Strona główna
Poradniki

Betonowy podjazd – jak go zrobić? Podpowiadamy!

Przeczytasz w 5 min
Z tego artykułu dowiesz się:

Podjazd do garażu powinien wyróżniać się trwałością, odpornością na warunki atmosferyczne oraz estetycznym wyglądem. Popularnym rozwiązaniem jest podjazd betonowy. Jak zrobić wylewkę i o czym warto wiedzieć? Sprawdź wskazówki wykonania betonowego podjazdu krok po kroku. 

Podjazd można wykonać z różnych materiałów. Sporym powodzeniem cieszą się nawierzchnie z kostki brukowej lub kamiennej czy też podjazdy z kruszywa – czyli dekoracyjnego żwiru. Najtańszym i najtrwalszy jest jednak podjazd betonowy. Jak zrobić taki podjazd? Do wyboru masz betonowe ażurowe kraty czy też płyty betonowe.

W artykule znajdziesz informację, jak zrobić betonowy podjazd do garażu oraz jak wykonać wylewkę betonową na podjazd. Doradzimy także, jakich produktów użyć do malowania podjazdu betonowego. 

Do malowania betonowego podjazdu do garażu najlepiej użyć farby do betonu takiej jak RAFIL NA BETON.
Do malowania betonowego podjazdu do garażu najlepiej użyć farby do betonu takiej jak RAFIL NA BETON. 

Jak zaplanować budowę betonowego podjazdu do domu?

Podjazd do garażu, choć wygląda niepozornie, jest bardzo ważnym elementem przydomowej infrastruktury. Zależy od niego funkcjonalność otoczenia domu, a nawet to, w jaki sposób odprowadzana jest woda opadowa. Podjazd ma też wpływ na estetykę przestrzeni przy domu. Elegancki, schludny podjazd to najlepsza wizytówka każdego budynku.

Co warto wiedzieć o budowie podjazdu do garażu? Zacznijmy od odpowiednich wymiarów. Oto, czym powinien wyróżniać się idealny podjazd:

  • Minimalna szerokość podjazdu to 3 m. Jeśli jednak Twój podjazd służy jednocześnie jako wejście do domu, szerokość ta powinna być większa i wynosić 4,5.
  • Duże znaczenie ma też grubość nawierzchni podjazdu. Gdy ma być on przystosowany wyłącznie do przemieszczenia się samochodów osobowych, minimalna grubość podjazdu to 6 cm. W przypadku, gdy z podjazdu będą korzystać także ciężarówki, minimalna grubość to 8 albo 10 cm.
  • Pamiętaj, że podjazd musi znajdować się minimum 2 lub 3 cm nad powierzchnią gruntu. Chodzi tu o prawidłowe odprowadzanie opadów.
  • Z tego samego powodu odpowiednie nachylenie musi mieć też sama powierzchnia podjazdu. Nachylenie podłużne (wzdłuż trasy, jaką jedzie samochód) to 3 lub 4 stopnie. Nachylenie poprzeczne powinno wynosić 1 stopień. Pozwoli to prawidłowo odprowadzać wodę po opadach deszczu czy śniegu.

Dla funkcjonalności podjazdu i całego otoczenia domu kluczowe znaczenie ma właśnie odpowiednie odprowadzanie wody z podjazdu. O nachyleniu już wiesz. Pozostaje jeszcze kwestia tego, gdzie woda powinna się przedostawać. Trzeba więc zadbać o instalacje odprowadzającą wodę z podjazdu do kanalizacji. 

Zimą z kolei sporym problemem bywa lód zalegający na powierzchni podjazdu. Niektórzy decydują się więc na instalację specjalnych kabli grzejnych, które najczęściej znajdują się przy korytku odwadniającym podjazd lub nawet na całej nawierzchni. 

Przed rozpoczęciem budowy podjazdu warto też zbadać, jak spoisty jest grunt. Przy słabym zagęszczeniu istnieje spore ryzyko, że nawierzchnia podjazdu z czasem się zdeformuje i popęka. Aby temu zapobiec, grunt należy odpowiednio przygotować. Najczęstsze rozwiązanie to zagęszczane mechanicznie podsypki np. ze żwiru czy piasku lub nawet cementu i siatki do wzmocnienia gruntu. 

Betonowy podjazd przed domem
Betonowy podjazd przed domem

Budowa betonowego podjazdu – kroki i etapy 

Jak zrobić betonowy podjazd? Oto kolejne etapy wykonania podjazdu z betonu wylewanego.

Podbudowa z tłucznia

Pierwszy etap budowy podjazdu betonowego to zrobienie solidnej podbudowy, która zapewni całości stabilność i zwiększy trwałość nawierzchni. Potrzebujesz wykopu o głębokości ok. 30 czy 35 cm. Na jego dno należy położyć warstwę geowłókniny. 

Teraz w wykopie montuje się szalunek z desek. Na tak przygotowanym dnie układa się warstwę gruzu lub tłucznia. Powinna ona mieć co najmniej 15 cm. Można też ułożyć teraz siatkę zbrojeniową. W ten sposób udało się przygotować szalunek pod kolejne warstwy cementu. 

Przygotowywanie wylewki betonowej na podjazd

Do tak przygotowanego szalunku trzeba teraz wylać poszczególne warstwy cementu. Pierwsza warstwa to beton rzadki, który ma wypełnić wszystkie wolne przestrzenie pomiędzy kruszywem czy tłuczniem. Warstwa ta powinna mieć grubość ok. 5 cm. 

Po stwardnieniu pierwszej warstwy betonu wylewa się kolejną – docelową. Powinna ona mieć 10 cm grubości. Najlepszy będzie do tego celu beton o klasie C16/20. Na tym etapie w betonie można zatopić siatkę zbrojeniową, która zwiększy trwałość i wytrzymałość podjazdu. 

