Strona główna
Poradniki

5 pomysłów na odnowienie balkonu z metalowymi elementami

Przeczytasz w 5 min
Z tego artykułu dowiesz się:

Metamorfoza balkonu w bloku: przygotowanie balustrady

Zanim zabierzesz się do malowania barierek balkonowych na nowy, piękny kolor, odpowiednio przygotuj się do pracy! Przede wszystkim zadbaj o:

  • Zabezpieczenie ścian, okien i podłogi balkonowej przed zabrudzeniami farbą oraz uszkodzeniami, do jakich może dojść podczas renowacji. Do tego celu możesz wykorzystać stare kartony lub specjalistyczną folię malarską, które przymocujesz przy pomocy taśmy malarskiej.
  • Gruntowne oczyszczenie balustrady z brudu, kurzu i innych zanieczyszczeń – najlepiej przy użyciu letniej wody, delikatnego detergentu (np. płynu do mycia naczyń) i szczotki lub gąbki.
  • Usunięcie starych powłok malarskich i śladów rdzy – przy pomocy szlifierki, szczotki drucianej lub papieru ściernego. Postaraj się usunąć wszystkie luźne, nietrzymające się barierki fragmenty starej farby oraz ogniska korozji (zwróć szczególną uwagę na trudno dostępne miejsca i zakamarki, w których ślady rdzy mogłyby Ci z łatwością umknąć).
  • Zmatowienie powierzchni przy użyciu papieru ściernego lub szlifierki.
  • Dokładne odpylenie i odtłuszczenie metalowej powierzchni. Postaraj się usunąć wszystkie zabrudzenia, jakie powstały podczas matowienia oraz usuwania farby i rdzy. Na koniec sięgnij po RAFIL Preparat Do Odtłuszczania, który idealnie przygotuje balustradę do malowania i zwiększy przyczepność powierzchni.

Gotowe? W takim razie możesz sięgać po pędzel lub wałek!

Farba do balustrady balkonu, czyli… malujemy!

Do malowania balustrady balkonu koniecznie użyj wysokiej jakości farby, która przeznaczona jest do metalu. Nasze propozycje to:

{{recomended-product}}

  • RAFIL Do Bram i Ogrodzeń – emalia występująca w czterech neutralnych kolorach, które sprawdzą się w minimalistycznych, nowoczesnych aranżacjach. W palecie znajdziesz antracyt, czerń (w wersji półmatowej i matowej) oraz brąz. RAFIL Do Bram i Ogrodzeń doskonale zabezpieczy balustradę przed korozją (w połączeniu z podkładem antykorozyjnym RAFIL to nawet 10 lat ochrony metalu!), a także przed czynnikami atmosferycznymi.
  • RAFIL Chlorokauczuk – farba do balustrad o wyjątkowo bogatej palecie kolorystycznej, w której znajdziesz aż 20 odcieni. To doskonały wybór dla każdego, kto planuje wykończenie swojego balkonu intensywnym, wyrazistym kolorem. RAFIL Chlorokauczuk (w połączeniu z produktem RAFIL Podkład Chlorokauczukowy) zapewnia aż 8 lat ochrony przed korozją. Ponadto powłoka, jaką tworzy emalia, odporna jest na uderzenia, zarysowania oraz warunki pogodowe.

Obydwa rodzaje emalii możesz wygodnie i łatwo nanosić przy pomocy pędzla, wałka lub natrysku.

Metamorfoza balkonu w bloku – nasze pomysły na balkon

Jeżeli jeszcze nie zdecydowałeś, na jaki kolor pomalujesz metalową balustradę na swoim balkonie, skorzystaj z naszych inspiracji!

