Strona główna
Poradniki

Jaka farba do malowania betonu na zewnątrz? Porady eksperta

Przeczytasz w 5 min
Z tego artykułu dowiesz się:
  • Farba do malowania betonu na zewnątrz – produkt do zadań specjalnych
  • Jaka farba do betonu na zewnątrz?
  • Chlorokauczuk – farba do malowania betonu na zewnątrz

Malowanie betonowych powierzchni to prosty sposób, by tchnąć w nie nowe życie i całkowicie odmienić wygląd ogrodu czy przydomowego podwórka. Jesteś zdecydowany na przeprowadzenie metamorfozy płyt chodnikowych lub kostki brukowej? Podpowiadamy, jaka farba do malowania betonu na zewnątrz sprawdzi się najlepiej!

Farba do malowania betonu na zewnątrz – produkt do zadań specjalnych

Beton to uniwersalny i trwały materiał, którego z powodzeniem używa się do wielu konstrukcji zewnętrznych. Niestety, wraz z upływem czasu może on tracić estetyczny wygląd. Czy w takiej sytuacji jedynym wyjściem jest generalny remont i wymiana betonowych elementów na nowe? Nie! Wystarczy, że sięgniesz po odpowiednią farbę, przy pomocy której odnowisz wybrane powierzchnie.
Farba do betonu na zewnątrz musi być odporna na:

  • trudne warunki atmosferyczne – słońce, deszcz, mróz, wiatr.
  • ścieranie i inne uszkodzenia mechaniczne, np. uderzenia.
  • szkodliwe działanie zewnętrznych czynników, np. wilgoci czy detergentów.

Jak widzisz, farba do malowania betonu na zewnątrz powinna być specjalistycznym produktem, o określonych właściwościach. Jej wybór nie może być dziełem przypadku! Najlepiej, jeżeli sięgniesz po jeden z zestawów RAFIL Na Beton – Zestaw Emalia epoksydowa i Zestaw Lakier poliuretanowy lub Chlorokauczuk. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z tych produktów.

Malowanie betonowej powierzchni za pomocą wałka

Jaka farba do betonu na zewnątrz?

RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa to dwuskładnikowy produkt, po który możesz sięgnąć, gdy planujesz odnowienie betonowego podłoża w ogrodzie lub przestrzeni przydomowej.

Pomalowana powierzchnia zyska odporność na czynniki zewnętrzne (wodę, detergenty, uszkodzenia mechaniczne) oraz nowy, świeży wygląd i intensywną barwę (do wyboru masz aż 10 kolorów). Aby ochronić pomalowaną powierzchnię przed promieniowaniem UV, konieczne jest zastosowanie dodatkowej warstwy ochronnej dwuskładnikowego Lakieru Poliuretanowego RAFIL Na Beton.

Emalię i lakier możesz nakładać zarówno na nowy (po około 28-dniowym wysezonowaniu), jak i stary beton. Pamiętaj, że malowana powierzchnia powinna być oczyszczona z brudu, pyłu, szlamu i mleczka cementowego, a także odtłuszczona. Jeżeli beton był w przeszłości malowany, konieczne będzie również usunięcie luźnych fragmentów starej farby.

Porada eksperta

Jeżeli planujesz odnowienie betonu, który w przeszłości był już malowany, sprawdź, jak emalia zachowa się w kontakcie z poprzednio zastosowanym preparatem. Przeprowadź test: nałóż niewielką ilość emalii na starą powłokę i pozostaw do wyschnięcia. Jeżeli nic nie wzbudza Twoich wątpliwości, pomaluj całą powierzchnię.

Do pracy możesz użyć najwygodniejszego dla siebie narzędzia: pędzla, wałka lub natrysku hydrodynamicznego.

{{recomended-product}}

Chlorokauczuk – farba do malowania betonu na zewnątrz

Do malowania powierzchni pionowych, np. murów czy słupków, wykorzystaj RAFIL Chlorokauczuk. To wyjątkowo trwała emalia, przy pomocy której odnowisz elementy betonowe i tynki cementowo-wapienne.

Malowanie wałkiem betonowej ściany

Postępowanie z powierzchnią odnawianą CHLOROKAUCZUKIEM przebiega podobnie, jak w przypadku emalii epoksydowej i lakieru poliuretanowego. Beton należy oczyścić, odpylić i odtłuścić. Emalia może być nanoszona przy użyciu pędzla, wałka lub natrysku.

RAFIL Chlorokauczuk zapewnia trwałą ochronę betonu przed zarysowaniami, uderzeniami i innymi uszkodzeniami mechanicznymi. Dodatkowo zabezpiecza go przed szkodliwym działaniem warunków atmosferycznych.

W dostępnej palecie RAFIL Chlorokauczuk znalazło się aż 20 kolorów – dzięki temu możesz z łatwością wybrać odcień, który najlepiej sprawdzi się w Twoim ogrodzie lub podwórku.

Betonowe elementy mogą zostać z łatwością odnowione. Przy użyciu emalii epoksydowej i lakieru poliuretanowego z serii Na Beton odnowisz podłoże (płyty chodnikowe, kostkę brukową, posadzkę balkonową) oraz inne powierzchnie, np. parapety czy fragmenty elewacji. RAFIL Chlorokauczuk to doskonały produkt do malowania powierzchni pionowych, takich jak tynki cementowo-wapienne czy konstrukcje betonowe.

