Metalowe pokrycia dachowe są lekkie i wytrzymałe, ale jednocześnie podatne na korozję. Rdza na dachu domu nie musi jednak oznaczać, że czeka Cię poważny remont. Wystarczy w odpowiedni sposób usunąć rdzę i pomalować pokrycie dobrymi preparatami. Jaka farba na zardzewiały dach będzie najlepsza? Sprawdź!
Rdza na dachu domu – jak ją usunąć?
Czyszczenie metalu z rdzy i usunięcie starej farby to pierwszy krok, jaki musisz wykonać, zanim pomalujesz zardzewiały dach. Starą warstwę farby, a razem z nią rdzę i zabrudzenia, usuniesz, wykorzystując ręczne techniki, takie jak skrobanie, szlifowanie i szczotkowanie. Dzięki temu pokrywa dachowa będzie gładka i bez trudu nałożysz nowe warstwy farby. Do usuwania ognisk rdzy z dachu świetnie sprawdza się szczotka nylonowa.
Pamiętaj też, by usunąć wszystkie zabrudzenia, które zostaną po usuwaniu farby i rdzy. Aby mieć pewność, że dach jest perfekcyjnie czysty, przemyj wodą miejsca, w których stara farba przywarła najmocniej i ogniska rdzy, których nie dało się usunąć szczotką nylonową, a potem użyj papieru ściernego.
Ważne!
Do czyszczenia dachu nie używaj ostrych narzędzi, takich jak druciane szczotki czy szpachelki. Możesz w ten sposób uszkodzić cynk, a tym samym warstwę ochronną dachu.
Odpylanie i mycie dachu przed malowaniem
Oprócz pozbycia się starej farby i rdzy z dachu domu bardzo ważne jest także odpylanie i odtłuszczanie powierzchni, które pozwoli usunąć m.in. pozostałości detergentów, zanieczyszczenia jonowe, sole oraz inne naloty. Dzięki tym zabiegom malowanie dachu będzie przebiegało efektywnie, a dach będzie mniej narażony na pojawienie się rdzy w przyszłości.
Aby dobrze odtłuścić dach, musisz wyposażyć się w odpowiedni preparat. Wybierając dany produkt, sprawdź, czy jest on przeznaczony do odtłuszczania powierzchni metalowych przed malowaniem. Produktem, który skutecznie usuwa zabrudzenia, a do tego wzmacnia przyczepność farby i zapobiega łuszczeniu się powłoki, jest Preparat Do Odtłuszczania RAFIL. Możesz go wykorzystać do czyszczenia dachów i rynien, a także do mycia elementów gumowych, tworzyw sztucznych i już zagruntowanych detali.
Po odtłuszczaniu dachu umyj jego powierzchnię wodą przy pomocy myjki ciśnieniowej lub mokrej gąbki, a potem pozwól mu wyschnąć.
Jak przygotować się do malowania dachu?
Dach maluj wtedy, gdy warunki pogodowe są odpowiednie, czyli gdy:
temperatura powietrza jest wyższa niż 10°C, ale równa bądź niższa niż 25°C,
nie pada ani nie zanosi się na deszcz – przed malowaniem koniecznie sprawdź pogodę na najbliższe dni,
dach jest suchy.
Koniecznie zadbaj o swoje bezpieczeństwo! Wyposaż się w linę asekuracyjną, specjalne szelki i kask, a jeśli to możliwe, także w odzież ochronną.
Do malowania dachu możesz wykorzystać wałek malarski z rączką lub profesjonalne urządzenie natryskowe.
Malowanie dachu – czym pomalować zardzewiały wcześniej dach?
Gdy rdzy na dachu domu (ani farby i zabrudzeń) już nie ma, możesz przejść do malowania pokrywy. Zacznij od podkładu pod farbę. Jeśli chcesz zapobiec pojawianiu się w przyszłości korozji, postaw na preparat, który odpowiednio zabezpieczy pokrywę przed rdzą, np. na Podkład Antykorozyjny RAFIL. Produkt ten jest odpowiedni do malowania powierzchni stalowych, aluminiowych i ocynkowanych, a przy tym zapewnia ochroną przed korozją i zwiększa przyczepność farby nawierzchniowej.
W zależności od warunków atmosferycznych i tego, jakiej farby użyjesz do malowania dachu, pozwól podkładowi schnąć od 3 do 6 godzin. W przypadku podkładu RAFIL wystarczy położyć jedną warstwę produktu.
Kolejnym krokiem jest nakładanie farby. Na zardzewiały wcześniej dach warto położyć taką emalię, która będzie zabezpieczać przed ponownym pojawieniem się korozji. Korzystaj z farb przeznaczonych do malowania powierzchni metalowych na zewnątrz – dachów, rynien, parapetów czy ogrodzeń.
Dobra farba na zardzewiały dach będzie chroniła powłokę przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi i promieniowaniem UV, a do tego będzie szybkoschnąca i odporna na uszkodzenia mechaniczne. Musi też być odpowiednio napigmentowana, by nadać pokrywie dachowej głęboki kolor.
Jaka farba na zardzewiały dach będzie odpowiednia?
Możesz postawić na farbę na dach marki RAFIL Radach, która charakteryzuje się krótkim czasem schnięcia (w dotyku jest sucha już po godzinie), bardzo dobrą przyczepnością do podłoża, dużą wytrzymałością, elastycznością i odpornością na słońce, wiatr, mróz, wilgoć i zanieczyszczenia powietrza.
