Strona główna
Poradniki

Malowanie dachu z blachy ocynkowanej - kompletny poradnik

Przeczytasz w 5 min
Z tego artykułu dowiesz się:

Stale nierdzewne są bardzo drogie ze względu na sposób produkcji oraz użyte przy wytopie pierwiastki. Nic dziwnego, że znaleziono szereg metod, które pozwalają uzyskać przynajmniej czasową odporność na korozję. Jednym z nich jest cynkowanie blach – czyli zanurzenie ich w roztopionym cynku, który tworzy na metalu powłokę bardzo spowalniającą proces korozji. Niestety warstwa ocynku nie jest wieczna i jej dodatkowe zabezpieczenie odpowiednią farbą jest konieczne, jeśli chcesz powstrzymać rdzę na naprawdę długi czas.

Po co malować ocynk?

Chociaż z pewnością można położyć dach z blachy całkowicie nierdzewnej, to prawdopodobnie rachunek za materiał mógłby przyprawić niejedną osobę o zawrót głowy. Blachy ocynkowane oferują bardzo dobry stosunek jakości do ceny – warstwa ochronna skutecznie chroni metal przed szkodliwym działaniem wilgoci, jednak wraz z upływem czasu skuteczność tego rozwiązania maleje. Jeśli chcemy, by twój dach służył naprawdę długo, należy wybrać odpowiedni rodzaj dodatkowej ochrony w postaci farby, która skutecznie powstrzyma wilgoć.

Czerwony dach

Jaka farba?

W przypadku malowania metalowych czy betonowych powierzchni schemat jest zawsze niemal ten sam – powierzchnię należy odtłuścić i wyszlifować oraz odpylić. W przypadku blachy ocynkowanej sprawa robi się trudniejsza, bo sama powłoka cynkowa jest chropowata – jej szlifowanie oznacza zniszczenie warstwy ocynku, a użycie nieodpowiedniej farby spowoduje powstanie tzw. zjawiska igłowania. Innymi słowy: chropowata powierzchnia sprawi, że naniesiona powłoka będzie nieszczelna, a tym samym bezużyteczna.

Do skutecznego pomalowania ocynkowanych powierzchni (a także fosforanowanych czy ogółem powlekanych przemysłowo) niezbędna będzie nam farba przeznaczona do tego zadania, na przykład RADACH.

Farba przeznaczona do malowania dachu musi charakteryzować się jednoczesną odpornością na wilgoć, światło słoneczne i promieniowanie UV, a w skrajnych przypadkach także na kwaśne deszcze i duże wahania temperatur. Szczególnie w polskim klimacie ten ostatni czynnik jest kluczowy. Na szczęście większość obecnych na rynku farb przeznaczonych do blach ocynkowanych doskonale radzi sobie zarówno z siarczystymi mrozami, jak i piekielnymi upałami.

Malowanie blachy ocynkowanej - jak tego nie zepsuć?

Blacha przed malowaniem powinna oczywiście zostać dokładnie (a nawet bardzo dokładnie) odtłuszczona, wyczyszczona i wysuszona – także ze śladów korozji, jeśli ta zdążyła się już pojawić. Pamiętaj jednak, by pod żadnym pozorem nie używać twardych, drucianych szczotek, rozpuszczalników czy ścierniw – prawdopodobnie skończy się to uszkodzeniem powłoki cynkowej.

Jeśli dach był już w przeszłości malowany, a stara powłoka nie wymaga usunięcia (jest szczelna i nie łuszczy się), wystarczy ją delikatnie zmatowić drobnoziarnistym papierem ściernym, by zapewnić nowej powłoce odpowiednią przyczepność. Farby RADACH nie powinno jednak stosować się na podłoża, które były już impregnowane lub hydrofobizowane.

Szary dach z blachy

Malowanie dachu z blachy - w jakich warunkach malować?

Malowanie blachy ocynkowanej nie wymaga warunków różnych od farb przeznaczonych do innych powierzchni lub zastosowań:
• Słoneczny – ale nie upalny! – dzień, bez mgły i deszczu.
• Temperatura podłoża w zakresie 5 do 35°C (oraz 3°C wyższa od temperatury punktu rosy).
• Temperatura otoczenia w zakresie 10 do 35°C.
• Wilgotność względna powietrza mniejsza niż 80%.

Chociaż farbę możesz nanosić mechanicznie lub przy pomocy pędzla lub wałka, to prawdopodobnie najszybszą i najskuteczniejszą metodą – także przy docieraniu do trudno dostępnych miejsc czy wszelkiego rodzaju załamań – będzie pędzel. Pamiętaj jednak, by wybrać ten z miękkim włosiem i nie przeciągać nim wiele razy w tym samym miejscu. Unikniesz wówczas osłabienia naniesionej już powłoki. Drugą warstwę powinieneś nanosić co najmniej po sześciu godzinach od wyschnięcia wcześniejszej.

