy, gdy podkład wyschnie (w przypadku RAFIL Podkład Antykorozyjny będzie to 3-6 godzin).

Malowanie aluminium rozpocznij od nałożenia pierwszej, cienkiej warstwy – możesz zrobić to przy pomocy pędzla, wałka lub natrysku. Jeśli malujesz natryskowo, pamiętaj o odpowiednim rozcieńczeniu emalii dedykowanym rozcieńczalnikiem do farb RAFIL Radach. Postaraj się, aby farba była rozłożona równomiernie i pokrywała wszystkie zakamarki konstrukcji.

Renowacja aluminium – jakiej farby użyć?

Farba do aluminium musi wyróżniać się doskonałymi właściwościami ochronnymi (zabezpieczać metal przez czynnikami atmosferycznymi oraz promieniowaniem UV) i oferować nieskazitelny efekt dekoracyjny. Nasza propozycja to RAFIL Radach – najwyższej jakości gruntoemalia do aluminium, stali i ocynku.

Malowanie natryskowe aluminium

Drugą warstwę farby nałóż po upływie co najmniej 6 godzin. Ponownie pozostaw powierzchnię do wyschnięcia i oceń efekt, jaki uzyskałeś. Jeżeli to konieczne, możesz zdecydować się na nałożenie kolejnej warstwy emalii – pamiętaj jednak, by zachować zalecany przez producenta odstęp czasowy (min. 6 godzin pomiędzy kolejnymi warstwami).

Jak wyczyścić i pomalować powierzchnię aluminiową? Porady eksperta

Przeczytasz w 5 min

Naprawa schodów zewnętrznych to przepis na nowy, odświeżony wygląd otoczenia domu i ogrodu. To także sposób, by schody dłużej pozostały w dobrej kondycji. Jak krok po kroku przeprowadzić malowanie schodów betonowych?

Betonowe schody w ogrodzie to wybór na lata, jednak warunki atmosferyczne i upływ czasu mogą sprawić, że ich struktura zostanie osłabiona. Wtedy konieczna będzie renowacja schodów. Podpowiadamy, jak przeprowadzić ją na własną rękę krok po kroku.

W artykule znajdziesz informację, jak rozpoznać, kiedy malowanie schodów betonowych jest niezbędne. Podpowiemy, jak przygotować je do renowacji oraz jakiej farby do betonowych schodów użyć.

Kiedy betonowe schody wymagają renowacji?

Dla jednych surowy i wysłużony wygląd betonu to atut, inni zaś akceptują tylko gładką powierzchnię i jednolity kolor. O renowacji betonowych schodów w ogrodzie nie powinna jednak decydować estetyka, ale bezpieczeństwo. Pamiętaj, że widoczne wykruszenia, odsłonięte pręty zbrojeniowe czy wyraźne pęknięcia świadczą o naruszeniu struktury betonu, co po dłuższym czasie może okazać się niebezpieczne. Luźne fragmenty betonu mogą się odłupać pod naciskiem, co stanowi realne zagrożenie dla każdego użytkownika.

Ważne!

Schody budowane z myślą o polskim klimacie powinny być wykonane z betonu mrozoodpornego o klasie C30/37 XF3 lub XF4, co zapewni im odporność nawet w najcięższych warunkach. Jeśli nie chcesz stosować dodatkowego wykończenia, rozważ użycie betonu architektonicznego o jednolitym kolorycie i gładkim wykończeniu.

Zareaguj, gdy tylko zauważysz pierwsze ubytki, dzięki czemu renowacja schodów betonowych będzie znacznie prostsza i szybsza niż wtedy, gdy dojdzie do poważnych uszkodzeń konstrukcyjnych, wymuszających formowanie stopni od podstaw. W ten sposób zaoszczędzisz nie tylko czas, ale też pieniądze, ponieważ dobrej jakości produkty do renowacji betonu bywają kosztowne i często są dostępne wyłącznie w dużych opakowaniach.

