Strona główna
Poradniki

Jaka farba do malowania betonu na zewnątrz? Porady eksperta

Przeczytasz w 5 min
Z tego artykułu dowiesz się:
  • Farba do malowania betonu na zewnątrz – produkt do zadań specjalnych
  • Jaka farba do betonu na zewnątrz?
  • Chlorokauczuk – farba do malowania betonu na zewnątrz

Malowanie betonowych powierzchni to prosty sposób, by tchnąć w nie nowe życie i całkowicie odmienić wygląd ogrodu czy przydomowego podwórka. Jesteś zdecydowany na przeprowadzenie metamorfozy płyt chodnikowych lub kostki brukowej? Podpowiadamy, jaka farba do malowania betonu na zewnątrz sprawdzi się najlepiej!

Farba do malowania betonu na zewnątrz – produkt do zadań specjalnych

Beton to uniwersalny i trwały materiał, którego z powodzeniem używa się do wielu konstrukcji zewnętrznych. Niestety, wraz z upływem czasu może on tracić estetyczny wygląd. Czy w takiej sytuacji jedynym wyjściem jest generalny remont i wymiana betonowych elementów na nowe? Nie! Wystarczy, że sięgniesz po odpowiednią farbę, przy pomocy której odnowisz wybrane powierzchnie.
Farba do betonu na zewnątrz musi być odporna na:

  • trudne warunki atmosferyczne – słońce, deszcz, mróz, wiatr.
  • ścieranie i inne uszkodzenia mechaniczne, np. uderzenia.
  • szkodliwe działanie zewnętrznych czynników, np. wilgoci czy detergentów.

Jak widzisz, farba do malowania betonu na zewnątrz powinna być specjalistycznym produktem, o określonych właściwościach. Jej wybór nie może być dziełem przypadku! Najlepiej, jeżeli sięgniesz po jeden z zestawów RAFIL Na Beton – Zestaw Emalia epoksydowa i Zestaw Lakier poliuretanowy lub Chlorokauczuk. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z tych produktów.

Malowanie betonowej powierzchni za pomocą wałka

Jaka farba do betonu na zewnątrz?

RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa to dwuskładnikowy produkt, po który możesz sięgnąć, gdy planujesz odnowienie betonowego podłoża w ogrodzie lub przestrzeni przydomowej.

Pomalowana powierzchnia zyska odporność na czynniki zewnętrzne (wodę, detergenty, uszkodzenia mechaniczne) oraz nowy, świeży wygląd i intensywną barwę (do wyboru masz aż 10 kolorów). Aby ochronić pomalowaną powierzchnię przed promieniowaniem UV, konieczne jest zastosowanie dodatkowej warstwy ochronnej dwuskładnikowego Lakieru Poliuretanowego RAFIL Na Beton.

Emalię i lakier możesz nakładać zarówno na nowy (po około 28-dniowym wysezonowaniu), jak i stary beton. Pamiętaj, że malowana powierzchnia powinna być oczyszczona z brudu, pyłu, szlamu i mleczka cementowego, a także odtłuszczona. Jeżeli beton był w przeszłości malowany, konieczne będzie również usunięcie luźnych fragmentów starej farby.

Porada eksperta

Jeżeli planujesz odnowienie betonu, który w przeszłości był już malowany, sprawdź, jak emalia zachowa się w kontakcie z poprzednio zastosowanym preparatem. Przeprowadź test: nałóż niewielką ilość emalii na starą powłokę i pozostaw do wyschnięcia. Jeżeli nic nie wzbudza Twoich wątpliwości, pomaluj całą powierzchnię.

Do pracy możesz użyć najwygodniejszego dla siebie narzędzia: pędzla, wałka lub natrysku hydrodynamicznego.

{{recomended-product}}

Chlorokauczuk – farba do malowania betonu na zewnątrz

Do malowania powierzchni pionowych, np. murów czy słupków, wykorzystaj RAFIL Chlorokauczuk. To wyjątkowo trwała emalia, przy pomocy której odnowisz elementy betonowe i tynki cementowo-wapienne.

Malowanie wałkiem betonowej ściany

Postępowanie z powierzchnią odnawianą CHLOROKAUCZUKIEM przebiega podobnie, jak w przypadku emalii epoksydowej i lakieru poliuretanowego. Beton należy oczyścić, odpylić i odtłuścić. Emalia może być nanoszona przy użyciu pędzla, wałka lub natrysku.

