Strona główna
Produkty
RAFIL Prosto na rdzę

RAFIL Prosto na rdzę

  • Wydajność:
    do 10
    m2 / L
  • Rodzaj wykończenia powierzchni:
    Efekt młotkowy
    Mat
    Półmat
    Połysk

RAFIL PROSTO NA RDZĘ to specjalistyczna gruntoemalia 3w1 stosowana bezpośrednio na powierzchnie stalowe i żeliwne eksploatowane na zewnątrz. Ta łatwa w aplikacji, szybkoschnąca farba charakteryzuje się doskonałą przyczepnością i dobrym kryciem. Dzięki niezwykle trwałej i elastycznej powłoce doskonale chroni powierzchnie metalowe przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi i przed korozją. Właściwości farby zostały potwierdzone Krajową Oceną Techniczną.

Znajdź lokalizację sklepu
Gdzie kupić
Właściwości techniczne
  • Wydajność: do 10 m²/l przy jednokrotnym malowaniu
  • Nanoszenie drugiej warstwy: po 2h – 24h lub po 14 dniach
  • Narzędzia: pędzel, wałek, natrysk
  • Czyszczenie narzędzi: RAFIL Prosto Na Rdzę Rozcieńczalnik
Cechy produktu
  • 10 lat gwarancji*
  • Zwiększona odporność na działanie trudnych warunków atmosferycznych
  • Odporność na uderzenia i uszkodzenia mechaniczne

Produkt jest ważny bezterminowo​. Farba zachowuje niezmienne właściwości pod warunkiem prawidłowego przechowywania.

* Nazwa i adres Gwaranta: RADOMSKA FABRYKA FARB I LAKIERÓW SA, 26-600 Radom, ul. Czarna 29. Czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej: 10 lat od daty zakupu, terytorium Polski. W przypadku braku zgodności rzeczy sprzedanej z umową kupującemu z mocy prawa przysługują środki ochrony prawnej ze strony i na koszt sprzedawcy. Gwarancja nie ma wpływu na te środki ochrony prawnej. Szczegóły dotyczące możliwości uzyskania gwarancji zawiera pełny tekst warunków gwarancji dostępny na stronie www.rafil.pl.

Zastosowanie produktu

<svg viewBox="0 0 161 80" fill="none" xmlns="http://www.w3.org/2000/svg"> <rect x="33" y="22.5" width="95" height="35" stroke="currentColor" stroke-width="2" stroke-linejoin="round"/> <line x1="59.6036" y1="22.8536" x2="33.3536" y2="49.1036" stroke="currentColor"/> <line x1="77.1036" y1="22.8536" x2="42.1036" y2="57.8536" stroke="currentColor"/> <line x1="127.104" y1="46.6036" x2="115.854" y2="57.8536" stroke="currentColor"/> <line x1="55.8536" y1="22.8536" x2="33.3536" y2="45.3536" stroke="currentColor"/> <line x1="49.6036" y1="22.8536" x2="33.3536" y2="39.1036" stroke="currentColor"/> <circle cx="77.375" cy="50.625" r="1.875" fill="currentColor"/> <circle cx="75.5" cy="56.25" r="2.5" fill="currentColor"/> <circle cx="83" cy="52.5" r="2.5" fill="currentColor"/> <circle cx="87.375" cy="51.875" r="3.125" fill="currentColor"/> <circle cx="79.875" cy="55.625" r="3.125" fill="currentColor"/> <circle cx="91.75" cy="52.5" r="2.5" fill="currentColor"/> <circle cx="97.375" cy="50.625" r="1.875" fill="currentColor"/> <circle cx="99.25" cy="56.25" r="2.5" fill="currentColor"/> <circle cx="94.875" cy="55.625" r="3.125" fill="currentColor"/> <circle cx="89.875" cy="55.625" r="3.125" fill="currentColor"/> <circle cx="84.875" cy="55.625" r="3.125" fill="currentColor"/> <circle cx="80.5" cy="47.5" r="1.25" fill="currentColor"/> <circle cx="74.25" cy="47.5" r="1.25" fill="currentColor"/> <circle cx="70.5" cy="51.25" r="1.25" fill="currentColor"/> <circle cx="68" cy="56.25" r="1.25" fill="currentColor"/> <circle cx="84.25" cy="47.5" r="1.25" fill="currentColor"/> <circle cx="90.5" cy="47.5" r="1.25" fill="currentColor"/> <circle cx="94.25" cy="47.5" r="1.25" fill="currentColor"/> <circle cx="100.5" cy="47.5" r="1.25" fill="currentColor"/> <circle cx="104.25" cy="51.25" r="1.25" fill="currentColor"/> <circle cx="106.75" cy="56.25" r="1.25" fill="currentColor"/> <circle cx="87.375" cy="46.875" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="77.375" cy="46.875" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="97.375" cy="46.875" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="71.125" cy="48.125" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="73.625" cy="50.625" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="71.125" cy="54.375" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="67.375" cy="51.875" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="82.375" cy="44.375" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="86.125" cy="44.375" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="88.625" cy="44.375" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="92.375" cy="44.375" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="98.625" cy="44.375" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="107.375" cy="51.875" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="103.625" cy="54.375" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="103.625" cy="48.125" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="101.125" cy="50.625" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="87.375" cy="41.875" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="89.875" cy="41.875" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="84.875" cy="41.875" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="96.125" cy="44.375" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="78.625" cy="44.375" r="0.625" fill="currentColor"/> <circle cx="76.125" cy="44.375" r="0.625" fill="currentColor"/> </svg>