Zniszczone schody ogrodowe

Materiały do renowacji betonowych schodów

Wybór materiałów do renowacji betonowych schodów w ogrodzie zależy od poziomu zniszczenia konstrukcji. Niewielkie pęknięcia można po prostu wypełnić, ale przy poważnych ukruszeniach, wymagających rekonstrukcji schodów, konieczne będzie użycie kilku rodzajów produktów, które zapewnią przyczepność podłoża, wypełnienie i właściwe wykończenie powierzchni schodów. Są to:

  • żywica do sklejania rys i pęknięć składająca się z dwóch składników: bazy i utwardzacza, którymi po połączeniu wypełnisz ubytki;
  • preparat gruntujący, dzięki któremu masa naprawcza skuteczniej zwiąże się z podłożem;
  • preparat antykorozyjny do pokrycia zbrojenia – jeśli zaprawa, którą stosujesz, nie ma takich właściwości;
  • masa naprawcza jednowarstwowa lub trzy osobne produkty: zaprawa kontaktowa, wyrównująca i wypełniająca. W ten sposób wypełnisz ubytki lub uformujesz zupełnie nowe stopnie dzięki zastosowaniu produktu o odpowiednio gęstej konsystencji;
  • opcjonalnie zaprawa cementowa, która również umożliwia naprawę ubytków;
  • farba zabezpieczająca do betonu, na przykład RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa, która jest odporna na ścieranie, wilgoć, uderzenia i która nadaje schodom właściwości antypoślizgowe.
Renowacja zniszczonych schodów z betonu

Czym pomalować betonowe schody zewnętrzne?

Polecanym produktem do napraw schodów betonowych jest RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa. To produkt dwuskładnikowy, który składa się z emalii – składnika 1 i utwardzacza do emalii – składnika 2. Farba ta przeznaczona jest do ochronno-dekoracyjnego malowania powierzchni betonowych. Tworzy antypoślizgową, trwałą i elastyczną powłokę, odporną na ścieranie i uderzenia. Zabezpiecza powierzchnie betonowe przed działaniem wody, środków myjąco-odkażających i wybranych substancji chemicznych.

Farba stosowana na zewnątrz zapewnia podwyższoną ochronę przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Trzeba jednak użyć jej w zestawie z produktem NA BETON Lakier poliuretanowy. Lakier Poliuretanowy tworzy trwałą i elastyczną powłokę odporną na wodę i substancje chemiczne: aceton, kwas siarkowy 10%, olej silnikowy, wodę dejonizowaną, wodorotlenek sodu 10%. Co ważne, na długo zabezpiecza malowaną powierzchnię przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi i promieniowaniem UV. Do tego wyróżnia się doskonałą przyczepnością do podłoża, odpornością na ścieranie, uderzenia i zarysowania. Można go stosować w zestawie z RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa Lub Samodzielnie, jeśli chcesz zabezpieczyć schody przed warunkami atmosferycznymi bez zmiany koloru betonu.

Innym rodzajem farby do malowania schodów betonowych jest farba RAFIL Chlorokauczuk. Efekt nałożenia farby chlorokauczukowej to trwała i elastyczna powłoka, odporna na zarysowania, uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Co ważne, farba charakteryzuje się zwiększoną odpornością na działanie trudnych warunków atmosferycznych.

