Strona główna
Poradniki

Renowacja i malowanie bramy garażowej – porady eksperta

Przeczytasz w 5 min
Z tego artykułu dowiesz się:

Jeśli nie szczędzisz sił i środków, by pielęgnować swój samochód, zadbaj również o świetny wygląd garażu, a konkretnie jego bramy. Renowacja bramy garażowej jest stosunkowo prosta i szybka – dzięki odpowiednim produktom można ją wykonać nawet w 1 dzień. Sprawdź, na co zwracać uwagę przy malowaniu bramy garażowej i jak krok po kroku przeprowadzić konserwację bramy garażowej.

Czym pomalować blaszany garaż?

Latem ostre słońce i wysokie temperatury, zimą mróz, deszcz i śnieg. Garaż jest nieustannie narażony na uszkodzenia i korozję, dlatego podczas renowacji musisz zapewnić mu jak najlepszą ochronę. Pomogą Ci w tym właściwie dobrane produkty.

Preparaty przygotowujące garaż do renowacji: zanim przystąpisz do malowania, musisz przygotować podłoże do nałożenia farby. Garaż należy więc umyć, najlepiej za pomocą myjki ciśnieniowej, a miejscowe plamy wyczyścić rozcieńczalnikiem. Odpowiedni rozcieńczalnik pozwoli również nadać emalii właściwą konsystencję. To szczególnie ważne, gdy planujesz malowanie natryskowe, wymagające dostosowania konsystencji farby do potrzeb urządzenia.

Specjalistyczna farba do metalu: wybierając farbę do malowania bramy garażowej, postaw na produkt przeznaczony właśnie do tego celu.

Sprawdź najpierw z jakiej blachy wykonany jest twój garaż: stalowej, aluminiowej czy ocynkowanej i dobierz odpowiednią emalię. Ważne jest też, aby farba miała zwiększoną odporność na warunki atmosferyczne i zapewnia ochronę przed korozją.

Te warunki spełnia emalia RAFIL Chlorokauczuk, która gwarantuje dekoracyjne, wysoce odporne wykończenie bramy garażowej z blachy stalowej. W przypadku farb chlorokauczukowych, mamy do wyboru szeroką paletę kolorystyczną – od odcieni stonowanych, pasujących do dachu czy ogrodzenia, jak czarny, antracyt, grafit czy ciemny brąz, aż po mocne barwy żółci, czerwieni czy błękitu, które w oryginalny sposób wyróżniają budynek.

Ważne!

Jednolite krycie podczas malowania garażu uzyskasz najłatwiej, inwestując w sprzęt do malowania natryskowego, co pozwoli Ci dotrzeć również do trudno dostępnych miejsc. Innym sposobem może być połączenie precyzji pędzla z estetyką wykończenia wałka z mikrofibry z krótkim włosiem.

Zastosowanie emalii chlorokauczukowej na podłoża metalowe wymaga uprzedniego zagruntowania powierzchni Podkładem Chlorokauczukowym RAFIL. Taki nowoczesny system do renowacji garażu ma właściwości antykorozyjne i gwarantuje długotrwały efekt dekoracyjny.

Malowanie bramy garażowej krok po kroku

  • Renowacja garażu z blachy za pomocą farby nie wymaga specjalnych umiejętności ani narzędzi. Jeśli wybrałeś emulsję i podkład, wystarczy zaopatrzyć się w wałek i pędzel do malowania detali. Ponieważ powierzchnia garażu zazwyczaj nie przekracza wymiarów pojedynczego pokoju, malowanie z łatwością przeprowadzisz samodzielnie.
  • Zacznij od przygotowania powierzchni bramy do malowania. Dokładnie ją umyj, używając wody z detergentem lub myjki ciśnieniowej. Gdy brama wyschnie, zwróć uwagę, czy w powłokę nie wdała się rdza, a jeśli tak, usuń ją papierem ściernym lub metalową szczotką. W tym wypadku stosowanie szlifierek mechanicznych nie jest wskazane. Na koniec nadaj blasze matowe wykończenie z pomocą papieru ściernego.
  • Renowacja bramy garażowej to dobra okazja, by nasmarować prowadnice i sprawdzić stan uszczelek, a w razie potrzeby wymienić je na nowe – zdejmij je jeszcze przed malowaniem.
  • Na tak przygotowaną powierzchnię nanieś podkład antykorozyjny dedykowany pod wybraną emalię chlorokauczukową, stosując się do zaleceń producenta. Jego kolor dopasuj do barwy farby (powinien być w podobnym lub nieco jaśniejszym odcieniu), a liczbę warstw i czas schnięcia oszacuj zgodnie z zaleceniami producenta. Tutaj doskonale sprawdzi się RAFIL Podkład Chlorokauczukowy.
  • Ostatnim i zarazem kluczowym etapem jest nałożenie farby nawierzchniowej, dzięki której brama garażowa odzyska świetny wygląd. Pamiętaj, by malowanie przebiegało w temperaturze około 20 stopni Celsjusza i przy dobrej, suchej pogodzie. W tych warunkach malowanie można przeprowadzić nawet w jeden dzień.
Malowanie bramy garażowej

Czym można pomalować bramę garażową?

Zastanawiając się nad tym, czym pomalować bramę garażową, najpierw należy sprawdzić, z jakiego materiału została ona wykonana i czy nie jest pokryta okleiną. W takim przypadku okleinę należy najpierw zdjąć i dobrać farbę odpowiednią do rodzaju blachy. Jeżeli blacha, z której wykonana jest brama garażowa jest aluminiowa lub ocynkowana, świetnie sprawdzi się emalia do dachu RAFIL Radach, która zniesie trudne warunki atmosferyczne i będzie odporna na uszkodzenia mechaniczne.