  • Szara balustrada – to wybór, który sprawdzi się nie tylko w minimalistycznych aranżacjach. Zobacz, jak wspaniale może prezentować się szarość w towarzystwie wyrazistych kolorów – butelkowej zieleni i koralowego!
Szary kolor balustrady balkonu
  • Balustrada w intensywnej czerni – takie rozwiązanie doskonale pasuje do nowoczesnych aranżacji. Czarny metal prezentuje się szlachetnie i świetnie komponuje się z naturalnymi materiałami, takimi jak kamień czy drewno.
Czarna nowoczesna balustrada
  • Biała balustrada – taki balkon przywodzi na myśl południowe, nadmorskie posiadłości. Zwłaszcza jeżeli białą balustradę zestawisz z posadzką w kolorze terakoty, a aranżację dopełnisz mnóstwem roślin.
Biała balustrada balkonu
  • Balustrada w delikatnym kolorze – jeżeli chcesz, żeby Twój balkon wyglądał niesztampowo, a jednocześnie obawiasz się jaskrawych, krzykliwych kolorów, subtelna zieleń może być idealną propozycją!
Delikatny odcień balustrady balkonu
  • Intensywny kolor balustrady – nie boisz się mocnych, wyrazistych barw? Postaw na barierkę w pięknym i niezwykle modnym kobalcie! Kolor ten doskonale komponuje się z neutralnymi barwami, takimi jak biel.
Turkusowa balustrada balkonu

Niezależnie od tego, na jaki kolor i jaką aranżację się zdecydujesz, z farbami RAFIL osiągniesz doskonały efekt dekoracyjny i ochronny. Powodzenia!

Galeria zdjęć

No items found.
Polecany produkt

RAFIL Do bram i ogrodzeń

  • Wydajność:
    do 10
    m2 / L
  • Stopień połysku:
    Efekt młotkowy
    Połysk
    Półmat
    Mat
Szczegóły produktu
Porada eksperta
Pliki do pobrania
No items found.

Powiązane produkty

No items found.

Przeczytaj również

Malowanie betonowych powierzchni to prosty sposób, by tchnąć w nie nowe życie i całkowicie odmienić wygląd ogrodu czy przydomowego podwórka. Jesteś zdecydowany na przeprowadzenie metamorfozy płyt chodnikowych lub kostki brukowej? Podpowiadamy, jaka farba do malowania betonu na zewnątrz sprawdzi się najlepiej!

Farba do malowania betonu na zewnątrz – produkt do zadań specjalnych

Beton to uniwersalny i trwały materiał, którego z powodzeniem używa się do wielu konstrukcji zewnętrznych. Niestety, wraz z upływem czasu może on tracić estetyczny wygląd. Czy w takiej sytuacji jedynym wyjściem jest generalny remont i wymiana betonowych elementów na nowe? Nie! Wystarczy, że sięgniesz po odpowiednią farbę, przy pomocy której odnowisz wybrane powierzchnie.
Farba do betonu na zewnątrz musi być odporna na:

  • trudne warunki atmosferyczne – słońce, deszcz, mróz, wiatr.
  • ścieranie i inne uszkodzenia mechaniczne, np. uderzenia.
  • szkodliwe działanie zewnętrznych czynników, np. wilgoci czy detergentów.

Jak widzisz, farba do malowania betonu na zewnątrz powinna być specjalistycznym produktem, o określonych właściwościach. Jej wybór nie może być dziełem przypadku! Najlepiej, jeżeli sięgniesz po jeden z zestawów RAFIL Na Beton – Zestaw Emalia epoksydowa i Zestaw Lakier poliuretanowy lub Chlorokauczuk. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z tych produktów.

Malowanie betonowej powierzchni za pomocą wałka

Jaka farba do betonu na zewnątrz?

RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa to dwuskładnikowy produkt, po który możesz sięgnąć, gdy planujesz odnowienie betonowego podłoża w ogrodzie lub przestrzeni przydomowej.

Pomalowana powierzchnia zyska odporność na czynniki zewnętrzne (wodę, detergenty, uszkodzenia mechaniczne) oraz nowy, świeży wygląd i intensywną barwę (do wyboru masz aż 10 kolorów). Aby ochronić pomalowaną powierzchnię przed promieniowaniem UV, konieczne jest zastosowanie dodatkowej warstwy ochronnej dwuskładnikowego Lakieru Poliuretanowego RAFIL Na Beton.

Emalię i lakier możesz nakładać zarówno na nowy (po około 28-dniowym wysezonowaniu), jak i stary beton. Pamiętaj, że malowana powierzchnia powinna być oczyszczona z brudu, pyłu, szlamu i mleczka cementowego, a także odtłuszczona. Jeżeli beton był w przeszłości malowany, konieczne będzie również usunięcie luźnych fragmentów starej farby.

Porada eksperta

Jeżeli planujesz odnowienie betonu, który w przeszłości był już malowany, sprawdź, jak emalia zachowa się w kontakcie z poprzednio zastosowanym preparatem. Przeprowadź test: nałóż niewielką ilość emalii na starą powłokę i pozostaw do wyschnięcia. Jeżeli nic nie wzbudza Twoich wątpliwości, pomaluj całą powierzchnię.