Galeria zdjęć

No items found.
Polecany produkt

RAFIL Chlorokauczuk

  • Wydajność:
    12
    m2 / L
  • Stopień połysku:
    Efekt młotkowy
    Połysk
    Półmat
    Mat
Szczegóły produktu
Porada eksperta
Pliki do pobrania
No items found.

Powiązane produkty

No items found.

Przeczytaj również

Zastanawiasz się, jak i czym odnowić metalowe ogrodzenie, furtkę, rynny, bramę garażową, a może żeliwne meble ogrodowe? Jaka jest najlepsza farba do metalu na zewnątrz? Przeczytaj nasze wskazówki.

Choć metalowe elementy odznaczają się trwałością, ich żywotność oraz estetyka zależą w dużej mierze od tego, czym je wykończysz. Na co zwrócić uwagę, by wybrać dobrą farbę do metalu, która właściwie zabezpieczy ten materiał i nada mu elegancki wygląd? Podpowiadamy.

Do czego użyjesz dobrej farby do metalu?

Ze względu na wytrzymałość metalu, jest on stosowany na wielu polach. Wykonuje się z niego najróżniejsze elementy użytkowe i dekoracyjne używane tak w domach, jak i w ich otoczeniu. Farby do metalu pomagają im zachować trwałość i piękny wygląd przez długi czas, niezależnie od tego, na jakie czynniki jest narażona metalowa powierzchnia. Emalie mogą być wykorzystywane do wielu prac renowacyjno-ochronnych, a w szczególności do malowania:

  • rynien i blachodachówki,
  • kutych ogrodzeń, bram, barierek, metalowych drzwi garażowych czy wejściowych,
  • elementów mebli i dekoracji – zarówno domowych, jak i ogrodowych,
  • wykonanych z metalu obudów urządzeń AGD.
  • metalowych elementów maszyn czy narzędzi,
  • elementów konstrukcyjnych
Malowanie ogrodzenia na srebrno
Metalowe elementy odznaczają się trwałością. Ich żywotność oraz estetyka zależą jednak w dużej mierze od tego, czym je wykończysz.

Rodzaje farb do metalu – jaki masz wybór?

Przyglądając się rynkowej ofercie trwałych, odpornych na ścieranie farb do metalu, nietrudno zauważyć, że masz do dyspozycji wiele rodzajów preparatów. Jak wybrać ten, który najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku? Oto 3 główne kryteria, które pomogą Ci w podjęciu trafnej decyzji.

Farby do metali żelaznych i nieżelaznych

Metal to bardzo ogólne pojęcie, którym określa się cały szereg materiałów odznaczających się różnymi właściwościami fizykochemicznymi. W związku z tym pierwszym krokiem do zakupu dobrej farby do metalu powinno być dopasowanie jej do rodzaju podłoża, jakie chcesz pomalować. Wybór sprowadza się do dwóch opcji:

  • farby do metali żelaznych (np. stal, żelazo, żeliwo) – zazwyczaj są to produkty alkidowe, chlorokauczukowe (np. RAFIL Chlorokauczuk), epoksydowe, poliuretanowe lub olejno-ftalowe;
  • farby do metali nieżelaznych (np. aluminium i metale ocynkowane) – najczęściej należą do nich preparaty winylowe, akrylowe, akrylowo-lateksowe.

Co się stanie, jeśli nie dobierzesz farby do rodzaju metalu? Może się odspajać od podłoża, a także nie będzie go właściwie chronić przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak np. wilgoć.

Farby do prac na różnych etapach

Niektóre farby do metalu są wieloetapowe i pozwalają na uzyskanie zadowalającego efektu przy użyciu tylko jednego preparatu. Inne natomiast dzielą się na gruntujące, podkładowe i nawierzchniowe – i spełniają swoją funkcję tylko wtedy, gdy zastosujesz je łącznie i w odpowiedniej kolejności.

Farby do metalu do użytku wewnątrz i na zewnątrz

Podobnie jak w przypadku każdego innego preparatu do malowania, farby do metalu występują w wariantach na zewnątrz i do wnętrz. Te pierwsze wykazują większą odporność na działanie zmiennych warunków pogodowych. Z tego powodu chronią powierzchnię przed mrozem, upałami i opadami atmosferycznymi lepiej niż farby do metalu przeznaczone do użytku wewnątrz.

Malowanie grzejnika na niebieski kolor
Malowanie grzejników przy pomocy farby do żeliwa, która jest odporna na działanie wysokiej temperatury.