{{recomended-product}}
Najczęściej, by uzyskać optymalne efekty, należy pomalować dach więcej niż raz. Następnym etapem malowania dachu jest więc nałożenie kolejnej warstwy emalii. Zanim jednak to zrobisz, odczekaj minimum 6 godzin. Zapoznaj się z zaleceniami producenta na opakowaniu farby i nigdy nie skracaj przerw między nakładaniem kolejnych powłok. W przypadkufarby RAFIL Radach zaleca się położenie dwóch lub trzech warstw.
Podsumowując, przy malowaniu niezwykle ważny jest dobór odpowiedniej farby, dobre warunki atmosferyczne i przygotowanie powierzchni. Czyszczenie i mycie dachu przed malowaniem to bardzo ważne etapy, których nie można pominąć – położenie farby do dachu na rdzę, stare powłoki innych preparatów czy inne zabrudzenia może skutkować tym, że malowanie będzie trudne, a farba będzie się rozwarstwiać, odpadać i po prostu wyglądać nieestetycznie.
Aby zapewnić właściwą, długotrwałą ochronę konstrukcji przed korozją należy zastosować optymalnie dobrany zestaw malarski o odpowiedniej dla danego przeznaczenia grubości. Optymalna powłoka malarska powinna być doskonale szczelna, przyczepna do podłoża i wypełniona pigmentem.
Dobór zestawu malarskiego powinien wynikać z wiarygodnych i sprawdzonych przesłanek wysnutych na podstawie badań laboratoryjnych i z przeprowadzonej analizy techniczno-ekonomicznej uwzględniającej wiele czynników, z których najważniejszymi będą:
agresywność korozyjna środowiska eksploatacji powłoki malarskiej
kształt konstrukcji oraz rodzaj i stan powierzchni do zabezpieczenia przeciwkorozyjnego
wymagany okres trwałości powłoki malarskiej
właściwości powłok (odporność chemiczna, termiczna, mechaniczna)
możliwość i sposób oczyszczenia powierzchni
właściwości aplikacyjne farb (grubość powłoki, czas schnięcia, warunki nakładania itp.)
czas do przeprowadzenia prac uwzględniający warunki atmosferyczne (temperatura, wilgotność powietrza) oraz konieczność sezonowania powłoki przed eksploatacją
trwałość powłoki malarskiej w odniesieniu do poniesionych kosztów i przewidywanego okresu eksploatacji
wymagania ochrony środowiska oraz zabezpieczenia przeciwpożarowego
aspekty ekonomiczne
Przygotowanie podłoża do malowania – informacje ogólne
Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na takie parametry jak: jakość, trwałość i skuteczność ochronnego działania powłok lakierowych jest przygotowanie podłoża do malowania. Efekt oczyszczenia podłoża zależy od doboru właściwej metody czyszczenia, która powinna uwzględniać zarówno charakter zanieczyszczeń, jak i wymagania wyrobu lakierowego co do sposobu przygotowania powierzchni do malowania.
Zanieczyszczeniem nazywa się każdą substancję, której pozostawienie na powierzchni do malowania utrudnia proces malowania, pogarsza jakość i trwałość powłoki malarskiej.
Zanieczyszczenia pozostające na powierzchni do malowania w postaci: rdzy, zendry, pyłów, starych i złuszczonych powłok malarskich, zatłuszczeń, zaklejeń, wilgoci itp. w bardzo negatywny sposób wpływają na powłokę malarską.
Rodzaje zanieczyszczeń
Zendra, zgorzelina – produkty termicznej obróbki stali, składające się z tlenków żelaza ściśle przylegających do podłoża. Mogą powodować odspajanie płatów zendry i powłoki malarskiej oraz tworzenie ogniw korozyjnych.
Rdza – produkt korozji stali, tworzący warstwy o zmiennych grubościach i postaciach, słabo przyczepne do podłoża.
Zatłuszczenia – pochodzące z eksploatacji konstrukcji w środowiskach tłuszczów, smarów, olejów itp. Powodują brak przyczepności powłoki malarskiej.
Pyły – pochodzące z atmosfery, przemysłu i prac oczyszczania. Sprzyjają utrzymywaniu wilgoci na powierzchni.
Wilgoć – powstaje w wyniku opadów lub kondensacji, może prowadzić do korozji podpowłokowej.
Powierzchnie zatłuszczone, pokryte pyłami przemysłowymi, osadami solnymi itp. powinno się umyć wodą pod wysokim ciśnieniem (aparat typu Karcher), a następnie przystąpić do właściwego oczyszczania.
Powierzchnie, gdzie możliwe jest występowanie zanieczyszczeń jonowych, powinno się po właściwym oczyszczeniu umyć czystą wodą z dodatkiem odpowiedniego inhibitora korozji.