Do pracy możesz użyć najwygodniejszego dla siebie narzędzia: pędzla, wałka lub natrysku hydrodynamicznego.

{{recomended-product}}

Chlorokauczuk – farba do malowania betonu na zewnątrz

Do malowania powierzchni pionowych, np. murów czy słupków, wykorzystaj RAFIL Chlorokauczuk. To wyjątkowo trwała emalia, przy pomocy której odnowisz elementy betonowe i tynki cementowo-wapienne.

Malowanie wałkiem betonowej ściany

Postępowanie z powierzchnią odnawianą CHLOROKAUCZUKIEM przebiega podobnie, jak w przypadku emalii epoksydowej i lakieru poliuretanowego. Beton należy oczyścić, odpylić i odtłuścić. Emalia może być nanoszona przy użyciu pędzla, wałka lub natrysku.

RAFIL Chlorokauczuk zapewnia trwałą ochronę betonu przed zarysowaniami, uderzeniami i innymi uszkodzeniami mechanicznymi. Dodatkowo zabezpiecza go przed szkodliwym działaniem warunków atmosferycznych.

W dostępnej palecie RAFIL Chlorokauczuk znalazło się aż 20 kolorów – dzięki temu możesz z łatwością wybrać odcień, który najlepiej sprawdzi się w Twoim ogrodzie lub podwórku.

Betonowe elementy mogą zostać z łatwością odnowione. Przy użyciu emalii epoksydowej i lakieru poliuretanowego z serii Na Beton odnowisz podłoże (płyty chodnikowe, kostkę brukową, posadzkę balkonową) oraz inne powierzchnie, np. parapety czy fragmenty elewacji. RAFIL Chlorokauczuk to doskonały produkt do malowania powierzchni pionowych, takich jak tynki cementowo-wapienne czy konstrukcje betonowe.