Rdza
Farby i emalie
Dostępne kolory

Podgląd koloru

Zamknij
RAL 9005

Podgląd koloru

Zamknij
RAL 7016

Podgląd koloru

Zamknij
RAL 7040

Podgląd koloru

Zamknij
RAL 5010

Podgląd koloru

Zamknij
RAL 6005

Podgląd koloru

Zamknij
RAL 3011

Podgląd koloru

Zamknij
RAL 8017

Podgląd koloru

Zamknij
RAL 9003

Podgląd koloru

Zamknij
Srebrny

Podgląd koloru

Zamknij
Złoty

Dostępne kolory

Zamknij
RAL 9005
RAL 7016
RAL 7040
RAL 5010
RAL 6005
RAL 3011
RAL 8017
RAL 9003
Srebrny
Złoty
Dostępne opakowania
0,7 L
2,5 L

Produkty uzupełniające

Nie wybrano produków uzupełniających.

Poradniki związane z produktem

Jak odnowić parapet? Pielęgnacja metalowego parapetu krok po kroku

Przeczytasz w 5 min

Parapet wykonany z metalu można w łatwy sposób odświeżyć, aby nadać mu ładny wygląd. Jak odnowić parapet metalowy? Jakiej farby do metalowych parapetów zewnętrznych użyć? Oto wskazówki krok po kroku. 

Parapety zewnętrzne robi się z różnych materiałów. Najczęściej wykonane są z blachy stalowej, aluminium, PVC, kamienia, konglomeratu, klinkieru czy betonu. Dziś podpowiemy, jak odnowić parapet metalowy.

Technikę trzeba dobrać do materiału, z którego wykonany jest ten element wykończenia domu. Dziś podpowiemy, co warto wiedzieć o metalowym parapecie wewnętrznym i zewnętrznym – jak go pomalować i jakie farby będą najlepsze. Doradzimy również, w jaki sposób zabezpieczyć parapety zewnętrzne metalowe przed warunkami atmosferycznymi.

Parapety metalowe można odnawiać, nadając im ładny wygląd i nowy kolor. Pomocą służą farby do metalu np. RAFIL Prosto Na Rdzę.

Jak przygotować metalowy parapet przed renowacją? 

Parapety metalowe zewnętrzne wymagają regularnej pielęgnacji. Źle może wpływać na nie wilgoć, promienie słoneczne, a także codzienne użytkowanie, które powoduje rysy czy inne uszkodzenia mechaniczne. Parapety zewnętrzne metalowe są dodatkowo narażone na działanie śniegu, deszczu oraz niskich temperatur. 

Aby skutecznie odnowić metalowy parapet, powierzchnię trzeba odpowiednio przygotować. Powinna być sucha, odtłuszczona, dokładnie odpylona i umyta. Z powierzchni przeznaczonej do malowania musisz usunąć wszelkie zanieczyszczenia, które mogą pogorszyć przyczepność, a w konsekwencji spowodować wady powłoki i przedwczesne jej odchodzenie od podłoża. 

Czyszczenie metalowego parapetu 

Co zrobić, gdy metalowy parapet wymaga czyszczenia? W przypadku parapetów zewnętrznych bardzo dobrze sprawdza się myjka ciśnieniowa. Skutecznie usunie ona zabrudzenia, glony, mech, ziemię i piasek. Zaletą tej metody jest mała inwazyjność i prostota – możesz to z łatwością zrobić samodzielnie. Co więcej, dzięki myjce nie musisz używać żadnych środków czyszczących. Pamiętaj tylko, że jednokrotne mycie może nie wystarczyć, jeśli parapet jest bardzo brudny. Operację trzeba będzie powtórzyć. 

Jak wyczyścić metalowy parapet? Pierwszy krok to czyszczenie na sucho, by usunąć luźne zanieczyszczenia i piasek. Parapet najlepiej jest starannie zmieść lub odkurzyć. Kolejny krok to wyczyszczenie parapetu z pomocą ściereczki z mikrofibry. Możesz użyć wody i płynu do mycia naczyń. 

Metalowy parapet można pomalować na dowolny kolor. Najmodniejsze są dziś parapety czarne i grafitowe. Taki kolor uzyskasz np. z pomocą farby RAFIL Radach Farba Na Dach.

Usuwanie starej powłoki z metalowego parapetu – skuteczne metody i narzędzia 

Co zrobić, gdy ze starego metalowego parapetu trzeba usunąć poprzednią warstwę farby? Najprościej jest to zrobić z pomocą papieru ściernego. Możesz usunąć stare powłoki ręcznie lub skorzystać ze szlifierki elektrycznej, co znacznie ułatwi i przyspieszy pracę. 

Po wstępnym usunięciu starej powłoki przy pomocy szlifierki, zakamarki i boki parapetu, tak czy owak, należy usunąć ręcznie z pomocą papieru ściernego. Zacznij od papieru o większej gradacji, stopniowo przechodząc do drobnoziarnistego. Zmatowienie parapetu jest niezbędne, aby farba trzymała się odpowiednio mocno. 

Metalowy parapet – jak odnowić? Wybór odpowiedniej farby

Masz metalowy parapet? Jak odnowić jego powierzchnię? Podstawa to wybór odpowiedniej farby do metalu. Nie stosuj innych produktów, np. farb do ścian, ponieważ efekt będzie niezadowalający, a farba szybko zacznie się ścierać. 