W betonowym podjeździe niezbędne są dylatacje, czyli niewielkie szczeliny, które pozwolą uniknąć pękania i niszczenia nawierzchni. Podjazd należy więc podzielić na mniejsze pola o szerokości 2,5 m. Właśnie w takiej odległości trzeba zamontować listwy dylatacyjne.

Wyrównanie wylewki

Ostatni etap budowy podjazdu z betonu wylewanego to wykończenie nawierzchni. Wylewkę należy wyrównać z pomocą deski, którą przesuwa się po szalunku. W ten sam sposób usuwa się też nadmiar betonu. Gdy miną 3h, beton można zacząć zacierać i wygładzać. 

Podjazd betonowy nadaje się do użytku dopiero po 2 tygodniach od jego wylania. Przez ten czas wymaga pielęgnacji. Powierzchnię należy polewać wodą i chronić przed wysychaniem, np. zakrywając folią. 

Podjazd betonowy przed domem.
Podjazd betonowy przed domem. 

Malowanie podjazdu betonowego – czy to konieczne?

Aby wzmocnić betonową powierzchnię, można ją pomalować specjalistyczną farbą do betonu. Po co się to robi? Odpowiednia farba stworzy antypoślizgową, trwałą i elastyczną powłokę, odporną na ścieranie i uderzenia. Zmniejszysz więc w ten sposób ryzyko poślizgnięcia się podczas korzystania z podjazdu zimą czy jesienią, a podczas wjeżdżania samochodem do garażu zyskasz dodatkowy komfort i bezpieczeństwo. 

Farba do betonu zabezpiecza powierzchnie betonowe przed działaniem wody, środków myjąco-odkażających i wybranych substancji chemicznych. Stosowana na zewnątrz, zapewnia podwyższoną ochronę przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Dużym problemem betonu jest to, że chłonie zabrudzenia, zwłaszcza takie jak smar czy olej. Z tego powodu betonowe podjazdy szybko mogą wyglądać nieestetycznie. Farba pozwoli pozbyć się tego problemu. 

Jaką farbę wybrać do malowania podjazdu betonowego? 

Zwróć uwagę na jej podatność na ścieranie. Nie może to być zwykła farba do betonu – akrylowa czy nawet chlorokauczukowa. To produkty odpowiednie do nawierzchni nienarażonych na ścieranie. Na betonowy podjazd czy podłogę w garażu odpowiedni produkt to farba epoksydowa. 

Polecamy RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa oraz dodatkowo RAFIL Na Beton Zestaw Lakier Poliuretanowy. Dwuskładnikowa emalia epoksydowa zabezpieczy powierzchnie betonowe przed działaniem wody, środków myjąco-odkażających i wybranych substancji chemicznych. Z kolei RAFIL Na Beton Zestaw Lakier Poliuretanowy Długotrwale Zabezpieczy Malowaną Powierzchnię Przed Zmiennymi Warunkami Atmosferycznymi i Promieniowaniem UV. Powłoka będzie odporna na ścieranie, uderzenia mechaniczne, zarysowania, wodę i substancje chemiczne takie jak olej silnikowy. 

Emalia RAFIL Na Beton Jest Kryjąca. Możesz więc wybrać jeden z dziesięciu dostępnych kolorów. Jeśli chcesz jednak zachować widoczną strukturę i kolor betonu, zabezpiecz podjazd dwiema warstwami przezroczystego lakieru poliuretanowego RAFIL Na Beton Z Dedykowanym Utwardzaczem. Emalią i lakierem z łatwością pomalujesz również posadzkę w garażu!

Jak zadbać o betonowy podjazd, by był trwały?

Co zrobić, aby przedłużyć żywotność betonowego podjazdu? Kluczowa sprawa to regularne mycie podjazdu i oczyszczanie go z substancji organicznych takich jak piasek, ziemia, mech, glony, grzyby. Po mechanicznym usunięciu zanieczyszczeń podjazd trzeba umyć oraz pozostawić do wyschnięcia. 

Farba do malowania betonowego podjazdu zabezpieczy jego nawierzchnię przed plamami z oleju silnikowego. Rekomendowany produkt to RAFIL NA BETON Zestaw Emalia epoksydowa oraz dodatkowo RAFIL NA BETON Zestaw Lakier Poliuretanowy.
Farba do malowania betonowego podjazdu zabezpieczy jego nawierzchnię przed plamami z oleju silnikowego. Rekomendowany produkt to RAFIL Na Beton Zestaw Emalia epoksydowa oraz dodatkowo RAFIL Na Beton Zestaw Lakier Poliuretanowy.

Betonowy podjazd to praktyczne, długowieczne i niedrogie rozwiązanie na wykończenie strefy przed domem. Nasze wskazówki i niezawodne produkty RAFIL pomogą Ci zbudować podjazd samodzielnie oraz zadbać o jego estetyczny wygląd przed wiele sezonów. 

Galeria zdjęć

No items found.
Polecany produkt

  • Wydajność:
    m2 / L
  • Stopień połysku:
    Efekt młotkowy
    Połysk
    Półmat
    Mat
Szczegóły produktu
Porada eksperta
Pliki do pobrania
No items found.

Powiązane produkty

No items found.

Przeczytaj również

Płaski dach spotyka się w nowej architekturze, ale był popularnym rozwiązaniem także w PRL-owskich domach typu kostka. Remont dachu płaskiego jest niezbędny, gdy pojawiają się przecieki i powłoka wymaga odnowienia. Jak przeprowadzić renowację dachu płaskiego?

Dach płaski, wbrew nazwie, nigdy nie jest całkiem płaski. Inaczej nie odpływałaby z niego woda deszczowa. Pod terminem dachu płaskiego należy więc rozumieć konstrukcję o nachyleniu od 2 do 15 stopni. Dzięki temu woda nie zalega na powierzchni, choć wizualnie może się wydawać, że dach jest zupełnie poziomy. 