Jaka farba do malowania betonu na zewnątrz? Porady eksperta

Przeczytasz w 5 min
  • Karta techniczna – zapis tworzony przez producenta, dotyczący konkretnego wyrobu, jego przeznaczenia, charakterystyki i stosowania.
  • Symbol wyrobu – każdy wyrób posiada dany symbol, który określa typ rodzaj i jego kolor, na tej podstawie wyrób jest identyfikowany.
  • Gęstość – masa 1 cm3 wyrobu oznaczana piknometrycznie w temp. 20°C; dla wyrobów dwuskładnikowych jest to wartość średnia, po zmieszaniu składników.
  • Punkt zapłonu (ang. flash point) – jest to najniższa temp. materiału malarskiego, w której wytworzy on pary substancji palnych wystarczających do zapłonu w określonych warunkach zapłonu.
  • Zużycie teoretyczne (ang. theoretical spreading rate) – wartość (i/m2; kg/m2; m2/l; m2/kg) podawana w danych technicznych farby; arytmetyczny wynik zależności zawartości substancji nielotnej i specyfikowanej grubości powłoki malarskiej.
  • Zużycie praktyczne - zależy od wielu czynników, między innymi od zużycia teoretycznego, chropowatości podłoża, metody i warunków nakładania, wielkości i rodzaju malowanej powierzchni, a także roli powłoki w zestawie; określa się iloczynem współ- zużycia praktycznego i zużycia teoretycznego farby.
  • Czas przydatności wyrobu do stosowania (ang. pot life) – max. czas, w którym wyrób lakierowy po zmieszaniu z utwardzaczem zachowuje swoje właściwości i nadaje się do nanoszenia na podłoże.
  • Czas schnięcia (ang. drying time) czas przejścia ciekłej powłoki malarskiej w stałą powłokę o określonych własnościach fizycznych i mechanicznych w danej temp.
  • Porowatość (ang. porosity) – zależy w głównej mierze od użytego pigmentu, charakteryzuje ją obecność w powłoce otworków i kanalików sięgających do podłoża.
  • Przepuszczalność (ang. permeability) – charakteryzuje zdolność przepuszczania gazów lub par przez powłokę, zależy od własności fizykochemicznych, grubości powłoki.
  • Przyczepność (ang. adhesion) – zdolność powłoki do wiązania się z podłożem lub poprzednią warstwą.
  • Trwałość powłoki (ang. durability) – przypuszczalny czas „życia” powłoki malarskiej do pierwszej głównej renowacji.
  • Wydajność - powierzchnia (w m2), która może być pokryta daną ilością wyrobu lakierowego tworzącego powłokę o wymaganej grubości; zależy od warunków stosowania, złożoności geometrycznej konstrukcji, warunków atmosferycznych itp.
  • Powłoka termoodporna – odporna na długookresowy wpływ temp. powyżej 150°C.
  • Emalia (ang. top coat) – wyrób malarski pigmentowany o wysokich walorach dekoracyjnych, zwłaszcza barwie i połysku. Jako warstwy nawierzchniowe – emalie – muszą być odporne na wpływ zewnętrznych czynników korozyjnych np. promieniowanie słoneczne.
  • Farba (ang. primer) – materiał malarski pigmentowany, tworzący powłokę kryjącą – która ma przede wszystkim spełniać funkcje ochronne. Farby tego typu (gruntujące, przeciwrdzewne) nanoszone są bezpośrednio na podłoże i zawierają składniki powstrzymujące procesy korozyjne. Powinny charakteryzować się głównie dobrą przyczepnością do podłoża.
  • Farba do czasowej ochrony – chroni czasowo przed działaniem czynników atmosferycznych i korozyjnych (najczęściej przez okres 6 m-cy na czas montażu, transportu, składowania).
  • Farba, emalia tiksotropowa – zawiera dodatki powodujące efekt zmniejszania się lepkości pozornej (upłynnienie) w czasie działania naprężeń ścinających (mieszanie, rozcieranie pędzlem).
  • Farba na gorzej przygotowane podłoże (ang. surface tolerant) – przeznaczona do gruntowania, tolerująca gorzej przygotowane powierzchnie. Posiada właściwości: stabilizacji, przetwarzania i penetracji rdzy.
  • Farby chemoutwardzalne (ang. chemical curing paints) – produkt malarski składający się z dwu lub trzech składników (żywica + utwardzacz) mieszanych bezpośrednio przed aplikacją.
  • Farba grubopowłokowa (ang. high build) – materiał malarski dający grubszą powłokę suchą niż powszechnie stosowane materiały.
  • Lakier (ang. varnish) – wyrób malarski niepigmentowany dający w efekcie powłokę przeświecalną.
  • Pigmenty (ang. pigments) – są to substancje nierozpuszczalne w spoiwie farby a ulegające w nim zdyspergowaniu. Charakterystyczne dla nich są następujące własności: barwa, zdolność krycia, niekiedy zdolności ochronne i przeciwrdzewne.
  • Rozcieńczalnik (ang. thinner) – lotna ciecz nie rozpuszczająca substancji błonotwórczej. Po dodaniu do materiału malarskiego nie powoduje niekorzystnych objawów. Dodatek rozcieńczalnika wymagany może być w przypadku nadmiernego zgęstnienia wyrobu wskutek zbyt długiego lub nieodpowiedniego przechowywania. Należy jednak pamiętać, że dodatek nawet małej ilości rozcieńczalnika może spowodować duże zmiany w grubości powłoki (szczególnie dla wyrobów tiksotropowych).
  • Rozpuszczalnik (ang. solvent) – ciecz rozpuszczająca substancje błonotwórczą (spoiwo). Przy doborze rozpuszczalnika zwrócić trzeba uwagę m. in. na: zdolność rozpuszczania, lotność, temp. zapłonu, toksyczność, zapach itp.
  • Substancja nielotna; części stałe (ang. solids) – łączna zawartość substancji błonotwórczych, pigmentów, wypełniaczy i innych składników materiału malarskiego pozostająca na powierzchni malowanej w procesie schnięcia powłoki.

Terminy, określenia, nazwy

Przeczytasz w 5 min

Korozja to główne zagrożenie dla metalu w domu, warsztacie i ogrodzie. Na szczęście odpowiedź na pytanie: jak zabezpieczyć metal przed korozją, nie jest trudna, a sposobów takiej ochrony jest naprawdę wiele. Prezentujemy je niżej.

Korozja metali to proces ich niszczenia na skutek utleniania. Zachodzi zazwyczaj dość powoli, ale nie musi to być regułą. Co ważne, istnieją różne rodzaje korozji – zależy to od rodzaju metalu oraz środków korodujących, które na niego oddziałują.