Renowacja starych schodów betonowych krok po kroku

  • Przygotuj schody betonowe do renowacji, pozbywając się luźnych fragmentów betonu – być może trzeba będzie je skuć. Jeśli przy okazji odsłonisz zbrojenie, możesz użyć metalowej szczotki, by pozbyć się korozji, ewentualnie, jeśli to konieczne, zastosować piaskowanie. Nie musisz usuwać całej rdzy, a tylko odstające płatki.
  • Tak przygotowaną powierzchnię trzeba odpylić, a następnie zmyć wodą, najlepiej pod wysokim ciśnieniem. Zrób to obficie, ponieważ masa naprawcza lepiej zwiąże się z mokrą powierzchnią betonu.
  • Po odpyleniu, ale przed zmoczeniem, możesz wypełnić pęknięcia za pomocą dwuskładnikowej żywicy naprawczej, którą wlejesz w szczeliny za pomocą lejka. To łatwiejszy sposób niż wypełnianie drobnych ubytków masą naprawczą, aczkolwiek wymaga zakupu dodatkowego produktu i przedłuża naprawę schodów.
  • Kolejnym krokiem jest gruntowanie powierzchni betonowych schodów w ogrodzie, dzięki czemu masa naprawcza lepiej zwiąże się z podłożem.
  • Na tak przygotowaną powierzchnię nałóż wybraną masę naprawczą, dobraną pod kątem potrzeb i warunków, co zależy między innymi do tego, czy konieczne jest formowanie nowych krawędzi. Taka masa musi być gęsta. Formujesz ją dłońmi, a następnie szlifujesz betonowe schody, by nadać im odpowiedni kształt.

Po wykonaniu napraw schodów betonowych ostatni krok to zabezpieczenie betonowych schodów odpowiednią emalią lub żywicą. Jak pomalować beton wspomnianą emalią RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa? Oto instrukcja krok po kroku.

  1. Zwróć uwagę, czy wszystkie luźne fragmenty betonu są usunięte, a podłoże oczyszczone ze wszelkich zanieczyszczeń, odtłuszczone i odpylone
  2. Dopiero tak przygotowany beton możesz zagruntować Emalią RAFIL Na Beton z dodatkiem utwardzacza (składnik 2), rozcieńczoną dodatkiem ok. 20% rozcieńczalnika do wyrobów epoksydowych.
  3. Jeśli beton był już malowany, przed rozpoczęciem malowania warto zrobić malowanie próbne. Upewnisz się w ten sposób, czy stare podłoże nie będzie reagować z nową powłoką.
  4. Do opakowania zawierającego emalię (składnik 1) dodaj zawartość opakowania z utwardzaczem (składnik 2). Wymieszaj dokładnie oba składniki. Musisz uzyskać mieszaninę o jednorodnej konsystencji i jednolitym kolorze bez żadnych smug.
  5. Pozostaw mieszaninę na około 30 minut. Dopiero po tym czasie możesz zacząć malować.
  6. Po zagruntowaniu podłoża musisz odczekać 4 godziny. Po tym czasie nałóż pierwszą warstwę emalii RAFIL Na Beton. Kolejne warstwy nakładaj co najmniej po 24 godzinach.
  7. Potrzebujesz jednej warstwy gruntu i dwóch warstw farby.
  8. Maluj w temperaturze otoczenia od 10°C do +35°C i wilgotności powietrza poniżej 85%. Temperatura podłoża nie może być niższa niż 10°C.
  9. Maluj w pogodne dni. Unikaj nakładania farby w czasie deszczu i mgły.
  10. Pomalowane schody zabezpiecz dodatkowo lakierem poliuretanowym RAFIL.

Renowacja może przywrócić dawny wygląd schodom betonowym. Pozbędziesz się w ten sposób także spękań, ubytków i nierówności, a do tego zwiększysz bezpieczeństwo użytkowników schodów. Sprawdź ofertę produktów RAFIL do malowania i zabezpieczania betonu!

Renowacja betonowych schodów w ogrodzie – krok po kroku

Przeczytasz w 5 min

Wśród rozwiązań do ogrodzenia posesji ogromną popularnością cieszy się dziś ogrodzenie panelowe. Jak zrobić je samodzielnie? W artykule znajdziesz instrukcję krok po kroku. 

Ogrodzenie panelowe, kiedyś stosowane przede wszystkim do zabezpieczania terenów firm czy biur, coraz częściej pojawia się przy prywatnych posesjach. Ma sporo zalet – pasuje do nowoczesnych projektów, jest tanie, a montuje się je szybko i bez większych problemów. 