RAFIL Chlorokauczuk zapewnia trwałą ochronę betonu przed zarysowaniami, uderzeniami i innymi uszkodzeniami mechanicznymi. Dodatkowo zabezpiecza go przed szkodliwym działaniem warunków atmosferycznych.

W dostępnej palecie RAFIL Chlorokauczuk znalazło się aż 20 kolorów – dzięki temu możesz z łatwością wybrać odcień, który najlepiej sprawdzi się w Twoim ogrodzie lub podwórku.

Betonowe elementy mogą zostać z łatwością odnowione. Przy użyciu emalii epoksydowej i lakieru poliuretanowego z serii Na Beton odnowisz podłoże (płyty chodnikowe, kostkę brukową, posadzkę balkonową) oraz inne powierzchnie, np. parapety czy fragmenty elewacji. RAFIL Chlorokauczuk to doskonały produkt do malowania powierzchni pionowych, takich jak tynki cementowo-wapienne czy konstrukcje betonowe.

Galeria zdjęć

No items found.
Polecany produkt

RAFIL Chlorokauczuk

  • Wydajność:
    12
    m2 / L
  • Stopień połysku:
    Efekt młotkowy
    Połysk
    Półmat
    Mat
Szczegóły produktu
Porada eksperta
Pliki do pobrania
No items found.

Powiązane produkty

No items found.

Przeczytaj również

Jeśli masz dom o określonym charakterze, takim jak elewacja z czerwonej cegły, sprawdź, jak za pomocą koloru dachu wydobyć jego piękno.

Elewacja z czerwonej cegły zaczerpnięta z architektury europejskiej

Trend domów z czerwonej cegły rośnie w siłę i coraz więcej Polaków decyduje się na zbudowanie lub kupno domu o takim właśnie charakterze. Niepowtarzalny styl elewacji z czerwonej cegły sprawia, że chętnie czerpiemy z europejskiego wzorca. Szeregowe domy jednorodzinne zbudowane z cegły kojarzą się nie tylko z ponadczasową klasyką, ale również wnoszą do architektury klimat sielanki i spokoju.

Jeśli inspiruje Cię ten tradycyjny styl budownictwa lub właśnie wraz z rodziną dokonaliście zakupu wymarzonego domu z czerwonej cegły, poznaj wskazówki, jak tchnąć w ceglaną bryłę nutę indywidualizmu.

Czy wiesz, że...

Domy mające elewację z cegły słynne były zwłaszcza w latach 60., w państwach, takich jak Holandia, Belgia czy Anglia. Do tej pory charakterystyczna architektura widoczna jest zarówno w centrum miast, jak i na prowincjach.

Jaki kolor dachu pasuje do czerwonej cegły – inspiracje

Mimo niezaprzeczalnego uroku domów zbudowanych z czerwonej cegły piękno i surowość tego materiału sprawiają, że dobór koloru dachu pasującego do elewacji staje się mocno ograniczony. O ile miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie zabrania zmiany koloru dachu, śmiało możesz zdecydować o tak istotnym akcencie swojego domu.

Jeśli Twój wymarzony dom z czerwonej cegły wzorowany na klasycznej, angielskiej architekturze nie spełnia w stu procentach Twoich oczekiwań, musisz wiedzieć, że jest sposób, aby zrealizować zakładaną wizję. Decydując o kolorze dachu, warto pamiętać o tym, że to decyzja na długie lata.

Wymiana pokrycia dachowego jest kosztowna i nie zawsze konieczna. Jeśli stan blachy na dachu Twojego domu jest nadal zadowalający, a jedynie marzysz o zmianie koloru, z pomocą przyjdzie Ci RAFIL Radach Farba Na Dach, dostępna w wielu kolorach. Jeśli zależy Ci, aby stonować charakter domu, idealnym rozwiązaniem będzie kolor dachu w odcieniu RAL 9005 czarny głęboki półmat.

Czerń doskonale współgra z dominującą czerwienią elewacji, tworząc uniwersalną całość. Bezpiecznym rozwiązaniem jest również połączenie czerwonej cegły z klasycznym odcieniem szarości. Przemalowując dach na odcień RAL 7016 szary antracytowy półmat, postawisz na nowoczesność, piękno i elegancję w jednym, a Twój dom świetnie wpasuje się w otoczenie.