Farby antykorozyjne do metalu – rodzaje i cechy 

Jeśli chcesz odnowić metalową powierzchnię, do wyboru masz różne rodzaje produktów. Jeden z nich to RAFIL Radach Farba Na Dach, odpowiednia także do malowania parapetów zewnętrznych. To wysokiej jakości gruntoemalia przeznaczona do ochronno-dekoracyjnego malowania zewnętrznych powierzchni metalowych: stalowych, ocynkowanych i aluminiowych. Farba stosowana jest zarówno do wykonywania nowych wymalowań, jak i renowacji starych powłok malarskich. Charakteryzuje się doskonałą przyczepnością do podłoża. Tworzy szybkoschnące, wysoce elastyczne powłoki o podwyższonej odporności na działanie światła słonecznego, wody i innych czynników atmosferycznych.

Inny wybór to RAFIL Prosto Na Rdzę. Ta specjalistyczna gruntoemalia 3w1 stosowana jest bezpośrednio na powierzchnie stalowe i żeliwne eksploatowane na zewnątrz. Łatwa w aplikacji, szybkoschnąca farba charakteryzuje się doskonałą przyczepnością i dobrym kryciem. Dzięki niezwykle trwałej i elastycznej powłoce doskonale chroni powierzchnie metalowe przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi i przed korozją.

Krok po kroku: odnowienie metalowego parapetu 

Odnawianie zewnętrznego parapetu metalowego nie musi być skomplikowane. Wystarczy farba, np. RAFIL Prosto Na Rdzę, dobre warunki pogodowe i odrobina cierpliwości.

  1. Najpierw usuń brud, tłuste plamy i luźne fragmenty rdzy – papier ścierny lub szczotka druciana sprawdzą się świetnie.
  2. Przetrzyj parapet benzyną ekstrakcyjną, by odtłuścić powierzchnię.
  3. Czas na malowanie! Farba nie lubi zimna i wilgoci, więc temperatura powinna wynosić od 10°C do 25°C, a wilgotność nie więcej niż 70%.
  4. Dokładnie wymieszaj produkt.
  5. Przygotuj pędzel z miękkim włosiem, wałek flokowy lub natrysk pneumatyczny – wybór zależy od efektu.
  6. Nałóż pierwszą warstwę i poczekaj od 2 do 24 godzin.
  7. Kolejny krok to nałożenie kolejnej warstwy – dwie-trzy zapewnią trwałą ochronę.

Efekt? Parapet wygląda jak nowy, a rdza nie ma szans! 

Praktyczne wskazówki i porady dotyczące pielęgnacji metalowego parapetu 

Parapet metalowy to dobre i trwałe rozwiązanie. Taka powierzchnia jest mało podatna na zarysowania i nie trzeba jej (tak jak parapetu drewnianego) zabezpieczać lakierem.

Aby metalowy parapet zachował estetyczny wygląd i trwałość, konieczne jest regularne usuwanie zabrudzeń. Zalegające zanieczyszczenia takie jak kurz, pyły środowiskowe czy resztki organiczne mogą negatywnie wpływać na powłokę ochronną. Dlatego warto systematycznie kontrolować stan powierzchni i w razie potrzeby ją czyścić. Do tego celu najlepiej używać letniej wody i miękkiej szczotki, które skutecznie usuwają osady, nie uszkadzając przy tym powłoki. Dbałość o czystość wpływa na długowieczność malowania oraz chroni przed korozją. Regularne kontrole i właściwa pielęgnacja to klucz do zachowania metalowego parapetu w doskonałym stanie przez lata.

Zamiast wymieniać parapet na nowy, nadaj mu nowy wygląd z pomocą farb do metalu RAFIL. Unikniesz w ten sposób kosztownego remontu, a Twoje parapety znów będą wyglądały jak nowe i zyskają niezbędną antykorozyjność!

Wiata przyścienna – jak zrobić ją samemu?

Przeczytasz w 5 min

Planujesz wiatę przyścienną? Jak zrobić konstrukcję samodzielnie? Nie jest to trudne, jeśli masz nieco biegłości w pracach ręcznych. Jak zbudować wiatę przy ścianie na auto, drewno albo narzędzia? Sprawdź nasz poradnik!

Wiata przyścienna nie zajmuje dużo miejsca i pasuje do wielu różnych projektów domów. Pomoże Ci zadbać o porządek na posesji i zapewni dodatkową przestrzeń do przygotowania. Najczęściej wykonuje się ją z drewna lub metalu.

W artykule podpowiemy, jak zbudować wiatę przy ścianie oraz jak zabezpieczyć jej elementy przed warunkami atmosferycznymi. Pomocą służyć będą niezawodne farby RAFIL.

Jak zrobić wiatę na auto? Często spotyka się wiaty z dachem płaskim lub jednospadowym.

Jak zaprojektować wiatę przyścienną?

Chcesz postawić wiatę przyścienną i zastanawiasz się, od czego zacząć? Spokojnie, nie potrzebujesz tony papierów i zgód, o ile wiata nie przekracza 50 m². W takim przypadku pozwolenie na budowę nie będzie konieczne. Wystarczy zgłoszenie w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Jest jednak kilka rzeczy, o których musisz pamiętać.

Najpierw zgłoszenie. Trzeba opisać, z czego i jak zamierzasz zbudować wiatę. Do tego musisz wskazać termin rozpoczęcia prac. Nie zapomnij o projekcie naniesionym na mapę działki urząd musi wiedzieć, gdzie dokładnie planujesz tę konstrukcję. Po zgłoszeniu czekasz 30 dni. Jeśli w tym czasie nikt się nie sprzeciwi, możesz działać.