Samą farbę przed użyciem wystarczy jedynie dokładnie wymieszać.

Zabezpieczenie ocynkowanej blachy nie musi być drogie i czasochłonne – wystarczy wybrać tylko odpowiedni rodzaj farby. Ta zapewni ci nie tylko skuteczną ochronę przed wszechobecną korozją, ale też pozwoli znacznie poprawić parametry wizualne pomalowanego dachu.

Ostatnie wpisy:

Galeria zdjęć

No items found.
Polecany produkt

  • Wydajność:
    m2 / L
  • Stopień połysku:
    Efekt młotkowy
    Połysk
    Półmat
    Mat
Szczegóły produktu
Porada eksperta
Pliki do pobrania
No items found.

Powiązane produkty

No items found.

Przeczytaj również


Brązowa elewacja może mieć różne odcienie – od jasnego, zbliżonego do beżu, przez ciemniejsze i chłodne barwy, po głęboki odcień ciemnej czekolady. Wiele zależy od tego, jakimi materiałami jest pokryta. Odpowiedź na pytanie, jaki kolor dachu do brązowej elewacji będzie najlepszy, nie jest więc jednoznaczna. Sprawdź, jak poradzić sobie z dopasowaniem odcieni, aby podkreślić wygląd Twojego domu.

Brązowy dach a brązowa elewacja – podpowiadamy jakie połączenie najlepiej się sprawdzi

Brązowe elewacje mogą mieć odcienie od ciemnoczekoladowych po jasne, chłodne kolory, zbliżone do beżu. Znaczenie ma m.in. to, czy ściany domu zostały pokryte farbą elewacyjną, drewnem, czy może płytkami lub cegłami. Zanim odpowiemy na pytanie, jaki kolor dachu do brązowej elewacji będzie najlepszy, warto najpierw zastanowić się, co to w ogóle znaczy „brązowa elewacja”. Od tego, jaki odcień mają lub będą mieć ściany Twojego domu, zależeć będzie kolor dachu. Inny kolor będzie bowiem pasować do ścian pokrytych drewnem, a inny do ciemnych cegieł.

Ciemnobrązowe elewacje widuje się rzadziej w porównaniu z elewacjami w innych odcieniach tego koloru, choć widok ciemnobrązowego domu zapewne nikomu nie jest obcy. Ciemny odcień często mają ściany starych domów z drewna – zwłaszcza tych, które powstały dziesiątki lat temu (albo jeszcze wcześniej). Oczywiście ciemny brąz jak najbardziej może być wykorzystywany na elewacjach także w nowoczesnym budownictwie, choć takie rozwiązanie nierzadko jest realnym wyzwaniem aranżacyjnym – należy uważać, by bryła budynku wizualnie nie stała się zbyt ciężka i smutna. Ciemnobrązowe mogą być nowoczesne domy drewniane, a także te wykonane z cegły. Rzadko natomiast maluje się ściany ciemną, brązową farbą.

Ciepły odcień cegły na elewacji

Jaśniejsze, ciepłe odcienie brązu można spotkać np. na elewacjach domów drewnianych albo murowanych, które częściowo pokryto drewnem. Drewniane mogą być zarówno całe ściany (wszystkie lub tylko wybrane), jak i fragmenty elewacji, np. między oknami lub wokół jednego piętra.
A co z murowanymi ścianami, które mają zostać pomalowane farbą elewacyjną? We współczesnym budownictwie brązowe, murowane elewacje mają raczej odcienie pastelowe, jasne i zgaszone, takie jak odcień kawy z mlekiem – zbliżone raczej do beżu niż koloru gorzkiej czekolady.

Warto wiedzieć!

Brąz doskonale łączy się z bielą – zwłaszcza w przypadku ciemnych odcieni. Aby dodać bryle lekkości, możesz pomalować na biało np. filary, pojedyncze ściany, drzwi czy bramę wjazdową do garażu.

Brązowa elewacja – jaki kolor dachu będzie do niej pasować?

Zmiana koloru dachu i dopasowanie odcienia do elewacji nie stanowi dzisiaj większego problemu. Emalię taką jak Rafil RADACH możesz wykorzystać nie tylko do malowania dachu, ale też rynien, parapetów ogrodzenia i innych powierzchni z metalu. Dzięki temu do brązowej elewacji domu dopasujesz nie tylko dach, ale także inne elementy budynku czy otoczenia. Do wyboru masz kolory, takie jak wiśniowy, czerwony tlenkowy, brązowy orzechowy, ceglany, mahoniowy, czarny, różne odcienie szarości, srebrny, biały czy ciemny zielony.