Najczęstsze błędy podczas malowania bramy garażowej

Jakich błędów nie należy popełniać w czasie malowania bramy garażowej? Oto lista najczęstszych pomyłek, które mogą skutkować nietrwałą powłoką oraz rozczarowującym efektem estetycznym:

  • Zły dobór wałka do malowania — należy używać miękkiego wałka flokowego lub innego przeznaczonego do aplikacji farb olejnych. Jeśli użyjesz innego, na bramie może być widoczna struktura.
  • Zły dobór pędzla (zza twardym włosiem) oraz wielokrotne przeciąganie pędzlem po powierzchni, co prowadzi do rozmiękczenia farby.
  • Użycie do rozcieńczania nieodpowiedniego rozcieńczalnika – rekomendujemy RAFIL Rozcieńczalnik Do Wyrobów Chlorokauczukowych i Poliwinylowych (w przypadku malowania farbą RAFIL Chlorokauczuk).
  • Malowanie w zbyt wysokiej temperaturze otoczenia – nie powinna wynosić więcej niż 25 stopni Celsjusza.
  • Malowanie przy zbyt dużej wilgotności powietrza (powyżej 80%), w czasie zachmurzenia, mgły, przed opadami deszczu. Wydłuża to czas wysychania powłoki i negatywnie wpływa na jej jakość.
  • Zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura malowanej powłoki metalowej – powinna przekraczać minimum o 3°C temperaturę punktu rosy.
  • Zbyt mało staranne oczyszczenie powłoki przed malowaniem. Z elementów przeznaczonych do malowania musisz usunąć zanieczyszczenia, które mogą pogorszyć przyczepność, a w konsekwencji spowodować wady powłoki i przedwczesne jej odspajanie. Właściwie przygotowana powierzchnia powinna być wolna od kurzu, piasku, luźnej rdzy, olejów, smarów i innych zanieczyszczeń. Jest to szczególnie ważne, gdy chcesz zapewnić podłożu pełną ochronę antykorozyjną.
  • Brak wcześniejszego zabezpieczenia metalowej powierzchni przy pomocy Podkładu Antykorozyjnego RAFIL. Pozostawianie podłoża bez zabezpieczenia powoduje bardzo szybkie powstawanie rdzy nalotowej. Osłabia to powłokę i jej właściwości antykorozyjne.
  • W przypadku malowania poprzedniej powłoki należy sprawdzić, czy nowa nie zareaguje niewłaściwie ze starą. Aby to zrobić, nałóż warstwę farby na niewielką powierzchnię i pozostaw na czas od 3 do 6 godzin. Po tym czasie sprawdź, czy nowa warstwa nie odspaja i nie łuszczy się.

Wymiana okleiny w bramie garażowej

Jeśli chcesz, możesz samodzielnie wymienić okleinę na nową. Jest to pracochłonne, ale pozwoli Ci nadać bramie zupełnie nowy wygląd. Jak to zrobić?

  • Zamów nową okleinę, dostosowaną do wymiarów bramy garażowej. Potrzebujesz też nożyka do tapetowania, kleju do oklein, wałka do jego rozprowadzania, ścierki lub gąbki do wygładzania nowej okleiny.
  • Usuń poprzednią okleinę – możesz to zrobić z użyciem np. opalarki i oderwać nożykiem.
  • Oczyść starannie bramę z pozostałości kleju i okleiny, a następnie odtłuść i wysusz.
  • Nałóż klej na powierzchnię bramy z pomocą pędzla, a następnie ostrożnie dociśnij okleinę od bramy, tak aby uniknąć pęcherzyków powietrza.

Jeśli to zadanie jest dla Ciebie za trudne, przemyśl zatrudnienie specjalistów, którzy zrobią to szybciej i bez błędów. Mamy nadzieję, że z naszymi wskazówkami renowacja i malowanie bramy garażowej staną się łatwiejsze!

Galeria zdjęć

No items found.
Polecany produkt

  • Wydajność:
    m2 / L
  • Stopień połysku:
    Efekt młotkowy
    Połysk
    Półmat
    Mat
Szczegóły produktu
Porada eksperta
Pliki do pobrania
No items found.

Powiązane produkty

No items found.

Przeczytaj również

Planujesz wiatę przyścienną? Jak zrobić konstrukcję samodzielnie? Nie jest to trudne, jeśli masz nieco biegłości w pracach ręcznych. Jak zbudować wiatę przy ścianie na auto, drewno albo narzędzia? Sprawdź nasz poradnik!

Wiata przyścienna nie zajmuje dużo miejsca i pasuje do wielu różnych projektów domów. Pomoże Ci zadbać o porządek na posesji i zapewni dodatkową przestrzeń do przygotowania. Najczęściej wykonuje się ją z drewna lub metalu.

W artykule podpowiemy, jak zbudować wiatę przy ścianie oraz jak zabezpieczyć jej elementy przed warunkami atmosferycznymi. Pomocą służyć będą niezawodne farby RAFIL.

Jak zrobić wiatę na auto? Często spotyka się wiaty z dachem płaskim lub jednospadowym.

Jak zaprojektować wiatę przyścienną?