Metody oczyszczania mechanicznego
Do mechanicznych metod oczyszczania powierzchni można zaliczyć:
skrobanie
młotkowanie
szczotkowanie
szlifowanie
oczyszczanie płomieniowe
obróbkę strumieniowo–ścierną
Główne metody mechanicznego oczyszczania powierzchni to:
metody ręczne oczyszczania powierzchni – dające stopień oczyszczenia powierzchni St 3 – są zalecane dla środowisk atmosferycznych o małym stopniu zanieczyszczenia powietrza
metody strumieniowo–ścierne – zalecane dla środowisk atmosferycznych o wyższej agresywności, szczególnie w środowiskach agresywnych korozyjnie, chemicznych
Oczyszczanie ręczno-mechaniczne
Oczyszczanie ręczno–mechaniczne – wykonywane poprzez: szczotkowanie, młotkowanie, szlifowanie przy użyciu narzędzi ręcznych, jak i mechanicznych. Należy je ograniczać do tych przypadków, gdzie obróbka strumieniowo–ścierna jest niemożliwa.
Tymi sposobami można zgrubnie usunąć np. rdzę, zgorzelinę czy starą powłokę. Po takim oczyszczaniu otrzymuje się powierzchnie gładkie, dające mniejszą przyczepność powłoki w stosunku do powierzchni chropowatych.
Obróbka strumieniowo–ścierna
Obróbka strumieniowo–ścierna polega na działaniu strumienia ścierniwa wyrzucanego w kierunku oczyszczanej powierzchni za pomocą sprężonego powietrza, wody lub siły odśrodkowej. Metoda ta daje najbardziej optymalne przygotowanie powierzchni do malowania.
Rodzaje obróbki:
otwarty lub zamknięty obieg ścierniwa
na sucho / na mokro (w osłonie wodnej)
średniociśnieniowe (0,3–0,5 MPa)
wysokociśnieniowe (1,0–1,2 MPa)
hydrodynamiczne (10–200 MPa)
odśrodkowe (koła wirnikowe)
Na efekt oczyszczania wpływa:
ciśnienie sprężonego powietrza
kąt nachylenia strumienia ścierniwa
odległość dyszy od powierzchni
rodzaj i kształt dyszy
rodzaj, wymiar i kształt ścierniwa
Oczyszczanie fizykochemiczne
Oczyszczanie przeprowadzane za pomocą:
odtłuszczania rozpuszczalnikowego
mycia alkalicznego, kwaśnego, parowo–wodnego
Mycie polega na usuwaniu zanieczyszczeń przy pomocy wodnego roztworu środka myjącego. Usuwa:
zanieczyszczenia mechaniczne (po obróbce)
brud (kurz, piasek)
zanieczyszczenia jonowe
rdzę
Metody mycia i odtłuszczania można podzielić:
a) Ze względu na sposób:
ręczne (przecieranie powierzchni pędzlem, szmatami)
natryskowe (urządzenia do natrysku ciśnieniowego, np. pompy membranowe, aparaty typu Karcher)
b) Ze względu na zastosowany środek:
rozpuszczalniki organiczne
środki alkaliczne i kwaśne
środki powierzchniowo czynne
Metoda natryskowa z dodatkiem skutecznych środków myjących nie powoduje korozji podpowłokowej. Zaleca się jednak po takim myciu ponowne zmycie powierzchni czystą wodą wodociągową.
Przygotowanie powierzchni w zależności od jej rodzaju
Przygotowanie powierzchni blach i profili stalowych
Najczęstsze zanieczyszczenia:
rdza
zgorzelina walcownicza
oleje i smary
kurz, pył
luźne stare powłoki
wilgoć
topniki, żużel
chemikalia (detergenty, sole)
opiłki żelaza
Szczególną uwagę należy zwrócić na usunięcie zanieczyszczeń jonowych i odtłuszczenie powierzchni metalu – ich obecność obniża przyczepność powłok i może prowadzić do wad.
Proces czyszczenia:
Usunięcie zanieczyszczeń – mycie wodą pod ciśnieniem
Ręczne lub mechaniczne mycie: para wodna, woda z detergentem, rozpuszczalniki, środki emulsyjne, alkaliczne i kwaśne
Rekomendowana metoda: natrysk roztworów wodnych z biodegradowalnymi detergentami
Na koniec – spłukanie czystą wodą wodociągową
Normy:
ISO 8504-2 – obróbka strumieniowo–ścierna
ISO 8504-3 – metody ręcznego oczyszczania (także z napędem mechanicznym)
PN-ISO 8501-1:1996 – określa stopień czystości
PN-EN ISO 8503 – określa chropowatość
Stopnie przygotowania powierzchni wg PN-ISO 8501-1
Obróbka strumieniowo–ścierna (oznaczenie: Sa):
Sa 1 – zgrubna: brak oleju, smarów, pyłu, luźnych zanieczyszczeń
Sa 2 – gruntowna: brak większych śladów rdzy, starej farby, pozostałości silnie przylegają
Sa 2½ – prawie biała powierzchnia, możliwe ciemne punkty
Sa 3 – stal wzrokowo czysta, jednolita metaliczna barwa ("biały metal")
sezonowaną blachę oczyścić roztworem amoniaku (1–2%) z detergentem
zanieczyszczenia i korozję usunąć szczotkami nylonowymi, włosiem lub papierem ściernym
Powierzchnia musi być sucha i wolna od zanieczyszczeń.
Zabezpieczenie blachy aluminiowej
Powierzchnia aluminiowa, ze względów przeciwkorozyjnych i kolorystycznych, najczęściej jest pokryta powłoką konwersyjną wytworzoną w procesie:
elektrochemicznym (utlenianie anodowe)
chemicznym (chromianowanie, fosforanowanie)
Tego typu warstwa poprawia przyczepność powłoki malarskiej.