Jak zrobić ogrodzenie panelowe? Podpowiadamy krok po kroku, jak przygotować materiały i narzędzia oraz jak wytyczyć miejsce pod płot panelowy. Doradzimy też, jak samemu zrobić ogrodzenie panelowe oraz jak je zabezpieczyć przed warunkami atmosferycznymi.

Nowoczesne ogrodzenie panelowe. Do zabezpieczenia go przed korozją użyj farby RAFIL Do Bram i Ogrodzeń.

Dlaczego warto wybrać ogrodzenie panelowe?

Ogrodzenie panelowe składa się ze stalowych paneli wykonanych z połączonych drutów ułożonych pionowo i poziomo, tworzących regularne prostokątne oczka. Poszczególne panele są przymocowane do stalowych słupków za pomocą specjalnych obejm, co nadaje całej konstrukcji stabilność.

Standardowa długość jednego panelu wynosi 2500 mm, natomiast jego wysokość można dostosować do własnych potrzeb.

Konstrukcja ogrodzenia sprawia, że jest solidne i odporne na warunki atmosferyczne, co pozwala cieszyć się nim przez lata bez częstych napraw. Ogrodzenie panelowe jest także funkcjonalne – chroni posesję i zapewnia prywatność, a jednocześnie może być dobrym tłem dla zieleni. 

Dodatkowym atutem jest prostota montażu, co pozwala na szybką realizację inwestycji. Z kolei różnorodność wzorów i kolorów sprawia, że płot panelowy można dopasować do stylu domu i otoczenia. 

Przygotowanie do montażu ogrodzenia panelowego

Jak zrobić samemu ogrodzenie panelowe? Zanim zabierzesz się do prac, rozważ kilka ważnych kwestii. 

  • Wysokość ogrodzenia – sprawdź miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP), który może określać dopuszczalną wysokość ogrodzenia. Płot wyższy niż 2,20 m wymaga zgłoszenia w starostwie powiatowym.
  • Typ paneli – wybierz między panelami 2D (grubsze druty, droższe) a 3D (tańsze, cieńsze druty, przetłoczenia w pionie).
  • Trwałość materiałów – nasza podpowiedź: wybierz panele ocynkowane, które chronią przed korozją.
  • Zastanów się, czy chcesz zastosować podmurówkę. Może ona poprawić stabilność ogrodzenia oraz zapobiec przedostawaniu się zwierząt i roślin. Wydłuża jednak prace przy montażu oraz podnosi koszt ogrodzenia. Możesz wybrać prefabrykowaną podmurówkę betonową, która jest szybsza w montażu, lub beton wylewany, który wymaga więcej czasu, ale daje większą kontrolę nad procesem.
Zaletą ogrodzenia panelowego jest to, że tworzy znakomite tło dla roślin.

Jakie materiały i narzędzia będą potrzebne?

Zanim podpowiemy, jak zrobić ogrodzenie panelowe, dowiedz się, jakich materiałów oraz narzędzi potrzebujesz do samodzielnego montażu. Oto lista:

  • Drewniane paliki i sznurek do wytyczenia linii przebiegu ogrodzenia.
  • Drewniane wsporniki do podtrzymywania paneli podczas montażu.
  • Metrówka do precyzyjnych pomiarów i określenia odległości między słupkami.
  • Poziomica – umożliwia wypoziomowanie słupków i paneli, zapewniając ich stabilność.
  • Łopata do usuwania górnej warstwy ziemi oraz przygotowania terenu.
  • Słupki ogrodzeniowe – niezbędne do montażu paneli.
  • Panele ogrodzeniowe – główny element ogrodzenia.
  • Obejmy – służą do przymocowania paneli do słupków.
  • Wiertarka z wiertłem do betonu – jeśli montujesz słupki w betonowych podmurówkach.
  • Młotek do wbicia palików oraz mocowania słupków.
  • Farba do zabezpieczenia płotu panelowego przed korozją. Może to być np. RAFIL Do Bram i Ogrodzeń.