W artykule znajdziesz informacje, jakie są sposoby ochrony przed korozją metali. Podpowiemy, jak zabezpieczyć metal przed korozją i jak zadbać, aby ochrona była długotrwała. 

jak-zabezpieczyc-metal-przed-korozja
Sposoby zapobiegania korozji to zabezpieczenie metalowych elementów z pomocą farb takich jak RAFIL PROSTO NA RDZĘ.  

Zrozumienie korozji – przyczyny i skutki

Najczęściej występującym rodzajem korozji metali jest rdzewienie żelaza i zawierającej go stali. Na powierzchni metalu pojawia się warstwa rdzy, która zawiera utlenione cząstki żelaza. Jedną z właściwości żelaza jest dość łatwe wiązanie się z tlenem, więc można powiedzieć, że korozja jest wpisana w naturę tego materiału. 

Rdzewieniu sprzyjają określone warunki. Korozję powoduje duża wilgotność oraz woda z deszczu i śniegu. Na tempo korodowania mogą mieć też wpływ zbyt niskie lub zbyt wysokie temperatury. Utlenianie metalu wywołuje także oddziaływanie substancji kwaśnych lub zasadowych, a także wielu substancji chemicznych. W życiu codziennym istotnym czynnikiem korodującym bywa również sól, wykorzystywana np. do odladzania ulic i chodników.

Korozja metali powoduje stopniowe osłabienie ich struktury. Korodujący element metalowy traci swoje właściwości, w tym wytrzymałość i odporność na uszkodzenia oraz zużycie. Mocno skorodowane wyroby metalowe rozpadają się i pękają. Oznacza to, że przedmioty, meble, wyposażenie wnętrz, a także budowle i konstrukcje, w których wykorzystano metalowe części, są potencjalnie narażone na uszkodzenie. Dlatego tak ważne są skuteczne sposoby zapobiegania korozji.

Wybór odpowiednich środków ochronnych przeciwko korozji

W walce z korozją metali wspomaga nas cała gama dostępnych metod i środków. 

Podstawowym, odkrytym już dawno sposobem ochrony przed korozją jest stosowanie stopów metali. Dobrym przykładem jest stal, która w licznych odmianach zawiera domieszki różnych innych metali i pierwiastków. Stopy uzyskiwane w ten sposób bywają znacznie odporniejsze na rdzewienie.

Na etapie produkcji wyrobów metalowych podatnych na korozję często pokrywa się je cienką warstwą innych metali. Dzieje się to w procesie tzw. galwanizacji, kiedy element stalowy można pokryć np. warstwą chromu czy cynku. Ten proces zabezpieczania ma jeszcze dodatkową zaletę – poprawia wygląd malowanych przedmiotów.

W przypadku wyrobów metalowych istotne są też sposoby zapobiegania korozji, które można zastosować, kiedy ten proces już nastąpi. Przeciwdziałać rdzewieniu można poprzez nakładanie na metal zabezpieczających powłok. W przypadku bardziej zaawansowanych technologii, możliwe jest np. pokrycie elementów warstwą plastiku lub żywicy. Natomiast w zasięgu praktycznie każdego użytkownika jest po prostu malowanie odpowiednią farbą do metalu lub lakierem zabezpieczającym.

Gama farb, żywic i lakierów do metalu dostępnych na rynku jest naprawdę imponująca. Różnią się one przede wszystkim zastosowaniem, ale także składem chemicznym oraz właściwościami. 

Najpopularniejsze z nich to produkty chlorokauczukowe, epoksydowe, poliuretanowe, akrylowe i wiele innych. Wybierając środek ochronny, należy przede wszystkim sprawdzić, czy nadaje się do określonego metalu i jego wyrobów. Od składu chemicznego będzie zależeć sposób postępowania z daną substancją, jej ewentualnego rozcieńczania i malowania.

jak-zabezpieczyc-metal-przed-korozja1
Farba do metalu – prosty i skuteczny sposób ochrony przed korozją.

Praktyczne sposoby czyszczenia metalu przed zabezpieczeniem

Sposoby ochrony przed korozją zależą od czasu, w którym chcemy dany element zabezpieczyć. W przypadku nowych wyrobów metalowych malowanie zabezpieczające ma przede wszystkim charakter prewencyjny. Metal w dobrym stanie, prawidłowo pomalowany, może nie podlegać korozji nawet przez dziesiątki lat. 