Profesjonalne farby do metalu

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, farby do metalu cechują się szerokim spektrum zastosowań. Duża część z nich jest uniwersalna i może być stosowana do pokrywania najróżniejszych elementów pod warunkiem, że są wykonane z metalu. Możesz też spotkać się ze specjalistycznymi farbami, które są przeznaczone do malowania określonych elementów. Wśród nich najczęściej spotykane to preparaty do:

  • grzejników – takie farby są odporne na działanie wysokiej temperatury, a jednocześnie nie utrudniają oddawania ciepła do pomieszczenia,
  • bram i ogrodzeń – w tej roli doskonale sprawdza się np. emalia RAFIL Do Bram i Ogrodzeń, która tworzy na powierzchni elastyczną, odporną na uderzenia powłokę,
  • blachodachówki – nie tracą swoich właściwości pod wpływem zmiennej temperatury oraz stałego kontaktu z wilgocią. Dobrym wyborem może się okazać Eko Radach Farba na dach, czyli wodorozcieńczalna gruntoemalia, która zapewnia podwyższoną ochronę przed tymi czynnikami. Ta szybkoschnąca farba do metalu jest także łatwa w aplikacji – możesz ją przeprowadzić pędzlem, wałkiem lub natryskiem,
  • renowacji AGD – pomogą odnowić wygląd pralki, zmywarki czy lodówki.

Farby do metalu są dostępne w kilku kolorach oraz wykończeniach (mat, półmat, połysk), spośród których możesz wybrać ten najbardziej pasujący do Twojego projektu. Możesz również zdecydować się na produkt przeznaczony do tradycyjnej aplikacji przy użyciu pędzla lub wałka albo taki w sprayu – w zależności od tego, który sposób malowania jest dla Ciebie najwygodniejszy.

Podstawowe kroki malowania metalu

Aby powierzchnia pomalowana farbą do metalu długo pozostała jak nowa, konieczne jest przestrzeganie podstawowych zasad. Ważny krok to odpowiednie przygotowanie powierzchni do malowania oraz zastosowanie właściwej techniki malarskiej. Równie istotny jest wybór odpowiedniego produktu – najlepszej farby do metalu na zewnątrz lub wewnątrz pomieszczeń. Oto wskazówki odnośnie poszczególnych etapów malowania metalu.

Przygotowanie powierzchni do malowania

Każde podłoże przed malowaniem przy pomocy farby do metalu należy odpowiednio przygotować. Powinno być czyste, suche, pozbawione śladów rdzy, tłuszczów, kurzu i innych zanieczyszczeń. Najlepiej umyć je przed malowaniem – służy do tego preparat RAFIL Preparat Do Odtłuszczania, który usuwa brud, tłuszcz, glony i mech, przygotowuje powierzchnię do malowania, a polecany jest szczególnie do powierzchni ocynkowanych, stalowych i aluminiowych.

Przed malowaniem podłoże metalowe musisz też oczyścić – dotyczy to szczególnie renowacji powierzchni metalowej. Usuń wszystkie luźne fragmenty starej powłoki. Pozbądź się też śladów korozji – powierzchnie oczyszcza się z rdzy przy pomocy szlifierki/wiertarki z nałożoną ściernicą, szczotki lub papieru ściernego.

Jeśli poprzednia warstwa farby jest w dobrym stanie, nie trzeba jej usuwać, a zmatowić poprzez przeszlifowanie papierem ściernym. Na końcu dokładnie odpyl całą powierzchnię i zagruntuj ją farbą do gruntowania RAFIL Podkład Antykorozyjny. Farba ta stosowana jest na podłoża ocynkowane, stalowe i aluminiowe na zewnątrz. Będzie niezbędna w przypadku powierzchni trudnych lub wymalowanych nieznaną farbą.

Jeśli poprzednia warstwa farby jest w dobrym stanie, nie trzeba jej usuwać, a zmatowić poprzez przeszlifowanie papierem ściernym. Na końcu dokładnie odpyl całą powierzchnię i zagruntuj ją farbą do gruntowania RAFIL Podkład Antykorozyjny. Farba ta stosowana jest na podłoża ocynkowane, stalowe i aluminiowe na zewnątrz. Będzie niezbędna w przypadku powierzchni trudnych lub wymalowanych nieznaną farbą.

Jeśli malujesz powierzchnię ocynkowaną, która nie była wcześniej malowana, pamiętaj, że należy ją sezonować na powietrzu przez co najmniej 6 miesięcy. Po tym czasie na powierzchnię trzeba najpierw nałożyć wodny roztwór preparatu RAFIL Preparat Do Odtłuszczania, spłukać wodą, wysuszyć i dopiero potem malować powierzchnię farbą.

Wybór odpowiedniego typu farby

Jaką farbę do metalu wybrać? Musisz dopasować produkt do rodzaju malowanej powierzchni oraz jej przeznaczenia. Polecana farba do metalu na zewnątrz to np. RAFIL Radach do malowania dachów. Do malowania bram i ogrodzeń użyj farby RAFIL Do Bram i Ogrodzeń – to doskonała farba do metalu na zewnątrz, wykorzystywana do powierzchni stalowych, ocynkowanych i aluminiowych.

Wśród rodzajów farby do metalu o szerokim zastosowaniu jest również RAFIL Chlorokauczuk, farba chlorokauczukowa, niezastąpiona do powierzchni stalowych i żeliwnych.

Techniki malowania: pędzlem, wałkiem, natryskiem

Wybór odpowiedniej techniki malowania metalu zależy od rodzaju farby oraz od wielkości i rodzaju powierzchni. Najwydajniejszym sposobem malowania dużych powierzchni jest natrysk, używany przede wszystkim do konstrukcji stalowych czy dachów.

