Strona główna
Poradniki

O czym pamiętać malując maszyny rolnicze?

Przeczytasz w 5 min
Z tego artykułu dowiesz się:

Dbanie o odpowiednią kondycję powłok malarskich to obowiązek każdego, kto chce utrzymać maszynę rolniczą w dobrej kondycji. Zwłaszcza że urządzenia tego typu muszą znosić naprawdę wiele! Ziemia, wilgoć, substancje chemiczne wykorzystywane w gospodarstwie, piasek i kamienie – to tylko przykłady czynników, które na co dzień zagrażają powierzchni maszyn i stwarzają ryzyko pojawienia się korozji. Sprawdź, jak prawidłowo przygotować powierzchnię do malowania i przekonaj się, jaka farba do maszyn rolniczych zapewni najlepszy efekt estetyczny i ochronny.

Malowanie maszyn rolniczych – przygotowanie podłoża krok po kroku

Aby przygotować maszynę do malowania, postępuj według poniższych wskazówek.

  1. Dokładnie umyj maszynę rolniczą, pozbywając się takich zanieczyszczeń, jak ziemia, błoto, fragmenty roślin, olej czy ślady substancji chemicznych. Najlepiej, jeżeli do mycia użyjesz specjalistycznego produktu, np. płynu do czyszczenia ciągników czy kombajnów.
  2. Pozbądź się łuszczącej warstwy starej farby oraz śladów rdzy. Możesz wykorzystać do tego celu ręczną, drucianą szczotkę do metalu. Jeżeli renowacja obejmuje duże elementy maszyny, dobrym rozwiązaniem może okazać się szlifierka.
  3. Powierzchnię maszyny dokładnie przetrzyj papierem ściernym, aby uzyskać efekt zmatowienia. Ponownie, możesz zrobić to ręcznie lub przy pomocy szlifierki.
  4. Umyj maszynę, aby usunąć pył, kurz oraz brud, jaki powstał podczas pracy.
  5. Odtłuść powierzchnię maszyny rolniczej przy użyciu RAFIL Preparat Do Odtłuszczania. Produkt należy wymieszać z wodą, a następnie nanieść na wybraną powierzchnię przy pomocy szmatki, gąbki, szczotki lub myjki wysokociśnieniowej.

Po oczyszczeniu i odtłuszczeniu maszyny rolniczej możesz przejść do kolejnego etapu renowacji, czyli malowania.

Naprawianie maszyny rolniczej

Farba do maszyn rolniczych – jak wybrać odpowiedni produkt?

Farba do maszyn rolniczych musi wyróżniać się doskonałą trwałością, zapewniać ochronę przed korozją, a przy tym sprawdzać się na różnych powierzchniach – od eksponowanych elementów maszyny, po jej wnętrze i części funkcjonalne, wymagające zabezpieczenia przed rdzą. W wymagania te najlepiej wpisuje się RAFIL Chlorokauczuk – farba poliuretanowa do maszyn rolniczych, urządzeń mechanicznych oraz konstrukcji budowlanych. Do jej niezwykłych właściwości zaliczyć można m.in.:

Trwała i elastyczna powłoka malarska – emalia tworzy na malowanej powierzchni powłokę, która wyróżnia się wysoką odpornością na uszkodzenia mechaniczne, takie jak zarysowania czy uderzenia. To niezwykle ważne podczas pracy w trudnych warunkach, na jakie każdego dnia narażona jest maszyna rolnicza.

Zwiększona odporność na trudne warunki pogodowepowłoka malarska jest odporna na czynniki atmosferyczne, takie jak opady, skrajne temperatury czy działanie promieni UV.

Gwarancja Ochrony przed korozją – połączenie emalii CHLOROKAUCZUK z produktem RAFIL Podkład Chlorokauczukowy to najlepsza ochrona maszyny rolniczej przed destrukcyjnym działaniem rdzy. Producent po spełnieniu warunków, zapewnia Gwarancję Ochrony przed korozją przez 8 lat!

{{recomended-product}}

Oprócz wyjątkowych właściwości ochronnych RAFIL Chlorokauczuk zapewnia również doskonały efekt estetyczny. Emalia dostępna jest w aż 20 kolorach, dzięki czemu bez problemu wybierzesz odcień idealny dla swojej maszyny.

Jak malować maszyny rolnicze?

Kiedy przygotujesz powierzchnię i wybierzesz odpowiednią farbę do maszyn rolniczych, możesz przejść do ostatniego etapu renowacji. O czym pamiętać podczas malowania?

Zagruntuj powierzchnię przy użyciu RAFIL Podkład Chlorokauczukowy – wystarczy jedna warstwa produktu (w przypadku części szczególnie narażonych na korozję, możesz nałożyć drugą warstwę podkładu, po 20-90 minutach lub po 10 dniach). Produkt możesz nanosić przy użyciu pędzla, wałka lub natrysku.

Odczekaj 1 godzinę i nałóż na maszynę pierwszą warstwę emalii RAFIL Chlorokauczuk. Po upływie 30-120 minut nałóż drugą warstwę (jeżeli nie uda Ci się zachować wymaganego odstępu czasowego, drugą warstwę emalii nałóż nie wcześniej niż po 5 dniach od pierwszej). W razie potrzeby możesz nałożyć trzecią warstwę farby, przy zachowaniu takich samych odstępów czasowych.