Remont dachu płaskiego jest konieczny, gdy pojawiają się uszkodzenia – przecieki, pęknięcia membrany lub widoczne oznaki zużycia materiału. Regularne przeglądy co kilka lat pomogą zidentyfikować problemy, zanim doprowadzą do poważnych uszkodzeń. 

W artykule znajdziesz informację, kiedy trzeba się zająć remontem płaskiego dachu i jak powinien on wyglądać w zależności od materiałów, z jakich dach jest wykonany. 

Dom z płaskim dachem to rozwiązanie często spotykane w nowoczesnych projektach. 

Remont dachu płaskiego – diagnozowanie problemów

Sposób wykonania renowacji płaskiego dachu zależy przede wszystkim od materiału, jakim dach jest pokryty. 

W nowoczesnych budynkach najczęściej stosuje się pokrycia z membran syntetycznych, takich jak PVC, TPO czy EPDM. Charakteryzują się one wysoką odpornością na warunki atmosferyczne oraz elastycznością. Te materiały są łatwe w montażu i oferują dobre właściwości izolacyjne.

W starszych budynkach, zwłaszcza z okresu PRL, dachy pokrywano materiałami, które były akurat dostępne. Używano wtedy np. warstwy żużlowej, supremy, a także gliny zmieszanej z trocinami. Takie pokrycia, mimo iż były popularne w tamtych czasach, nie są trwałe, co prowadziło i nadal prowadzi do częstych przecieków. Często również rezygnowano z odpowiedniej izolacji termicznej, a paroizolacja była układana sporadycznie, co sprzyjało wilgoci i uszkodzeniom.

Dachy płaskie w tamtych latach często budowano w sposób niewłaściwy, a także bez dbałości o wentylację. Wilgoć przenikała do stropodachów przez pomieszczenia ogrzewane, a to z kolei prowadziło do ich degradacji. Współczesne technologie i materiały pozwalają na skuteczne zabezpieczenie dachów, a ich regularna konserwacja może znacznie wydłużyć ich żywotność. 

Przed przystąpieniem do remontu warto zlecić fachową ocenę stanu stropodachu, aby określić, jakie materiały będą najlepsze do naprawy. Pozwoli to uniknąć kosztownych rozbiórek. Zapewni także lepszą trwałość nowego pokrycia.

Czy płaskie dachy wykonane są z blachy? Zdarza się, choć to najrzadsze ze spotykanych rozwiązań. Wynika to z tego, że konstrukcja dachu musi spełniać minimalny kąt nachylenia, aby można było wykorzystać blachę na jego pokrycie. Co więcej, często wymagane jest pełne deskowanie, co dodatkowo komplikuje wykonanie dachu. 

Narzędzia i materiały potrzebne do remontu

Dobór materiałów i narzędzi do renowacji dachu płaskiego zależy od materiału, z którego wykonane jest pokrycie. Jeśli jednak mówimy o renowacji płaskiego dachu z blachy, niezbędne będą:

  • Szczotka druciana — do usuwania rdzy i starych powłok.
  • Skrobak lub szpachelka — do usuwania starych, spękanych powłok.
  • Papier ścierny – do matowienia dobrze przylegających powłok (o różnych gradacjach),
  • Odkurzacz do usunięcia pyłu i zanieczyszczeń po szlifowaniu,
  • Narzędzia do malowania – wałki, pędzle lub narzędzia do malowania natryskowego, w zależności od wybranej metody malowania, 
  • Materiały ochronne – kombinezon, okulary, maseczka, rękawice, 
  • RAFIL Preparat Do Odłuszczania
  • RAFIL Podkład Antykorozyjny,
  • RAFIL RADACH Farba Na Dach. 
Renowację dachu z blachy można przeprowadzić przy pomocy natrysku. Odpowiedni produkt to RAFIL Radach Farba Na Dach.

Krok po kroku – remont dachu płaskiego

W przypadku dachów, które mają kilkadziesiąt lat, zwykle pokrywało się je tradycyjnymi papami bitumicznymi, które nie zawierały nowoczesnych dodatków. W efekcie takie pokrycia ulegają wielu uszkodzeniom – roztapiają się pod wpływem słońca, twardnieją na mrozie, pękają i rozszczelniają. Aby uniknąć przecieków, stosowano smołowanie lub lepik asfaltowy, jednak te rozwiązania nie zawsze przynoszą trwałe efekty.

Pierwszym krokiem przy remoncie dachu płaskiego jest ocena jego stanu. Niekiedy można przeprowadzić remont, nie zrywając starego pokrycia. Jeżeli na dachu występują jedynie nieliczne bąble i wydęcia, a warstwa termoizolacyjna nie jest zamoczona, to papa może pozostać na dachu. W takim przypadku trzeba wysuszyć zniszczone miejsca i załatać je łatami z papy podkładowej termozgrzewalnej. Następnie można nałożyć jedną lub dwie warstwy nowego pokrycia.

Gdy izolacja jest uszkodzona na całej powierzchni, konieczne będzie usunięcie starego pokrycia aż do betonowej podstawy. Po oczyszczeniu i wysuszeniu powierzchni można przystąpić do układania nowego pokrycia. Do wyboru mamy nowoczesne modyfikowane papy, membrany czy powłoki bezszwowe.

Dobrym rozwiązaniem są nowoczesne papy termozgrzewalne. Charakteryzują się one wysoką odpornością na rozciąganie, co sprawia, że doskonale sprawdzają się na dużych powierzchniach. 

Alternatywą dla tradycyjnych pap są powłoki bitumiczne, które można stosować na zimno. To gęste masy, które nakłada się pędzlem, szpachlą lub przez natrysk. Lepiki bitumiczne sprawdzają się również do przyklejania papy i tworzenia bezspoinowych pokryć dachowych.