Najpopularniejszą metodą malowania jest malowanie przy pomocy pędzla, które jednak nie zapewnia tak dobrego efektu dekoracyjnego ani wydajności jak malowanie natryskiem czy wałkiem.

Konserwacja malowanego elementu – jak przedłużyć trwałość farby?

Jak sprawić, aby malowana powierzchnia metalowa jak najdłużej pozostała jak nowa? Metal ulega korozji pod wpływem wilgoci i innych czynników biologicznych oraz chemicznych. Jest to naturalny proces, który możesz jednak spowolnić.

Liczy się regularna konserwacja powierzchni metalowych przy pomocy farb antykorozyjnych oraz przegląd metalowych podłoży co najmniej raz w roku. Należy wówczas ocenić ich stan i w razie potrzeby usunąć brud, piasek, ziemię, mech, glony i inne zanieczyszczenia. Dbaj też, aby metalowe powierzchnie nie były narażone na ciągłe przebywanie w wodzie.

Farby do metalu – rodzaje, właściwości i wybór

Przeczytasz w 5 min

Jeśli planujesz pomalować ogrodzenie betonowe, nie masz do wyboru jedynie szarej farby. Zobacz aranżacje ogrodzeń betonowych w kolorach: zielonym, niebieskim, białym i ciemnografitowym. Jaka farba na ogrodzenie betonowe sprosta trudnym warunkom na zewnątrz domu?

Ogrodzenie betonowe czarne lub grafitowe

Płot musi pasować do stylu i kolorystyki budynku, który otacza. Z nowoczesną architekturą, gdzie dominują proste, geometryczne formy, współgrać będzie ogrodzenie betonowe czarne, szare lub ciemnografitowe.

Ciemny płot harmonizuje z szarą elewacją lub dachem domu. Aby przestrzeń ogrodu nie wyglądała zbyt ponuro, zadbaj o dodatki w jasnych barwach. Białe meble z technorattanu, jasna deska kompozytowa na tarasie i rośliny kwitnące na jaskrawe kolory znacznie rozjaśnią otoczenie domu. Czarne lub grafitowe ogrodzenie z betonu stanie się też doskonałym tłem eksponującym zieleń ogrodu. Zobacz ciemnoszarą farbę do betonu RAL 7010 z palety RAFIL Chlorokauczuk.

Białe betonowe w ogrodzenie

Ogrodzenie betonowe w kolorze białym jest uniwersalne, ponieważ może pasować zarówno do nowoczesnego, jak i klasycznego stylu w architekturze. Wszystko zależy od tego, jaką przybiera formę. Proste ogrodzenia z betonową podmurówką, nieskomplikowanymi słupkami i przęsłami z metalu pasują do nowoczesnych domów, komponując się z ich białymi fasadami.

Podobnie płoty z betonu ze wzorem imitującym cegłę lub kamień naturalny, np. piaskowiec, które są pomalowane na biało, będą pasować do geometrycznych brył współczesnych budynków. Białe betonowe ogrodzenia z kolumienkami, ażurowymi deseniami lub otworami tworzącymi dekoracyjne wzory idealnie wpasują się natomiast w sielski, dworkowy lub klasyczny styl architektoniczny.

Białe ogrodzenie z betonu

Porada

Jaka farba na ogrodzenie betonowe sprawdzi się najlepiej? RAFIL CHLOROKAUCZUK to emalia, której możesz użyć nie tylko do malowania betonu, ale również powierzchni żeliwnych i stalowych eksploatowanych na zewnątrz. Dlatego świetnie nadaje się do malowania ogrodzeń, które składają się z prefabrykatów wykonanych z różnych materiałów. Farba jest odporna na działanie trudnych warunków atmosferycznych. Jej zastosowanie oszczędza czas, ponieważ podłoża betonowe nie wymagają już nakładania dodatkowych podkładów.

Ogrodzenie betonowe zielone

Pomalowanie betonowego ogrodzenia na zielono to dobry pomysł, szczególnie jeśli mieszkasz w otoczeniu lasu, parku lub innych terenów zielonych i chcesz, by Twój dom wkomponował się w naturalną przestrzeń. Sadząc wzdłuż betonowego płotu drzewa lub krzewy, zapewnisz sobie zieloną enklawę.

Oliwkowe ogrodzenie warto zestawić z detalami architektury w podobnych kolorach, np. zielonym dachem, orynnowaniem, drzwiami wejściowymi czy altanką w ogrodzie. Sprawdź kolor RAL 6002 z palety farb chlorokauczukowych do betonu RAFIL.

Zielone ogrodzenie z betonu

Ogrodzenie betonowe w kolorze niebieskim

Lubisz styl marynistyczny? Jeśli ogrodzenie Twojego domu przypomina to na poniższym zdjęciu, czyli zdobią je urocze kolumny, możesz pomalować je w stylu Hampton. To moda charakterystyczna dla wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych, którą wyróżnia zamiłowanie do pastelowych kolorów. Kojarzy się z plażą, wypoczynkiem w promieniach słońca i beztroską – ogrodzenie betonowe w kolorze niebieskim również będzie przywodziło na myśl wakacje w nadmorskim kraju.