Przygotowanie do malowania:
oczyścić powierzchnię z luźnej rdzy i zanieczyszczeń ręcznie lub mechanicznie (szczotki stalowe, metoda strumieniowo–ścierna z użyciem miękkiego ścierniwa naturalnego)
odtłuścić przez zmycie wodą z detergentem niejonowym
Przygotowanie powierzchni metali nieżelaznych
Metale nieżelazne są trudnym podłożem dla farb ze względu na:
gładkość powierzchni
dużą reaktywność cynku, glinu i ich stopów
To sprzyja powstawaniu zwartej, kruchej warstwy tlenków lub węglanów, które negatywnie wpływają na składniki powłoki malarskiej, powodując:
brak przyczepności
marszczenie
zniszczenie powłoki
Najczęściej stosowane przygotowanie:
wytwarzanie powłoki konwersyjnej (chemicznej lub elektrochemicznej)
powłoka konwersyjna: nierozpuszczalna w wodzie, działa jako izolator, poprawia odporność i przyczepność
Przygotowanie podłoża betonowego
Podłoże betonowe odpowiednio przygotowane pod zestaw malarski powinno być:
czyste
bez rys, występów i szczelin
o wilgotności powierzchniowej nieprzekraczającej 3–4% (w zależności od farby)
o nierównościach nie większych niż 1/3 grubości zestawu malarskiego
Wymagania:
wypukłe krawędzie, naroża i załamania należy zaokrąglić
beton powinien być odpylony i odtłuszczony
tłuste plamy usuwać tkaniną bawełnianą z rozpuszczalnikiem
oczyszczanie: szczotki stalowe (ręczne/mechaniczne) lub delikatne przepiaskowanie
Nowoczesną metodą czyszczenia jest użycie wody pod wysokim ciśnieniem.
Czas schnięcia i wytrzymałość podłoża
Świeżo wykonane podłoża (beton, tynki) należy malować dopiero po odpowiednim czasie utwardzania i karbonizacji. Okres schnięcia podano w instrukcjach stosowania farb.
Tynki zgodne z PN-70/B-101100 powinny być:
czyste
gładkie
równe
bez rys, wykwitów, zacieków, tłuszczów, pyłów i innych zanieczyszczeń
Powinny mieć odpowiednią wytrzymałość mechaniczną i nie ścierać się przy potarciu ręką.
Ważną rzeczą w przygotowaniu tynków przed malowaniem jest: usunięcie starych powłok klejowych i wapiennych oraz mycie i nawilżenie powierzchni. Stare tynki, w celu usunięcia z nich zanieczyszczeń, zmywa się wodnymi roztworami mydła za pomocą szczotek o twardym włosiu.
Klasy korozyjności to czynnik, który warto uwzględnić podczas wyboru odpowiedniej farby do malowania metalu. Dlaczego? Czym są klasy korozyjności środowiska? Jakie farby odpowiadają poszczególnym klasom? Nasz ekspert odpowiada!
Klasy korozyjności – stali, konstrukcji stalowych czy środowiska?
Klasa korozyjności to kategoria, według której ocenia się środowisko, w jakim znajduje się określona konstrukcja metalowa, a nie sam metal. W związku z tym określenia takie jak klasa korozyjności stali czy klasa korozyjności konstrukcji stalowych nie są do końca poprawne. Klasy korozyjności środowiska pozwalają na ocenę skali agresywności otoczenia metalu i kwalifikację go do jednej z opisanych grup. Dzięki temu możliwe jest wybranie preparatów (w tym emalii i farb gruntujących), które najlepiej zabezpieczą daną powierzchnię przed rdzą.
Klasy korozyjności przedstawiają się następująco:
Klasa korozyjności C1 – środowisko, w którym ryzyko korodowania metali jest najmniejsze. Klasa ta dotyczy suchych wnętrz, w których zachodzi jedynie możliwość zbierania się niewielkiej ilości wilgoci na powierzchni powłok malarskich.
Klasa korozyjności C2 – środowisko o niewielkiej agresywności, w małym stopniu zanieczyszczone; głównie tereny wiejskie. Warunki, które nie powodują przyspieszonej korozji i brak jest czynników oddziałujących niszcząco na powłokę takich jak: duża zawartość chlorku w powietrzu, związki chemiczne, dymy, popioły, pył cementowy itp.
Klasa korozyjności C3 – otoczenie, w którym ryzyko wystąpienia korozji jest średnie (umiarkowane). Klasa C3 dotyczy środowiska miejskiego i przemysłowego o średnim zanieczyszczeniu tlenkiem siarki, związanym głównie z emisją gazów z ogrzewania domowego i przemysłowego, a także obszarów przybrzeżnych o średnim zasoleniu.
Klasa korozyjności C4 – środowisko, które wyróżnia się dużą agresywnością, związaną z czynnikami atmosferycznymi, zanieczyszczeniem powietrza (pyły przemysłowe, kwaśne deszcze), dużą wilgotnością (np. lokalizacja w pobliżu akwenów wodnych) i zasoleniem opadów, spowodowanych bliskością morza.
Klasa korozyjności C5 – bardzo agresywne środowisko, mieszczące się na terenie przemysłowym, gdzie metal narażony jest na kontakt z gazami powodującymi korozję (amoniakiem, kwasem siarkowym, chlorowodorem, etc.).