Galeria zdjęć

No items found.
Polecany produkt

RAFIL Chlorokauczuk

  • Wydajność:
    12
    m2 / L
  • Stopień połysku:
    Efekt młotkowy
    Połysk
    Półmat
    Mat
Szczegóły produktu
Porada eksperta
Pliki do pobrania
No items found.

Powiązane produkty

No items found.

Przeczytaj również

Zardzewiały rower to problem wielu miłośników dwóch kółek. Kłopoty pojawiają się zwłaszcza po zimowej przerwie. Jeśli ten problem dotyczy również Ciebie, sprawdź domowe sposoby, jak usunąć rdzę z roweru i poznaj polecane farby antykorozyjne, które pomogą zabezpieczyć metalowe części roweru na dłużej!

Nawet jeśli trzymasz rower w domowym zaciszu, może się zdarzyć, że na metalowych elementach pojawi się rdza. Wystarczy kilka przejażdżek po deszczu, wilgoć czy mało staranne oczyszczenie metalowych części.

Jak pozbyć się rdzy z roweru? Jak zadbać o jednoślad, by był mniej podatny na korozję? Czy receptą na zardzewiały rower może być farba do metalu? Sprawdź wskazówki w naszym artykule. 

Malowanie metalowych części to skuteczny sposób na rdzę na rowerze. Polecany produkt to RAFIL Chlorokauczuk

Rozpoznawanie i przyczyny powstawania rdzy

Rdza na rowerze zdarza się często. Powstaje na skutek korodowania – procesu utleniania żelaza i jego stopów, który objawia się rdzawym nalotem. Najczęstszą przyczyną korozji metalu (w tym metalowych części w rowerze) jest wilgoć. Nawet krótka jazda w deszczu naraża rower na kontakt z wodą, co prowadzi do utleniania metalowej powierzchni i powstawania ognisk rdzy – z czasem niedużych, a stopniowo coraz większych. Im dłużej rower jest używany, tym większe ryzyko wystąpienia rdzy. 

Przyczyną występowania rdzy na rowerze jest też niewłaściwe przechowywanie sprzętu. Najlepiej byłoby trzymać rower w suchym miejscu. W praktyce jednak często pozostawia się go na balkonie, w wilgotnym garażu, na klatce schodowej. Dziecięce rowery nierzadko „zalegają” przy domu czy nawet zostają porzucone w trawie przez kilka dni lub tygodni. To idealne środowisko do powstawania rdzy. 

Które rowery są najbardziej podatne na rdzewienie? Nawet sprzęty z ramami aluminiowymi, które są bardziej odporne na korozję, mogą w końcu ulec rdzy. W tym przypadku proces jest jednak wolniejszy. 

Wilgoć działa na wszystkie metalowe części, szczególnie w okresach długiej nieaktywności, np. zimą. Gdy rower przez kilka miesięcy stoi nieużywany, na wiosnę często zauważa się korozję na łańcuchu, tarczach hamulcowych, na kierownicy czy innych elementach. 

Łatwo korozję łapią też łożyska kół, śruby, tarcze hamulcowe, linki przerzutek oraz zębatki. To właśnie te elementy mają najczęstszy kontakt z wodą i zanieczyszczeniami z drogi, co zwiększa ryzyko powstawania rdzy. Metalowe elementy, które znajdują się blisko podłoża, zbierają wilgoć, brud i błoto. Brud zaś przyspiesza proces korozji. W takiej sytuacji wystarczy jeden sezon, aby zobaczyć na metalowych częściach rdzawy nalot. 

Jakie skutki ma korozja w przypadku roweru? Po pierwsze, pogarsza wygląd jednośladu. Co gorsza jednak, mocno wpływa na komfort jazdy i sprawność techniczną jednośladu. Na szczęście rower można przywrócić do stanu sprzed korozji dzięki odpowiednim technikom czyszczenia i konserwacji metalu. W dalszej części artykułu dowiesz się jak usunąć rdzę z roweru. 

Korozję przyspiesza częste korzystanie z roweru w czasie deszczu bez dokładnego osuszania metalowych części.

Jak usunąć rdze z roweru – domowe sposoby

Jak usunąć rdzę z roweru? To klucz, by przedłużyć żywotność sprzętu i zachować jego ładny wygląd. Metod, jak odrdzewić rower jest sporo – do dyspozycji masz sposoby domowe i wiele profesjonalnych środków, od odrdzewiaczy po specjalistyczne farby do metalu.

Domowe metody cieszą się dużą popularnością ze względu na niski koszt i wysoką skuteczność (choć w trudnych przypadkach mogą być niewystarczające). Czym usunąć rdzę z roweru bez profesjonalnych środków?

  1. Jak odrdzewić rower? Wykorzystaj Kwasek cytrynowy

Kwasek cytrynowy, którego zwykle używa się w kuchni, doskonale sprawdza się także jako środek do usuwania rdzy. Wystarczy rozpuścić 2-3 łyżeczki kwasku w gorącej wodzie, a następnie włożyć do roztworu zardzewiałe elementy roweru – np. łańcuch czy śruby.

Jeżeli nie da się zdemontować niektórych części, przetrzyj je gąbką nasączoną roztworem. Alternatywą jest sok z cytryny zmieszany z solą – taka mikstura daje podobny efekt. Dzięki właściwościom kwasku rdza rozpuszcza się, a metal odzyskuje swój dawny wygląd.