Chcesz postawić wiatę przyścienną i zastanawiasz się, od czego zacząć? Spokojnie, nie potrzebujesz tony papierów i zgód, o ile wiata nie przekracza 50 m². W takim przypadku pozwolenie na budowę nie będzie konieczne. Wystarczy zgłoszenie w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Jest jednak kilka rzeczy, o których musisz pamiętać.

Najpierw zgłoszenie. Trzeba opisać, z czego i jak zamierzasz zbudować wiatę. Do tego musisz wskazać termin rozpoczęcia prac. Nie zapomnij o projekcie naniesionym na mapę działki urząd musi wiedzieć, gdzie dokładnie planujesz tę konstrukcję. Po zgłoszeniu czekasz 30 dni. Jeśli w tym czasie nikt się nie sprzeciwi, możesz działać.

A co, gdy planujesz większą wiatę? Tutaj robi się poważniej. Konstrukcja powyżej 50 m² wymaga pozwolenia na budowę i projektu zaakceptowanego przez urząd. To więcej formalności, ale duże wiaty robią wrażenie i są praktyczne.

Nie lekceważ projektu, nawet przy mniejszych konstrukcjach. Gotowy plan to koszt kilkuset złotych, a w pakiecie dostaniesz listę materiałów i szczegóły budowy. Jeśli masz doświadczenie w stawianiu takich konstrukcji, możesz zaprojektować ją samodzielnie. To sposób na dopasowanie wiaty do swoich potrzeb. Może dorzucisz pomieszczenie gospodarcze? Brzmi jak dobry pomysł, zwłaszcza jeśli chcesz zyskać dodatkowe miejsce na narzędzia czy drewno opałowe.

Najpopularniejsze są wiaty drewniane – proste, estetyczne i stosunkowo łatwe w budowie. Wiele elementów zrobisz samodzielnie. Często spotyka się także wiaty metalowe, np. z blachy ocynkowanej lub drewniano-metalowe. Dobre przygotowanie to klucz do sukcesu. Skorzystaj z gotowych planów lub poproś fachowca o pomoc i działaj.

Nowoczesna wiata na auto przy domu. 

Wybór odpowiednich materiałów do konstrukcji

Jak zrobić wiatę na auto lub na drewno? Zbudowanie solidnej wiaty przyściennej zaczyna się od wyboru odpowiednich materiałów. To, z czego powstanie konstrukcja, wpłynie na jej trwałość, estetykę i wygodę użytkowania. Nie wiesz, na co się zdecydować? Sprawdź, co najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku.

Drewno to absolutny klasyk. Naturalne, ciepłe i pasujące niemal do każdej przestrzeni. Wiaty drewniane są łatwe w montażu, a większość elementów można przygotować samodzielnie. Wybieraj drewno impregnowane, najlepiej sosnę, świerk albo modrzew. Impregnacja to podstawa – dzięki niej drewno nie podda się wilgoci, grzybom ani owadom. Dodatkowo można je pomalować na dowolny kolor, dopasowując do otoczenia.

A może stal? Konstrukcje metalowe są wyjątkowo trwałe i nowoczesne. Stal ocynkowana lub malowana proszkowo to gwarancja odporności na korozję i uszkodzenia mechaniczne. Taka wiata sprawdzi się, jeśli chcesz uzyskać bardziej industrialny charakter i zależy Ci na latach bezproblemowego użytkowania.

Aluminium? To kolejna opcja dla fanów nowoczesnych rozwiązań. Lekka konstrukcja, łatwość montażu i całkowita odporność na rdzę to jej największe zalety. Choć aluminium jest droższe niż drewno, nie wymaga skomplikowanej konserwacji.

Nie zapominaj o pokryciu dachu. Poliwęglan to świetny wybór – wytrzymały, lekki i przepuszczający światło. Jeśli wolisz coś tradycyjnego, dachówka lub blacha falista będą równie skuteczne. Pamiętaj, by dobrać materiały do swoich potrzeb i budżetu. Solidne materiały to inwestycja, która pozwoli cieszyć się wiatą przez wiele lat.

Montaż wiaty – krok po kroku

Marzysz o funkcjonalnej wiacie przyściennej? Budowa takiej konstrukcji to zadanie, które wymaga precyzji, ale z odpowiednim planem możesz to zrobić samodzielnie. Oto, jak krok po kroku stworzyć wiatę – drewnianą lub metalową.

1. Przygotowanie podłoża

Zaczynamy od gruntu. Jeśli teren jest równy i suchy, wystarczy wysypać go żwirem lub ułożyć kostkę brukową, by podłoże było stabilne. Jeśli jednak miejsce jest narażone na zalania, utwardzenie nawierzchni to konieczność. Solidne podłoże to podstawa trwałości konstrukcji.

2. Wyznaczenie obszaru i fundamenty

Wyznacz granice wiaty. Posłuż się sznurkiem lub palikami, żeby dokładnie określić zasięg zadaszenia. Kolejny krok to fundamenty pod słupy nośne. Wiaty przyścienne najczęściej potrzebują dwóch słupków, ale przy większych konstrukcjach ich liczba wzrasta. 

Możesz osadzić je bezpośrednio w wylewce lub zamocować na kotwach. Kotwy dają większą precyzję i ułatwiają dopasowanie wysokości.

3. Montaż słupków i linii dachu

Słupki nośne to baza, na której opiera się konstrukcja. Po ich zamocowaniu przychodzi czas na zaznaczenie linii dachu. Tu z pomocą przyjdzie poziomica. Pamiętaj, że dach powinien mieć minimalny spadek 15%, by woda deszczowa mogła swobodnie spływać.