Klasa korozyjności CX – bardzo agresywne środowisko morskie (tereny przybrzeżne i na morzu), w którym zachodzi nieustanna kondensacja pary wodnej i ma miejsce wysokie zanieczyszczenie powietrza.
Powyższe kategorie korozyjności (norma PN-EN ISO 12944-2) dotyczą zarówno terenów domowych, jak i przemysłowych. Jeżeli chcesz ocenić, do której klasy zalicza się np. środowisko w Twoim domu, ogrodzie lub tarasie, prawdopodobnie będziesz poruszał się pomiędzy kategoriami C1 i C3.
Klasy korozyjności a farba do metalu
Jak wynika z przedstawionego zestawienia, w warunkach domowych raczej nie spotyka się kategorii korozyjności wyższej niż C3. Oznacza to, że planując odnawianie ogrodzenia, balustrady balkonowej czy dachu, nie musisz szczególnie zaprzątać sobie głowy poszukiwaniem profesjonalnych produktów, które przeznaczone są dla przemysłu, budownictwa czy transportu morskiego. Wysokiej jakości emalia, zapewniająca odpowiednią ochronę przed korozją (na poziomie C2), w zupełności wystarczy!
Nasze typy to:
RAFIL Chlorokauczuk – emalia, która zapewnia 8-letnią ochronę przed korozją (stosowana w połączeniu z RAFIL Podkład Chlorokauczukowy) i doskonały efekt estetyczny, dzięki bogatej palecie kolorystycznej.
RAFIL Do Bram i Ogrodzeń – farba ta zapewnia aż 10 lat ochrony metalu przed rdzą (stosowana wraz z RAFIL Podkład Antykorozyjny) oraz zwiększoną odporność na czynniki atmosferyczne. Występuje ona w czterech wersjach kolorystycznych (z wykończeniem półmatowym i matowym).
RAFIL Radach Farba Na Dach – emalia, która wyróżnia się wyjątkowo krótkim czasem schnięcia (powierzchnia jest sucha w dotyku po zaledwie 60 minutach!), najwyższą odpornością na trudne warunki pogodowe (skrajne temperatury, słońce, opady, wiatr) i uszkodzenia mechaniczne. Występuje w 16 wersjach kolorystycznych, z czego 13 ma wykończenie półmatowe, a 3 z połyskiem. W połączeniu z podkładem antykorozyjnym RAFIL gwarantuje 8 lat ochrony metalu przed rdzą.
Jeżeli planujesz odnawianie metalu, który zlokalizowany jest w Twoim domu lub ogrodzie, nie musisz oceniać klasy korozyjności. Zadbaj jednak o to, by produkty, których użyjesz, odznaczały się najwyższą jakością – jak wskazane emalie marki RAFIL.
Jeśli chcesz odnowić stary metalowy mebel, ogrodzenie, bramę czy inną powierzchnię, przed nałożeniem nowej powłoki niezbędne będzie usunięcie starej farby z metalu. Jak to zrobić? Podpowiadamy, jakie metody są dostępne i która z nich jest najlepsza.
Nowa warstwa farby będzie tworzyć na metalu trwałą powłokę, tylko gdy zostanie zaaplikowana na poprawnie przygotowane podłoże. Czym usunąć farbę z metalu i jak właściwie przygotować powierzchnię do malowania? Sprawdź kilka sposobów na szybkie usuwanie starej farby z metalu. Znajdziesz wśród nich metodę mechanicznego usuwania farby z pomocą szczotki, piasku, opalarki czy użycia szlifierki kątowej, a także metody chemiczne.
Czy zawsze trzeba usuwać starą farbę z metalu przed malowaniem?
Jeśli poprzednia powłoka samoistnie lub przy potarciu łuszczy się, lub odchodzi płatami, jest to konieczne. Gdy ma dobrą przyczepność i jedynie chcesz odświeżyć lub zmienić jej kolor, nie musisz całkowicie usuwać starej farby z metalu. Powierzchnię wystarczy dokładnie umyć, odtłuścić na przykład preparatem do odtłuszczania RAFIL i zmatowić papierem ściernym. Środek usunie brud, tłuszcz, glony i mech, przygotowując podłoże do malowania. Możesz go bezpiecznie używać do mycia powierzchni ocynkowanych, stalowych i aluminiowych.
Jeśli nie usuniesz z metalu odchodzących płatów starej farby, zabrudzeń i tłustych osadów, nowa powłoka malarska wkrótce zacznie się łuszczyć i odpadać. Efekt malowania będzie więc krótkotrwały, a cały proces będzie trzeba wkrótce powtórzyć. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze dokładne oczyszczenie balustrad, ogrodzeń, rynien, dachu czy elementów architektury ogrodowej, które chcesz pomalować.
Sposób nr 1 – jak usunąć farbę z metalu za pomocą drucianej szczotki lub tępej szpachelki
Najprostszymi narzędziami do usuwania starej farby są:
druciana szczotka,
tępa szpachelka,
stalowa wełna.
Musisz jednak wiedzieć, że czynności przy ich użyciu wymagają sporo cierpliwości. Jeśli czyszczona powierzchnia jest niewielka, usunięcie luźnej farby nie będzie przysparzało problemów. Przede wszystkim będzie tanim sposobem na pozbycie się starych powłok malarskich. W przypadku większego podłoża może okazać się jednak zbyt czaso- i energochłonny.