A teraz przyjrzyjmy się poszczególnym połączeniom kolorystycznym.

Jaki kolor dachu do ciemnobrązowej elewacji?

Jeśli elewacja Twojego domu ma lub będzie miała kolor ciemnej czekolady, możesz zdecydować się np. na dach o podobnym odcieniu lub na pomalowanie dachówki na kolor czarny bądź ciemnoszary. Dobrze sprawdzi się jednak przemycenie koloru dachu na innych częściach domu lub dodanie jaśniejszych elementów, które ożywią nieco bryłę. Jaśniejsze mogą być np. gzymsy i opaski gzymsowe, bonie, listwy przyokienne czy drzwi.

Innym rozwiązaniem jest pomalowanie dachu na kolor ciemnozielony. Zwłaszcza jeśli elewacja jest lub będzie drewniana. Takie połączenie może nadać budynkowi nieco rustykalny charakter, który jeszcze bardziej podkreślą np. zielone drzwi.

Drewno na elewacji

Jaki kolor dachu do ciepłej, drewnianej elewacji?

Jeśli ściany domu pokryte są drewnem w ciepłym odcieniu, dach może mieć ciemniejszy odcień brązu. Świetnie sprawdzi się np. kolor orzechowy.

Jako przeciwwaga do jasnego odcienia drewna bardzo dobrze będzie wyglądać także dach w kolorze szarym. Możesz wybierać spośród różnych odcieni szarości dostępnych w palecie farby Rafil RADACH, takich jak szary grafitowy, szary antracyt, lub ewentualnie jaśniejszy – szary okienny.

Jeśli lubisz nieco bardziej rustykalne rozwiązania, do brązowej elewacji wybierz farbę w kolorze ceglanym, wiśniowym lub mahoniowym.

Jaki kolor dachu do beżowej elewacji?

Beż co prawda wymyka się nieco z kategorii brązów, ale warto poświęcić chwile temu kolorowi, ponieważ zdecydowanie jest jednym z częściej wybieranych odcieni elewacji. To barwa stonowana, bezpieczna i uniwersalna. Będą do niej pasować zarówno dachówki w odcieniu ciemnego brązu, jak i w kolorze mahoniowym, ceglanym, czerwonym czy zielonym, a nawet czarnym. W tym wypadku będziesz mieć największe pole manewru.

Biała elewacja z brązowymi elementami a kolor dachu

Połączenie bieli i brązu na elewacji daje dużo możliwości wyboru farby na dach. Sporo zależy m.in. od tego, jaki odcień będą mieć brązowe wstawki. Jeśli część elewacji będzie pokryta np. drewnianymi panelami w ciepłych odcieniach, dach również powinien być pomalowany farbą w ciepłym kolorze. Może to być np. kolor ceglany. Dobrze byłoby, aby w takim przypadku podobny odcień miały np. ramy okien.
Jeśli elewacja będzie łączyć biel i ciemnobrązowe cegły, dach może mieć odcień orzechowy, ewentualnie szary. Możesz zdecydować się także na połączenie bieli, brązu i szarości – wówczas Twój dach może mieć kolor ciemnoszary, a nawet czarny.

Zastanawiając się, jaki kolor dachu wybrać do brązowej elewacji, weź też pod uwagę kolor i rodzaj ogrodzenia, bramy wjazdowej do garażu, drzwi, okien czy elementów aranżacyjnych w ogrodzie. Dobrze byłoby, gdyby cała przestrzeń miała elementy wspólne i jeden motyw przewodni.

Ostatnie wpisy:

Jaki kolor dachu wybrać do brązowej elewacji domu?

Przeczytasz w 5 min

Malowanie dachu musisz przeprowadzić dokładnie i fachowo, aby cieszyć się z jego wytrzymałości przez długi czas. Poznaj najpopularniejsze błędy, których nie powinieneś absolutnie popełnić podczas malowania pokrycia dachowego.