Kolejną nowoczesną opcją przy remoncie dachu płaskiego są płynne membrany na bazie żywic poliuretanowych. Aplikuje się je wałkiem lub natryskowo. Zapewniają one jednorodną, bezszwową powłokę, odporną na różne czynniki atmosferyczne i mechaniczne. Dodatkowo niektóre produkty mają wysokie parametry odbijania promieni słonecznych, co wpływa na komfort cieplny w pomieszczeniach.

Na dach płaski można też zastosować płyty warstwowe. Składają się one z dwóch warstw blachy i rdzenia konstrukcyjno-izolacyjnego, na przykład z pianki PIR. Płyty te charakteryzują się dużą odpornością na wilgoć oraz stabilnością wymiarową, co czyni je dobrym rozwiązaniem dla dachów płaskich.

Remont dachu płaskiego z pokryciem z blachy często zakłada także ponowne malowanie jego powierzchni. Odpowiednim produktem do renowacji jest specjalistyczna farba na dach np. RAFIL Radach Farba Na Dach. Ta gruntoemalia przeznaczona jest do ochronno-dekoracyjnego malowania zewnętrznych powierzchni stalowych, ocynkowanych i aluminiowych. 

Farba RAFIL Radach Farba Na Dach nadaje się zarówno do wykonywania nowych wymalowań, jak i renowacji starych powłok malarskich. Wyróżnia się doskonałą przyczepnością do podłoża. Tworzy szybkoschnące, wysoce elastyczne powłoki o podwyższonej odporności na działanie światła słonecznego, wody i innych czynników atmosferycznych. W zestawieniu z produktem RAFIL Podkład antykorozyjny daje mocne zabezpieczenie przed korozją.

{{recomended-product}}

Jak odnowić dach przy pomocy farby RAFIL Radach Farba Na Dach?

  1. Stare, spękane i słabo przylegające powłoki dokładnie usuń za pomocą szczotki, szpachelki lub skrobaka.
  2. Miejsca zardzewiałe przeszlifuj, aby usunąć rdzawe fragmenty i wygładzić powierzchnię. Po szlifowaniu dokładnie odpyl całą powierzchnię.
  3. Całą powierzchnię zagruntuj farbą RAFIL Podkład Antykorozyjny.
  4. Dobrze przyczepne powłoki trzeba zmatowić papierem ściernym i również odpylić, a następnie pokryć podkładem.
  5. Do aplikacji pędzlem lub wałkiem farbę rozcieńcz do 5% rozcieńczalnikiem Radach, a do natrysków do 10%.
  6. Nakładaj farbę pędzlem, wałkiem lub natryskiem. Pierwsza warstwa powinna mieć grubość do 40 mikronów na sucho. Łączna grubość wszystkich warstw nie powinna przekraczać 110 mikronów na sucho.
  7. Zaleca się nakładać od 2 do 3 warstw farby, przy czym każda kolejna warstwa powinna być nałożona po minimum 6 godzinach od nałożenia poprzedniej.
  8. Podczas nakładania kolejnych warstw unikaj osadzania się jakichkolwiek zanieczyszczeń na malowanej powierzchni. W przypadku dłuższej przerwy w malowaniu (ponad 48 godzin) lub w bardzo zapylonym otoczeniu, przed nałożeniem kolejnej warstwy rekomendujemy dokładne spłukanie powierzchni wodą i jej dokładne osuszenie.
Płaskie dachy pokrywa się dziś nowoczesnymi materiałami takimi jak np. płynne membrany.

Porady dotyczące bezpieczeństwa i utrzymania

Aby zapewnić długowieczność dachu płaskiego i zminimalizować potrzebę napraw, przeprowadzaj przeglądy co najmniej raz w roku oraz po każdej silnej burzy lub intensywnych opadach. Sprawdzaj stan pokrycia, izolacji i wszelkich złączy. Zwróć uwagę na pęknięcia, bąble, przecieki, a także stan systemów odprowadzania wody. 

Regularnie oczyszczaj dach z liści, gałęzi, śniegu, błota i innych zanieczyszczeń, które mogą gromadzić się na powierzchni. Pamiętaj też o regularnej konserwacji wszystkich metalowych powierzchni z pomocą produktów RAFIL.

Remont dachu płaskiego – jak to zrobić?

Przeczytasz w 5 min

Stal ocynkowana jest odporna na korozję dzięki cienkiej warstewce cynku, która skutecznie chroni metal przed wilgocią i warunkami pogodowymi. Sprawdź, czym pomalować blachę ocynkowaną, aby przedłużyć jej trwałość i nadać jej estetyczny wygląd. 

Cynkowanie pozwala przedłużyć trwałość, a więc i czas użytkowania metalu. Polega na pokryciu powierzchni metalowych (np. stalowych) cienką warstwą cynku. Ocynkowany metal jest powszechnie używany w budownictwie, przemyśle samochodowym czy lotniczym. 

Powłoka cynkowa wykazuje nawet kilkanaście razy większą odporność na korozję niż niezabezpieczona powierzchnia ze stali. Z tego powodu chroni stal przez wiele lat! Dodatkową ochroną jest powłoka malarska. Malowanie ocynku podnosi trwałość powłoki ocynkowanej i jej walory estetyczne. 

W artykule znajdziesz informacje, jak pomalować blachę ocynkowaną. Podpowiemy, jak się za to zabrać krok po kroku oraz czym pomalować blachę ocynkowaną, aby służyła naprawdę długo i zyskała ładny wygląd. 

malowanie-ocynku
Blacha ocynkowana to materiał wykorzystywany na pokrycia dachowe.

Zrozumienie korozji – przyczyny i skutki 

Korozja metali prowadzi do stopniowego zniszczenia powierzchni oraz struktury metalu. Dzieje się tak w wyniku chemicznych reakcji z otoczeniem, w tym z czynnikami fizycznymi czy mikrobiologicznymi. 