Dom z cegły i ciemny dach

Dom z czerwonej cegły w parze z ceglanym dachem

Jeśli nie satysfakcjonują Cię dotychczasowe rozwiązania i chcesz, aby Twój dom już z daleka sprawiał wrażenie przytulnego, pamiętaj o tym, że domy w tonacji monochromatycznej nadal są w cenie. Śmiało możesz postawić na jednolity wygląd domu, dobierając do czerwonej cegły... ceglany kolor dachu! Dobór ceglanego dachu do surowej elewacji to doskonałe rozwiązanie, które sprawi, że wizerunek domu stanie się niezwykle spójny.

Jak wiadomo – diabeł tkwi w szczegółach, więc aby ceglana bryła domu wręcz zapraszała do środka swoją estetyką, warto pokusić się o efekt w postaci elementów dekoracyjnych, takich jak balustrady czy ogrodzenie w innym kolorze. Jeśli szukasz inspiracji, które przybliżą Cię do stworzenia wymarzonego wizerunku domu, więcej pomysłów odnajdziesz w zakładce Poradniki.

Czerwony dom z cegły i dach

Kolory dachu pasujące do elewacji z czerwonej cegły

Przeczytasz w 5 min

Metalowe pokrycia dachowe są lekkie i wytrzymałe, ale jednocześnie podatne na korozję. Rdza na dachu domu nie musi jednak oznaczać, że czeka Cię poważny remont. Wystarczy w odpowiedni sposób usunąć rdzę i pomalować pokrycie dobrymi preparatami. Jaka farba na zardzewiały dach będzie najlepsza? Sprawdź!

Rdza na dachu domu – jak ją usunąć?

Czyszczenie metalu z rdzy i usunięcie starej farby to pierwszy krok, jaki musisz wykonać, zanim pomalujesz zardzewiały dach. Starą warstwę farby, a razem z nią rdzę i zabrudzenia, usuniesz, wykorzystując ręczne techniki, takie jak skrobanie, szlifowanie i szczotkowanie. Dzięki temu pokrywa dachowa będzie gładka i bez trudu nałożysz nowe warstwy farby. Do usuwania ognisk rdzy z dachu świetnie sprawdza się szczotka nylonowa.

Pamiętaj też, by usunąć wszystkie zabrudzenia, które zostaną po usuwaniu farby i rdzy. Aby mieć pewność, że dach jest perfekcyjnie czysty, przemyj wodą miejsca, w których stara farba przywarła najmocniej i ogniska rdzy, których nie dało się usunąć szczotką nylonową, a potem użyj papieru ściernego.

Ważne!

Do czyszczenia dachu nie używaj ostrych narzędzi, takich jak druciane szczotki czy szpachelki. Możesz w ten sposób uszkodzić cynk, a tym samym warstwę ochronną dachu.

Czyszczenie dachu z metalu

Odpylanie i mycie dachu przed malowaniem

Oprócz pozbycia się starej farby i rdzy z dachu domu bardzo ważne jest także odpylanie i odtłuszczanie powierzchni, które pozwoli usunąć m.in. pozostałości detergentów, zanieczyszczenia jonowe, sole oraz inne naloty. Dzięki tym zabiegom malowanie dachu będzie przebiegało efektywnie, a dach będzie mniej narażony na pojawienie się rdzy w przyszłości.

Aby dobrze odtłuścić dach, musisz wyposażyć się w odpowiedni preparat. Wybierając dany produkt, sprawdź, czy jest on przeznaczony do odtłuszczania powierzchni metalowych przed malowaniem. Produktem, który skutecznie usuwa zabrudzenia, a do tego wzmacnia przyczepność farby i zapobiega łuszczeniu się powłoki, jest Preparat Do Odtłuszczania RAFIL. Możesz go wykorzystać do czyszczenia dachów i rynien, a także do mycia elementów gumowych, tworzyw sztucznych i już zagruntowanych detali.

Po odtłuszczaniu dachu umyj jego powierzchnię wodą przy pomocy myjki ciśnieniowej lub mokrej gąbki, a potem pozwól mu wyschnąć.