4. Krokwie i więźba dachowa

Krokwie montuj na dwóch skrajnych bokach oraz pomiędzy nimi, zachowując odstęp co 90 cm. Materiał wybrany na dach determinuje sposób wykonania więźby. Przy blachodachówce zamontuj łaty i kontrłaty. Jeśli stawiasz na gonty, zadbaj o pełne deskowanie.

5. Pokrycie dachu i uszczelnienie

Na końcu przychodzi czas na wybrane pokrycie dachowe – blacha, poliwęglan czy dachówka. Dodatkowo zamontuj rynny i dokładnie uszczelnij połączenie wiaty z budynkiem. Do tego świetnie sprawdzi się obróbka dekarska.

6. Wykończenie konstrukcji

Drewno wymaga impregnacji jeszcze przed montażem, by nie straciło swoich właściwości pod wpływem wilgoci. W przypadku wiat metalowych skup się na zabezpieczeniu antykorozyjnym.

Nowoczesna wiata na samochód. Stalową konstrukcję zabezpiecz farbą antykorozyjną, np. RAFIL Do Bram i Ogrodzeń lub RAFIL Prosto Na Rdzę.

Jakie farby do metalu najlepiej zabezpieczą konstrukcję?

Jeśli planujesz malowanie wiaty metalowej, farba RAFIL Prosto Na Rdzę to świetne rozwiązanie. Dzięki swojej formule 3w1 działa jednocześnie jako farba, grunt i podkład, co skraca czas pracy i zapewnia trwałe efekty.

Farba zapewnia skuteczną ochronę przed wodą, promieniowaniem UV oraz rdzą. Możesz mieć pewność, że konstrukcja będzie wyglądać świetnie i pozostanie zabezpieczona przed trudnymi warunkami atmosferycznymi przez wiele lat. Farba doskonale radzi sobie z uderzeniami i innymi uszkodzeniami, co sprawia, że jest idealna do stosowania na zewnątrz. Sprawdzi się na powierzchniach eksponowanych na deszcz, mróz czy intensywne słońce.

Farba ta jest idealna do malowania stalowych konstrukcji takich jak słupy, ramy czy dachy wiaty. Nadaje się zarówno do nowych konstrukcji, jak i renowacji już istniejących powłok. 

Dbanie o trwałość i estetykę wiaty

Wiesz już, jak zbudować wiatę z dachem jednospadowym. Teraz przyszedł czas na kilka wskazówek odnośnie do jej pielęgnacji. Aby wiata przez lata zachowała trwałość i estetyczny wygląd, warto zadbać o jej zabezpieczenie. Kluczowym elementem jest regularne zastosowanie farby antykorozyjnej takiej jak RAFIL Prosto Na Rdzę. Prosta aplikacja, połączona z wysoką jakością i gwarancją, sprawia, że jest to jeden z najlepszych wyborów dla konstrukcji metalowych.

Wiata przyścienna – jak zrobić ją samemu?

Przeczytasz w 5 min

Altana ogrodowa to centralny punkt przydomowej przestrzeni. Jeżeli jest zadbana i estetyczna, może nadawać jej niepowtarzalny, przytulny, a nawet… nieco magiczny charakter. Dodatkowo altana może stanowić doskonałe miejsce do odpoczynku, relaksu, posiłków, spotkań z przyjaciółmi i rodziną. Warto więc o nią zadbać! Zobacz, jak powinna wyglądać renowacja altany ogrodowej.

Malowanie altany ogrodowej – jak często?

Altana ogrodowa (metalowa lub wykonana z innych materiałów) narażona jest na działanie wielu szkodliwych czynników: deszczu, śniegu, mrozu, wysokich temperatur, wiatru, promieniowania UV. Trudne warunki mogą przyspieszyć zjawisko korozji metalu i sprawić, że altanka straci swój estetyczny wygląd.

Aby zabezpieczyć altankę przed rdzą i zadbać o jej estetykę, sięgnij po specjalistyczne preparaty – podkład oraz farbę do metalu. Renowację przeprowadzaj regularnie, co kilka lat (najlepiej, jeżeli zasugerujesz się okresem rekomendowanym przez producenta użytych produktów), lub wtedy, gdy zauważysz niepokojące sygnały – rysy, uszkodzenia powłoki lub ogniska rdzy.

Minimalistyczna altana

Altana ogrodowa – jaka farba?

Wybór produktu do malowania altany ogrodowej to kluczowa kwestia. Musisz mieć pewność, że farba skutecznie zabezpieczy metal przed dostępem szkodliwych czynników i zapewni mu długotrwałą ochronę.
Nasza rekomendacja? RAFIL Chlorokauczuk, wyróżniający się następującymi właściwościami:

  • Bogata paleta kolorystyczna (20 kolorów z wykończeniem typu wysoki połysk), dzięki której stworzysz wymarzoną aranżację w swoim ogrodzie. Wśród dostępnych propozycji znajdziesz zarówno kolory neutralne (biel, czerń, szarość), jak i wyraziste (czerwień, żółć, zieleń).
  • Odporność na uszkodzenia mechaniczne. Emalia tworzy na powierzchni metalu elastyczną, wytrzymałą powłokę, która jest odporna na zarysowania, uderzenia czy pęknięcia. To niezwykle ważne, ponieważ każde uszkodzenie powłoki może skutkować odsłonięciem metalu i wystawieniem go na działanie szkodliwych czynników, np. wilgoci.
  • Wysoka odporność na warunki pogodowe. Powłoka, jaką tworzy RAFIL CHLOROKAUCZUK, jest wyjątkowo odporna na działanie takich czynników, jak opady, skrajne temperatury, promieniowanie UV czy wiatr. Dzięki temu skutecznie chroni metal przed korozją.
  • Nawet 8 lat ochrony. Wyjątkowe właściwości produktów RAFIL: emalii oraz PODKŁADU CHLOROKAUCZUKOWEGO sprawiają, że producent zapewnia aż 8 lat Gwarancji Ochrony metalu przed rdzą (przy zastosowaniu pełnego systemu produktów RAFIL Chlorokauczuk i spełnieniu warunków gwarancji).
Biała altana w ogrodzie

Renowacja altany ogrodowej krok po kroku

Wiesz już, dlaczego metalowa altana ogrodowa powinna być poddawana regularnej renowacji. Poznałeś również produkty, po które możesz sięgnąć, by zapewnić konstrukcji ochronę oraz estetyczny wygląd. Czas przejść do wskazówek praktycznych!
Malowanie altany ogrodowej powinno odbywać się według następującego schematu:

  • Zabezpiecz otoczenie altany – zakryj folią malarską lub kartonami wszystkie elementy, które mogłyby zostać zabrudzone lub uszkodzone podczas renowacji.
  • Dokładnie wyczyść metalowe powierzchnie – pozbądź się wszelkich zabrudzeń, glonów, kurzu, błota. Możesz zrobić to przy pomocy delikatnego detergentu i wody.
  • Usuń ogniska rdzy – dokładnie przyjrzyj się wszystkim zakamarkom altanki, poszukując śladów korozji. Rdzę usuń przy pomocy szlifierki, drucianej szczotki lub papieru ściernego.
  • Zbadaj stan starych powłok malarskich – jeżeli stara farba pozbawiona jest pęknięć czy odprysków, nie musisz usuwać jej z powierzchni altany. Jeżeli zauważysz jednak luźne, odstające fragmenty emalii, usuń je. Możesz wykorzystać do tego papier ścierny lub szlifierkę. Następnie przetrzyj całą powierzchnię papierem ściernym, aby zapewnić jej matowość.
  • Usuń pył i odtłuść powierzchnię altanki. Przydatny może okazać się PREPARAT DO ODTŁUSZCZANIA RAFIL.
  • Nałóż warstwę PODKŁADU CHLOROKAUCZUKOWEGO. Zastosowanie dedykowanej farby podkładowej jest konieczne. Wystarczy jedna warstwa. Jeżeli jednak altana jest zniszczona i chcesz zapewnić jej najlepszą ochronę przed korozją, po 20-90 minutach nałóż drugą warstwę podkładu.
  • Pomaluj metal farbą. Pierwszą warstwę farby RAFIL CHLOROKAUCZUK nanieś najpóźniej po godzinie od zagruntowania powierzchni podkładem. Zanim nałożysz drugą warstwę odczekaj 30-120 minut.

Gotowe! Dzięki kilku prostym krokom Twoja altana ogrodowa będzie doskonale zabezpieczona przed korozją, a przy tym zyska nowy, estetyczny wygląd.

Renowacja i malowanie altany ogrodowej krok po kroku

Przeczytasz w 5 min

Aluminium to metal o wielu zaletach. Jest lekki, a przy tym mało podatny na korozję. Aby w pełni zabezpieczyć je przed szkodliwymi czynnikami atmosferycznymi i odświeżyć jego wygląd, aluminium warto malować. Jaka farba do aluminium będzie najlepsza? Podpowiadamy!

Aluminium to jeden z najpopularniejszych materiałów konstrukcyjnych – wyjątkowo odporny na rdzę, lekki i wytrzymały. Producenci chętnie wykorzystują je między innymi do produkcji pokryć dachowych, rynien, stolarki drzwiowej czy okiennej.

Pomimo wielu zalet aluminium, jak każdy rodzaj metalu, wymaga regularnego odświeżania, aby zachować estetyczny wygląd i właściwości. Jak powinno wyglądać malowanie aluminium? Jaka farba będzie najlepsza do tego celu? Nasz ekspert podpowiada!

Malowanie aluminium – farba RAFIL Radach

Do malowania aluminium należy używać tylko produktów do tego przeznaczonych. W żadnym wypadku nie wystarczy „zwykła” emalia do metalu! Używając nieodpowiedniego produktu, możesz osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego i spowodować więcej szkód niż pożytku. Przed wyborem farby koniecznie upewnij się, czy producent dopuszcza stosowanie jej na powierzchnię aluminium!

W ofercie RAFIL Znajdziesz Emalię, która doskonale sprawdza się w malowaniu aluminium – to RAFIL Radach Farba Na Dach, wysokiej jakości farba poliwinylowo­akrylowa, odpowiednia na powierzchnie metalowe, w tym aluminiowe, odznaczająca się bardzo dobrą przyczepnością do podłoża, dobrymi właściwościami mechanicznymi oraz odpornością na działanie korozji, światła, wody i innych czynników atmosferycznych.