Sposób nr 2 – piaskowanie
Piaskowanie to czyszczenie metalu za pomocą silnego strumienia powietrza i piasku. Metoda wymaga stosowania specjalnej sprężarki ze zbiornikiem i świetnie sprawdza się przy czyszczeniu dużej powierzchni z brudu i powłok malarskich. Jeśli nie posiadasz sprzętu, zadanie szybkiego usuwania starej farby z metalu możesz powierzyć firmie zajmującej się piaskowaniem.
Sposób nr 3 – usuwanie farby za pomocą opalarki elektrycznej lub palnika gazowego
Niektórzy polecają stosowanie opalarki lub palnika do usuwania starych powłok malarskich z balustrad i ogrodzeń. Ten sposób jest jednak mocno kontrowersyjny – metal podczas opalania niebezpiecznie się nagrzewa, a farba może emitować szkodliwe opary. Dlatego lepiej sięgnąć po inne sposoby na usuwanie starej farby olejnej z metalu.
Sposób nr 4 – szczotka stalowa na szlifierce kątowej lub wiertarce
Kolejna metoda mechanicznego usuwania farby. Czym usunąć starą farbę z metalu? Użycie szczotki stalowej w zestawieniu ze szlifierką kątową lub wiertarką to szybki sposób na pozbycie się luźnych powłok lakierniczych i malarskich. Jeśli stara farba mocniej przywiera do podłoża, sięgnij po tarczę lamelkową.
Uwaga!
Podczas pracy wytwarza się dużo pyłu, dlatego wszelkie prace z użyciem szczotki stalowej i szlifierki wykonuj na świeżym powietrzu w masce i okularach ochronnych.
Oczyszczony element potrzebuje skutecznego zabezpieczenia przed czynnikami atmosferycznymi i rdzą. Dlatego warto zainwestować w dobre podkłady antykorozyjne i emalie nawierzchniowe, które wzmocnią odporność odnawianej powierzchni. Znajdziesz je wśród farb do malowania metalu.
Jak usunąć farbę z metalu przy pomocy chemikaliów?
Skuteczną metodą na usunięcie starej farby z metalu są różnego typu środki chemiczne. Mogą to być np. środki bazujące na rozpuszczalnikach spoiw organicznych, które odspajają stare powłoki od metalu, przez co łatwiej je usunąć. Musisz jednak pamiętać, że większość tego typu rozpuszczalników jest toksyczna dla zdrowia i środowiska.
Innym stosowanym tradycyjnie środkiem jest ług sodowy, czyli 10% roztwór wodny wodorotlenku sodu (sody kaustycznej). Po połączeniu z wodą soda tworzy silnie żrący roztwór, bezzapachowy, działający korodująco na metale. Rozkłada on wiązania chemiczne powłoki z farby. Stosuje się go do usuwania starych powłok z lakieru czy farby z ogrodzeń metalowych, starych kominków, mebli i innych przedmiotów wykonanych z metalu. Trzeba jednak uważać, bo ług jest silnie żrący i w kontakcie ze skórą powoduje chemiczne obrażenia. Szkodliwe są także jego opary, których nie wolno wdychać.
Jak zabezpieczyć metal przed czynnikami atmosferycznymi i rdzą?
Gdy metal jest już oczyszczony ze starej powłoki, należy go odpowiednio zabezpieczyć przed rdzą oraz czynnikami atmosferycznymi. Niezastąpione do tego celu będą środki RAFIL. Dobierz je w zależności od rodzaju powierzchni i jej przeznaczenia.
Do zabezpieczenia metalowych bram i ogrodzeń najbardziej odpowiedni będzie produkt RAFIL Do Bram i Ogrodzeń. To antykorozyjna emalia przeznaczona do ochronno-dekoracyjnego malowania powierzchni stalowych, ocynkowanych i aluminiowych eksploatowanych na zewnątrz pomieszczeń. RAFIL Do Bram i Ogrodzeń tworzy trwałą i elastyczną powłokę odporną na uderzenia. Wyróżnia ją zwiększona odporność na działanie trudnych warunków atmosferycznych.
Jak stosować RAFIL Do Bram i Ogrodzeń?
Farbę starannie wymieszaj. Dla opakowań powyżej 5 litrów i większych zastosuj mieszanie mechaniczne. Podczas prowadzenia prac co ok. godzinę kilkakrotnie dodatkowo zamieszaj produkt, aby uzyskać jednorodną powłokę.
W razie potrzeby zastosuj maksymalnie do 5% rozcieńczalnika RAFIL Radach Rozcieńczalnik.
Maluj w temperaturze 5 stopni Celsjusza do 25 stopni Celsjusza. Temperatura podłoża nie może być wyższa niż 35 stopni Celsjusza. Optymalna wilgotność powietrza wynosi do 80%. Unikaj zwłaszcza malowania w czasie upałów, ponieważ powoduje to bardzo szybkie parowanie rozpuszczalników, które występują w farbie i pogorszenie trwałości powłoki.
Nakładaj farbę miękkim pędzlem, wałkiem lub przez natrysk. Stosując natrysk unikaj tzw. "suchego natrysku".