Rodzajem korozji, z którym ma do czynienia każdy metalowy element wystawiony na działanie warunków atmosferycznych oraz wilgoci jest rdzewienie żelaza i stali. Efektem jest warstewka rdzy pojawiająca się na powierzchni metalowej i zawierająca utlenione cząsteczki żelaza. To pierwiastek, który dobrze łączy się z tlenem. Korozji nie da się więc zapobiec, ale można ją zdecydowanie spowolnić. 

Co przyspiesza korozję? 

Duża wilgotność oraz opady deszczu i śniegu. Na szybkość, w jakim metal koroduje, ma wpływ także niska i wysoka temperatura oraz obecność substancji chemicznych jak różne kwasy czy sól, używane np. do usuwania lodu na chodnikach i ulicach. 

Jakie są skutki korozji? 

Metal osłabia swoją strukturę, a więc metalowe elementy tracą wytrzymałość oraz odporność na uszkodzenia. W końcu się rozpadają i pękają. Właśnie dlatego ochrona metalowych powierzchni przed korozją ma tak duże znaczenie. 

Co spowalnia korozję? 

Pokrycie metalu warstwą, która ochroni jego powierzchnię przed kontaktem z tlenem. Powszechnie używa się do tego cynku, a proces pokrywania stali tym pierwiastkiem określa się jako cynkowanie. 

Cynk ma tę rewelacyjną właściwość, że tworzy powłoki, które są wyjątkowo odporne na rozpuszczanie. W ten sposób działanie powietrza i wody jest zdecydowanie spowolnione. Powłoka z cynku jest szczelna i izoluje stal od działania agresywnych czynników, które ją niszczą. 

Co ciekawe, nawet po przerwaniu ciągłości powłoki ocynk nadal chroni stal. Dzieje się tak dlatego, że zachodzi wtedy zjawisko tzw. ochrony katodowej. Ponieważ potencjał standardowy cynku jest niższy niż żelaza, to drugie pełni funkcję katody, a cynk – anody. W efekcie korozji poddawana jest powłoka, a nie powierzchnia właściwa. 

Trwałość ocynku można jeszcze wzmocnić, dodając powłokę malarską. Ma ona także spore znaczenie estetyczne. Ocynkowane powierzchnie zyskują nowy, lepszy wygląd. Malowanie ocynku jest skuteczne tylko wtedy, gdy używasz do tego odpowiednich farb. Z palety środków RAFIL Możesz Wybrać Np. RAFIL Do Bram i Ogrodzeń, jeśli chcesz pomalować ocynkowane ogrodzenie czy bramę lub RAFIL Radach Farba Na Dach, jeśli zależy Ci na pomalowaniu dachu, rynien czy parapetów.

malowanie-ocynku3
Bramę z blachy ocynkowanej z powodzeniem można malować. Polecany produkt to np. RAFIL Do Bram i Ogrodzeń.

Wstępne przygotowanie powierzchni ocynkowanej 

Jak pomalować blachę ocynkowaną? Kluczowe znaczenie ma właściwe przygotowanie powierzchni do nakładania powłoki malarskiej. Oto, co musisz zrobić:

  • Każde podłoże przygotowane do malowania powinno być czyste, suche, pozbawione śladów korozji, ale także tłustych plam, śladów soli, piasku i innych zanieczyszczeń.
  • Powierzchnie ocynkowane zaleca się sezonować na powietrzu przez okres co najmniej 6 miesięcy. Dotyczy to wszystkich nie malowanych wcześniej powierzchni, pokrytych ocynkiem, zainstalowanych i przeznaczonych do malowania.
  • Po tym czasie na podłoże ocynkowane trzeba nałożyć wodny roztwór preparatu RAFIL Preparat Do Odtłuszczania, a następnie powierzchnię spłukać czystą wodą i wysuszyć.
  • Jeśli na ocynkowanej powierzchni pojawia się tzw. biała rdza, zalecane jest usuniecie zanieczyszczeń, ale ze szczególną ostrożnością tak, aby nie uszkodzić warstwy ocynku. Najlepsze będą do tego szmatki, szczotki nylonowe lub syntetyczny materiał z delikatną warstwą ścierną.
  • Powierzchnie ocynkowane, ale wcześniej malowane musisz bardzo delikatnie oczyścić ze starych powłok. Uważaj przy tym, aby nie uszkodzić warstwy ocynku, która znajduje się pod spodem. Właściwe przygotowanie ocynkowanej powierzchni jest bardzo ważne, ponieważ ma ona słabą przyczepność. Jeśli nie zadbasz o właściwe odtłuszczenie, farba będzie się łuszczyć i odspajać.

Stal, która została ocynkowana niedawno, jest szczególnie trudna do pomalowania. By efekt był trwały i estetyczny, czasem stosuje się zabieg wytrawiania stali ocynkowanej, aby zwiększyć przyczepność powierzchni. 

Wytrawianie ocynku polega na nałożeniu na powierzchnię wytrawiacza (substancji chemicznej), którą następnie zmywa się po odczekaniu zalecanego w instrukcji stosowania czasu. Zwykle jest to kilka czy kilkanaście minut. 

malowanie-ocynku2
Dach z blachy ocynkowanej stosuje się także w nowoczesnej architekturze.

Techniki malowania powierzchni ocynkowanych 

Czym pomalować blachę ocynkowaną? Do dachów, rynien i parapetów ze stali ocynkowanej polecamy środek RAFIL Radach Farba Na Dach. To gruntoemalia, która przeznaczona jest do ochronno-dekoracyjnego malowania zewnętrznych powierzchni metalowych, stalowych, ocynkowanych i aluminiowych.