Szczególnie udane połączenie uzyskasz, jeśli Twój dom ma białą elewację..

Betonowe płoty nie muszą być nudne – jeśli zastosujesz połączenia kolorystyczne pasujące do stylu domu i wybierzesz właściwą farbę do betonu, zyskasz estetyczne ogrodzenie posesji.

Przeczytaj też: Farby do betonu – rodzaje, właściwości i zastosowanie

Na jaki kolor pomalować ogrodzenie betonowe – najlepsze inspiracje

Przeczytasz w 5 min

Podjazd do garażu powinien wyróżniać się trwałością, odpornością na warunki atmosferyczne oraz estetycznym wyglądem. Popularnym rozwiązaniem jest podjazd betonowy. Jak zrobić wylewkę i o czym warto wiedzieć? Sprawdź wskazówki wykonania betonowego podjazdu krok po kroku. 

Podjazd można wykonać z różnych materiałów. Sporym powodzeniem cieszą się nawierzchnie z kostki brukowej lub kamiennej czy też podjazdy z kruszywa – czyli dekoracyjnego żwiru. Najtańszym i najtrwalszy jest jednak podjazd betonowy. Jak zrobić taki podjazd? Do wyboru masz betonowe ażurowe kraty czy też płyty betonowe.

W artykule znajdziesz informację, jak zrobić betonowy podjazd do garażu oraz jak wykonać wylewkę betonową na podjazd. Doradzimy także, jakich produktów użyć do malowania podjazdu betonowego. 

Do malowania betonowego podjazdu do garażu najlepiej użyć farby do betonu takiej jak RAFIL NA BETON.
Do malowania betonowego podjazdu do garażu najlepiej użyć farby do betonu takiej jak RAFIL NA BETON. 

Jak zaplanować budowę betonowego podjazdu do domu?

Podjazd do garażu, choć wygląda niepozornie, jest bardzo ważnym elementem przydomowej infrastruktury. Zależy od niego funkcjonalność otoczenia domu, a nawet to, w jaki sposób odprowadzana jest woda opadowa. Podjazd ma też wpływ na estetykę przestrzeni przy domu. Elegancki, schludny podjazd to najlepsza wizytówka każdego budynku.

Co warto wiedzieć o budowie podjazdu do garażu? Zacznijmy od odpowiednich wymiarów. Oto, czym powinien wyróżniać się idealny podjazd:

  • Minimalna szerokość podjazdu to 3 m. Jeśli jednak Twój podjazd służy jednocześnie jako wejście do domu, szerokość ta powinna być większa i wynosić 4,5.
  • Duże znaczenie ma też grubość nawierzchni podjazdu. Gdy ma być on przystosowany wyłącznie do przemieszczenia się samochodów osobowych, minimalna grubość podjazdu to 6 cm. W przypadku, gdy z podjazdu będą korzystać także ciężarówki, minimalna grubość to 8 albo 10 cm.
  • Pamiętaj, że podjazd musi znajdować się minimum 2 lub 3 cm nad powierzchnią gruntu. Chodzi tu o prawidłowe odprowadzanie opadów.
  • Z tego samego powodu odpowiednie nachylenie musi mieć też sama powierzchnia podjazdu. Nachylenie podłużne (wzdłuż trasy, jaką jedzie samochód) to 3 lub 4 stopnie. Nachylenie poprzeczne powinno wynosić 1 stopień. Pozwoli to prawidłowo odprowadzać wodę po opadach deszczu czy śniegu.

Dla funkcjonalności podjazdu i całego otoczenia domu kluczowe znaczenie ma właśnie odpowiednie odprowadzanie wody z podjazdu. O nachyleniu już wiesz. Pozostaje jeszcze kwestia tego, gdzie woda powinna się przedostawać. Trzeba więc zadbać o instalacje odprowadzającą wodę z podjazdu do kanalizacji. 

Zimą z kolei sporym problemem bywa lód zalegający na powierzchni podjazdu. Niektórzy decydują się więc na instalację specjalnych kabli grzejnych, które najczęściej znajdują się przy korytku odwadniającym podjazd lub nawet na całej nawierzchni. 

Przed rozpoczęciem budowy podjazdu warto też zbadać, jak spoisty jest grunt. Przy słabym zagęszczeniu istnieje spore ryzyko, że nawierzchnia podjazdu z czasem się zdeformuje i popęka. Aby temu zapobiec, grunt należy odpowiednio przygotować. Najczęstsze rozwiązanie to zagęszczane mechanicznie podsypki np. ze żwiru czy piasku lub nawet cementu i siatki do wzmocnienia gruntu. 

Betonowy podjazd przed domem
Betonowy podjazd przed domem

Budowa betonowego podjazdu – kroki i etapy 

Jak zrobić betonowy podjazd? Oto kolejne etapy wykonania podjazdu z betonu wylewanego.

Podbudowa z tłucznia

Pierwszy etap budowy podjazdu betonowego to zrobienie solidnej podbudowy, która zapewni całości stabilność i zwiększy trwałość nawierzchni. Potrzebujesz wykopu o głębokości ok. 30 czy 35 cm. Na jego dno należy położyć warstwę geowłókniny. 