  1. Czym usunąć rdzę z roweru? Sposób z octem

Ocet to kolejny domowy środek, który skutecznie usuwa rdzę. W przypadku demontowalnych elementów, takich jak łańcuch, można je zanurzyć w occie na kilka godzin. Taka kąpiel sprawi, że rdza zacznie odpadać.

Większe elementy, które trudno zdemontować, możesz przetrzeć szmatką nasączoną octem. Ten sposób jest skuteczny i bezpieczny dla rowerowych części.

  1. Co na rdzę na rowerze? Soda oczyszczona

Soda oczyszczona to skuteczny środek na rdzę. Aby przygotować pastę czyszczącą, zmieszaj sodę z wodą, tworząc gęstą masę. Następnie nałóż ją na zardzewiałe elementy roweru i pozostaw na około dwie godziny.

Po tym czasie usuń rdzę za pomocą szczotki o miękkim włosiu. Efekty powinny być zauważalne już po pierwszym użyciu, a cała procedura jest bezpieczna dla metalowych elementów roweru.

Profesjonalne środki do usuwania rdzy

Oprócz domowych metod w sklepach znajdziesz także specjalistyczne preparaty przeznaczone do usuwania rdzy. Ich zaletą jest wysoka skuteczność, ale także bezpieczeństwo stosowania.

Będą to np. środki chemiczne do usuwania korozji z różnych części roweru. Takie preparaty możesz stosować na elementach metalowych jak łańcuch, kierownica czy rama. Produkty te skutecznie rozpuszczają rdzę, a jednocześnie nie niszczą powierzchni metalu. Zwróć jedynie uwagę, aby stosować je zgodnie z zaleceniami producenta.

Malowanie roweru chroni metal przed korozją.

Zabezpieczanie roweru przed przyszłą korozją

Oprócz środków do usuwania rdzy polecamy również preparaty konserwacyjne, które zapobiegają ponownemu pojawieniu się korozji. Regularne smarowanie łańcucha czy pokrycie metalowych elementów odpowiednim środkiem ochronnym pozwala na utrzymanie roweru w dobrej kondycji przez długi czas.

Skutecznym sposobem, by uchronić rower przed korozją, a przynajmniej, by zdecydowanie spowolnić jej postęp, są farby antykorozyjne. Do wyboru masz kilka różnych rodzajów farb.

Jeśli zależy Ci na intensywnym kolorze, podpowiadamy, by metalowe części roweru (np. ramę czy kierownicę) pomalować farbą chlorokauczukową np. RAFIL Chlorokauczuk. Ten specjalistyczny rodzaj farby zawiera w swoim składzie żywice chlorokauczukowe. Jest to farba o bardzo wysokiej odporności na czynniki atmosferyczne, wilgoć, środki chemiczne oraz uszkodzenia mechaniczne. Ze względu na swoje właściwości często stosuje się ją do malowania powierzchni narażonych na wilgoć i korozję, w tym rowerów.

RAFIL Chlorokauczuk tworzy trwałą i elastyczną powłokę, odporną na zarysowania, uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Charakteryzuje się zwiększoną odpornością na działanie trudnych warunków atmosferycznych. W zestawieniu z produktem RAFIL Podkład Chlorokauczukowy zapewnia długotrwałą ochronę antykorozyjną malowanych powierzchni metalowych. Farba ta dostępna jest w 20 żywych kolorach, w tym np. w kolorze czerwonym, zielonym czy niebieskim.

Druga propozycja farby antykorozyjnej to RAFIL Prosto Na Rdzę. To specjalistyczna gruntoemalia 3w1 stosowana bezpośrednio na powierzchnie stalowe i żeliwne eksploatowane na zewnątrz. Ta łatwa w aplikacji, szybkoschnąca farba charakteryzuje się doskonałą przyczepnością i dobrym kryciem. Dzięki trwałej i elastycznej powłoce doskonale chroni powierzchnie metalowe przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi i przed korozją. Dostępna jest w wielu kolorach i kilku rodzajach wykończenia – połysk, mat, półmat, młotkowy. Można ją także kupić w sprayu.

Sposobów, jak usunąć rdzę z kierownicy roweru, ramy i innych metalowych części, jest sporo. Pamiętaj, że kluczowe jest zabezpieczenie metalu przed rdzewieniem. Odpowiednie do tego będą środki RAFIL.

Jak usunąć rdzę z roweru? Poradnik

Przeczytasz w 5 min

Którą farbę do malowania parapetów zewnętrznych wybrać, aby nie tylko kolor parapetu był odpowiedni, ale by efekt malowania utrzymał się przez wiele lat? Zobacz trwałe farby do parapetów z blachy i betonu. W artykule podpowiadamy, jak dobrać kolor parapetu zewnętrznego oraz jak krok po kroku przeprowadzić malowanie parapetu zewnętrznego z blachy i betonu.

Jaki dobrać kolor parapetu zewnętrznego?

Kolor zewnętrznego parapetu ma znaczenie, jeśli chodzi o ogólną estetykę domu. Powinien być dopasowany do innych detali architektonicznych budynku. Parapet może mieć barwę odpowiadającą kolorowi:

  • ram okiennych i elementów stolarki drzwiowej i okiennej,
  • dachu,
  • rynien i elementów systemu odprowadzającego wodę z dachu.

Które kolory są dziś szczególnie na topie? Wybór kolorystyki parapetów, a wraz z nim także stolarki czy pokrycia dachowego wprost zależy od stylu architektonicznego domu.