{{recomended-product}}

Farba RAFIL Radach Farba Na Dach Jest Odpowiednia Donowych wymalowań i renowacji starych powłok malarskich. Zapewnia podwyższoną ochronę przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi i promieniowaniem UV. Tworzy szybkoschnące powłoki odporne na wodę. Zapewnia także długotrwały efekt dekoracyjny malowanych powierzchni. Dostępna jest w 13 kolorach w półmacie oraz 3 kolorach w połysku. 

Farbę nakłada się pędzlem, wałkiem lub natryskiem. Pierwsza warstwa do 40 mikronów grubości powinna być nałożona na sucho. Potrzebujesz od 2 do 3 warstw. 

Zwróć uwagę, że kolejne warstwy wyrobu należy nałożyć po czasie minimum 6 godzin. Co więcej, trzeba koniecznie sprawdzić, czy na malowanej powierzchni nie osadziły się zanieczyszczenia np. pyłki roślin. Z tego powodu malowanie ocynkowanej powierzchni wykonuje się jak najszybciej, zachowując jednak wymagane 6 godzin. Jeśli przerwa w malowaniu będzie dłuższa, przed nałożeniem kolejnej warstwy zaleca się dokładnie spłukanie powierzchni wodą i osuszenie. 

Maluj w temperaturze otoczenia od 5°C do 25°C i wilgotności powietrza poniżej 80%. Temperatura podłoża powinna wynosić od 10 do 35°C.

malowanie-ocynku1
Do malowania rynien z blachy ocynkowanej użyj farby RAFIL Radach Farba Na Dach.

Wiesz już, jak i czym pomalować powierzchnie ocynkowane. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki oraz niezawodne produkty RAFIL Pomogą Ci Odnowić Ocynk i Przedłużyć Trwałość Metalowych Powierzchni!

Malowanie ocynku – czym i jak pomalować

Przeczytasz w 5 min

Metalowe schody cieszą się dziś dużą popularnością. Nic dziwnego – są estetyczne, nowoczesne, a do tego wytrzymałe. Jak zrobić schody metalowe na zewnątrz? Sprawdź nasz poradnik

Szukasz pomysłu, jak zrobić schody metalowe zewnętrzne? Projektów takich schodów jest wiele – od małych, tzw. kaczych po reprezentacyjne i designerskie. Które wybrać? Piszemy o tym w artykule. Podpowiadamy również, jak wybrać odpowiedni projekt, jak go wykonać oraz zabezpieczyć przed zniszczeniem.

Jak wykonać schody metalowe? Popularnym rodzajem schodów są te łączące drewno z metalem.

Wybór projektu schodów metalowych

Metalowe schody to solidne, trwałe i stylowe rozwiązanie. Sprawdzają się nie tylko wewnątrz, ale i na zewnątrz budynków.

Jak zrobić schody metalowe? Pierwszym krokiem jest ustalenie, gdzie schody mają stanąć. Przemyśl, ile miejsca zajmą. Jeśli przestrzeni na zewnątrz jest mało, potrzebujesz bardziej kompaktowego rozwiązania, jak np. schody spiralne. Gdy miejsca jest więcej, można pozwolić sobie na schody jedno- lub nawet dwubiegowe. Ważne, żeby konstrukcja nie dominowała bryły domu, ale była jej integralnym elementem.

Kąt nachylenia schodów to następna decyzja. Standardowo wynosi od 30 do 35 stopni. Bardziej strome schody zajmują mniej miejsca, ale mogą być mniej wygodne. Zbyt płaskie natomiast potrzebują więcej przestrzeni.

Materiał to kolejna kwestia. Schody metalowe mogą być wykonane z różnych rodzajów stali. Do wnętrz często wybiera się stal nierdzewną. Na zewnątrz dobrze sprawdza się stal ocynkowana, odporna na korozję. Wybór wpływa nie tylko na trwałość, ale i na wygląd schodów.

Estetyka to również ważny punkt. Minimalistyczne formy z prostymi balustradami pasują do nowoczesnych wnętrz. W bardziej klasycznych aranżacjach sprawdzą się ozdobne elementy jak kuty metal. Każdy detal ma znaczenie!

Kiedy wybór projektu schodów metalowych zewnętrznych jest przemyślany, można przejść do kolejnych etapów. 

Rodzaje i typy schodów

Schody jednobiegowe to najprostsze rozwiązanie. Stopień za stopniem prowadzą wprost na wyższą kondygnację. Brak zakrętów i spoczników sprawia, że zajmują mało miejsca i są łatwe w budowie. Schody dwubiegowe to rozwinięcie tego pomysłu. Spocznik w połowie drogi pozwala zmienić kierunek biegu i chwilę odpocząć. To dobry wybór do większych przestrzeni.

Schody trójbiegowe oferują jeszcze więcej możliwości. Dwa spoczniki i zakręty nadają im elegancji, a także sprawiają, że konstrukcja wygląda bardziej wyrafinowanie. 

Jak zrobić schody metalowe zabiegowe? Takie rozwiązanie sprawdzi się w ciasnych wnętrzach. Klinowe stopnie pozwalają na zakręty bez spoczników. To idealny pomysł, gdy liczy się każdy centymetr.

Schody ażurowe to z kolei opcja dla fanów nowoczesności. Brak podstopnic nadaje lekkości, a całość wygląda subtelnie. Podobnie jest ze schodami dywanowymi – częściej spotyka się je wewnątrz, ale na zewnątrz też się zdarzają. Minimalistyczny design, brak widocznych podpór i elementów mocujących sprawiają, że konstrukcja wydaje się unosić w powietrzu. 

Gdy mało miejsca, warto postawić na schody młynarskie lub kacze. Te ostatnie, dzięki naprzemiennym kształtom stopni, zajmują minimalną przestrzeń. Stosuje się je np. przy budowie dodatkowych zewnętrznych schodów na poddasze.