Warto również zaopatrzyć się w odpowiednie środki ochrony osobistej jak rękawice robocze i okulary ochronne, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas pracy.

Jak zrobić ogrodzenie panelowe?

Jak możesz samodzielnie wykonać płot panelowy? Poniżej zamieszczamy instrukcję krok po kroku.

Krok 1: Wytyczenie i przygotowanie terenu

Pierwszym krokiem przy montażu ogrodzenia panelowego jest planowanie i pomiary. Ważne jest, aby dokładnie wyznaczyć przebieg ogrodzenia, ponieważ od tego zależy jego ostateczny efekt. 

Jeśli zdecydujesz się na poprowadzenie ogrodzenia wzdłuż granicy działki, musisz liczyć się z możliwością współwłasności ogrodzenia z sąsiadami, co może wiązać się z koniecznością ich zgody. Warto więc rozważyć ustawienie ogrodzenia w granicach własnej działki, aby uniknąć przyszłych konfliktów. Pomogą Ci w tym drewniane paliki i sznurek.

Na podstawie wcześniej wyznaczonej linii ogrodzenia oblicz, ile paneli będzie potrzebnych. Zbierz pomiary wszystkich boków działki, a każdy z nich podziel przez 2,58 m. Wynika to z długości panelu (2,5 m) oraz szerokości słupków (40 cm z każdej strony). Po obliczeniach wiesz, ile paneli i słupków musisz zakupić, uwzględniając także miejsce na bramę i furtkę.

Krok 2: Montaż słupków ogrodzeniowych

Kolejnym krokiem w budowie ogrodzenia panelowego jest wykopanie dołów pod słupki. Jeśli masz wiertnicę glebową, praca będzie łatwiejsza, a w przeciwnym razie musisz użyć łopaty.

Dołki powinny mieć głębokość 50-60 cm. Słupki umieść w środku dołka, a następnie zalej betonem, przygotowanym najlepiej w betoniarce. Na początku wlej małą ilość betonu, by ustawić słupek, a potem dolej resztę. Ważne jest, aby słupki były wypoziomowane i podparte drewnianymi wspornikami, a po zalaniu betonu należy poczekać, aż stwardnieje.

Krok 3: Montaż paneli ogrodzeniowych

Kolejny krok w instrukcji, jak wykonać ogrodzenie panelowe, to montaż samych paneli. Po tym, jak beton wyschnie, możesz przejść do kolejnych etapów budowy ogrodzenia. 

Jeśli wybrałeś podmurówkę betonową, montujesz teraz deski i łączniki, dbając, by deski pasowały dokładnie do wydrążonych miejsc w łącznikach. Następnie przystępujesz do mocowania paneli ogrodzeniowych. Przęsła przyczep do słupków za pomocą obejm oraz nierdzewnych śrub i nakrętek. Zacznij od paneli przy bramie i furtce, montując pierwsze obejmy, potem przejdź do pozostałych. Narożne obejmy zamocuj przy panelach w rogach działki.

Jak zrobić płot panelowy – przydatna będzie podmurówka, która zwiększa trwałość ogrodzenia. 

Zabezpieczenie ogrodzenia przed korozją

Ważnym etapem prac, jak samemu zrobić ogrodzenie panelowe, jest zwiększenie ochrony metalu przed korozją. Do tego celu polecamy farby antykorozyjne RAFIL, np. RAFIL Do Bram i Ogrodzeń.

Antykorozyjna emalia RAFIL Do Bram i Ogrodzeń przeznaczona jest do ochronno-dekoracyjnego malowania powierzchni stalowych, ocynkowanych i aluminiowych eksploatowanych na zewnątrz pomieszczeń. Tworzy trwałą i elastyczną powłokę odporną na uderzenia. Wyróżnia się zwiększoną odpornością na działanie trudnych warunków atmosferycznych. Należy ją stosować z podkładem RAFIL Podkład Antykorozyjny – tylko wtedy zapewnia nie tylko długotrwały efekt dekoracyjny malowanych powierzchni, ale też silne zabezpieczenie przed korozją. 