Czyszczenie nowych elementów, zanim przystąpi się do ich malowania, polega przede wszystkim na usunięciu ewentualnych zabrudzeń i odtłuszczeniu. Ta druga czynność jest szczególnie ważna, ponieważ niektóre elementy metalowe po procesie produkcji mogą być pokryte warstwą chemicznego osadu lub smaru, np. ropopochodnego. To także sposób ich zabezpieczania na etapie wytwarzania. 

Dlatego przed przystąpieniem do malowania każdy, nawet nowy element metalowy należy odtłuścić przy pomocy odpowiedniego rozpuszczalnika. Zazwyczaj stosuje się różne rodzaje benzyn.

Metal z wyraźnymi śladami rdzy należy w miarę możliwości dokładnie oczyścić. Do usuwania nalotu i wżerów można używać ręcznych szczotek drucianych lub skrobaków, albo mechanicznych szlifierek wyposażonych w odpowiednie końcówki. Mniej intuicyjnym, a nieźle sprawdzającym się rozwiązaniem, jest też mycie wodą pod dużym ciśnieniem, np. za pomocą myjki ciśnieniowej. 

Poza usuwaniem śladów korozji przed nowym malowaniem koniecznie pamiętaj o pozbyciu się starych powłok malarskich.

Aplikacja powłok antykorozyjnych – najlepsze techniki

Nowoczesne produkty do malowania metalu, w szczególności te przeznaczone dla nieprofesjonalistów, nie wymagają szczególnych technik, narzędzi ani umiejętności. Producenci dokładają starań, aby nakładanie ich farb i lakierów było jak najłatwiejsze i sprawiało najmniej problemów.

Z tego powodu większość popularnych farb do metalu jest jednoskładnikowa. Oznacza to, że produktu przed malowaniem nie potrzeba już z niczym łączyć czy rozcieńczać. Zawartość puszki można po prostu wymieszać i przystąpić do malowania. 

Samo malowanie można przeprowadzić na kilka sposobów. Skuteczną metodą, ale nieco bardziej zaawansowaną, jest malowanie natryskowe. Używa się specjalnego pistoletu malarskiego, który rozpryskuje farbę pod ciśnieniem. Jeśli jednak ta wersja jest poza Twoim zasięgiem, domowe sposoby ochrony przed korozją zakładają wykorzystanie wałka lub pędzla. Większość dostępnych na rynku farb nie stawia szczególnych wymagań co do wykorzystywanego pędzla, warto jednak sprawdzić instrukcje na etykiecie. 

{{recomended-product}}

Duże i płaskie powierzchnie metalowe, takie jak ściana garażu, stary dach czy ogrodzenie, najlepiej malować szerokim wałkiem. Zaoszczędzi to i pracy, i farby. A jak zabezpieczyć metal przed korozją, kiedy wykonane z niego elementy są mniejsze lub o bardziej skomplikowanej konstrukcji? Wówczas najlepiej sprawdzi się zestaw pędzli o zróżnicowanym rozmiarze. Niezależnie od wykorzystywanych narzędzi malarskich, zawsze pamiętaj o odpowiednim rozpuszczalniku, który pozwoli je umyć po skończonej pracy.

jak-zabezpieczyc-metal-przed-korozja2
Do malowania dachu metalowego używaj RAFIL Radach Farba Na Dach.

Regularna konserwacja dla długotrwałej ochrony

Sposoby ochrony przed korozją zazwyczaj gwarantują odporność na długi czas. Warto jednak regularnie sprawdzać stan elementów metalowych, aby w razie potrzeby odpowiednio szybko zareagować. 

Częstszego zabezpieczania będą z pewnością wymagać wykonane z metalu elementy ruchome, np. zawiasy czy różnego rodzaju zamknięcia, gdzie może dochodzić do przecierania warstwy ochronnej. Regularnie należy odnawiać powłoki malarskie także na wyrobach metalowych szczególnie narażonych na oddziaływanie czynników niszczących, czyli opadów, środków chemicznych czy uszkodzeń mechanicznych.