A co, gdy planujesz większą wiatę? Tutaj robi się poważniej. Konstrukcja powyżej 50 m² wymaga pozwolenia na budowę i projektu zaakceptowanego przez urząd. To więcej formalności, ale duże wiaty robią wrażenie i są praktyczne.

Nie lekceważ projektu, nawet przy mniejszych konstrukcjach. Gotowy plan to koszt kilkuset złotych, a w pakiecie dostaniesz listę materiałów i szczegóły budowy. Jeśli masz doświadczenie w stawianiu takich konstrukcji, możesz zaprojektować ją samodzielnie. To sposób na dopasowanie wiaty do swoich potrzeb. Może dorzucisz pomieszczenie gospodarcze? Brzmi jak dobry pomysł, zwłaszcza jeśli chcesz zyskać dodatkowe miejsce na narzędzia czy drewno opałowe.

Najpopularniejsze są wiaty drewniane – proste, estetyczne i stosunkowo łatwe w budowie. Wiele elementów zrobisz samodzielnie. Często spotyka się także wiaty metalowe, np. z blachy ocynkowanej lub drewniano-metalowe. Dobre przygotowanie to klucz do sukcesu. Skorzystaj z gotowych planów lub poproś fachowca o pomoc i działaj.

Nowoczesna wiata na auto przy domu. 

Wybór odpowiednich materiałów do konstrukcji

Jak zrobić wiatę na auto lub na drewno? Zbudowanie solidnej wiaty przyściennej zaczyna się od wyboru odpowiednich materiałów. To, z czego powstanie konstrukcja, wpłynie na jej trwałość, estetykę i wygodę użytkowania. Nie wiesz, na co się zdecydować? Sprawdź, co najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku.

Drewno to absolutny klasyk. Naturalne, ciepłe i pasujące niemal do każdej przestrzeni. Wiaty drewniane są łatwe w montażu, a większość elementów można przygotować samodzielnie. Wybieraj drewno impregnowane, najlepiej sosnę, świerk albo modrzew. Impregnacja to podstawa – dzięki niej drewno nie podda się wilgoci, grzybom ani owadom. Dodatkowo można je pomalować na dowolny kolor, dopasowując do otoczenia.

A może stal? Konstrukcje metalowe są wyjątkowo trwałe i nowoczesne. Stal ocynkowana lub malowana proszkowo to gwarancja odporności na korozję i uszkodzenia mechaniczne. Taka wiata sprawdzi się, jeśli chcesz uzyskać bardziej industrialny charakter i zależy Ci na latach bezproblemowego użytkowania.

Aluminium? To kolejna opcja dla fanów nowoczesnych rozwiązań. Lekka konstrukcja, łatwość montażu i całkowita odporność na rdzę to jej największe zalety. Choć aluminium jest droższe niż drewno, nie wymaga skomplikowanej konserwacji.

Nie zapominaj o pokryciu dachu. Poliwęglan to świetny wybór – wytrzymały, lekki i przepuszczający światło. Jeśli wolisz coś tradycyjnego, dachówka lub blacha falista będą równie skuteczne. Pamiętaj, by dobrać materiały do swoich potrzeb i budżetu. Solidne materiały to inwestycja, która pozwoli cieszyć się wiatą przez wiele lat.

Montaż wiaty – krok po kroku

Marzysz o funkcjonalnej wiacie przyściennej? Budowa takiej konstrukcji to zadanie, które wymaga precyzji, ale z odpowiednim planem możesz to zrobić samodzielnie. Oto, jak krok po kroku stworzyć wiatę – drewnianą lub metalową.

1. Przygotowanie podłoża

Zaczynamy od gruntu. Jeśli teren jest równy i suchy, wystarczy wysypać go żwirem lub ułożyć kostkę brukową, by podłoże było stabilne. Jeśli jednak miejsce jest narażone na zalania, utwardzenie nawierzchni to konieczność. Solidne podłoże to podstawa trwałości konstrukcji.

2. Wyznaczenie obszaru i fundamenty

Wyznacz granice wiaty. Posłuż się sznurkiem lub palikami, żeby dokładnie określić zasięg zadaszenia. Kolejny krok to fundamenty pod słupy nośne. Wiaty przyścienne najczęściej potrzebują dwóch słupków, ale przy większych konstrukcjach ich liczba wzrasta. 

Możesz osadzić je bezpośrednio w wylewce lub zamocować na kotwach. Kotwy dają większą precyzję i ułatwiają dopasowanie wysokości.

3. Montaż słupków i linii dachu

Słupki nośne to baza, na której opiera się konstrukcja. Po ich zamocowaniu przychodzi czas na zaznaczenie linii dachu. Tu z pomocą przyjdzie poziomica. Pamiętaj, że dach powinien mieć minimalny spadek 15%, by woda deszczowa mogła swobodnie spływać.

4. Krokwie i więźba dachowa

Krokwie montuj na dwóch skrajnych bokach oraz pomiędzy nimi, zachowując odstęp co 90 cm. Materiał wybrany na dach determinuje sposób wykonania więźby. Przy blachodachówce zamontuj łaty i kontrłaty. Jeśli stawiasz na gonty, zadbaj o pełne deskowanie.

5. Pokrycie dachu i uszczelnienie

Na końcu przychodzi czas na wybrane pokrycie dachowe – blacha, poliwęglan czy dachówka. Dodatkowo zamontuj rynny i dokładnie uszczelnij połączenie wiaty z budynkiem. Do tego świetnie sprawdzi się obróbka dekarska.