Niedokładne usunięcie warstwy z pierwszego malowania

Odpowiednie przygotowanie podłoża, usunięcie starej farby i dokładne wyczyszczenie powierzchni – od tego musisz rozpocząć malowanie dachu. Błędy, które tutaj popełnisz, mogą mieć wpływ na odpowiednią przyczepność powłoki malarskiej, a także utrzymanie właściwości ochronnych farby.Aby dokładnie usunąć starą warstwę farby, możesz skorzystać ze sposobów ręcznych, czyli skrobania, szlifowania i szczotkowania. To sprawdzone metody, dzięki którym pozbędziesz się także rdzy. Zyskasz efekt gładkiej powierzchni, na którą bez problemu nałożysz nową warstwę farby. Pamiętaj, aby zetrzeć wszystkie widoczne zabrudzenia. Te miejsca, w których stara farba jest mocno przyczepna, przemyj wodą, a następnie skorzystaj z papieru ściernego, aby całkowicie usunąć starą powłokę.

Wybór niewłaściwego rozcieńczalnika do farby dachowej

Podczas przygotowywania powierzchni liczy się nie tylko dokładne usunięcie warstwy starej farby, ale także odpowiednie odtłuszczenie. Dzięki temu sprawnie i fachowo przeprowadzisz malowanie dachu. Najczęstsze błędy dotyczą wyboru odpowiedniego rozcieńczalnika.

Malowanie dachu - najczęstsze błedy

Podczas zakupu zwróć uwagę na jego przeznaczenie. Rozcieńczalnik może być dopasowany do konkretnych farb do malowania dachu lub danego rodzaju materiału (np. powierzchni stalowych i ocynkowanych).Pewne zanieczyszczenia na dachu nie są widoczne gołym okiem. Należą do nich pozostałości detergentów, sole czy zanieczyszczenia jonowe. Dzięki specjalistycznym preparatom bez problemu usuniesz zabrudzenia oraz naloty. Dokładnie odtłuszczona powierzchnia jest także mniej narażona na korozję. Pamiętaj także o tym, że po odtłuszczaniu powierzchni odpowiednim roztworem dobrze zmyć powierzchnię czystą wodą. Suchy oraz czysty dach będzie przygotowany na nałożenie nowej warstwy farby.

Niewłaściwe czyszczenie powierzchni dachu przed malowaniem

Czyszczenie powierzchni powinno być przeprowadzone dokładnie i solidnie. Nie oznacza to jednak, że musisz stosować do tego ostre narzędzia. Wyklucz szpachelki czy druciane szczotki – to nie jest odpowiedni sposób czyszczenia powierzchni. Uszkodzenie cynku, które może być spowodowane ostrymi narzędziami, oznacza zniszczenie warstwy ochronnej dachu.

Brak odstępów między malowaniami

Malowanie dachu wymaga odpowiedniej aplikacji farby. Częstym błędem jest pośpiech, co wpływa na nieodpowiednie nałożenie farby na dach. Brak wystarczających odstępów między malowaniami może skutkować niedokładnym wyschnięciem powłoki. Zalecany czas pomiędzy aplikacją kolejnych powłok to minimum 6 godzin. Przeczytaj etykietę na farbie na dach, aby zyskać informację bezpośrednio od producenta. Nigdy nie skracaj czasu pomiędzy malowaniem.

Błędy przy malowaniu dachu

Zwróć także uwagę na warunki pogodowe. Weź pod uwagę, że przy dużej wilgotności powietrza czas schnięcia się wydłuży. Nigdy nie nakładaj farby na mokry dach i gdy pogoda wskazuje, że niedługo będzie padać.

Błędny wybór farby do malowania dachu

Jednym z podstawowych błędów podczas malowania dachu jest nieodpowiedni wybór farby. Na co zwrócić uwagę podczas kupna? Odpowiednia farba na dach powinna udekorować powierzchnię oraz ją zabezpieczyć przed warunkami pogodowymi. Preparat powinien być odporny na uszkodzenia mechaniczne oraz ścieranie. Farba na dach jednocześnie musi nadawać głęboki kolor oraz chronić powierzchnię przed niekorzystnymi czynnikami. Farba na dach Radach będzie właściwym wyborem, jeśli nie chcesz kupować na chybił-trafił. Farba tworzy szybkoschnące powłoki, które charakteryzują się bardzo dobrą przyczepnością do podłoża, dobrą wytrzymałością mechaniczną, elastycznością oraz odpornością na działanie zmiennych warunków atmosferycznych, światła słonecznego, UV czy „kwaśnego deszczu”. Pomalowana powłoka będzie odporna na wilgoć, wodę oraz czynniki chemiczne.

Zobacz inne artykuły

Jakich błędów nie popełniać przy malowaniu dachu? – ekspert radzi

Przeczytasz w 5 min

Zewnętrzne parapety domów bardzo często wykonane są z ocynku. Dowiedz się, jak powinno wyglądać ich zabezpieczenie przed warunkami pogodowymi oraz czym pomalować parapet zewnętrzny z blachy ocynkowanej. 