Domowe sposoby na walkę z rdzą – naturalne metody

  • Ochrona przed korozją w warunkach domowych to stosowanie substancji rozpuszczających rdzę. Należą do nich, chociażby ocet czy soda oczyszczona. W metodzie polegającej na stosowaniu napojów gazowanych typu cola też jest ziarno prawdy – mają one kwaśny odczyn i zawierają gaz, co faktycznie pozwala częściowo odrdzewiać niektóre metale.
  • Inną metodą ochrony może też być natłuszczanie. Warstwa naturalnego oleju zabezpieczy na jakiś czas powierzchnię metalu, odcinając dostęp tlenu z atmosfery. Trzeba jednak pamiętać, że takie sposoby zapobiegania korozji są krótkotrwałe. Organiczny tłuszcz będzie podlegał rozkładowi i z czasem straci swoje właściwości.

Wiesz już, jak zabezpieczyć metal przed korozją, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby przystąpić do pracy. Do ochrony metalowych elementów przed rdzewieniem najlepsze rozwiązanie to jeden ze środków RAFIL.

Jak zabezpieczyć metal przed korozją? Kilka porad dla domowych majsterkowiczów

Przeczytasz w 5 min

Garaże bardzo często wykonuje się ze stalowej blachy ocynkowanej, czyli pokrytej dodatkową warstwą cynku, która zwiększa odporność stali na korozję. Jak i czym pomalować garaż blaszany? Sprawdź instrukcję oraz polecaną farbę do malowania blach ocynkowanych.

Garaż z blachy ocynkowanej to rozwiązanie, na które decyduje się wielu właścicieli samochodów, motocykli czy innych pojazdów. Nic dziwnego! Blaszana konstrukcja jest znacznie tańsza od murowanej, a przy tym zapewnia doskonałą ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Co więcej, garaż z blachy możesz w łatwy sposób odnowić czy odświeżyć – wystarczy, że sięgniesz po odpowiednią farbę. Jak powinno przebiegać malowanie garażu z blachy ocynkowanej? Nasz ekspert podpowiada!

Blacha ocynkowana – co warto wiedzieć?

Stal to materiał, który powszechnie wykorzystuje się w budownictwie, zarówno na poziomie konstrukcyjnym, jak i w wykańczaniu wnętrz czy ogrodów. Za popularnością blachy przemawia niska cena oraz duża wytrzymałość na czynniki zewnętrzne. Zwłaszcza kiedy mówimy o stali ocynkowanej – pokrytej warstwą cynku, który zapewnia materiałowi wysoką odporność na warunki pogodowe, wilgoć i korozję.

Wyjątkowe właściwości blachy ocynkowanej sprawiają, że znajduje ona bogate zastosowanie. Wykorzystuje się ją do produkcji garaży blaszanych, pokryć dachowych i innych elementów konstrukcyjnych, np. rynien czy parapetów. Konstrukcje te mogą pełnić swoje funkcje długimi latami – o ile regularnie będziesz zabezpieczać je przed szkodliwym działaniem czynników atmosferycznych, poprzez malowanie odpowiednimi preparatami.

Jeżeli pozostawisz stal ocynkowaną bez żadnej ochrony (lub będziesz używał produktów, które nie są przeznaczone do tego materiału), możesz mieć pewność, że na jej powierzchni w końcu pojawi się rdza.

Garaż z blachy
Polecana farba do malowania blach ocynkowanych to RAFIL RADACH FARBA NA DACH.

Malowanie garażu z blachy ocynkowanej – jaka farba?

Wybór emalii do malowania blachy ocynkowanej nie może być dziełem przypadku. Farba powinna posiadać następujące właściwości:

  • Odporność na działanie promieni UV.
  • Odporność na działanie wody.
  • Odporność na szkodliwe warunki atmosferyczne (wiatr, niskie i wysokie temperatury, opady deszczu i śniegu).
  • Odporność na uszkodzenia mechaniczne (zarysowania, uderzenia, odpryski).

Powyższe właściwości mają na celu ograniczenie korodowania stali – naturalnego zjawiska, któremu nie można w pełni zapobiec, jednak można znacznie spowolnić jego postępowanie. Powłoka farby powinna odcinać dostęp wilgoci do metalu i długo zachowywać swoje właściwości, ponieważ każda rysa czy ubytek (powstała np. na skutek uderzenia czy działania słońca), stwarzają dostęp do stali i zwiększają ryzyko powstania rdzy.