Metalowe schody mogą mieć żywe, kontrastowe kolory.

Jak zrobić schody metalowe? Przygotowanie materiałów i narzędzi

Jak zrobić schody metalowe? Przygotowanie materiałów i narzędzi to kluczowy etap. Zacznij od wyboru odpowiedniej stali. Do wnętrz najlepsza będzie stal nierdzewna, a na zewnątrz stal ocynkowana. Zaplanuj też zakup elementów mocujących jak śruby, kątowniki czy profile. Przydadzą się narzędzia: spawarka, wiertarka, poziomica, miarka i szlifierka kątowa.

Ważny jest także projekt. Powinien zawierać dokładne wymiary, kąt nachylenia oraz rodzaj schodów. Dobrze przygotowany plan pozwala uniknąć błędów podczas montażu. Przemyśl też kwestie wykończenia. Farba antykorozyjna zabezpieczy stal przed rdzewieniem, a odpowiednia balustrada zwiększy bezpieczeństwo i estetykę konstrukcji.

Pomiary i planowanie konstrukcji

Dochodzimy do kolejnego etapu – jak samemu zrobić schody metalowe. Przed nami pomiary i planowanie konstrukcji schodów. 

Na początek zmierz wysokość kondygnacji, którą mają połączyć. Podziel ten wymiar przez preferowaną wysokość stopnia, by ustalić ich liczbę. Optymalna wysokość to około 17 cm, a szerokość stopnia – 25-30 cm. Zaplanuj głębokość konstrukcji, uwzględniając przestrzeń na spoczniki i zakręty, jeśli są potrzebne. Ważne, by schody harmonizowały z wnętrzem i były wygodne w użytkowaniu. 

Sporządź dokładny projekt, uwzględniając grubość materiałów, punkty mocowań oraz kąt nachylenia. Precyzyjne planowanie pozwala uniknąć błędów i ułatwia montaż, a dobrze rozplanowane schody będą nie tylko funkcjonalne, ale też estetyczne.

Cięcie i obróbka elementów metalowych

Jak zrobić schody metalowe zewnętrzne? Teraz przyszedł czas na obróbkę metalowych elementów. Jeśli nie masz odpowiedniego sprzętu lub narzędzi, lepiej będzie oddać ten etap profesjonalnej firmie. Najpierw przytnij profile stalowe zgodnie z wymiarami z projektu. Krawędzie po cięciu często są ostre, dlatego wymagają obróbki. Skorzystaj ze szlifierki kątowej, by je wygładzić i przygotować do spawania. 

Warto też wywiercić otwory montażowe w miejscach określonych w planie. Precyzja na tym etapie wpływa na stabilność całej konstrukcji. Pamiętaj, by wszystkie elementy zabezpieczyć przed korozją z pomocą środków RAFIL, np. RAFIL Prosto Na Rdzę. Dzięki temu schody będą trwałe i estetyczne.

Montaż schodów metalowych krok po kroku

Jak wykonać schody metalowe? Kolejny etap to ich zamontowanie. Montaż schodów metalowych krok po kroku wymaga precyzji i dokładności. Na początek przygotuj miejsce montażu, upewniając się, że podłoże jest równe i odpowiednio wzmocnione. Zamontuj belki nośne, dbając o ich prawidłowe wypoziomowanie. To od nich zależy stabilność całej konstrukcji.

Następnie przymocuj stopnie, zaczynając od dołu. Każdy element powinien być mocowany zgodnie z projektem, z użyciem śrub i wsporników. Sprawdź, czy wszystkie części są solidnie połączone i nie mają luzów. 

Na koniec zainstaluj balustrady lub poręcze, które zapewnią bezpieczeństwo użytkowania. Gotową konstrukcję warto zabezpieczyć farbą lub lakierem, aby była odporna na działanie czynników zewnętrznych.

Wykończenie i zabezpieczenie schodów

Ostatni etap prac nad schodami metalowymi to wykończenie i zabezpieczenie konstrukcji. To nie tylko kwestia estetyki, ale także trwałości i bezpieczeństwa użytkowania. Zacznij od dokładnego oczyszczenia powierzchni metalu. Usuń pył, tłuszcz i resztki farb lub olejów. Jeśli schody mają pozostać surowe, zastosuj specjalne środki do ochrony stali przed korozją.

Jeśli planujesz malowanie, użyj farb odpornych na ścieranie i działanie czynników atmosferycznych. Schody zewnętrzne wymagają użycia farb antykorozyjnych, które zapewniają większą trwałość powłoki. 

Nasza propozycja to np. RAFIL Do Bram i Ogrodzeń. Ta antykorozyjna emalia przeznaczona jest do ochronno-dekoracyjnego malowania powierzchni metalowych. Długotrwale chroni przed korozją. Tworzy trwałą i elastyczną powłokę odporną na uderzenia. Charakteryzuje się zwiększoną odpornością na działanie trudnych warunków atmosferycznych. Będzie idealna np. do zabezpieczenia metalowych balustrad przy schodach zewnętrznych.

Wykończenie stopni to kolejny krok. Możesz użyć nakładek antypoślizgowych z gumy, metalu perforowanego lub specjalnych mat. Dzięki nim zwiększysz bezpieczeństwo korzystania ze schodów, szczególnie na zewnątrz, gdzie powierzchnia może być mokra lub śliska.

Balustrady i poręcze również wymagają starannego wykończenia. Jeśli są wykonane z metalu, zadbaj o to, aby wszystkie spawy były dokładnie oszlifowane i zabezpieczone. Możesz je pomalować lub pozostawić w surowym stanie, dodając jedynie lakier ochronny.

Na koniec zadbaj o estetyczne detale takie jak zaślepki na końcówki profili czy ozdobne elementy na balustradach. Tak dopracowana konstrukcja będzie funkcjonalna, ale także stanie się ozdobą domu i jego otoczenia!