{{recomended-product}}

Czym jeszcze wyróżnia się ten produkt? Oto najważniejsze zalety RAFIL Radach:

  • Szybki czas schnięcia – malowana powierzchnia jest sucha w dotyku po upływie zaledwie godziny.
  • Zabezpieczenie przed korozją – farba, stosowana wraz z podkładem antykorozyjnym, zapewnia doskonałą ochronę przed rdzą. Metal chroniony jest nawet przez 8 lat!
  • Ochrona nawet przed najtrudniejszymi warunkami – emalia zapewnia najwyższy poziom ochrony przed zmiennymi, skrajnymi czynnikami atmosferycznymi. Częste opady? Mróz? Palące słońce? RAFIL Radach doskonale radzi sobie w każdych warunkach.
  • Bogata oferta kolorów – emalia RAFIL Radach występuje w dwóch typach wykończenia – półmat (w 13 kolorach do wyboru) oraz połysk (w 3 kolorach do wyboru).
  • Uniwersalne zastosowanie – farba może być używana do malowania powierzchni aluminiowych, a także stalowych i ocynkowanych. Sięgnij po nią, kiedy malujesz metal po raz pierwszy, jak i wtedy, gdy odnawiasz powierzchnie malowane w przeszłości inną emalią.
  • Wiele powierzchni – RAFIL Radach Farba Na Dach może posłużyć do malowania wielu elementów znajdujących się na zewnątrz twojego domu i narażonych na ekstremalne warunki pogodowe. Przy jej pomocy odnowisz dach, rynny, parapety, a także aluminiowe okna czy drzwi.
Parapet z aluminium
Farba RAFIL Radach Farba Na Dach nadaje się także do malowania parapetów zewnętrznych.

Malowanie aluminium – jaki podkład?

Malowanie aluminium bez podkładu to zły pomysł. Aby osiągnąć optymalne efekty krycia i ochrony metalu, farbę RADACH stosuj razem z podkładem antykorozyjnym RAFIL. Produkt ten tworzy elastyczną, wysoko przyczepną powłokę, do której z łatwością przylega emalia. Podkład wzmacnia ochronne działanie farby – stosowanie tych dwóch produktów jednocześnie to ośmioletnia gwarancja ochrony metalu przed korozją.

RAFIL Podkład Antykorozyjny Można Stosować Na Powierzchnie Aluminiowe, ale też ocynkowane i stalowe. Farbą warto zabezpieczyć powierzchnie narażone na rdzewienie czy wymalowane nieznaną emalią. Zwróć uwagę, że podkład dostępny jest w dwóch odcieniach. Jeden z nich to szary okienny stosowany pod jasne odcienie farby nawierzchniowej. Drugi — czerwony tlenkowy przeznaczony jest pod ciemne odcienie farby nawierzchniowej.

Rynna z aluminium
RAFIL Podkład Antykorozyjny można stosować na powierzchnie aluminiowe, ocynkowane i stalowe. Doskonale sprawdzi się więc do malowania rynien.

Czym pomalować aluminium? Farba Radach w praktyce

Jak malować aluminiowe powierzchnie? Skorzystaj z naszego przewodnika krok po kroku:

  1. Oczyść metal z warstw starej, luźnej farby, brudu, kurzu i rdzy (możesz użyć do tego polerki lub drucianej szczotki). Podłoże przeznaczone do malowania powinno być czyste, suche i bez śladów korozji.
  2. Przetrzyj powierzchnię papierem ściernym, aby ją zmatowić.
  3. Usuń pył, a następnie dokładnie odtłuść aluminium (np. przy pomocy RAFIL Preparatu Do Odtłuszczania). Preparat nie tylko odtłuszcza, ale także usuwa brud, glony, mech i inne zanieczyszczenia, a także przygotowuje aluminiową powierzchnię do malowania. Nakłada się go gąbką, pędzlem, szczotką lub tkaniną.
  4. Przy pomocy pędzla, wałka lub natrysku rozprowadź jedną warstwę podkładu antykorozyjnego. To gruntująca farba do aluminium, która poprawia przyczepność właściwej farby do podłoża, a także poprawia jej właściwości antykorozyjne. W szczególności trzeba nią pokryć wszystkie powierzchnie pomalowane wcześniej nieznaną substancją.
  5. Odczekaj od 3 do 6 godzin i nałóż pierwszą, cienką warstwę RAFIL Radach. Upewnij się, czy wszystkie elementy (w tym miejsca trudno dostępne) zostały pokryte farbą. Emalię możesz nakładać przy użyciu dowolnego narzędzia – pędzla, wałka lub natrysku hydrodynamicznego (w zależności od sprzętu, jakim dysponujesz i rozmiaru malowanej powierzchni).
  6. Odczekaj co najmniej 6 godzin i nałóż drugą, nieco grubszą warstwę emalii. Jeżeli uzyskany efekt dekoracyjny nie będzie dla Ciebie satysfakcjonujący, po kolejnych 6 godzinach możesz nałożyć kolejną warstwę.
  7. Nakładając kolejne warstwy farby do aluminium, zwracaj uwagę, aby na malowanej powierzchni nie osadziły się pyłki, kurz czy inne zanieczyszczenia, które mogą zmniejszyć przyczepność farby.
  8. Nie maluj w czasie mgły, deszczu i przed burzą. Temperatura otoczenia powinna wynosić od 5 stopni do 25 stopni przy wilgotności powietrza poniżej 80 %. Temperatura malowanego podłoża nie może być niższa niż 10 stopni i wyższa niż 35 stopni.

Gotowe! Twoje aluminiowe powierzchnie będą prezentować się doskonale przez naprawdę długi czas, a Ty możesz być spokojny o ich bezpieczeństwo. Profesjonalne produkty RAFIL ochronią metal przed niesprzyjającymi czynnikami atmosferycznymi!