Jak przygotować się do malowania dachu?

Dach maluj wtedy, gdy warunki pogodowe są odpowiednie, czyli gdy:

  • temperatura powietrza jest wyższa niż 10°C, ale równa bądź niższa niż 25°C,
  • nie pada ani nie zanosi się na deszcz – przed malowaniem koniecznie sprawdź pogodę na najbliższe dni,
  • dach jest suchy.

Koniecznie zadbaj o swoje bezpieczeństwo! Wyposaż się w linę asekuracyjną, specjalne szelki i kask, a jeśli to możliwe, także w odzież ochronną.

Do malowania dachu możesz wykorzystać wałek malarski z rączką lub profesjonalne urządzenie natryskowe.

Malowanie dachu – czym pomalować zardzewiały wcześniej dach?

Gdy rdzy na dachu domu (ani farby i zabrudzeń) już nie ma, możesz przejść do malowania pokrywy.
Zacznij od podkładu pod farbę. Jeśli chcesz zapobiec pojawianiu się w przyszłości korozji, postaw na preparat, który odpowiednio zabezpieczy pokrywę przed rdzą, np. na Podkład Antykorozyjny RAFIL. Produkt ten jest odpowiedni do malowania powierzchni stalowych, aluminiowych i ocynkowanych, a przy tym zapewnia ochroną przed korozją i zwiększa przyczepność farby nawierzchniowej.

W zależności od warunków atmosferycznych i tego, jakiej farby użyjesz do malowania dachu, pozwól podkładowi schnąć od 3 do 6 godzin. W przypadku podkładu RAFIL wystarczy położyć jedną warstwę produktu.

Zabezpieczenie dachu poprzez malowanie

Kolejnym krokiem jest nakładanie farby. Na zardzewiały wcześniej dach warto położyć taką emalię, która będzie zabezpieczać przed ponownym pojawieniem się korozji. Korzystaj z farb przeznaczonych do malowania powierzchni metalowych na zewnątrz – dachów, rynien, parapetów czy ogrodzeń.

Dobra farba na zardzewiały dach będzie chroniła powłokę przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi i promieniowaniem UV, a do tego będzie szybkoschnąca i odporna na uszkodzenia mechaniczne. Musi też być odpowiednio napigmentowana, by nadać pokrywie dachowej głęboki kolor.

Jaka farba na zardzewiały dach będzie odpowiednia?

Możesz postawić na farbę na dach marki RAFIL Radach, która charakteryzuje się krótkim czasem schnięcia (w dotyku jest sucha już po godzinie), bardzo dobrą przyczepnością do podłoża, dużą wytrzymałością, elastycznością i odpornością na słońce, wiatr, mróz, wilgoć i zanieczyszczenia powietrza.

{{recomended-product}}

Najczęściej, by uzyskać optymalne efekty, należy pomalować dach więcej niż raz. Następnym etapem malowania dachu jest więc nałożenie kolejnej warstwy emalii. Zanim jednak to zrobisz, odczekaj minimum 6 godzin. Zapoznaj się z zaleceniami producenta na opakowaniu farby i nigdy nie skracaj przerw między nakładaniem kolejnych powłok. W przypadku farby RAFIL Radach zaleca się położenie dwóch lub trzech warstw.

Podsumowując, przy malowaniu niezwykle ważny jest dobór odpowiedniej farby, dobre warunki atmosferyczne i przygotowanie powierzchni. Czyszczenie i mycie dachu przed malowaniem to bardzo ważne etapy, których nie można pominąć – położenie farby do dachu na rdzę, stare powłoki innych preparatów czy inne zabrudzenia może skutkować tym, że malowanie będzie trudne, a farba będzie się rozwarstwiać, odpadać i po prostu wyglądać nieestetycznie.

Rdza na dachu domu – jak oczyścić i pomalować dach?

Przeczytasz w 5 min

Podjazd do garażu powinien wyróżniać się trwałością, odpornością na warunki atmosferyczne oraz estetycznym wyglądem. Popularnym rozwiązaniem jest podjazd betonowy. Jak zrobić wylewkę i o czym warto wiedzieć? Sprawdź wskazówki wykonania betonowego podjazdu krok po kroku. 