Jak zrobić schody metalowe zewnętrzne – krok po kroku

Przeczytasz w 5 min

Czy istnieje jeden rodzaj emalii, który będzie odpowiedni dla wszystkich metalowych powierzchni? Niestety nie – i to właśnie ta zasada powinna przyświecać każdemu, kto chce wybrać dobrą farbę do metalu!

Planując malowanie, w pierwszej kolejności należy uwzględniać potrzeby i wymagania konkretnych powierzchni – czy są one narażone na wilgoć, skrajne temperatury, uderzenia, zarysowania, korozję? Dopiero po odpowiedzi na te pytania i wyborze odpowiedniego systemu, można zająć się kolejną kwestią, którą stanowią kolory farb do metalu. Zapraszamy na przegląd rozwiązań oferowanych przez RAFIL, ze szczególnym uwzględnieniem możliwych zastosowań, korzyści oraz dostępnej palety kolorystycznej.

RAFIL Do Bram i Ogrodzeń. Farba do metalu – antracyt na ogrodzeniu (i nie tylko)

RAFIL Do Bram i Ogrodzeń to emalia, która pełni funkcję ochronną i dekoracyjną. Na malowanej powierzchni tworzy elastyczną powłokę, która chroni metal przed uderzeniami i uszkodzeniami mechanicznymi.
Emalia charakteryzuje się zwiększoną odpornością na zróżnicowane warunki pogodowe, takie jak opady, wiatr czy promieniowanie UV. Oznacza to, że z powodzeniem możesz sięgnąć po nią, jeżeli planujesz malowanie elementów, które są narażone na działanie czynników atmosferycznych w stopniu umiarkowanym lub średnim. Oto przykłady możliwego zastosowania:

  • bramy, furtki, ogrodzenia, metalowe przęsła;
  • balustrady zewnętrznych klatek schodowych;
  • barierki metalowe na balkonach, tarasach, werandach;
  • metalowe meble ogrodowe i balkonowe;
  • metalowe ozdoby zewnętrzne.

Farba RAFIL Do Bram i Ogrodzeń, w połączeniu z produktem RAFIL Podkład Antykorozyjny, stanowi doskonałe zabezpieczenie przed rdzą. Sięgając po ten zestaw, możesz mieć pewność, że metal będzie chroniony przed korozją przez nawet 10 lat!

Malowanie bramy pędzlem

W jakich kolorach występuje ta farba do metalu? Czarny, antracytowy i brązowy to barwy, które pozwalają na tworzenie minimalistycznych, nowoczesnych aranżacji z półmatowym wykończeniem. Dodatkową, niezwykle stylową propozycją jest matowa farba do metalu RAFIL Do Bram i Ogrodzeń w kolorze z czarnym, z wykończeniem głęboki mat.

RAFIL Radach Farba Na Dach. Niezwykle wytrzymała farba do metalu i kolory z połyskiem

RAFIL Radach Farba Na Dach to wyjątkowy produkt, o doskonałych właściwościach ochronno-dekoracyjnych. Na malowanym metalu tworzy szybkoschnącą powłokę (farba jest sucha w dotyku już po godzinie od malowania!), która wyróżnia się wysoką elastycznością i odpornością na czynniki pogodowe.

Emalia Radach zapewnia najwyższą odporność na warunki na atmosferyczne, dzięki czemu sprawdza się nawet w ekstremalnych warunkach. Chroni metal przed działaniem wody, promieniowania UV, niskich temperatur. Możesz malować nią takie powierzchnie, jak:

  • aluminiowe, stalowe lub ocynkowane dachy;
  • rynny, parapety okienne i balkonowe;
  • ogrodzenia, bramy, furtki.

W połączeniu z podkładem antykorozyjnym RAFIL emalia Radach zapewnia 8 lat ochrony metalu przed korozją.

RAFIL Radach Farba Na Dach występuje w następujących wariantach kolorystycznych:

  • w wersji połysk – antracyt, brąz, czerń;
  • w wersji półmat – w 13 zróżnicowanych stonowanych kolorach (m.in. farba do metalu w odcieniu białym, ceglanym, zielonym czy srebrnym)

{{recomended-product}}

Bogata paleta RAFIL Chlorokauczuk. Farba do metalu – biała, żółta, niebieska

Emalia RAFIL Chlorokauczuk to doskonałe rozwiązanie, jeżeli potrzebujesz wysokiej ochrony przed czynnikami atmosferycznymi, a jednocześnie zależy Ci na dostępie do bogatej palety barw. Emalia tworzy na malowanej powierzchni elastyczną powłokę, która jest odporna na uszkodzenia mechaniczne.

Chlorokauczuk możesz zastosować, jeżeli chcesz odnowić stalowe, aluminiowe lub ocynkowane elementy zewnętrzne, takie jak:

  • budowle i elementy architektury ogrodowej (np. blaszane szopy czy garaże);
  • ogrodzenia, płoty i barierki;
  • maszyny i urządzenia mechaniczne (np. rowery czy sprzęt gospodarski).

Zaleca się, aby emalia stosowana była na podkład chlorokauczukowy RAFIL – połączenie to gwarantuje nawet 8 lat ochrony metalu przed korozją.

Malowanie rynny pędzlem

Chlorokauczuk występuje w aż 20 intensywnych odcieniach – od bieli, przez żółć, czerwień, brąz, zieleń, niebieski, aż po szarości i czerń. Farba zapewnia efekt intensywnego połysku.

W ofercie RAFIL znajdziesz produkty, które sprostają twoim oczekiwaniom – zarówno technicznym, jak i estetycznym. Czy już wybrałeś swój typ?

Kolory farb do metalu – przegląd rozwiązań i zasady doboru

Przeczytasz w 5 min
Zobacz wszystkie