Podstawą w stylu nowoczesnym jest prosta, oszczędna forma i stonowana kolorystyka. Kolor dachu, rynien, stolarki oraz parapetów to w tym stylu zwykle szarości – od jasnych po grafitowe, niemal czarne. W takim domu dobrym wyborem będzie parapet kolorze grafitowym lub antracytowym. Inna propozycja to różne odcienie drewna.

Jaki kolor parapetów wybrać do domu w stylu skandynawskim? Pomysł, który sprawdzi się zawsze, to ponadczasowa i uniwersalna biel lub brąz. Odpowiednie będą kolory drewna, dopasowane do innych drewnianych elementów bryły domu – elewacji, drzwi czy okien.

Inny modny styl architektoniczny domów jednorodzinnych to styl loftowy. Dom inspirowany industrialnymi budynkami będzie prosty i minimalistyczny. Chętnie wykorzystuje się w tym stylu takie materiały jak szary beton, czerwona fabryczna cegła, szkło oraz stal w kolorze szarym lub czarnym. Często pojawia się surowe, naturalne drewno z wyraźnymi sękami i słojami. Jakie parapety dobrać do domu w stylu loftowym? Polecamy kolory drewna, szarości oraz czerń.

Wielu inwestorów wybiera też tradycyjny i bezpieczny styl klasyczny. Najlepsza kolorystyka parapetów oraz stolarki okiennej i drzwiowej w stylach klasycznych to biel, oraz ciepłe odcienie drewna – złocisty dąb, teak, palisander, mahoń.

Porada

Najlepiej, jeśli kolor parapetów jest identyczny z barwą stolarki, dachu i rynien. Jak to osiągnąć? Przy doborze odcienia farby do parapetów zewnętrznych kieruj się numeracją RAL, która jest niezmienna bez względu na producenta emalii, okien, blachodachówek czy rynien. Co więcej, farby renowacyjne do parapetów mogą mieć wykończenie półmatowe lub z połyskiem. Zwróć uwagę na ten szczegół przy wyborze odcienia.

Czasem nie ma pewności, jaki kolor z palety RAL zastosował producent stolarki okiennej lub orynnowania. W takim przypadku do budynku, w którym przeważają detale w odcieniu:

  • antracytowym – możesz wybrać na przykład farbę do parapetów stalowych w kolorze RAL 7016,
  • grafitowym – RAL 7024,
  • szarym okien – RAL 7040,
  • orzechowego, brązowego drewna – RAL 8011 lub w ciemniejszym brązie RAL 8017,
  • ciemnej zieleni – RAL 6007.
Ciemny parapet do jasnej elewacji

Farba do parapetów z blachy może mieć też uniwersalny metaliczny odcień RAL 9006, który będzie pasował do stalowych rynien i okuć.

Jaka farba do parapetu z blachy będzie najlepsza?

Do pomalowania metalowego parapetu należy wybrać farbę odporną na działanie wody opadowej, promieni UV oraz innych czynników atmosferycznych, na których ekspozycję wystawione są zewnętrzne detale budynku. Powłoka, którą utworzy emalia, musi być też odporna na zarysowania i uszkodzenia mechaniczne.

Biały parapet do elewacji z cegły

Ważne!

Przy wyborze farby do parapetów z ocynkowanej blachy koniecznie zwróć uwagę na to, czy produkt nadaje się do malowania tzw. ocynku!

Gruntoemalia RAFIL Radach Farba Na Dach to produkt 2 w 1, który chroni i dekoruje zewnętrzne powierzchnie metalowe. Choć jej głównym przeznaczeniem jest malowanie dachów, doskonale nadaje się do renowacji parapetów stalowych, ocynkowanych i aluminiowych. Jej atutem jest duży wybór kolorów – w opcji z połyskiem jest ich trzy, w opcji półmatowej – aż trzynaście.

Farba Radachjest szybkoschnąca i charakteryzuje się bardzo dobrą przyczepnością do podłoża. Najważniejszą jej cechą, jeśli chodzi o malowanie parapetów zewnętrznych, jest odporność na działanie światła słonecznego i wody. Aby zapewnić maksymalne zabezpieczenie przed korozją, pamiętaj, by przed jej nałożeniem zastosować Podkład Antykorozyjny RAFIL.

Parapet w kolorze rolet

Jaka farba do parapetów betonowych będzie najlepsza?

Zewnętrzne parapety betonowe są mniej popularne niż parapety stalowe czy aluminiowe. Którą farbę renowacyjną wybrać, jeśli zechcesz odnowić parapet z betonu? Odpowiednia będzie emalia chlorokauczukowa do powierzchni betonowych i metalowych RAFIL Chlorokauczuk produkt nadaje się do malowania balustrad, ogrodzeń i innych konstrukcji budowlanych użytkowanych na zewnątrz – tworzy na podłożach powłoki malarskie odporne na ścieranie, uderzenia i działanie czynników pogodowych. Emalia jest dostępna w wielu kolorach do wyboru, więc łatwo dopasujesz barwę zewnętrznego parapetu do innych elementów budynku – zobacz paleta Chlorokauczuk.

Jak odnowić parapet zewnętrzny?

Poszczególne etapy malowania parapetu zewnętrznego zależą od materiału, z którego parapet został wykonany.