Podjazd można wykonać z różnych materiałów. Sporym powodzeniem cieszą się nawierzchnie z kostki brukowej lub kamiennej czy też podjazdy z kruszywa – czyli dekoracyjnego żwiru. Najtańszym i najtrwalszy jest jednak podjazd betonowy. Jak zrobić taki podjazd? Do wyboru masz betonowe ażurowe kraty czy też płyty betonowe.

W artykule znajdziesz informację, jak zrobić betonowy podjazd do garażu oraz jak wykonać wylewkę betonową na podjazd. Doradzimy także, jakich produktów użyć do malowania podjazdu betonowego. 

Do malowania betonowego podjazdu do garażu najlepiej użyć farby do betonu takiej jak RAFIL NA BETON.
Do malowania betonowego podjazdu do garażu najlepiej użyć farby do betonu takiej jak RAFIL NA BETON. 

Jak zaplanować budowę betonowego podjazdu do domu?

Podjazd do garażu, choć wygląda niepozornie, jest bardzo ważnym elementem przydomowej infrastruktury. Zależy od niego funkcjonalność otoczenia domu, a nawet to, w jaki sposób odprowadzana jest woda opadowa. Podjazd ma też wpływ na estetykę przestrzeni przy domu. Elegancki, schludny podjazd to najlepsza wizytówka każdego budynku.

Co warto wiedzieć o budowie podjazdu do garażu? Zacznijmy od odpowiednich wymiarów. Oto, czym powinien wyróżniać się idealny podjazd:

  • Minimalna szerokość podjazdu to 3 m. Jeśli jednak Twój podjazd służy jednocześnie jako wejście do domu, szerokość ta powinna być większa i wynosić 4,5.
  • Duże znaczenie ma też grubość nawierzchni podjazdu. Gdy ma być on przystosowany wyłącznie do przemieszczenia się samochodów osobowych, minimalna grubość podjazdu to 6 cm. W przypadku, gdy z podjazdu będą korzystać także ciężarówki, minimalna grubość to 8 albo 10 cm.
  • Pamiętaj, że podjazd musi znajdować się minimum 2 lub 3 cm nad powierzchnią gruntu. Chodzi tu o prawidłowe odprowadzanie opadów.
  • Z tego samego powodu odpowiednie nachylenie musi mieć też sama powierzchnia podjazdu. Nachylenie podłużne (wzdłuż trasy, jaką jedzie samochód) to 3 lub 4 stopnie. Nachylenie poprzeczne powinno wynosić 1 stopień. Pozwoli to prawidłowo odprowadzać wodę po opadach deszczu czy śniegu.

Dla funkcjonalności podjazdu i całego otoczenia domu kluczowe znaczenie ma właśnie odpowiednie odprowadzanie wody z podjazdu. O nachyleniu już wiesz. Pozostaje jeszcze kwestia tego, gdzie woda powinna się przedostawać. Trzeba więc zadbać o instalacje odprowadzającą wodę z podjazdu do kanalizacji. 

Zimą z kolei sporym problemem bywa lód zalegający na powierzchni podjazdu. Niektórzy decydują się więc na instalację specjalnych kabli grzejnych, które najczęściej znajdują się przy korytku odwadniającym podjazd lub nawet na całej nawierzchni. 

Przed rozpoczęciem budowy podjazdu warto też zbadać, jak spoisty jest grunt. Przy słabym zagęszczeniu istnieje spore ryzyko, że nawierzchnia podjazdu z czasem się zdeformuje i popęka. Aby temu zapobiec, grunt należy odpowiednio przygotować. Najczęstsze rozwiązanie to zagęszczane mechanicznie podsypki np. ze żwiru czy piasku lub nawet cementu i siatki do wzmocnienia gruntu. 

Betonowy podjazd przed domem
Betonowy podjazd przed domem

Budowa betonowego podjazdu – kroki i etapy 

Jak zrobić betonowy podjazd? Oto kolejne etapy wykonania podjazdu z betonu wylewanego.

Podbudowa z tłucznia

Pierwszy etap budowy podjazdu betonowego to zrobienie solidnej podbudowy, która zapewni całości stabilność i zwiększy trwałość nawierzchni. Potrzebujesz wykopu o głębokości ok. 30 czy 35 cm. Na jego dno należy położyć warstwę geowłókniny. 