Jak dbać o ogrodzenie panelowe?

Wiesz już, jak wykonać ogrodzenie panelowe. Jak jednak dbać o nie na co dzień, aby służyło jak najdłużej? Co jakiś czas sprawdzaj, czy panele i słupki nie uległy uszkodzeniu, czy nie ma luźnych elementów, rdzy czy pęknięć. Kurz, pył czy osady z roślin należy regularnie usuwać. Można to zrobić za pomocą wody i łagodnego środka czyszczącego. 

W przypadku, gdy pojawią się oznaki korozji, warto usunąć rdzę za pomocą szczotki drucianej i zabezpieczyć powierzchnię środkiem antykorozyjnym RAFIL.

Jak zrobić ogrodzenie panelowe – przewodnik

Przeczytasz w 5 min

Estetyka ma znaczenie, ale funkcjonalność to priorytet, gdy planujesz malowanie maszyn rolniczych. Ziemia, piasek, substancje chemiczne czy trudne warunki atmosferyczne sprzyjające korozji to tylko kilka z czynników, którym musi oprzeć się powłoka maszyny. Podpowiadamy, jak wybrać farbę najlepszą do tego celu.

Jakie typy farb są stosowane do malowania maszyn rolniczych?

Maszyny rolnicze wymagają bardzo trwałych i odpornych powłok, ponieważ są one nieustannie narażone na tarcie, uszkodzenia mechaniczne i kontakt z czynnikami mogącymi je naruszyć. Farba do maszyn rolniczych musi sprawdzać się dobrze zarówno na powierzchniach eksponowanych, jak i elementach na co dzień ukrytych, typowo funkcjonalnych, gdzie jej głównym zadaniem jest ochrona przed korozją.

Farby do maszyn rolniczych zasadniczo dzielą się na dwa typy:

  • Emalie alkidowe, czyli szeroko stosowane farby olejne, które są popularne przede wszystkim ze względu na niską cenę. Ich wadą jest trwałość – powłoki tego typu nie utrzymają się długo na elementach maszyn narażonych na częste uszkodzenia mechaniczne. Malowanie traktora czy ciągnika taką farbą może być też niezadowalające pod względem estetycznym.
  • Emalie na bazie żywicznej, czyli akrylowe i epoksydowe lub farby poliuretanowe do maszyn rolniczych. Nad farbami olejnymi górują pod względem odporności i walorów estetycznych. Na szczególną uwagę zasługują chlorokauczukowe farby do maszyn rolniczych z serii RAFIL Chlorokauczuk. Są one stworzone z myślą o ochronie metalu przed działaniem czynników atmosferycznych i uszkodzeniach różnego typu, dzięki czemu znacznie lepiej opierają się zarysowaniom i odpryskom, dłużej zachowują połysk i intensywność kolorów, a wygląd powłoki pozostaje atrakcyjniejszy niż w przypadku farb olejnych.
Żółte maszyny

Ważne!

Farby do malowania maszyn rolniczych muszą być nakładane w odpowiednich warunkach, żeby najważniejsze cechy powłoki zostały zachowane na długi czas. Mowa o temperaturze w przedziale do 15 do 25 stopni Celsjusza i wilgotności nie większej niż 80 proc. W przeciwnym razie zwiększa się prawdopodobieństwo wystąpienia wad powłoki – wydłużonego suszenia, odbarwień i marszczenia powierzchni emalii.

Na co zwracać uwagę przy wyborze farby do maszyn rolniczych?