W przypadku najpopularniejszych parapetów z blachy ważnym zadaniem jest właściwe przygotowanie powierzchni do malowania. Poszczególne kroki, jakie musisz wykonać to:

  • Upewnij się, że podłoże przeznaczone do malowania jest czyste, suche, dokładnie odtłuszczone i bez śladów korozji.
  • Stare, spękane, słabo przylegające powłoki usuń szczotką, szpachelką lub skrobakiem.
  • Miejsca zardzewiałe dokładnie przeszlifuj i odpyl.
  • Stare, ale dobrze przyczepne powłoki musisz zmatowić papierem ściernym i odpylić.
  • Nieznane wymalowania, ale też parapet po oczyszczeniu z poprzedniej powłoki pokryj w całości podkładem RAFIL Podkład Antykorozyjny. Ta farba gruntująca tworzy matową, elastyczną powłokę. Wyróżnia się doskonałą przyczepnością do podłoża. W zestawie z farbą nawierzchniową RAFIL RADACH Farba Na Dach zapewni blaszanemu parapetowi długotrwałą ochronę antykorozyjną.

{{recomended-product}}

Jak postępować z parapetem ocynkowanym? Upewnij się, że farba, której używasz, nadaje się do ocynku. Pamiętaj też, że wszystkie nowe powierzchnie pokryte ocynkiem należy sezonować przez okres co najmniej 6 miesięcy. Po tym czasie ocynk musisz oczyścić przy pomocy środka RAFIL Preparat Do Odtłuszczania, wymyć wodą i osuszyć. Może się także zdarzyć tzw. biała rdza. W takim wypadku zanieczyszczenia na ocynku trzeba usunąć szczotką nylonową lub szmatką, uważając, aby nie zedrzeć warstwy ocynku.

Po przygotowaniu powierzchni parapetu nadszedł czas na malowanie blaszanej powierzchni. Farbę nakładaj pędzlem, wałkiem lub natryskiem. Do aplikacji pędzlem i wałkiem farbę RAFIL Radach Rozcieńcz Do 5%. Do natrysków maksymalne rozcieńczenie to 10%. Używaj tylko rozcieńczalnika RAFIL Radach Rozcieńczalnik.

Potrzebujesz 2 lub 3 warstwy farby. Pierwsza powinna mieć grubość do 40 mikronów powłoki na sucho. Łączna grubość warstw nie powinna przekraczać 110 mikronów na sucho. Kolejne warstwy nakładaj po co najmniej 6 godzinach przerwy. Zwróć też uwagę, aby na malowanej powierzchni nie osadziły się pyłki roślin, kurz, czy inne zanieczyszczenia mogące mieć wpływ na jakość malowanej powłoki i przyczepność farby. Jeśli już takie zabrudzenia się pojawią, przed nałożeniem kolejnej warstwy spłucz parapet wodą i starannie wysusz.

Podsumowanie

Parapety zewnętrzne, najczęściej wykonane z blachy, z czasem tracą swój ładny wygląd i stają się podatne na korozję. Na szczęście można je z łatwością odnowić, przedłużając ich żywotność.

Pierwszym krokiem jest dokładne przygotowanie powierzchni parapetu do malowania. Należy usunąć z niego wszelkie zabrudzenia, tłuszcz i rdzę. W przypadku parapetów cynkowanych należy upewnić się, że wybrana farba nadaje się do tego typu powierzchni.

Następnym krokiem jest wybór odpowiedniej farby do danego materiału. Do parapetów metalowych stosuj farby odporne na działanie czynników atmosferycznych, takie jak RAFIL Radach Farba Na Dach. Do parapetów betonowych można użyć emalii chlorokauczukowej, na przykład

Farba do parapetów zewnętrznych – porady i inspiracje

Przeczytasz w 5 min

Garaże bardzo często wykonuje się ze stalowej blachy ocynkowanej, czyli pokrytej dodatkową warstwą cynku, która zwiększa odporność stali na korozję. Jak i czym pomalować garaż blaszany? Sprawdź instrukcję oraz polecaną farbę do malowania blach ocynkowanych.

Garaż z blachy ocynkowanej to rozwiązanie, na które decyduje się wielu właścicieli samochodów, motocykli czy innych pojazdów. Nic dziwnego! Blaszana konstrukcja jest znacznie tańsza od murowanej, a przy tym zapewnia doskonałą ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Co więcej, garaż z blachy możesz w łatwy sposób odnowić czy odświeżyć – wystarczy, że sięgniesz po odpowiednią farbę. Jak powinno przebiegać malowanie garażu z blachy ocynkowanej? Nasz ekspert podpowiada!

Blacha ocynkowana – co warto wiedzieć?

Stal to materiał, który powszechnie wykorzystuje się w budownictwie, zarówno na poziomie konstrukcyjnym, jak i w wykańczaniu wnętrz czy ogrodów. Za popularnością blachy przemawia niska cena oraz duża wytrzymałość na czynniki zewnętrzne. Zwłaszcza kiedy mówimy o stali ocynkowanej – pokrytej warstwą cynku, który zapewnia materiałowi wysoką odporność na warunki pogodowe, wilgoć i korozję.

Wyjątkowe właściwości blachy ocynkowanej sprawiają, że znajduje ona bogate zastosowanie. Wykorzystuje się ją do produkcji garaży blaszanych, pokryć dachowych i innych elementów konstrukcyjnych, np. rynien czy parapetów. Konstrukcje te mogą pełnić swoje funkcje długimi latami – o ile regularnie będziesz zabezpieczać je przed szkodliwym działaniem czynników atmosferycznych, poprzez malowanie odpowiednimi preparatami.