Teraz w wykopie montuje się szalunek z desek. Na tak przygotowanym dnie układa się warstwę gruzu lub tłucznia. Powinna ona mieć co najmniej 15 cm. Można też ułożyć teraz siatkę zbrojeniową. W ten sposób udało się przygotować szalunek pod kolejne warstwy cementu. 

Przygotowywanie wylewki betonowej na podjazd

Do tak przygotowanego szalunku trzeba teraz wylać poszczególne warstwy cementu. Pierwsza warstwa to beton rzadki, który ma wypełnić wszystkie wolne przestrzenie pomiędzy kruszywem czy tłuczniem. Warstwa ta powinna mieć grubość ok. 5 cm. 

Po stwardnieniu pierwszej warstwy betonu wylewa się kolejną – docelową. Powinna ona mieć 10 cm grubości. Najlepszy będzie do tego celu beton o klasie C16/20. Na tym etapie w betonie można zatopić siatkę zbrojeniową, która zwiększy trwałość i wytrzymałość podjazdu. 

W betonowym podjeździe niezbędne są dylatacje, czyli niewielkie szczeliny, które pozwolą uniknąć pękania i niszczenia nawierzchni. Podjazd należy więc podzielić na mniejsze pola o szerokości 2,5 m. Właśnie w takiej odległości trzeba zamontować listwy dylatacyjne.

Wyrównanie wylewki

Ostatni etap budowy podjazdu z betonu wylewanego to wykończenie nawierzchni. Wylewkę należy wyrównać z pomocą deski, którą przesuwa się po szalunku. W ten sam sposób usuwa się też nadmiar betonu. Gdy miną 3h, beton można zacząć zacierać i wygładzać. 

Podjazd betonowy nadaje się do użytku dopiero po 2 tygodniach od jego wylania. Przez ten czas wymaga pielęgnacji. Powierzchnię należy polewać wodą i chronić przed wysychaniem, np. zakrywając folią. 

Podjazd betonowy przed domem.
Podjazd betonowy przed domem. 

Malowanie podjazdu betonowego – czy to konieczne?

Aby wzmocnić betonową powierzchnię, można ją pomalować specjalistyczną farbą do betonu. Po co się to robi? Odpowiednia farba stworzy antypoślizgową, trwałą i elastyczną powłokę, odporną na ścieranie i uderzenia. Zmniejszysz więc w ten sposób ryzyko poślizgnięcia się podczas korzystania z podjazdu zimą czy jesienią, a podczas wjeżdżania samochodem do garażu zyskasz dodatkowy komfort i bezpieczeństwo. 

Farba do betonu zabezpiecza powierzchnie betonowe przed działaniem wody, środków myjąco-odkażających i wybranych substancji chemicznych. Stosowana na zewnątrz, zapewnia podwyższoną ochronę przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Dużym problemem betonu jest to, że chłonie zabrudzenia, zwłaszcza takie jak smar czy olej. Z tego powodu betonowe podjazdy szybko mogą wyglądać nieestetycznie. Farba pozwoli pozbyć się tego problemu. 

Jaką farbę wybrać do malowania podjazdu betonowego? 

Zwróć uwagę na jej podatność na ścieranie. Nie może to być zwykła farba do betonu – akrylowa czy nawet chlorokauczukowa. To produkty odpowiednie do nawierzchni nienarażonych na ścieranie. Na betonowy podjazd czy podłogę w garażu odpowiedni produkt to farba epoksydowa. 

Polecamy RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa oraz dodatkowo RAFIL Na Beton Zestaw Lakier Poliuretanowy. Dwuskładnikowa emalia epoksydowa zabezpieczy powierzchnie betonowe przed działaniem wody, środków myjąco-odkażających i wybranych substancji chemicznych. Z kolei RAFIL Na Beton Zestaw Lakier Poliuretanowy Długotrwale Zabezpieczy Malowaną Powierzchnię Przed Zmiennymi Warunkami Atmosferycznymi i Promieniowaniem UV. Powłoka będzie odporna na ścieranie, uderzenia mechaniczne, zarysowania, wodę i substancje chemiczne takie jak olej silnikowy. 