Cynkowanie to proces, który zwiększa trwałość oraz przedłuża czas użytkowanie metalu. Polega na nałożeniu na powierzchnię metalową (np. stalową) cienkiej warstwy cynku. Powłoka ocynku zwiększa odporność na korozję stali nawet kilkanaście razy. Tak wykończony metal będzie odporny na wilgoć przez wiele lat. Cynkowanie zwiększa też wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne i zarysowania. Sprawia, że metal zyskuje nowy wygląd.

Czy blachę ocynkowaną można malować? Tak, choć potrzebujesz do tego specjalnej farby do ocynku. W artykule podpowiemy, czym pomalować parapet zewnętrzny z blachy ocynkowanej oraz które farby do malowania ocynku szczególnie warto wybrać.

farba-do-ocynku1
Pomalowanie parapetu zewnętrznego farbą do ocynku przedłuża jego trwałość i poprawia wygląd. Proponowany produkt to RAFIL RADACH Farba Na Dach.

Charakterystyka farb do powierzchni ocynkowanych 

Zanim odpowiemy na pytanie, czym pomalować parapet zewnętrzny z blachy ocynkowanej, pora na przypomnienie informacji, czym jest blacha ocynkowana i jakie ma właściwości. 

Metal ocynkowany powstaje poprzez pokrycie jego powierzchni cynkiem. Proces ten nazywa się cynkowaniem. Cynk to pierwiastek, który tworzy wyjątkowo odporne na rozpuszczanie powłoki. Dzięki temu ochronna warstwa z cynku spowalnia działanie powietrza i wody na metal. 

Cynk ma też tę właściwość, że działa ochronnie nawet po przerwaniu ciągłości powłoki. Odpowiada za to zjawisko tzw. ochrony katodowej. Potencjał standardowy cynku jest niższy niż żelaza, a więc żelazo pełni funkcję katody, a cynk – anody. Korozji poddawana jest w związku z tym powłoka, a nie powierzchnia właściwa. 

W jaki sposób można zwiększyć trwałość ocynku? Malując go, odpowiednią farbą. Takie rozwiązanie pozwala też nadać powłoce ocynkowanej bardziej nowoczesny wygląd.

Czym pomalować parapet zewnętrzny z blachy ocynkowanej? Nasza propozycja to farba RAFIL RADACH Farba Na Dach. To farba poliwinylowo-­akrylowa na powierzchnie metalowe, o bardzo dobrej przyczepności do podłoża, dobrych własnościach mechanicznych oraz wysokiej odporności na działanie korozji, światła, wody i innych czynników atmosferycznych.

Ta wysokiej jakości gruntoemalia przeznaczona jest do ochronno-dekoracyjnego malowania zewnętrznych powierzchni metalowych, nie tylko ocynkowanych, ale także stalowych i aluminiowych. Farba nadaje się do wykonywania nowych wymalowań, jak i renowacji starych powłok malarskich. 

Farba RAFIL RADACH Farba Na Dach wyróżnia się doskonałą przyczepnością do podłoża. Tworzy szybkoschnące, wysoce elastyczne powłoki o podwyższonej odporności na działanie światła słonecznego, wody i innych czynników atmosferycznych. Zapewnia długotrwały efekt dekoracyjny malowanych powierzchni. 

Farba do ocynku nadaje parapetowi nowoczesny wygląd i zwiększa trwałość metalowej powierzchni.

Porady dotyczące aplikacji i trwałości 

Powierzchnie ocynkowane są trudne do malowania, ponieważ mają słabą przyczepność. Aby farba się nie łuszczyła i nie odspajała, należy odpowiednio przygotować ocynk. 

Szczególnie dotyczy to niedawno ocynkowanej stali. Aby efekt malarski był trwały, czasami stosuje się specjalny zabieg zwany wytrawianiem stali ocynkowanej. Zwiększa on przyczepność powierzchni. Na powłokę z ocynku nakłada się wytrawiacz, czyli specjalną substancję chemiczną, którą należy zmyć po odczekaniu wyznaczonego w instrukcji czasu – zwykle jest to kilka lub kilkanaście minut. 

Świeże powierzchnie ocynkowane trzeba również sezonować na powietrzu przez okres co najmniej 6 miesięcy. Dotyczy to wszystkich niemalowanych wcześniej powierzchni, pokrytych ocynkiem, zainstalowanych i przeznaczonych do malowania.