Jeżeli pozostawisz stal ocynkowaną bez żadnej ochrony (lub będziesz używał produktów, które nie są przeznaczone do tego materiału), możesz mieć pewność, że na jej powierzchni w końcu pojawi się rdza.

Garaż z blachy
Polecana farba do malowania blach ocynkowanych to RAFIL RADACH FARBA NA DACH.

Malowanie garażu z blachy ocynkowanej – jaka farba?

Wybór emalii do malowania blachy ocynkowanej nie może być dziełem przypadku. Farba powinna posiadać następujące właściwości:

  • Odporność na działanie promieni UV.
  • Odporność na działanie wody.
  • Odporność na szkodliwe warunki atmosferyczne (wiatr, niskie i wysokie temperatury, opady deszczu i śniegu).
  • Odporność na uszkodzenia mechaniczne (zarysowania, uderzenia, odpryski).

Powyższe właściwości mają na celu ograniczenie korodowania stali – naturalnego zjawiska, któremu nie można w pełni zapobiec, jednak można znacznie spowolnić jego postępowanie. Powłoka farby powinna odcinać dostęp wilgoci do metalu i długo zachowywać swoje właściwości, ponieważ każda rysa czy ubytek (powstała np. na skutek uderzenia czy działania słońca), stwarzają dostęp do stali i zwiększają ryzyko powstania rdzy.

{{recomended-product}}

Jaki produkt zapewni najlepszą ochronę garażowi z blachy? Nasz typ to RAFIL Radach Farba Na Dach – emalia do ochronno-dekoracyjnego malowania stali, ocynku oraz aluminium. To farba poliwinylowo­akrylowa. Wyróżnia się bardzo dobrą przyczepnością do podłoża, doskonałymi właściwościami mechanicznymi i wysoką odpornością ma korozję, promieniowanie UV, wilgoć i inne czynniki atmosferyczne. Farba RAFIL Radach Farba Na Dach Nadaje Się Równie Dobrze Do Malowania Nowego Garażu Z Blachy Ocynkowanej, jak i do renowacji starej konstrukcji.

Blacha do wykonania garażu
Stalową blachę ocynkowaną trzeba regularnie odnawiać przy pomocy specjalistycznych farb do malowania powierzchni ocynkowanych.

Jak pomalować garaż z blachy ocynkowanej?

Postępowanie przy malowaniu przy pomocy farby do garażu ocynkowanego zależy od tego, czy planujesz nałożyć powłokę malarską na nową blachę, czy też odnowić malowany już wcześniej garaż.

Jeśli garaż ocynkowany wykonany jest z nowej blachy, pamiętaj, że nowe powierzchnie pokryte ocynkiem należy sezonować przez okres co najmniej 6 miesięcy, w warunkach ich normalnego użytkowania. Dopiero po tym czasie można zabrać się za malowanie blachy.

Nawet wtedy jednak najpierw trzeba nałożyć na blachę wodny roztwór RAFIL Preparat Do Odtłuszczania, spłukać czystą wodą i wysuszyć. Przy „świeżej” powierzchni z blachy ocynkowanej możesz spotkać się ze zjawiskiem występowania białej rdzy. Należy wtedy usunąć zanieczyszczenie mechanicznie, przy pomocy nylonowych szczotek czy szmatek. Zwróć uwagę, aby w czasie usuwania rdzy nie zniszczyć warstwy ocynku.

Stal, która nie była wcześniej malowana, należy oczyścić z zabrudzeń oraz śladów rdzy i dokładnie odtłuścić. Co ważne, wszystkie te czynności musisz przeprowadzać ostrożnie i delikatnie – tak, by nie uszkodzić warstwy cynku. Wystrzegaj się agresywnych preparatów (np. rozpuszczalników) oraz ostrych narzędzi, takich jak druciana szczotka czy szlifierka.

Blacha ocynkowana, która była w przeszłości malowana, wymaga nieco innego działania. Przede wszystkim musisz usunąć łuszczące, odstające fragmenty emalii. Stare, spękane, słabo przylegające powłoki oczyść przy pomocy szczotki, szpachelki lub skrobaka. Jeśli na powierzchni garażu dostrzegasz ogniska rdzy, miejsca te dokładnie przeszlifuj przy pomocy drobnoziarnistego papieru ściernego, a następnie odpyl. Zmatowić przy pomocy papieru warto też następnie całość ocynkowanej powierzchni.

Cały garaż (a już na pewno powierzchnie wymalowane nieznaną substancję) warto zagruntować farbą do gruntowania RAFIL Podkład Antykorozyjny. To farba gruntująca, która zwiększa przyczepność właściwej farby i podnosi jej walory antykorozyjne. W zestawie z farbą nawierzchniową stworzy powłokę, która zapewni stali długotrwałą ochronę przed korozją.

Kiedy odpowiednio przygotujesz metalową powierzchnię, możesz zabierać się za malowanie garażu z blachy ocynkowanej.

Dokładnie wymieszaj farbę do garażu, a następnie nanieś ją na odnawianą powierzchnię. Możesz zrobić to przy pomocy pędzla, wałka lub natrysku. Przy renowacji starego garażu z blachy ocynkowanej zrób najpierw próbne wymalowanie na mniejszej powierzchni. Sprawdzisz w ten sposób, czy nowa farba jest kompatybilna z wcześniejszym podłożem.

Upewnij się, że farba rozłożona jest równomiernie i staraj się nie przeciągać pędzlem lub wałkiem zbyt wiele razy w tym samym miejscu – może to sprawić, że powłoka będzie nierówna. Po nałożeniu pierwszej warstwy odczekaj co najmniej 6 godzin. Po tym czasie możesz nanieść kolejną warstwę emalii. Potrzebujesz od 2 do 3 warstw farby.