Emalia RAFIL Na Beton Jest Kryjąca. Możesz więc wybrać jeden z dziesięciu dostępnych kolorów. Jeśli chcesz jednak zachować widoczną strukturę i kolor betonu, zabezpiecz podjazd dwiema warstwami przezroczystego lakieru poliuretanowego RAFIL Na Beton Z Dedykowanym Utwardzaczem. Emalią i lakierem z łatwością pomalujesz również posadzkę w garażu!

Jak zadbać o betonowy podjazd, by był trwały?

Co zrobić, aby przedłużyć żywotność betonowego podjazdu? Kluczowa sprawa to regularne mycie podjazdu i oczyszczanie go z substancji organicznych takich jak piasek, ziemia, mech, glony, grzyby. Po mechanicznym usunięciu zanieczyszczeń podjazd trzeba umyć oraz pozostawić do wyschnięcia. 

Farba do malowania betonowego podjazdu zabezpieczy jego nawierzchnię przed plamami z oleju silnikowego. Rekomendowany produkt to RAFIL NA BETON Zestaw Emalia epoksydowa oraz dodatkowo RAFIL NA BETON Zestaw Lakier Poliuretanowy.
Farba do malowania betonowego podjazdu zabezpieczy jego nawierzchnię przed plamami z oleju silnikowego. Rekomendowany produkt to RAFIL Na Beton Zestaw Emalia epoksydowa oraz dodatkowo RAFIL Na Beton Zestaw Lakier Poliuretanowy.

Betonowy podjazd to praktyczne, długowieczne i niedrogie rozwiązanie na wykończenie strefy przed domem. Nasze wskazówki i niezawodne produkty RAFIL pomogą Ci zbudować podjazd samodzielnie oraz zadbać o jego estetyczny wygląd przed wiele sezonów. 

Betonowy podjazd – jak go zrobić? Podpowiadamy!

Przeczytasz w 5 min

Estetyka ma znaczenie, ale funkcjonalność to priorytet, gdy planujesz malowanie maszyn rolniczych. Ziemia, piasek, substancje chemiczne czy trudne warunki atmosferyczne sprzyjające korozji to tylko kilka z czynników, którym musi oprzeć się powłoka maszyny. Podpowiadamy, jak wybrać farbę najlepszą do tego celu.

Jakie typy farb są stosowane do malowania maszyn rolniczych?

Maszyny rolnicze wymagają bardzo trwałych i odpornych powłok, ponieważ są one nieustannie narażone na tarcie, uszkodzenia mechaniczne i kontakt z czynnikami mogącymi je naruszyć. Farba do maszyn rolniczych musi sprawdzać się dobrze zarówno na powierzchniach eksponowanych, jak i elementach na co dzień ukrytych, typowo funkcjonalnych, gdzie jej głównym zadaniem jest ochrona przed korozją.

Farby do maszyn rolniczych zasadniczo dzielą się na dwa typy:

  • Emalie alkidowe, czyli szeroko stosowane farby olejne, które są popularne przede wszystkim ze względu na niską cenę. Ich wadą jest trwałość – powłoki tego typu nie utrzymają się długo na elementach maszyn narażonych na częste uszkodzenia mechaniczne. Malowanie traktora czy ciągnika taką farbą może być też niezadowalające pod względem estetycznym.
  • Emalie na bazie żywicznej, czyli akrylowe i epoksydowe lub farby poliuretanowe do maszyn rolniczych. Nad farbami olejnymi górują pod względem odporności i walorów estetycznych. Na szczególną uwagę zasługują chlorokauczukowe farby do maszyn rolniczych z serii RAFIL Chlorokauczuk. Są one stworzone z myślą o ochronie metalu przed działaniem czynników atmosferycznych i uszkodzeniach różnego typu, dzięki czemu znacznie lepiej opierają się zarysowaniom i odpryskom, dłużej zachowują połysk i intensywność kolorów, a wygląd powłoki pozostaje atrakcyjniejszy niż w przypadku farb olejnych.
Żółte maszyny

Ważne!

Farby do malowania maszyn rolniczych muszą być nakładane w odpowiednich warunkach, żeby najważniejsze cechy powłoki zostały zachowane na długi czas. Mowa o temperaturze w przedziale do 15 do 25 stopni Celsjusza i wilgotności nie większej niż 80 proc. W przeciwnym razie zwiększa się prawdopodobieństwo wystąpienia wad powłoki – wydłużonego suszenia, odbarwień i marszczenia powierzchni emalii.