Ponadto każde podłoże ocynkowane przygotowane do nakładania dodatkowej powłoki malarskiej powinno być czyste, suche, pozbawione śladów rdzy, tłustych plam, soli, piasku oraz innych zanieczyszczeń

Przed malowaniem na ocynkowany parapet zewnętrzny należy nałożyć wodny roztwór preparatu RAFIL Preparat Do Odtłuszczania. Pozwoli on skutecznie odtłuścić i umyć powierzchnie, aby zapobiec ewentualnemu odspajaniu farby. Następnie parapet trzeba spłukać czystą wodą i wysuszyć.

Zdarza się tak, że na ocynkowanej powierzchni pojawia się tzw. biała rdza. Przed malowaniem zaleca się wtedy usunięcie zanieczyszczeń. Należy to robić ostrożnie, aby nie usunąć warstwy cynku. Odpowiednie narzędzia to szmatka, delikatna szczotka nylonowa albo syntetyczny materiał z delikatną warstwą ścierną.

Powierzchnie ocynkowane, które zostały wcześniej pomalowane, trzeba oczyścić ze starej powłoki. Jednak ponownie musisz to zrobić bardzo ostrożnie, aby nie uszkodzić warstwy ocynku, która znajduje się pod spodem. 

Przed malowaniem starego parapetu zewnętrznego z blachy ocynkowanej należy usunąć poprzednią powłokę malarską, a całą powierzchnię odtłuścić i starannie umyć.

Utrzymanie i konserwacja malowanych powierzchni 

W jaki sposób pomalować parapet zewnętrzny z blachy ocynkowanej? Oto instrukcja krok po kroku z wykorzystaniem farby RAFIL RADACH Farba Na Dach. 

  1. Przed przystąpieniem do malowania dokładnie wymieszaj farbę RAFIL RADACH Farba Na dach.
  2. Jeśli nakładasz ją pędzlem lub wałkiem, rozcieńcz produkt dodając do 5% rozcieńczalnika RAFIL RADACH Rozcieńczalnik. Jeżeli zdecydujesz się na malowanie natryskiem, możesz użyć do 10% rozcieńczalnika. Pamiętaj – stosuj sugerowany produkt RAFIL. Nieodpowiedni skład innego rozcieńczalnika może spowodować wady powłoki i obniżyć jej trwałość.
  3. Pierwsza powłoka powinna mieć grubość do 40 mikronów powłoki na sucho. Łączna grubość warstw nie powinna przekraczać 110 mikronów na sucho. Potrzebujesz 2 lub 3 warstw.
  4. Kolejne powłoki nakładaj po minimum 6 godzinach. Musisz jednak pilnować, aby na malowanej powierzchni nie pojawiły się jakiekolwiek zanieczyszczenia, np. pyłki roślin czy kurz. Zmniejszą one przyczepność farby. Warto więc poczekać wspomniane wyżej 6 godzin.
  5. Jeśli musisz poczekać dłużej z nałożeniem kolejnej warstwy lub gdy mieszkasz na terenie, gdzie w powietrzu „fruwa” dużo pyłków, zanieczyszczeń czy kurzu, przed nałożeniem kolejnej warstwy spłucz powierzchnię wodą i bardzo dokładnie osusz.
  6. Maluj w temperaturze otoczenia od +5°C do +25°C i wilgotności powietrza poniżej 80%. Zwróć też uwagę na temperaturę podłoża. Nie może być niższa niż 10°C ani wyższa niż 35°C.

Aby ocynkowany parapet zewnętrzny długo wyglądał dobrze. Idealny na malowanie dzień powinien być pogodny, bez deszczu i mgły. Unikaj intensywnych letnich upałów, ponieważ słońce nagrzeje parapet do nadmiernie wysokiej temperatury. W takich warunkach zawarty w farbie rozcieńczalnik szybko wyparowuje, a farba staje się zbyt gęsta, co może spowodować wady powłoki.

Parapet maluj pędzlem z miękkim włosiem lub wałkiem. Unikaj wielokrotnego pociągania pędzlem w jednym miejscu, ponieważ może to prowadzić do rozmiękczania poprzedniej warstwy farby.

Farba RADACH Farba Na Dach dostępna jest w trzech kolorach: RAL 7024 (szary), RAL 8017 (brązowy) i RAL 9005 (czarny).

Wiesz już, czym pomalować parapet zewnętrzny ocynkowany. Polecamy niezawodną farbę RAFIL RADACH Farba Na Dach. Z naszymi wskazówkami Twój parapet z blachy ocynkowanej będzie wyglądał jak nowy!

Farba do ocynku – czym pomalować parapet zewnętrzny?

Przeczytasz w 5 min

Zardzewiały rower to problem wielu miłośników dwóch kółek. Kłopoty pojawiają się zwłaszcza po zimowej przerwie. Jeśli ten problem dotyczy również Ciebie, sprawdź domowe sposoby, jak usunąć rdzę z roweru i poznaj polecane farby antykorozyjne, które pomogą zabezpieczyć metalowe części roweru na dłużej!