Zwróć uwagę, aby dobrać odpowiedni wałek, jeśli malujesz wałkiem. Nieodpowiedni może pozostawić charakterystyczną w wyglądzie powłokę.
Następną warstwę nakładaj w odstępie co najmniej 3 godzin od wymalowania poprzedniej.
Unikaj wcierania farby i wielokrotnego pociągania pędzlem.
Farba utwardza się minimum 3 dni.
Z kolei do malowania dachu, rynien czy parapetów odpowiednim produktem będzie RAFIL Radach Farba Na Dach. Farba stosowana jest zarówno do wykonywania nowych wymalowań, jak i renowacji starych powłok malarskich na powierzchniach metalowych, stalowych, ocynkowanych. Wyróżnia się doskonałą przyczepnością do podłoża. Tworzy szybkoschnące, wysoce elastyczne powłoki o podwyższonej odporności na działanie światła słonecznego, wody i innych czynników atmosferycznych.
Gdy poprzednia powłoka łuszczy się i odspaja, przed malowaniem koniecznie usuń starą farbę z metalu. Stara farba może osłabiać przyczepność nowej farby, powodując jej łuszczenie się i odpadanie. Nowa farba będzie lepiej przylegać do czystego metalu, co tworzy trwalsze i bardziej odporne na zużycie wykończenie. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki, jak usunąć starą farbę z metalu pomogą Ci przeprowadzić te prace szybko i skutecznie!
Zardzewiały rower to problem wielu miłośników dwóch kółek. Kłopoty pojawiają się zwłaszcza po zimowej przerwie. Jeśli ten problem dotyczy również Ciebie, sprawdź domowe sposoby, jak usunąć rdzę z roweru i poznaj polecane farby antykorozyjne, które pomogą zabezpieczyć metalowe części roweru na dłużej!
Nawet jeśli trzymasz rower w domowym zaciszu, może się zdarzyć, że na metalowych elementach pojawi się rdza. Wystarczy kilka przejażdżek po deszczu, wilgoć czy mało staranne oczyszczenie metalowych części.
Jak pozbyć się rdzy z roweru? Jak zadbać o jednoślad, by był mniej podatny na korozję? Czy receptą na zardzewiały rower może być farba do metalu? Sprawdź wskazówki w naszym artykule.
Malowanie metalowych części to skuteczny sposób na rdzę na rowerze. Polecany produkt to RAFIL Chlorokauczuk.
Rozpoznawanie i przyczyny powstawania rdzy
Rdza na rowerze zdarza się często. Powstaje na skutek korodowania – procesu utleniania żelaza i jego stopów, który objawia się rdzawym nalotem. Najczęstszą przyczyną korozji metalu (w tym metalowych części w rowerze) jest wilgoć. Nawet krótka jazda w deszczu naraża rower na kontakt z wodą, co prowadzi do utleniania metalowej powierzchni i powstawania ognisk rdzy – z czasem niedużych, a stopniowo coraz większych. Im dłużej rower jest używany, tym większe ryzyko wystąpienia rdzy.
Przyczyną występowania rdzy na rowerze jest też niewłaściwe przechowywanie sprzętu. Najlepiej byłoby trzymać rower w suchym miejscu. W praktyce jednak często pozostawia się go na balkonie, w wilgotnym garażu, na klatce schodowej. Dziecięce rowery nierzadko „zalegają” przy domu czy nawet zostają porzucone w trawie przez kilka dni lub tygodni. To idealne środowisko do powstawania rdzy.
Które rowery są najbardziej podatne na rdzewienie? Nawet sprzęty z ramami aluminiowymi, które są bardziej odporne na korozję, mogą w końcu ulec rdzy. W tym przypadku proces jest jednak wolniejszy.
Wilgoć działa na wszystkie metalowe części, szczególnie w okresach długiej nieaktywności, np. zimą. Gdy rower przez kilka miesięcy stoi nieużywany, na wiosnę często zauważa się korozję na łańcuchu, tarczach hamulcowych, na kierownicy czy innych elementach.
Łatwo korozję łapią też łożyska kół, śruby, tarcze hamulcowe, linki przerzutek oraz zębatki. To właśnie te elementy mają najczęstszy kontakt z wodą i zanieczyszczeniami z drogi, co zwiększa ryzyko powstawania rdzy. Metalowe elementy, które znajdują się blisko podłoża, zbierają wilgoć, brud i błoto. Brud zaś przyspiesza proces korozji. W takiej sytuacji wystarczy jeden sezon, aby zobaczyć na metalowych częściach rdzawy nalot.
Jakie skutki ma korozja w przypadku roweru? Po pierwsze, pogarsza wygląd jednośladu. Co gorsza jednak, mocno wpływa na komfort jazdy i sprawność techniczną jednośladu. Na szczęście rower można przywrócić do stanu sprzed korozji dzięki odpowiednim technikom czyszczenia i konserwacji metalu. W dalszej części artykułu dowiesz się jak usunąć rdzę z roweru.
Korozję przyspiesza częste korzystanie z roweru w czasie deszczu bez dokładnego osuszania metalowych części.
Jak usunąć rdze z roweru – domowe sposoby
Jak usunąć rdzę z roweru? To klucz, by przedłużyć żywotność sprzętu i zachować jego ładny wygląd. Metod, jak odrdzewić rower jest sporo – do dyspozycji masz sposoby domowe i wiele profesjonalnych środków, od odrdzewiaczy po specjalistyczne farby do metalu.