Na co zwracać uwagę przy wyborze farby do maszyn rolniczych?

Farby do maszyn rolniczych są dostosowane do wielu zastosowań i potrzeb, które mogą się różnić w zależności od sytuacji. Przed zakupem warto uwzględnić:

  • Środowisko pracy – mowa przede wszystkim o czynnikach, na jakie podczas pracy będzie narażona maszyna. Inny typ farby sprawdzi się przy zabrudzeniach i uszkodzeniach powłoki wynikających z kontaktu z ziemią, piachem czy kamieniami, inny w przypadku zbiorników na nawóz, gdzie powłoka musi być odporna także na czynniki chemiczne czy substancje biologiczne różnego rodzaju.
  • Miejsce nałożenia – istotne jest także, jaka farba do maszyn rolniczych znajdzie się w konkretnym miejscu. Farby eksponowane na obudowie maszyny powinny nie tylko ją chronić, ale też dobrze wyglądać, co ma znaczenie drugorzędne przy malowaniu elementów na co dzień niewidocznych. Dodatkowo farba stosowna na przykład na osłonach silnika czy układu wydechowego musi być odporna na wysoką temperaturę, więc do tego celu konieczną są farby podwyższonej odporności termicznej.
  • Kompatybilność – malowanie maszyn rolniczych wymaga zastosowania całego systemu produktów do metalu. W przypadku emalii chlorokauczukowych niezbędne jest uprzednie zagruntowanie powierzchni farbą podkładową. Bardzo ważne jest, aby produkty dobrze ze sobą pracowały, dlatego najlepiej, jeżeli będą pochodziły z tej samej serii od jednego producenta. Gdy stosujemy emalię nawierzchniową RAFIL CHLOROKAUCZUK musimy uprzednio pomalować powierzchnię gruntem RAFIL Podkład Chlorokauczukowy. A po malowaniu, do czyszczenia narzędzi malarskich, takich jak pędzle czy wałki użyjemy RAFIL Rozcieńczalnik Do Wyrobów Chlorokauczukowych i Poliwinylowych. Pamiętaj jednak, aby oczyścić je zaraz po użyciu – kiedy produkt zaschnie, może okazać się to o wiele trudniejsze.

Malowanie maszyn rolniczych: jak uzyskać najlepszy efekt?

Nawet najlepsza farba połączona z dobrej jakości podkładem nie zda egzaminu, jeśli maszyna nie zostanie prawidłowo przygotowana do malowania. Pierwszy krok to oczywiście pozbycie się zanieczyszczeń – błota, ziemi, oleju silnikowego i zgorzelin za pomocą środków dostosowanych do typu zabrudzenia i rodzaju powierzchni.

Kolejny krok to usunięcie starych powłok farby za pomocą papieru ściernego, szlifierki lub, w przypadku dużych powierzchni, na drodze piaskowania lub szkiełkowania. W miejscach niewidocznych szlifowanie służy przede wszystkim pozbyciu się korozji i zwiększeniu przyczepności powłoki. Na powierzchniach zewnętrznych i eksponowanych dokładne wyszlifowanie jest niezbędne, by farba dobrze się prezentowała.

Narzędzie do szlifowania trzeba dobrać do potrzeb – sprawdzi się zarówno szczotka do metalu, jak i papier ścierny bądź szlifierka, standardowa lub miniaturowa. Piaskowanie i szkiełkowanie można zlecić fachowcom, zwłaszcza gdy planujemy kompleksowe malowanie dużego ciągnika, traktora czy przyczepy.

Malowanie maszyny natryskowo

Po pozbyciu się powłok starej farby powierzchniowej trzeba zmatowić papierem ściernym, odpylić i odtłuścić, by była przygotowana na nałożenie nowej farby. Podobnie jak w przypadku innych powierzchni, zanim zaczniesz malowanie oczyszczoną powierzchnię, należy ją zagruntować, a potem zastosować właściwą farbę z podkładem. W przypadku gruntu także najlepiej sięgnąć po produkty jednego producenta.

Jak wybrać farbę do malowania maszyn rolniczych?

Przeczytasz w 5 min
Zobacz wszystkie