Farby do maszyn rolniczych są dostosowane do wielu zastosowań i potrzeb, które mogą się różnić w zależności od sytuacji. Przed zakupem warto uwzględnić:

  • Środowisko pracy – mowa przede wszystkim o czynnikach, na jakie podczas pracy będzie narażona maszyna. Inny typ farby sprawdzi się przy zabrudzeniach i uszkodzeniach powłoki wynikających z kontaktu z ziemią, piachem czy kamieniami, inny w przypadku zbiorników na nawóz, gdzie powłoka musi być odporna także na czynniki chemiczne czy substancje biologiczne różnego rodzaju.
  • Miejsce nałożenia – istotne jest także, jaka farba do maszyn rolniczych znajdzie się w konkretnym miejscu. Farby eksponowane na obudowie maszyny powinny nie tylko ją chronić, ale też dobrze wyglądać, co ma znaczenie drugorzędne przy malowaniu elementów na co dzień niewidocznych. Dodatkowo farba stosowna na przykład na osłonach silnika czy układu wydechowego musi być odporna na wysoką temperaturę, więc do tego celu konieczną są farby podwyższonej odporności termicznej.
  • Kompatybilność – malowanie maszyn rolniczych wymaga zastosowania całego systemu produktów do metalu. W przypadku emalii chlorokauczukowych niezbędne jest uprzednie zagruntowanie powierzchni farbą podkładową. Bardzo ważne jest, aby produkty dobrze ze sobą pracowały, dlatego najlepiej, jeżeli będą pochodziły z tej samej serii od jednego producenta. Gdy stosujemy emalię nawierzchniową RAFIL CHLOROKAUCZUK musimy uprzednio pomalować powierzchnię gruntem RAFIL Podkład Chlorokauczukowy. A po malowaniu, do czyszczenia narzędzi malarskich, takich jak pędzle czy wałki użyjemy RAFIL Rozcieńczalnik Do Wyrobów Chlorokauczukowych i Poliwinylowych. Pamiętaj jednak, aby oczyścić je zaraz po użyciu – kiedy produkt zaschnie, może okazać się to o wiele trudniejsze.

Malowanie maszyn rolniczych: jak uzyskać najlepszy efekt?

Nawet najlepsza farba połączona z dobrej jakości podkładem nie zda egzaminu, jeśli maszyna nie zostanie prawidłowo przygotowana do malowania. Pierwszy krok to oczywiście pozbycie się zanieczyszczeń – błota, ziemi, oleju silnikowego i zgorzelin za pomocą środków dostosowanych do typu zabrudzenia i rodzaju powierzchni.

Kolejny krok to usunięcie starych powłok farby za pomocą papieru ściernego, szlifierki lub, w przypadku dużych powierzchni, na drodze piaskowania lub szkiełkowania. W miejscach niewidocznych szlifowanie służy przede wszystkim pozbyciu się korozji i zwiększeniu przyczepności powłoki. Na powierzchniach zewnętrznych i eksponowanych dokładne wyszlifowanie jest niezbędne, by farba dobrze się prezentowała.

Narzędzie do szlifowania trzeba dobrać do potrzeb – sprawdzi się zarówno szczotka do metalu, jak i papier ścierny bądź szlifierka, standardowa lub miniaturowa. Piaskowanie i szkiełkowanie można zlecić fachowcom, zwłaszcza gdy planujemy kompleksowe malowanie dużego ciągnika, traktora czy przyczepy.

Malowanie maszyny natryskowo

Po pozbyciu się powłok starej farby powierzchniowej trzeba zmatowić papierem ściernym, odpylić i odtłuścić, by była przygotowana na nałożenie nowej farby. Podobnie jak w przypadku innych powierzchni, zanim zaczniesz malowanie oczyszczoną powierzchnię, należy ją zagruntować, a potem zastosować właściwą farbę z podkładem. W przypadku gruntu także najlepiej sięgnąć po produkty jednego producenta.

Jak wybrać farbę do malowania maszyn rolniczych?

Przeczytasz w 5 min
Zobacz wszystkie