6. Wykończenie konstrukcji

Drewno wymaga impregnacji jeszcze przed montażem, by nie straciło swoich właściwości pod wpływem wilgoci. W przypadku wiat metalowych skup się na zabezpieczeniu antykorozyjnym.

Nowoczesna wiata na samochód. Stalową konstrukcję zabezpiecz farbą antykorozyjną, np. RAFIL Do Bram i Ogrodzeń lub RAFIL Prosto Na Rdzę.

Jakie farby do metalu najlepiej zabezpieczą konstrukcję?

Jeśli planujesz malowanie wiaty metalowej, farba RAFIL Prosto Na Rdzę to świetne rozwiązanie. Dzięki swojej formule 3w1 działa jednocześnie jako farba, grunt i podkład, co skraca czas pracy i zapewnia trwałe efekty.

Farba zapewnia skuteczną ochronę przed wodą, promieniowaniem UV oraz rdzą. Możesz mieć pewność, że konstrukcja będzie wyglądać świetnie i pozostanie zabezpieczona przed trudnymi warunkami atmosferycznymi przez wiele lat. Farba doskonale radzi sobie z uderzeniami i innymi uszkodzeniami, co sprawia, że jest idealna do stosowania na zewnątrz. Sprawdzi się na powierzchniach eksponowanych na deszcz, mróz czy intensywne słońce.

Farba ta jest idealna do malowania stalowych konstrukcji takich jak słupy, ramy czy dachy wiaty. Nadaje się zarówno do nowych konstrukcji, jak i renowacji już istniejących powłok. 

Dbanie o trwałość i estetykę wiaty

Wiesz już, jak zbudować wiatę z dachem jednospadowym. Teraz przyszedł czas na kilka wskazówek odnośnie do jej pielęgnacji. Aby wiata przez lata zachowała trwałość i estetyczny wygląd, warto zadbać o jej zabezpieczenie. Kluczowym elementem jest regularne zastosowanie farby antykorozyjnej takiej jak RAFIL Prosto Na Rdzę. Prosta aplikacja, połączona z wysoką jakością i gwarancją, sprawia, że jest to jeden z najlepszych wyborów dla konstrukcji metalowych.

Jak zrobić garaż blaszany? Instrukcja krok po kroku

Przeczytasz w 5 min

Garaż metalowy, zwany często blaszakiem, to prosta konstrukcja z metalu, najczęściej z ocynkowanej lub malowanej na dowolny kolor blachy. Takie garaże nie bez powodu nadal cieszą się sporą popularnością. Jak zrobić garaż blaszany? Lepsza będzie własna konstrukcja czy zakup gotowej? Sprawdź wskazówki. 

Dzisiaj bez garażu trudno wyobrazić dziś sobie posesję. Trzymanie samochodu na mrozie i zimnie jest mało komfortowe. Nie zawsze da się przewidzieć czy zaprojektować garaż jako część domu, nie wszyscy zresztą lubią takie rozwiązanie. Pomocą służą wolnostojące garaże, w tym uniwersalny i tani blaszak, czyli garaż metalowy. 

W artykule znajdziesz informacje, jak tanio zrobić garaż blaszany. Podpowiemy, jak załatwić sprawy urzędowe, jak wybrać materiał i rodzaj konstrukcji. Ocenimy, kiedy lepiej wykonać garaż samodzielnie, a kiedy postawić na gotową konstrukcję. Doradzimy też, jak i czym zabezpieczyć garaż przed korozją i trudnymi warunkami pogodowymi.

Stary metalowy garaż możesz łatwo odnowić dzięki środkom RAFIL, np. RAFILRadach Farba na Dach lub RAFIL Chlorokauczuk.
Stary metalowy garaż możesz łatwo odnowić dzięki środkom RAFIL, np. RAFILRadach Farba na Dach lub RAFIL Chlorokauczuk.

Garaż metalowy – czy potrzebujesz zezwolenia na budowę?

Aby postawić garaż blaszany, nie potrzebujesz dziś żadnego zezwolenia. Jedyne, co musisz zrobić, to złożyć do wydziału budowlanego w gminie lub w powiecie zawiadomienie o postawieniu dodatkowego budynku. W zgłoszeniu powinien się znaleźć rodzaj, zakres, miejsce i sposób wykonania robót budowlanych oraz termin rozpoczęcia prac.

Jeśli w ciągu 21 dni nie otrzymasz odpowiedzi, oznacza to, że garaż możesz stawiać bez przeszkód.

Budynek nie powinien w obrysie przekraczać 35 mkw powierzchni. Na każde 500 mkw możesz postawić maksymalnie dwa takie budynki.

Jaki garaż możesz wybudować? Określają to przepisy budowlane. Mówią one, że wysokość konstrukcji nie powinna być niższa niż 2,2 m. Wjazd do garażu musi mieć co najmniej 2,3 m szerokości oraz 2 m wysokości. Garaż trzeba wyposażyć w instalację elektryczną i nachyloną posadzkę. Z przepisów przeciwpożarowych wynika też, że garaż musi być zlokalizowany co najmniej 3 m od granicy działki, a jeśli od strony granicy znajdują się brama czy okna – minimalna odległość to co najmniej 4 m.

Jaki garaż blaszany wybrać – ilość stanowisk, zadaszenie, rodzaj blachy

Jeśli wszystkie formalności zostały już dopięte, można zacząć planować konstrukcję i wygląd metalowego garażu. Należy je dopasować dokładnie do potrzeb użytkowników.