Nawet jeśli trzymasz rower w domowym zaciszu, może się zdarzyć, że na metalowych elementach pojawi się rdza. Wystarczy kilka przejażdżek po deszczu, wilgoć czy mało staranne oczyszczenie metalowych części.

Jak pozbyć się rdzy z roweru? Jak zadbać o jednoślad, by był mniej podatny na korozję? Czy receptą na zardzewiały rower może być farba do metalu? Sprawdź wskazówki w naszym artykule. 

Malowanie metalowych części to skuteczny sposób na rdzę na rowerze. Polecany produkt to RAFIL Chlorokauczuk

Rozpoznawanie i przyczyny powstawania rdzy

Rdza na rowerze zdarza się często. Powstaje na skutek korodowania – procesu utleniania żelaza i jego stopów, który objawia się rdzawym nalotem. Najczęstszą przyczyną korozji metalu (w tym metalowych części w rowerze) jest wilgoć. Nawet krótka jazda w deszczu naraża rower na kontakt z wodą, co prowadzi do utleniania metalowej powierzchni i powstawania ognisk rdzy – z czasem niedużych, a stopniowo coraz większych. Im dłużej rower jest używany, tym większe ryzyko wystąpienia rdzy. 

Przyczyną występowania rdzy na rowerze jest też niewłaściwe przechowywanie sprzętu. Najlepiej byłoby trzymać rower w suchym miejscu. W praktyce jednak często pozostawia się go na balkonie, w wilgotnym garażu, na klatce schodowej. Dziecięce rowery nierzadko „zalegają” przy domu czy nawet zostają porzucone w trawie przez kilka dni lub tygodni. To idealne środowisko do powstawania rdzy. 

Które rowery są najbardziej podatne na rdzewienie? Nawet sprzęty z ramami aluminiowymi, które są bardziej odporne na korozję, mogą w końcu ulec rdzy. W tym przypadku proces jest jednak wolniejszy. 

Wilgoć działa na wszystkie metalowe części, szczególnie w okresach długiej nieaktywności, np. zimą. Gdy rower przez kilka miesięcy stoi nieużywany, na wiosnę często zauważa się korozję na łańcuchu, tarczach hamulcowych, na kierownicy czy innych elementach. 

Łatwo korozję łapią też łożyska kół, śruby, tarcze hamulcowe, linki przerzutek oraz zębatki. To właśnie te elementy mają najczęstszy kontakt z wodą i zanieczyszczeniami z drogi, co zwiększa ryzyko powstawania rdzy. Metalowe elementy, które znajdują się blisko podłoża, zbierają wilgoć, brud i błoto. Brud zaś przyspiesza proces korozji. W takiej sytuacji wystarczy jeden sezon, aby zobaczyć na metalowych częściach rdzawy nalot. 

Jakie skutki ma korozja w przypadku roweru? Po pierwsze, pogarsza wygląd jednośladu. Co gorsza jednak, mocno wpływa na komfort jazdy i sprawność techniczną jednośladu. Na szczęście rower można przywrócić do stanu sprzed korozji dzięki odpowiednim technikom czyszczenia i konserwacji metalu. W dalszej części artykułu dowiesz się jak usunąć rdzę z roweru. 

Korozję przyspiesza częste korzystanie z roweru w czasie deszczu bez dokładnego osuszania metalowych części.

Jak usunąć rdze z roweru – domowe sposoby

Jak usunąć rdzę z roweru? To klucz, by przedłużyć żywotność sprzętu i zachować jego ładny wygląd. Metod, jak odrdzewić rower jest sporo – do dyspozycji masz sposoby domowe i wiele profesjonalnych środków, od odrdzewiaczy po specjalistyczne farby do metalu.

Domowe metody cieszą się dużą popularnością ze względu na niski koszt i wysoką skuteczność (choć w trudnych przypadkach mogą być niewystarczające). Czym usunąć rdzę z roweru bez profesjonalnych środków?

  1. Jak odrdzewić rower? Wykorzystaj Kwasek cytrynowy

Kwasek cytrynowy, którego zwykle używa się w kuchni, doskonale sprawdza się także jako środek do usuwania rdzy. Wystarczy rozpuścić 2-3 łyżeczki kwasku w gorącej wodzie, a następnie włożyć do roztworu zardzewiałe elementy roweru – np. łańcuch czy śruby.