Teraz w wykopie montuje się szalunek z desek. Na tak przygotowanym dnie układa się warstwę gruzu lub tłucznia. Powinna ona mieć co najmniej 15 cm. Można też ułożyć teraz siatkę zbrojeniową. W ten sposób udało się przygotować szalunek pod kolejne warstwy cementu. 

Przygotowywanie wylewki betonowej na podjazd

Do tak przygotowanego szalunku trzeba teraz wylać poszczególne warstwy cementu. Pierwsza warstwa to beton rzadki, który ma wypełnić wszystkie wolne przestrzenie pomiędzy kruszywem czy tłuczniem. Warstwa ta powinna mieć grubość ok. 5 cm. 

Po stwardnieniu pierwszej warstwy betonu wylewa się kolejną – docelową. Powinna ona mieć 10 cm grubości. Najlepszy będzie do tego celu beton o klasie C16/20. Na tym etapie w betonie można zatopić siatkę zbrojeniową, która zwiększy trwałość i wytrzymałość podjazdu. 

W betonowym podjeździe niezbędne są dylatacje, czyli niewielkie szczeliny, które pozwolą uniknąć pękania i niszczenia nawierzchni. Podjazd należy więc podzielić na mniejsze pola o szerokości 2,5 m. Właśnie w takiej odległości trzeba zamontować listwy dylatacyjne.

Wyrównanie wylewki

Ostatni etap budowy podjazdu z betonu wylewanego to wykończenie nawierzchni. Wylewkę należy wyrównać z pomocą deski, którą przesuwa się po szalunku. W ten sam sposób usuwa się też nadmiar betonu. Gdy miną 3h, beton można zacząć zacierać i wygładzać. 

Podjazd betonowy nadaje się do użytku dopiero po 2 tygodniach od jego wylania. Przez ten czas wymaga pielęgnacji. Powierzchnię należy polewać wodą i chronić przed wysychaniem, np. zakrywając folią. 

Podjazd betonowy przed domem.
Podjazd betonowy przed domem. 

Malowanie podjazdu betonowego – czy to konieczne?

Aby wzmocnić betonową powierzchnię, można ją pomalować specjalistyczną farbą do betonu. Po co się to robi? Odpowiednia farba stworzy antypoślizgową, trwałą i elastyczną powłokę, odporną na ścieranie i uderzenia. Zmniejszysz więc w ten sposób ryzyko poślizgnięcia się podczas korzystania z podjazdu zimą czy jesienią, a podczas wjeżdżania samochodem do garażu zyskasz dodatkowy komfort i bezpieczeństwo. 

Farba do betonu zabezpiecza powierzchnie betonowe przed działaniem wody, środków myjąco-odkażających i wybranych substancji chemicznych. Stosowana na zewnątrz, zapewnia podwyższoną ochronę przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Dużym problemem betonu jest to, że chłonie zabrudzenia, zwłaszcza takie jak smar czy olej. Z tego powodu betonowe podjazdy szybko mogą wyglądać nieestetycznie. Farba pozwoli pozbyć się tego problemu. 

Jaką farbę wybrać do malowania podjazdu betonowego? 

Zwróć uwagę na jej podatność na ścieranie. Nie może to być zwykła farba do betonu – akrylowa czy nawet chlorokauczukowa. To produkty odpowiednie do nawierzchni nienarażonych na ścieranie. Na betonowy podjazd czy podłogę w garażu odpowiedni produkt to farba epoksydowa. 

Polecamy RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa oraz dodatkowo RAFIL Na Beton Zestaw Lakier Poliuretanowy. Dwuskładnikowa emalia epoksydowa zabezpieczy powierzchnie betonowe przed działaniem wody, środków myjąco-odkażających i wybranych substancji chemicznych. Z kolei RAFIL Na Beton Zestaw Lakier Poliuretanowy Długotrwale Zabezpieczy Malowaną Powierzchnię Przed Zmiennymi Warunkami Atmosferycznymi i Promieniowaniem UV. Powłoka będzie odporna na ścieranie, uderzenia mechaniczne, zarysowania, wodę i substancje chemiczne takie jak olej silnikowy. 

Emalia RAFIL Na Beton Jest Kryjąca. Możesz więc wybrać jeden z dziesięciu dostępnych kolorów. Jeśli chcesz jednak zachować widoczną strukturę i kolor betonu, zabezpiecz podjazd dwiema warstwami przezroczystego lakieru poliuretanowego RAFIL Na Beton Z Dedykowanym Utwardzaczem. Emalią i lakierem z łatwością pomalujesz również posadzkę w garażu!

Jak zadbać o betonowy podjazd, by był trwały?

Co zrobić, aby przedłużyć żywotność betonowego podjazdu? Kluczowa sprawa to regularne mycie podjazdu i oczyszczanie go z substancji organicznych takich jak piasek, ziemia, mech, glony, grzyby. Po mechanicznym usunięciu zanieczyszczeń podjazd trzeba umyć oraz pozostawić do wyschnięcia. 