Czy aluminium można malować proszkowo?

Jedną z metod zabezpieczenia aluminiowych powierzchni jest malowanie proszkowe aluminium. Technika ta polega na pokryciu aluminium cząsteczkami farby i żywicy przy użyciu natrysku elektrostatycznego. Pokryte proszkiem elementy umieszcza się następnie w specjalnym piecu, gdzie ulegają stopieniu i zmieniają się w gładką, twardą powłokę. Powierzchnia staje się tez bardzo odporna na uderzenia i inne uszkodzenia mechaniczne.

Jak widać z przytoczonego opisu, malowanie proszkowe aluminium to proces, którego nie da się przeprowadzić w domu. Odbywa się on w specjalnych lakierniach proszkowych, które świadczą usługi malowania proszkowego. Odpowiednią farbę do aluminium dobiera się, biorąc pod uwagę powierzchnię do malowania oraz jej przeznaczenie – czy będzie znajdować się na zewnątrz, czy wewnątrz budynku.

Metoda malowania proszkowego aluminium jest wydajna i efektywna. Zapewnia gładką, odporną powłokę o jednakowej grubości. Konieczne jest tu jednak użycie specjalistycznego sprzętu oraz posiadanie odpowiednich umiejętności.

Malowanie aluminium sprayem — najważniejsze informacje

W sklepach spotkasz środki do malowania aluminium sprayem. Czy to dobry pomysł? Wszystko zależy od oczekiwanego efektu. Malowanie aluminium sprayem nie pozwala na pokrycie powierzchni jednolitą powłoką. Nie utworzysz w ten sposób grubej warstwy ochronnej, aluminium nie będzie więc zabezpieczone przed korozją i trudnymi warunkami atmosferycznymi.

Spraye nadają się jednak do celów dekoracyjnych. Można z ich pomocą wymalowywać różne wzory. Mogą być też niezłym sposobem na punktowe poprawki na aluminiowych powierzchniach czy innych elementach z tego metalu.

Jak wybrać farbę do malowania aluminium? Porady eksperta

Przeczytasz w 5 min

Zastanawiasz się, jak oddzielić rabatę od trawnika? A może jak stworzyć różne strefy ogrodowe? Niezbędne będą obwódki i bordery ogrodowe. Z czego zrobić obrzeża w ogrodzie? Do wyboru masz kamień, drewno, cegłę, plastik i inne materiały. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź inspiracje na oddzielenie trawnika od rabaty!

W projektowaniu każdego ogrodu ważnym zadaniem jest oddzielenie od siebie różnych powierzchni – rabat od trawnika, miejsca na rośliny od ścieżek, trawy od podjazdu. Najlepszym rozwiązaniem są obrzeża ogrodowe. 

W ofercie producentów znajdziesz przeróżne warianty obrzeży, obwódek i borderów, droższych i tańszych, odpowiednich do wielu stylów ogrodu i na różne metraże. W Internecie znaleźć można także sporo pomysłów na obwódki wykonane własnoręcznie. 

Z czego zrobić obrzeża trawnikowe i ogrodowe? Jaki materiał wybrać? W artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania.

Jak oddzielić trawnik od rabaty? Popularny materiał na obrzeża to beton. Warto go pomalować farbą RAFIL Chlorokauczuk, aby zabezpieczyć przed uszkodzeniami. 

Dlaczego warto stosować obrzeża w ogrodzie?

Obrzeża w ogrodzie pomagają utrzymać porządek i oddzielają różne strefy. Dzięki nim rabaty kwiatowe, trawniki i ścieżki wyglądają schludnie i estetycznie. Obwódki zatrzymują ziemię tam, gdzie powinna być bez nich trawa lub rośliny mogą się rozrastać w niekontrolowany sposób. 

Warto też wiedzieć, że obrzeża chronią przed mieszaniem się różnych materiałów. To dzięki nim piasek nie przesypie się na trawnik, a kora nie wpadnie na ścieżkę. 

Co więcej, dobrze dobrane obrzeża podkreślają charakter ogrodu. Czasem są mocnym akcentem, czasem tylko delikatnym tłem. Jednak zawsze sprawiają, że ogród wygląda spójnie.

Z czego zrobić obrzeża w ogrodzie? Jak wybrać najlepszy materiał na obrzeża do ogrodu?

Jak zrobić obrzeża w ogrodzie? Pierwszy krok to wybór materiału. Zależy on od stylu ogrodu, budżetu i oczekiwań. Do dyspozycji masz elegancki i trwały kamień naturalny, ciepłe drewno, wytrzymały na warunki atmosferyczne beton czy kostkę brukową. Możesz także rozważyć plastikowe obrzeża, które są tanie i łatwe w montażu. To dobry wybór, jeśli szukasz prostego i szybkiego rozwiązania.

Wybierając materiał, warto zastanowić się, jak dużo czasu możesz poświęcić na pielęgnację obrzeży. Trzeba też pomyśleć, czy mają być tylko praktyczne, czy też dekoracyjne. Warto dopasować je do stylu całego ogrodu, żeby wszystko tworzyło spójną całość.

Z czego zrobić obrzeże w ogrodzie? Wytrzymałym materiałem jest kamień naturalny. 

Materiał na obrzeże – kamień naturalny 

Jak oddzielić rabaty od trawnika? Polecany materiał to naturalny kamień – np. granit. Obrzeża ogrodowe z kamienia świetnie zaznaczą krawędzie alejek i ścieżek, zwłaszcza w ogrodach klasycznych czy angielskich. Naturalnie oddzielają rabaty i trawniki, tworząc barierę dla kory, piasku i kamyków, które mogłyby brudzić alejki.