Zwykle garaż blaszany jest jednostanowiskowy, choć zdarzają się konstrukcje dwustanowiskowe, również w gotowych propozycjach producentów. 

Garaże blaszane mają bardzo prostą konstrukcję. Różnice występują w rodzaju dachu – może to być dach płaski, jednospadowy lub dach dwuspadowy, najbardziej elegancki, ale i najdroższy w budowie.

Kolejna decyzja, jaką musisz podjąć, to rodzaj materiału. Najpopularniejszy materiał na garaż metalowy to odporna na wilgoć i korozję blacha ocynkowana trapezowa w wersji błyszczącej. Bardziej wymagający inwestorzy wybierają blachę ocynkowaną powlekaną kolorem z palety RAL lub blachę powlekaną materiałem drewnopodobnym. Ta ostatnia opcja pozwala nadać blaszakowi ładniejszy wygląd i dopasować jego kolor do kolorystyki innych elementów jak ogrodzenie, stolarka okienna czy drzwi wejściowe do domu. 

Pozostaje Ci także decyzja, jaką bramę do garażu wybrać. Najtańsza opcja to drzwi skrzydłowe zamykane na kłódkę czy na zamek. Droższe, ale bardziej funkcjonalne są drzwi uchylne lub drzwi segmentowe. 

Jakie wymiary blaszaka? 

Jaką wielkość powinien mieć garaż? Maksymalną określają przepisy – to 35 mkw po obrysie. Zwykle garaże (te gotowe, jak i robione samodzielnie) to prostokąty o wymiarach 3x5 m lub 6x5 m. Wielkość garażu warto jednak dokładnie zaplanować i dopasować do swoich potrzeb oraz do położenia na posesji. Taki garaż dobrze wpisze się w wygląd otoczenia domu, zapełni kawałek posesji oraz pozwoli na łatwy wyjazd i wjazd samochodu. 

Na czym powinien stanąć garaż blaszany? 

Aby postawić garaż, niezbędna jest wylewka. Powinna ona być większa o ok. 10 cm od obrysu garażu, tak aby znalazło się tu miejsce na opaskę. Wylewkę trzeba wykonać ze spadkiem na zewnątrz – chodzi o odprowadzenie wody. 

Garaż metalowy kupiony – zalety i wady

Gotowa konstrukcja garażu, którą tylko montuje się samodzielnie i stawia na wcześniej przygotowanej wylewce, to atrakcyjna alternatywa dla garażu wykonywanego samodzielnie od zera.

{{recomended-product}}

Kiedy warto kupić gotowy garaż do samodzielnego zmontowania? Jeśli nie masz czasu, umiejętności w zakresie obróbki metalu oraz odpowiednich narzędzi. Konstrukcja garażu, choć raczej prosta, może nastręczyć trudności mało wprawionym majsterkowiczom. Łatwo też o popełnienie błędu budowlanego i konstrukcyjnego, który będzie skutkował np. zalewaniem wnętrza garażu podczas roztopów. 

Gotowa konstrukcja ma wiele zalet. Możesz zamówić ją w dowolnym wymiarze oraz dobrać rodzaj materiału, dachu czy bramy do swoich potrzeb i budżetu. Co więcej, gotowe garaże blaszane są tanie. W ofercie producentów znajdziesz je już od 2000 zł. 

Czy gotowy garaż metalowy ma wady? Nie masz wpływu na jakość konstrukcji oraz użytych materiałów. Z tego powodu warto zrobić szczególnie dobry research przed zakupem. Sprawdź opinie innych kupujących i wybierz raczej jakość niż najniższą możliwą cenę. 

Metalowy garaż należy odpowiednio zabezpieczyć przed korozją, aby przedłużyć jego trwałość i czas użytkowania. Pomocą służą środki RAFIL.
Metalowy garaż należy odpowiednio zabezpieczyć przed korozją, aby przedłużyć jego trwałość i czas użytkowania. Pomocą służą środki RAFIL.

Jak zrobić garaż blaszany? Samodzielna konstrukcja garażu metalowego krok po kroku

Jeśli jednak chcesz wykonać garaż blaszany samodzielnie, jak najbardziej możesz się tym zająć. Kolejne kroki przygotowania garażu metalowego to:

  1. Wykonanie odpowiedniej wylewki betonowej. Podobnie jak w przypadku garażu gotowego powinna ona być większa o ok. 10 cm niż obrys planowanego garażu.
  2. Postawienie metalowej konstrukcji i postawienie na niej bryły garażu. Zwróć uwagę, aby metalowe profile miały odpowiednią grubość i zadbaj o solidne śruby łączące całość. Konstrukcja musi być solidna i bezpieczna.
  3. Szkielet należy następnie postawić na docelowym miejscu. Na tym etapie przytwierdza się do niego blachy z pomocą nitów.
  4. Jeśli garaż ma mieć dodatkową podłogę, należy ją wykonać na tym etapie.
  5. Następny  krok to montaż bramy garażowej – dwuskrzydłowej, uchylnej itd.
  6. Teraz pozostaje już tylko montaż takich elementów jak oświetlenie czy wentylacja oraz zabezpieczenie garażu przed korozją i warunkami atmosferycznymi.

Jak zabezpieczyć garaż blaszany przed wilgocią i warunkami atmosferycznymi?