Jeżeli nie da się zdemontować niektórych części, przetrzyj je gąbką nasączoną roztworem. Alternatywą jest sok z cytryny zmieszany z solą – taka mikstura daje podobny efekt. Dzięki właściwościom kwasku rdza rozpuszcza się, a metal odzyskuje swój dawny wygląd.

  1. Czym usunąć rdzę z roweru? Sposób z octem

Ocet to kolejny domowy środek, który skutecznie usuwa rdzę. W przypadku demontowalnych elementów, takich jak łańcuch, można je zanurzyć w occie na kilka godzin. Taka kąpiel sprawi, że rdza zacznie odpadać.

Większe elementy, które trudno zdemontować, możesz przetrzeć szmatką nasączoną octem. Ten sposób jest skuteczny i bezpieczny dla rowerowych części.

  1. Co na rdzę na rowerze? Soda oczyszczona

Soda oczyszczona to skuteczny środek na rdzę. Aby przygotować pastę czyszczącą, zmieszaj sodę z wodą, tworząc gęstą masę. Następnie nałóż ją na zardzewiałe elementy roweru i pozostaw na około dwie godziny.

Po tym czasie usuń rdzę za pomocą szczotki o miękkim włosiu. Efekty powinny być zauważalne już po pierwszym użyciu, a cała procedura jest bezpieczna dla metalowych elementów roweru.

Profesjonalne środki do usuwania rdzy

Oprócz domowych metod w sklepach znajdziesz także specjalistyczne preparaty przeznaczone do usuwania rdzy. Ich zaletą jest wysoka skuteczność, ale także bezpieczeństwo stosowania.

Będą to np. środki chemiczne do usuwania korozji z różnych części roweru. Takie preparaty możesz stosować na elementach metalowych jak łańcuch, kierownica czy rama. Produkty te skutecznie rozpuszczają rdzę, a jednocześnie nie niszczą powierzchni metalu. Zwróć jedynie uwagę, aby stosować je zgodnie z zaleceniami producenta.

Malowanie roweru chroni metal przed korozją.

Zabezpieczanie roweru przed przyszłą korozją

Oprócz środków do usuwania rdzy polecamy również preparaty konserwacyjne, które zapobiegają ponownemu pojawieniu się korozji. Regularne smarowanie łańcucha czy pokrycie metalowych elementów odpowiednim środkiem ochronnym pozwala na utrzymanie roweru w dobrej kondycji przez długi czas.

Skutecznym sposobem, by uchronić rower przed korozją, a przynajmniej, by zdecydowanie spowolnić jej postęp, są farby antykorozyjne. Do wyboru masz kilka różnych rodzajów farb.

Jeśli zależy Ci na intensywnym kolorze, podpowiadamy, by metalowe części roweru (np. ramę czy kierownicę) pomalować farbą chlorokauczukową np. RAFIL Chlorokauczuk. Ten specjalistyczny rodzaj farby zawiera w swoim składzie żywice chlorokauczukowe. Jest to farba o bardzo wysokiej odporności na czynniki atmosferyczne, wilgoć, środki chemiczne oraz uszkodzenia mechaniczne. Ze względu na swoje właściwości często stosuje się ją do malowania powierzchni narażonych na wilgoć i korozję, w tym rowerów.

RAFIL Chlorokauczuk tworzy trwałą i elastyczną powłokę, odporną na zarysowania, uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Charakteryzuje się zwiększoną odpornością na działanie trudnych warunków atmosferycznych. W zestawieniu z produktem RAFIL Podkład Chlorokauczukowy zapewnia długotrwałą ochronę antykorozyjną malowanych powierzchni metalowych. Farba ta dostępna jest w 20 żywych kolorach, w tym np. w kolorze czerwonym, zielonym czy niebieskim.

Druga propozycja farby antykorozyjnej to RAFIL Prosto Na Rdzę. To specjalistyczna gruntoemalia 3w1 stosowana bezpośrednio na powierzchnie stalowe i żeliwne eksploatowane na zewnątrz. Ta łatwa w aplikacji, szybkoschnąca farba charakteryzuje się doskonałą przyczepnością i dobrym kryciem. Dzięki trwałej i elastycznej powłoce doskonale chroni powierzchnie metalowe przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi i przed korozją. Dostępna jest w wielu kolorach i kilku rodzajach wykończenia – połysk, mat, półmat, młotkowy. Można ją także kupić w sprayu.

Sposobów, jak usunąć rdzę z kierownicy roweru, ramy i innych metalowych części, jest sporo. Pamiętaj, że kluczowe jest zabezpieczenie metalu przed rdzewieniem. Odpowiednie do tego będą środki RAFIL.

Jak usunąć rdzę z roweru? Poradnik

Przeczytasz w 5 min
Zobacz wszystkie