Dodatkowo eleganckie kamienne obrzeża, wkopane równo z trawnikiem, pozwalają kosić trawę bez przeszkód. Ściśle ułożone, ograniczają przerastanie trawy na ścieżki, dzięki czemu ogród wygląda estetycznie i pozostaje łatwy do utrzymania.

W ogrodzie naturalistycznym świetnym pomysłem są obrzeża i obwódki z kamienia polnego lub otoczaków. Sprawdzą się jako obramowanie rabat kwiatowych czy drzewek ozdobnych i owocowych. 

Jak zrobić obrzeże z cegły?

Z czego zrobić tanie obrzeża w ogrodzie? Rozważ cegły – kupione lub rozbiórkowe. Obrzeża z cegieł to klasyczny, uniwersalny wybór, który dobrze wpisuje się w styl angielski, jak i w wiejskie aranżacje ogrodowe. 

Cegły można układać na różne sposoby: na płasko, pionowo lub pod kątem, dzięki czemu łatwo stworzysz ciekawą strukturę i wzory. Co warto wiedzieć o tym rodzaju obrzeża? Wybierz cegły odporne na wilgoć i mróz!

Jak zrobić obrzeże z cegły? Wystarczą stare cegły rozbiórkowe i betonowa zaprawa. 

Jak oddzielić trawnik od rabaty przy pomocy obrzeży z drewna?

Z czego zrobić obrzeża trawnikowe w ogrodzie naturalistycznym, wiejskim, japońskim czy boho? Nasza propozycja to obrzeża z drewna. To naturalny materiał, który idealnie pasuje do ogrodów rustykalnych i leśnych.

Do wykonania obrzeży możesz użyć różnych gatunków drewna – sosny, dębu czy modrzewia. Drewniane obrzeża występują jako palisady, deski lub bale, co daje duże możliwości aranżacji. 

Jakie wady mają drewniane obrzeża? Nie są tak trwałe, jak kamień, cegła czy beton. Drewno wymaga impregnacji, aby było odporne na wilgoć i szkodniki. Na szczęście regularna konserwacja zapewni mu długowieczność oraz estetyczny wygląd.

Jak oddzielić rabatę od trawnika? Naturalny i ekologiczny materiał to drewno.

Plastikowe obrzeża 

Jeśli zastanawiasz się, z czego zrobić tanie obrzeża w ogrodzie, wybierz tworzywo sztuczne. Obrzeża plastikowe to najtańsze i najprostsze rozwiązanie w ogrodzie. 

Wykonane z elastycznego tworzywa bordery, palisady i obwódki łatwo dopasowują się do kształtu rabat, ścieżek czy trawnika. Są lekkie i szybkie w montażu wystarczy je wkopać lub wbić w ziemię, bez potrzeby użycia specjalistycznych narzędzi. W sklepach znajdziesz też tanie obrzeża z folii. 

Plastikowe obrzeża są dostępne w różnych kolorach i wysokościach, co ułatwia dopasowanie do stylu ogrodu. Choć mniej trwałe od kamienia, betonu czy metalu, będą odporne na wilgoć i zmienne warunki atmosferyczne.

Plastikowe obrzeża to najtańszy pomysł, jak oddzielić trawnik od rabaty. 

Betonowe obrzeża 

Obrzeża betonowe to trwałe i odporne rozwiązanie, które świetnie radzi sobie z uszkodzeniami oraz trudnymi warunkami atmosferycznymi. Są dostępne w wielu kształtach i kolorach, co ułatwia ich dopasowanie do różnych stylów ogrodowych. 

Betonowe krawężniki często wybiera się do ogrodów nowoczesnych, gdzie liczy się prostota i minimalizm. Z kolei kostki brukowe nadają się także do ogrodów w stylu naturalistycznym.

Montaż tego typu obrzeża wymaga więcej pracy – często potrzebny jest solidny fundament i precyzja w układaniu. Betonowe obrzeża sprawdzają się jednak szczególnie w miejscach intensywnie użytkowanych, takich jak ścieżki, podjazdy czy trawniki. To nieco droższa opcja, ale trwała inwestycja na lata.

Trwałe i odporne betonowe obrzeża rabat.

Pielęgnacja i konserwacja obrzeży ogrodowych

Aby obrzeże służyło długo i zachowało swój ładny wygląd na lata, potrzebna jest okresowa pielęgnacja i konserwacja tego elementu ogrodu. W przypadku najpopularniejszych obrzeży z kostki czy z betonu sprawdzonym rozwiązaniem jest pomalowanie obrzeży przy pomocy farby do betonu. 

Polecamy niezawodną farbę chlorokauczukową RAFIL Chlorokauczuk. Może być ona z powodzeniem stosowana do dekoracyjnego malowania podłoży betonowych i tynków cementowo wapiennych. Tworzy trwałą i elastyczną powłokę, odporną na zarysowania, uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Charakteryzuje się zwiększoną odpornością na działanie trudnych warunków atmosferycznych. Jest też dostępna w szerokiej gamie kolorów – z łatwością wybierzesz więc odcień farby dopasowany do innych elementów ogrodu oraz stylu jego aranżacji. 

Z czego zrobić obrzeża w ogrodzie – praktyczne porady

Przeczytasz w 5 min
Zobacz wszystkie