Aby przedłużyć czas użytkowanie garażu metalowego, warto go zabezpieczyć przed korozją. Polecamy wysokiej jakości gruntoemalię RAFIL Radach Farba Na Dach.  Przeznaczona jest ona do ochronno-dekoracyjnego malowania zewnętrznych powierzchni metalowych: stalowych, ocynkowanych i aluminiowych. Farba stosowana jest zarówno do wykonywania nowych wymalowań, jak i renowacji starych powłok malarskich. Charakteryzuje się doskonałą przyczepnością do podłoża. Tworzy szybkoschnące, wysoce elastyczne powłoki o podwyższonej odporności na działanie światła słonecznego, wody i innych czynników atmosferycznych.

{{expert-advice}}

Emalia RAFIL Chlorokauczuk przeznaczona jest do ochronno-dekoracyjnego malowania powierzchni stalowych i żeliwnych eksploatowanych na zewnątrz pomieszczeń. Może być również stosowana do dekoracyjnego malowania podłoży betonowych i tynków cementowo wapiennych. Tworzy trwałą i elastyczną powłokę, odporną na zarysowania, uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Charakteryzuje się zwiększoną odpornością na działanie trudnych warunków atmosferycznych. Zapewnia długotrwałą ochronę antykorozyjną malowanych powierzchni metalowych w zestawieniu z RAFIL Podkład Chlorokauczukowy.

Wiesz już, jak tanio zrobić garaż blaszany. Zdecyduj, czy wolisz zbudować garaż samodzielnie, czy też lepsza dla Ciebie opcja to zakup gotowej konstrukcji do samodzielnego złożenia. W każdym z tych wypadków zabezpiecz powierzchnię garażu z pomocą środków RAFIL!

Renowacja kostki brukowej – co musisz wiedzieć? Sprawdzone porady

Przeczytasz w 5 min

Kostka brukowa to popularny materiał, chętnie używany do budowy ścieżek, chodników czy podjazdów. Czy wiesz, że zużytą czy brudną kostkę można odnowić? Oto, co warto wiedzieć o renowacji kostki brukowej.

Kostki brukowe najczęściej wykonuje się z betonu. To materiał o wielu zaletach – tani, łatwo dostępny, odporny na warunki atmosferyczne i wytrzymały. Nic dziwnego, że jako budulec ścieżek czy chodników sprawdza się doskonale. Kolejna zaleta betonu to możliwość dowolnego kształtowania. Dzięki temu kostki brukowe mogą mieć właściwie dowolną formę. Najpopularniejsze są klepsydry, trapezy, kwadraty i prostokąty.

Jej renowacja to prosty i skuteczny sposób na jej odświeżenie. Jak krok po kroku przeprowadzić odnawianie kostki brukowej? Sprawdź nasze wskazówki. 

Po renowacji kostka betonowa będzie wyglądać jak nowa. Do odnawiania kostki brukowej użyj środka RAFIL Na Beton Emalia oraz Lakier poliuretanowy.
Po renowacji kostka betonowa będzie wyglądać jak nowa. Do odnawiania kostki brukowej użyj środka RAFIL Na Beton Emalia oraz Lakier poliuretanowy.

Jak przygotować kostkę brukową przed renowacją? 

Aby kostka brukowa długo pozostała jak nowa, trzeba ją regularnie odnawiać. Zapewni to ładny, estetyczny wygląd otoczenia domu oraz przedłuży trwałość chodnika, podjazdu czy ścieżki w ogrodzie. Każda powierzchnia, która jest użytkowana na zewnątrz, w tym także ta betonowa, z czasem traci swój wygląd. Pojawiają się ubytki, rysy, zabrudzenia i plamy. Nieusunięte na czas, wnikają głęboko i stają się trwale widoczne. Renowacja starej kostki brukowej pozwala pozbyć się tych problemów. 

Pierwszy krok to właściwe przygotowanie kostki brukowej do renowacji. Powierzchnia podjazdu czy ścieżki z kostki betonowej powinna być wolna od kurzu, piasku, ale też zanieczyszczeń jak oleje, smary, mech, glony, rośliny itd. Najważniejszym zadaniem przed renowacją kostki betonowej jest więc staranne usunięcie wszystkich zanieczyszczeń

Betonową kostkę można poddać skutecznej renowacji przy pomocy farby do betonu np. RAFIL Na Beton Emalia.
Betonową kostkę można poddać skutecznej renowacji przy pomocy farby do betonu np. RAFIL Na Beton Emalia.

Usuwanie zanieczyszczeń z kostki brukowej – skuteczne metody i narzędzia 

W jaki sposób wyczyścić kostkę brukową przed kolejnymi etapami jej renowacji? Najczęstsze zanieczyszczenia na podjazdach, chodnikach, ścieżkach czy tarasach z kostki brukowej to piasek i ziemia oraz inne ślady biologiczne – glony czy mech. Zdarza się też, że pomiędzy kostką wdzierają się drobne roślinki, które próbują zasiedlać ten teren. 

Do usunięcia biologicznych zanieczyszczeń doskonałym rozwiązaniem jest umycie kostki np. z pomocą myjki ciśnieniowej. To prosty i bardzo skuteczny sposób na pozbycie się piasku, ziemi oraz innych osadów, które z czasem pojawiły się na kostce i zmieniły jej zabarwienie. 

Co jednak zrobić, gdy na kostkach brukowych pojawiły się trudne do usunięcia plamy, zwłaszcza te najgorsze, a więc np. tłuszcz z grilla czy olej? Najlepiej działać, gdy plama jest świeża – wtedy pomoże ciepła woda z płynem do mycia naczyń lub inny odtłuszczacz. Do starszych plam można zastosować specjalistyczne środki do czyszczenia kostki brukowej – znajdziesz je w sklepach ogólnobudowlanych. Można też kupić preparat, który usunie mech i glony. Jeśli na kostce są plamy z farby, usuwa się je szpachelką oraz ciepłą wodą. 