Najczęstsze błędy podczas malowania garażu z blachy ocynkowanej

  • Malowanie w nieodpowiednich warunkach atmosferycznych, kiedy jest zbyt gorąco lub zbyt zimno. Malować trzeba w temperaturze otoczenia od 5 stopni Celsjusza do 25 stopni Celsjusza i przy wilgotności powietrza poniżej 80%. Temperatura blachy nie może być przy tym niższa niż 10 stopni Celsjusza i wyższa niż 35 stopni.
  • Nieodpowiednie przygotowanie podłoża do malowania – brak oczyszczenia powierzchni, niedokładne zmatowienie, pozostawienie luźnych warstw zardzewiałych powłok. Wszystko to spowoduje, że nowa farba będzie się słabo trzymać podłoża.
  • Niezachowanie optymalnych czasów pomiędzy kolejnymi warstwami. Minimalny czas pomiędzy warstwami to 6 godzin. Jeśli jednak wystąpi przerwa dłuższa niż 48 godzin, przed nakładaniem kolejnej warstwy spłucz i osusz poprzednią. Podobnie zrób, jeśli w okolicy panuje akurat duże zapylenie.

Malowanie garażu z blachy ocynkowanej to zadanie, z którym poradzisz sobie samodzielnie. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki Ci pomogą. Farby RAFIL to doskonała propozycja na zabezpieczenie blachy ocynkowanej przez rdzewieniem i przedłużenie jej żywotności!

Malowanie garażu z blachy ocynkowanej – porady eksperta

Przeczytasz w 5 min

Aby taras spełniać swoją zasadniczą funkcję, potrzebuje odpowiedniego zadaszenia. Ochroni ono siedzących na świeżym powietrzu domowników przed słońcem, deszczem czy wiatrem, a do tego zapewni większą trwałość posadzce i meblom. Jak zrobić zadaszenie tarasu? Sprawdź poradnik od ekspertów RAFIL! 

Taras to przestrzeń, która od wiosny do jesieni staje się przedłużeniem salonu, ulubionym miejscem odpoczynku domowników. Tu spędzasz wolny czas, przyjmujesz znajomych, cieszysz się piękną pogodą za dnia i ciepłymi wieczorami. 

Jak zadaszyć taras? Do wyboru masz różne rozwiązania – łatwo znajdziesz więc coś na każdy budżet. W artykule podpowiadamy, co na dach tarasu wybrać oraz jak zabezpieczyć zadaszenie przed warunkami atmosferycznymi.

Czym zadaszyć taras? Najczęstszy wybór to metalowe konstrukcje oraz szkło.

Jak zaprojektować zadaszenie tarasu?

Kawałek tarasu to marzenie wielu. Gdy tylko masz go przy domu, aż prosi się o zadaszenie. I słusznie, bo wtedy przestrzeń staje się przedłużeniem salonu – miejscem, gdzie można odpocząć, poczytać książkę, zjeść śniadanie w weekend albo spędzić wieczór z przyjaciółmi. Klucz do sukcesu? Dobre planowanie i wybór odpowiedniego rozwiązania.

Jak zadaszyć taras? Na start warto zastanowić się, jaki typ konstrukcji najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku. Pergola wolnostojąca daje maksymalną swobodę. Postawiona na czterech solidnych słupach tworzy oddzielny „pokój” w ogrodzie. Jeśli wolisz mieć zadaszenie bliżej domu, świetnym pomysłem będzie pergola przyścienna. Z jednej strony przylega do ściany budynku, a z drugiej opiera się na słupach.

Coraz większą popularnością cieszą się pergole lamelowe z ruchomym dachem. Gdy pada deszcz, dach zamyka się automatycznie, chroniąc meble i poduszki. Gdy wychodzi słońce, wystarczy jeden przycisk, by odsłonić niebo. Idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą korzystać z tarasu przez większą część roku.

Niezależnie od materiału metal, drewno, poliwęglan czy dachówka liczy się solidność konstrukcji. Jeśli wybierasz drewno, impregnacja to podstawa. Dobrze zaprojektowane zadaszenie przetrwa lata, a taras stanie się ulubionym miejscem w domu.

Jakie materiały są potrzebne do budowy?

Zadaszenie tarasu to inwestycja, która ma służyć przez długie lata, dlatego warto zadbać o odpowiedni wybór materiałów. W końcu, aby konstrukcja przetrwała nie tylko codzienne użytkowanie, ale i intensywne burze, musi być solidna i odporna na zmienne warunki atmosferyczne. 

Co na dach tarasu? Drewno, aluminium, szkło, poliwęglan każde z tych rozwiązań ma swoje unikalne właściwości i warto dopasować je do swoich potrzeb oraz stylu domu.

Drewno to klasyczny materiał, który najlepiej nadaje się do konstrukcji zadaszenia tarasu. Jego dużą zaletą jest dostępność, atrakcyjna cena oraz naturalny wygląd, który pasuje do wielu stylów. Warto wymienić tutaj drewno klejone, które wyróżnia się większą wytrzymałością i rzadko pęka. Jedyną wadą jest konieczność regularnej impregnacji, by drewno pozostało odporne na warunki atmosferyczne.