Farba do malowania betonowego podjazdu zabezpieczy jego nawierzchnię przed plamami z oleju silnikowego. Rekomendowany produkt to RAFIL NA BETON Zestaw Emalia epoksydowa oraz dodatkowo RAFIL NA BETON Zestaw Lakier Poliuretanowy.
Farba do malowania betonowego podjazdu zabezpieczy jego nawierzchnię przed plamami z oleju silnikowego. Rekomendowany produkt to RAFIL Na Beton Zestaw Emalia epoksydowa oraz dodatkowo RAFIL Na Beton Zestaw Lakier Poliuretanowy.

Betonowy podjazd to praktyczne, długowieczne i niedrogie rozwiązanie na wykończenie strefy przed domem. Nasze wskazówki i niezawodne produkty RAFIL pomogą Ci zbudować podjazd samodzielnie oraz zadbać o jego estetyczny wygląd przed wiele sezonów. 

Betonowy podjazd – jak go zrobić? Podpowiadamy!

Przeczytasz w 5 min

Planujesz wiatę przyścienną? Jak zrobić konstrukcję samodzielnie? Nie jest to trudne, jeśli masz nieco biegłości w pracach ręcznych. Jak zbudować wiatę przy ścianie na auto, drewno albo narzędzia? Sprawdź nasz poradnik!

Wiata przyścienna nie zajmuje dużo miejsca i pasuje do wielu różnych projektów domów. Pomoże Ci zadbać o porządek na posesji i zapewni dodatkową przestrzeń do przygotowania. Najczęściej wykonuje się ją z drewna lub metalu.

W artykule podpowiemy, jak zbudować wiatę przy ścianie oraz jak zabezpieczyć jej elementy przed warunkami atmosferycznymi. Pomocą służyć będą niezawodne farby RAFIL.

Jak zrobić wiatę na auto? Często spotyka się wiaty z dachem płaskim lub jednospadowym.

Jak zaprojektować wiatę przyścienną?

Chcesz postawić wiatę przyścienną i zastanawiasz się, od czego zacząć? Spokojnie, nie potrzebujesz tony papierów i zgód, o ile wiata nie przekracza 50 m². W takim przypadku pozwolenie na budowę nie będzie konieczne. Wystarczy zgłoszenie w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Jest jednak kilka rzeczy, o których musisz pamiętać.

Najpierw zgłoszenie. Trzeba opisać, z czego i jak zamierzasz zbudować wiatę. Do tego musisz wskazać termin rozpoczęcia prac. Nie zapomnij o projekcie naniesionym na mapę działki urząd musi wiedzieć, gdzie dokładnie planujesz tę konstrukcję. Po zgłoszeniu czekasz 30 dni. Jeśli w tym czasie nikt się nie sprzeciwi, możesz działać.

A co, gdy planujesz większą wiatę? Tutaj robi się poważniej. Konstrukcja powyżej 50 m² wymaga pozwolenia na budowę i projektu zaakceptowanego przez urząd. To więcej formalności, ale duże wiaty robią wrażenie i są praktyczne.

Nie lekceważ projektu, nawet przy mniejszych konstrukcjach. Gotowy plan to koszt kilkuset złotych, a w pakiecie dostaniesz listę materiałów i szczegóły budowy. Jeśli masz doświadczenie w stawianiu takich konstrukcji, możesz zaprojektować ją samodzielnie. To sposób na dopasowanie wiaty do swoich potrzeb. Może dorzucisz pomieszczenie gospodarcze? Brzmi jak dobry pomysł, zwłaszcza jeśli chcesz zyskać dodatkowe miejsce na narzędzia czy drewno opałowe.

Najpopularniejsze są wiaty drewniane – proste, estetyczne i stosunkowo łatwe w budowie. Wiele elementów zrobisz samodzielnie. Często spotyka się także wiaty metalowe, np. z blachy ocynkowanej lub drewniano-metalowe. Dobre przygotowanie to klucz do sukcesu. Skorzystaj z gotowych planów lub poproś fachowca o pomoc i działaj.

Nowoczesna wiata na auto przy domu. 

Wybór odpowiednich materiałów do konstrukcji

Jak zrobić wiatę na auto lub na drewno? Zbudowanie solidnej wiaty przyściennej zaczyna się od wyboru odpowiednich materiałów. To, z czego powstanie konstrukcja, wpłynie na jej trwałość, estetykę i wygodę użytkowania. Nie wiesz, na co się zdecydować? Sprawdź, co najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku.

Drewno to absolutny klasyk. Naturalne, ciepłe i pasujące niemal do każdej przestrzeni. Wiaty drewniane są łatwe w montażu, a większość elementów można przygotować samodzielnie. Wybieraj drewno impregnowane, najlepiej sosnę, świerk albo modrzew. Impregnacja to podstawa – dzięki niej drewno nie podda się wilgoci, grzybom ani owadom. Dodatkowo można je pomalować na dowolny kolor, dopasowując do otoczenia.

A może stal? Konstrukcje metalowe są wyjątkowo trwałe i nowoczesne. Stal ocynkowana lub malowana proszkowo to gwarancja odporności na korozję i uszkodzenia mechaniczne. Taka wiata sprawdzi się, jeśli chcesz uzyskać bardziej industrialny charakter i zależy Ci na latach bezproblemowego użytkowania.