Domowe metody cieszą się dużą popularnością ze względu na niski koszt i wysoką skuteczność (choć w trudnych przypadkach mogą być niewystarczające). Czym usunąć rdzę z roweru bez profesjonalnych środków?
Jak odrdzewić rower? Wykorzystaj Kwasek cytrynowy
Kwasek cytrynowy, którego zwykle używa się w kuchni, doskonale sprawdza się także jako środek do usuwania rdzy. Wystarczy rozpuścić 2-3 łyżeczki kwasku w gorącej wodzie, a następnie włożyć do roztworu zardzewiałe elementy roweru – np. łańcuch czy śruby.
Jeżeli nie da się zdemontować niektórych części, przetrzyj je gąbką nasączoną roztworem. Alternatywą jest sok z cytryny zmieszany z solą – taka mikstura daje podobny efekt. Dzięki właściwościom kwasku rdza rozpuszcza się, a metal odzyskuje swój dawny wygląd.
Czym usunąć rdzę z roweru? Sposób z octem
Ocet to kolejny domowy środek, który skutecznie usuwa rdzę. W przypadku demontowalnych elementów, takich jak łańcuch, można je zanurzyć w occie na kilka godzin. Taka kąpiel sprawi, że rdza zacznie odpadać.
Większe elementy, które trudno zdemontować, możesz przetrzeć szmatką nasączoną octem. Ten sposób jest skuteczny i bezpieczny dla rowerowych części.
Co na rdzę na rowerze? Soda oczyszczona
Soda oczyszczona to skuteczny środek na rdzę. Aby przygotować pastę czyszczącą, zmieszaj sodę z wodą, tworząc gęstą masę. Następnie nałóż ją na zardzewiałe elementy roweru i pozostaw na około dwie godziny.
Po tym czasie usuń rdzę za pomocą szczotki o miękkim włosiu. Efekty powinny być zauważalne już po pierwszym użyciu, a cała procedura jest bezpieczna dla metalowych elementów roweru.
Profesjonalne środki do usuwania rdzy
Oprócz domowych metod w sklepach znajdziesz także specjalistyczne preparaty przeznaczone do usuwania rdzy. Ich zaletą jest wysoka skuteczność, ale także bezpieczeństwo stosowania.
Będą to np. środki chemiczne do usuwania korozji z różnych części roweru. Takie preparaty możesz stosować na elementach metalowych jak łańcuch, kierownica czy rama. Produkty te skutecznie rozpuszczają rdzę, a jednocześnie nie niszczą powierzchni metalu. Zwróć jedynie uwagę, aby stosować je zgodnie z zaleceniami producenta.
Malowanie roweru chroni metal przed korozją.
Zabezpieczanie roweru przed przyszłą korozją
Oprócz środków do usuwania rdzy polecamy również preparaty konserwacyjne, które zapobiegają ponownemu pojawieniu się korozji. Regularne smarowanie łańcucha czy pokrycie metalowych elementów odpowiednim środkiem ochronnym pozwala na utrzymanie roweru w dobrej kondycji przez długi czas.
Skutecznym sposobem, by uchronić rower przed korozją, a przynajmniej, by zdecydowanie spowolnić jej postęp, są farby antykorozyjne. Do wyboru masz kilka różnych rodzajów farb.
Jeśli zależy Ci na intensywnym kolorze, podpowiadamy, by metalowe części roweru (np. ramę czy kierownicę) pomalować farbą chlorokauczukową np. RAFIL Chlorokauczuk. Ten specjalistyczny rodzaj farby zawiera w swoim składzie żywice chlorokauczukowe. Jest to farba o bardzo wysokiej odporności na czynniki atmosferyczne, wilgoć, środki chemiczne oraz uszkodzenia mechaniczne. Ze względu na swoje właściwości często stosuje się ją do malowania powierzchni narażonych na wilgoć i korozję, w tym rowerów.
RAFIL Chlorokauczuk tworzy trwałą i elastyczną powłokę, odporną na zarysowania, uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Charakteryzuje się zwiększoną odpornością na działanie trudnych warunków atmosferycznych. W zestawieniu z produktem RAFIL Podkład Chlorokauczukowy zapewnia długotrwałą ochronę antykorozyjną malowanych powierzchni metalowych. Farba ta dostępna jest w 20 żywych kolorach, w tym np. w kolorze czerwonym, zielonym czy niebieskim.
Druga propozycja farby antykorozyjnej to RAFIL Prosto Na Rdzę. To specjalistyczna gruntoemalia 3w1 stosowana bezpośrednio na powierzchnie stalowe i żeliwne eksploatowane na zewnątrz. Ta łatwa w aplikacji, szybkoschnąca farba charakteryzuje się doskonałą przyczepnością i dobrym kryciem. Dzięki trwałej i elastycznej powłoce doskonale chroni powierzchnie metalowe przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi i przed korozją. Dostępna jest w wielu kolorach i kilku rodzajach wykończenia – połysk, mat, półmat, młotkowy. Można ją także kupić w sprayu.
Sposobów, jak usunąć rdzę z kierownicy roweru, ramy i innych metalowych części, jest sporo. Pamiętaj, że kluczowe jest zabezpieczenie metalu przed rdzewieniem. Odpowiednie do tego będą środki RAFIL.