Jak zrobić zadaszenie tarasu? Alternatywą dla drewna jest aluminium. Choć jego cena jest wyższa, konstrukcja aluminiowa będzie łatwiejsza w utrzymaniu. Aluminium jest odporne na wilgoć, korozję i inne czynniki zewnętrzne, co sprawia, że nie trzeba poświęcać dużo czasu na pielęgnację zadaszenia. Dodatkowo jest lekkie i trwałe, co zapewnia długowieczność konstrukcji.

Czym pokryć dach tarasu? Wybierając materiał na dach zadaszenia, warto rozważyć opcję, która przepuszcza światło, ale nie zacienia zbytnio wnętrz. W tej roli świetnie sprawdzi się szkło wielowarstwowe, poliwęglan czy płyty akrylowe. Szkło jest bardzo wytrzymałe, ale ze względu na swój ciężar wymaga solidnej konstrukcji nośnej. Lżejsze w obróbce są płyty komorowe z poliwęglanu, które świetnie przepuszczają światło i są dostępne w różnych wariantach – przezroczystych, mlecznych lub kolorowych. Ciekawą, ale niedrogą opcją są także płyty faliste z PVC, które dają możliwość różnorodnych aranżacji.

Warto także pomyśleć o systemie odprowadzania wody deszczowej. Zainstalowanie rynien i rur spustowych pozwala uniknąć zalewania tarasu i zapobiega uszkodzeniu mebli ogrodowych. Co więcej, zebrana woda może być wykorzystana do podlewania roślin, co stanowi praktyczne i ekologiczne rozwiązanie.

Czym zadaszyć taras drewniany? Często wykorzystuje się drewnianą konstrukcję oraz przejrzyste tworzywo np. poliwęglan. 

Montaż konstrukcji metalowej – krok po kroku

Wybór między drewnianą a metalową pergolą zależy od Twoich preferencji oraz oczekiwań względem trwałości konstrukcji. Jeśli szukasz rozwiązania, które będzie odporne na warunki atmosferyczne, zdecyduj się na konstrukcję metalową. Może być stalowa lub aluminiowa, a wybór materiału zależy od Twojego budżetu. Pergolę metalową można wykonać samodzielnie, ale wymaga to podstawowej wiedzy z zakresu obróbki metalu oraz odpowiedniego sprzętu, w tym spawarki.

Zanim przystąpisz do montażu, zaplanuj dokładnie projekt. Jeśli pergola ma mieć dach, musisz przewidzieć także materiał na zadaszenie najczęściej wybierane są przezroczyste tworzywa lub szkło. Kolejnym krokiem jest przygotowanie metalowych elementów konstrukcji – profili, płaskowników i rur.

Najważniejsze w budowie pergoli są stabilne słupy podtrzymujące, które decydują o jej trwałości. Muszą być osadzone w fundamentach, aby zapobiec osiadaniu konstrukcji. Możesz użyć kotew stalowych do słupów, które zalewa się betonem lub przykręca do betonowego fundamentu. Betonowy fundament zwiększa stabilność, ale także chroni słupy przed wilgocią, co jest istotne, szczególnie jeśli wybierzesz konstrukcję drewnianą.

Warto zainwestować w odpowiednie kotwy, które zapewnią trwałość i bezpieczeństwo całej konstrukcji. Skonsultuj się z doradcami w sklepach budowlanych, którzy pomogą wybrać najlepsze akcesoria do montażu.

Metalowa pergola nad tarasem. Czym zadaszyć taras w tym stylu? Do stalowych elementów można dodać szkło lub postawić na lekkie markizy albo żaluzje. 

Jakie farby do metalu najlepiej zabezpieczą konstrukcję?

Wiesz już, czym pokryć dach tarasu. Jak jednak ochronić metalowe elementy konstrukcji przed rdzewieniem? Aby skutecznie chronić metalowe konstrukcje zadaszenia tarasu, wybierz farbę, która zapewni trwałość i odporność na trudne warunki atmosferyczne. Doskonałym wyborem jest RAFIL Prosto Na Rdzę, która oferuje siłę potrójnej ochrony przed wodą, promieniowaniem UV i rdzą. Dzięki tej farbie masz gwarancję ochrony przez 10 lat. 

Czym wyróżnia się ten produkt? To farba typu 3w1 – działa jako grunt, podkład i farba nawierzchniowa, co ułatwia aplikację. Jest odporna na uderzenia, uszkodzenia mechaniczne i trudne warunki pogodowe. Świetnie sprawdza się na zewnątrz, idealnie zabezpieczając balustrady, ogrodzenia czy metalowe konstrukcje budowlane.

Jeśli szukasz farby do renowacji lub nowych wymalowań, RAFIL Prosto Na Rdzę to pewny wybór, który połączy ochronę antykorozyjną z estetyką.

Ochrona przed korozją – jak dbać o metalowe elementy zadaszenia?

Metalowe konstrukcje zadaszenia są narażone na działanie wody, wilgoci i promieniowania UV, co może prowadzić do korozji. Aby temu zapobiec, warto sięgnąć po farby antykorozyjne takie jak RAFIL Prosto Na Rdzę. Zapewnia doskonałą ochronę przed rdzą, jest trwały i odporny na trudne warunki atmosferyczne. Idealnie nadaje się do ogrodzeń, balustrad i konstrukcji budowlanych. Wybierz RAFIL i ciesz się długotrwałą ochroną!

Jak samemu zrobić zadaszenie tarasu?

Przeczytasz w 5 min
Zobacz wszystkie