Aluminium? To kolejna opcja dla fanów nowoczesnych rozwiązań. Lekka konstrukcja, łatwość montażu i całkowita odporność na rdzę to jej największe zalety. Choć aluminium jest droższe niż drewno, nie wymaga skomplikowanej konserwacji.

Nie zapominaj o pokryciu dachu. Poliwęglan to świetny wybór – wytrzymały, lekki i przepuszczający światło. Jeśli wolisz coś tradycyjnego, dachówka lub blacha falista będą równie skuteczne. Pamiętaj, by dobrać materiały do swoich potrzeb i budżetu. Solidne materiały to inwestycja, która pozwoli cieszyć się wiatą przez wiele lat.

Montaż wiaty – krok po kroku

Marzysz o funkcjonalnej wiacie przyściennej? Budowa takiej konstrukcji to zadanie, które wymaga precyzji, ale z odpowiednim planem możesz to zrobić samodzielnie. Oto, jak krok po kroku stworzyć wiatę – drewnianą lub metalową.

1. Przygotowanie podłoża

Zaczynamy od gruntu. Jeśli teren jest równy i suchy, wystarczy wysypać go żwirem lub ułożyć kostkę brukową, by podłoże było stabilne. Jeśli jednak miejsce jest narażone na zalania, utwardzenie nawierzchni to konieczność. Solidne podłoże to podstawa trwałości konstrukcji.

2. Wyznaczenie obszaru i fundamenty

Wyznacz granice wiaty. Posłuż się sznurkiem lub palikami, żeby dokładnie określić zasięg zadaszenia. Kolejny krok to fundamenty pod słupy nośne. Wiaty przyścienne najczęściej potrzebują dwóch słupków, ale przy większych konstrukcjach ich liczba wzrasta. 

Możesz osadzić je bezpośrednio w wylewce lub zamocować na kotwach. Kotwy dają większą precyzję i ułatwiają dopasowanie wysokości.

3. Montaż słupków i linii dachu

Słupki nośne to baza, na której opiera się konstrukcja. Po ich zamocowaniu przychodzi czas na zaznaczenie linii dachu. Tu z pomocą przyjdzie poziomica. Pamiętaj, że dach powinien mieć minimalny spadek 15%, by woda deszczowa mogła swobodnie spływać.

4. Krokwie i więźba dachowa

Krokwie montuj na dwóch skrajnych bokach oraz pomiędzy nimi, zachowując odstęp co 90 cm. Materiał wybrany na dach determinuje sposób wykonania więźby. Przy blachodachówce zamontuj łaty i kontrłaty. Jeśli stawiasz na gonty, zadbaj o pełne deskowanie.

5. Pokrycie dachu i uszczelnienie

Na końcu przychodzi czas na wybrane pokrycie dachowe – blacha, poliwęglan czy dachówka. Dodatkowo zamontuj rynny i dokładnie uszczelnij połączenie wiaty z budynkiem. Do tego świetnie sprawdzi się obróbka dekarska.

6. Wykończenie konstrukcji

Drewno wymaga impregnacji jeszcze przed montażem, by nie straciło swoich właściwości pod wpływem wilgoci. W przypadku wiat metalowych skup się na zabezpieczeniu antykorozyjnym.

Nowoczesna wiata na samochód. Stalową konstrukcję zabezpiecz farbą antykorozyjną, np. RAFIL Do Bram i Ogrodzeń lub RAFIL Prosto Na Rdzę.

Jakie farby do metalu najlepiej zabezpieczą konstrukcję?

Jeśli planujesz malowanie wiaty metalowej, farba RAFIL Prosto Na Rdzę to świetne rozwiązanie. Dzięki swojej formule 3w1 działa jednocześnie jako farba, grunt i podkład, co skraca czas pracy i zapewnia trwałe efekty.

Farba zapewnia skuteczną ochronę przed wodą, promieniowaniem UV oraz rdzą. Możesz mieć pewność, że konstrukcja będzie wyglądać świetnie i pozostanie zabezpieczona przed trudnymi warunkami atmosferycznymi przez wiele lat. Farba doskonale radzi sobie z uderzeniami i innymi uszkodzeniami, co sprawia, że jest idealna do stosowania na zewnątrz. Sprawdzi się na powierzchniach eksponowanych na deszcz, mróz czy intensywne słońce.

Farba ta jest idealna do malowania stalowych konstrukcji takich jak słupy, ramy czy dachy wiaty. Nadaje się zarówno do nowych konstrukcji, jak i renowacji już istniejących powłok. 

Dbanie o trwałość i estetykę wiaty

Wiesz już, jak zbudować wiatę z dachem jednospadowym. Teraz przyszedł czas na kilka wskazówek odnośnie do jej pielęgnacji. Aby wiata przez lata zachowała trwałość i estetyczny wygląd, warto zadbać o jej zabezpieczenie. Kluczowym elementem jest regularne zastosowanie farby antykorozyjnej takiej jak RAFIL Prosto Na Rdzę. Prosta aplikacja, połączona z wysoką jakością i gwarancją, sprawia, że jest to jeden z najlepszych wyborów dla konstrukcji metalowych.

Wiata przyścienna – jak zrobić ją samemu?

Przeczytasz w 5 min
Zobacz wszystkie