Gdy pomiędzy kostkami pojawiają się roślinki jak np. trawa, możesz usunąć je ręcznie lub z pomocą dostępnych w sklepach ogrodniczych narzędzi. Odradzamy jednak stosowanie w ogrodzie inwazyjnych środków do usuwania chwastów. Są skuteczne, ale bardzo szkodliwe dla środowiska, żyjących w ogrodzie zwierząt, a nawet dla domowych pupili i dzieci. 

Gdy powierzchnia jest już właściwie oczyszczona, sucha i pozbawiona zabrudzeń, czas na kolejny etap renowacji starej kostki brukowej – malowanie specjalistyczną farbą do betonu.

Przed malowaniem kostkę brukową trzeba dokładnie umyć i oczyścić z plam i zabrudzeń.
Przed malowaniem kostkę brukową trzeba dokładnie umyć i oczyścić z plam i zabrudzeń.

Wybór odpowiedniej farby do malowania kostki brukowej 

Jakiej farby użyć do malowania kostki brukowej? Renowacja betonu powinna być zrobiona wyłącznie przy wykorzystaniu specjalistycznych farb do tego rodzaju materiału. Tylko one skutecznie zabezpieczą beton przed zabrudzeniami oraz uszkodzeniami. One też nadadzą trwałą powłokę i nowy kolor. 

Zwróć uwagę, aby farba do betonu była przystosowana do warunków zewnętrznych. Kostka brukowa jest przecież narażona nie tylko na ścieranie czy zabrudzenia, ale także na niskie, w tym ujemne temperatury, wiatr, deszcz, śnieg czy promieniowanie UV. 

{{recomended-product}}

Do renowacji kostki brukowej polecamy farby do betonu marki RAFIL. Nasza propozycja to zestaw RAFIL Na Beton Z Lakierem Poliuretanowym. Emalia ta przeznaczona jest do malowania podłoży betonowych. Tworzy trwałą i elastyczną powłokę odporną na wodę i substancje chemiczne takie jak aceton, kwas siarkowy 10% czy olej silnikowy. Charakteryzuje się zwiększoną odpornością na działanie warunków atmosferycznych. RAFIL Na BetonLakier Poliuretanowy długotrwale zabezpiecza malowaną powierzchnię przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi i promieniowaniem UV.

Do pomalowania i zabezpieczenia kostki brukowej możesz użyć Lakieru RAFIL Na Beton oraz Lakieru Poliuretanowego RAFIL.
Do pomalowania i zabezpieczenia kostki brukowej możesz użyć Lakieru RAFIL Na Beton oraz Lakieru Poliuretanowego RAFIL.

Krok po kroku: Malowanie kostki brukowej – optymalne techniki 

Jak pomalować kostkę brukową? Oto instrukcja krok po kroku z wykorzystaniem Lakieru RAFIL Na Beton oraz Lakieru Poliuretanowego RAFIL.

  1. Oczyść beton ze wszelkich zanieczyszczeń, odtłuść, uzupełnij ubytki, przeszlifuj i dokładnie odpyl powierzchnię.
  2. Jeśli kostka była już wcześniej malowana, sprawdź, czy nowa powłoka nie będzie reagować ze starymi podłożami. Nałóż warstwę emalii na niewielką powierzchnię i pozostaw na czas od 3 do 6 godzin. Zobacz, czy nowa powłoka się nie łuszczy i nie odkleja.
  3. Starannie wymieszaj oba składniki. Zawartość opakowania z utwardzaczem (składnik 2) dodaj lakieru (składnik 1). Mieszankę pozostaw na 15 minut do homogenizacji.
  4. Po tym czasie możesz nakładać mieszankę na kostkę. Rób to przy pomocy wałka, pędzla lub natrysku hydrodynamicznego. Potrzebujesz 1-3 warstw powłoki.
  5. Nie musisz wcześniej gruntować starej, betonowej powierzchni farbą podkładową RAFIL Podkład Chlorokauczukowy. Warto to jednak zrobić, jeśli malujesz nowe podłoże betonowe.
  6. Kolejne warstwy produktu nakładaj po minimum 24 godzinach.
UWAGA! Mieszanka jest przydatna do stosowania przez 3 godziny, dlatego przygotowuj produkt na każdą warstwę osobno. 

Zabezpieczenie odnowionej kostki brukowej – jak przedłużyć trwałość efektu?

Jak sprawić, aby pomalowana kostka brukowa długo pozostała jak nowa? Utrzymuj betonową powierzchnię w czystości. Na bieżąco usuwaj mech, glony, piasek czy ziemię. Do likwidacji tego typu zabrudzeń używaj czystej letniej wody oraz szczotki z miękkim włosiem. Utrzymanie kostki brukowej w należytej czystości ma największy wpływ na jakość powłok malarskich.

Aby kostka brukowa długo zachowała swój ładny wygląd, trzeba ją regularnie myć i usuwać na bieżąco zanieczyszczenia biologiczne, pył i osady.
Aby kostka brukowa długo zachowała swój ładny wygląd, trzeba ją regularnie myć i usuwać na bieżąco zanieczyszczenia biologiczne, pył i osady.

Renowacja kostki brukowej z produktami RAFIL jest prostsza niż myślisz! Na każdym produkcie znajdziesz dokładną instrukcję. Sprawdź i odnów ścieżkę, podjazd czy chodnik, by zyskał nowy wygląd. 

Zobacz wszystkie