{{recomended-product}}

Jaki produkt zapewni najlepszą ochronę garażowi z blachy? Nasz typ to RAFIL Radach Farba Na Dach – emalia do ochronno-dekoracyjnego malowania stali, ocynku oraz aluminium. To farba poliwinylowo­akrylowa. Wyróżnia się bardzo dobrą przyczepnością do podłoża, doskonałymi właściwościami mechanicznymi i wysoką odpornością ma korozję, promieniowanie UV, wilgoć i inne czynniki atmosferyczne. Farba RAFIL Radach Farba Na Dach Nadaje Się Równie Dobrze Do Malowania Nowego Garażu Z Blachy Ocynkowanej, jak i do renowacji starej konstrukcji.

Blacha do wykonania garażu
Stalową blachę ocynkowaną trzeba regularnie odnawiać przy pomocy specjalistycznych farb do malowania powierzchni ocynkowanych.

Jak pomalować garaż z blachy ocynkowanej?

Postępowanie przy malowaniu przy pomocy farby do garażu ocynkowanego zależy od tego, czy planujesz nałożyć powłokę malarską na nową blachę, czy też odnowić malowany już wcześniej garaż.

Jeśli garaż ocynkowany wykonany jest z nowej blachy, pamiętaj, że nowe powierzchnie pokryte ocynkiem należy sezonować przez okres co najmniej 6 miesięcy, w warunkach ich normalnego użytkowania. Dopiero po tym czasie można zabrać się za malowanie blachy.

Nawet wtedy jednak najpierw trzeba nałożyć na blachę wodny roztwór RAFIL Preparat Do Odtłuszczania, spłukać czystą wodą i wysuszyć. Przy „świeżej” powierzchni z blachy ocynkowanej możesz spotkać się ze zjawiskiem występowania białej rdzy. Należy wtedy usunąć zanieczyszczenie mechanicznie, przy pomocy nylonowych szczotek czy szmatek. Zwróć uwagę, aby w czasie usuwania rdzy nie zniszczyć warstwy ocynku.

Stal, która nie była wcześniej malowana, należy oczyścić z zabrudzeń oraz śladów rdzy i dokładnie odtłuścić. Co ważne, wszystkie te czynności musisz przeprowadzać ostrożnie i delikatnie – tak, by nie uszkodzić warstwy cynku. Wystrzegaj się agresywnych preparatów (np. rozpuszczalników) oraz ostrych narzędzi, takich jak druciana szczotka czy szlifierka.

Blacha ocynkowana, która była w przeszłości malowana, wymaga nieco innego działania. Przede wszystkim musisz usunąć łuszczące, odstające fragmenty emalii. Stare, spękane, słabo przylegające powłoki oczyść przy pomocy szczotki, szpachelki lub skrobaka. Jeśli na powierzchni garażu dostrzegasz ogniska rdzy, miejsca te dokładnie przeszlifuj przy pomocy drobnoziarnistego papieru ściernego, a następnie odpyl. Zmatowić przy pomocy papieru warto też następnie całość ocynkowanej powierzchni.

Cały garaż (a już na pewno powierzchnie wymalowane nieznaną substancję) warto zagruntować farbą do gruntowania RAFIL Podkład Antykorozyjny. To farba gruntująca, która zwiększa przyczepność właściwej farby i podnosi jej walory antykorozyjne. W zestawie z farbą nawierzchniową stworzy powłokę, która zapewni stali długotrwałą ochronę przed korozją.

Kiedy odpowiednio przygotujesz metalową powierzchnię, możesz zabierać się za malowanie garażu z blachy ocynkowanej.

Dokładnie wymieszaj farbę do garażu, a następnie nanieś ją na odnawianą powierzchnię. Możesz zrobić to przy pomocy pędzla, wałka lub natrysku. Przy renowacji starego garażu z blachy ocynkowanej zrób najpierw próbne wymalowanie na mniejszej powierzchni. Sprawdzisz w ten sposób, czy nowa farba jest kompatybilna z wcześniejszym podłożem.

Upewnij się, że farba rozłożona jest równomiernie i staraj się nie przeciągać pędzlem lub wałkiem zbyt wiele razy w tym samym miejscu – może to sprawić, że powłoka będzie nierówna. Po nałożeniu pierwszej warstwy odczekaj co najmniej 6 godzin. Po tym czasie możesz nanieść kolejną warstwę emalii. Potrzebujesz od 2 do 3 warstw farby.

Najczęstsze błędy podczas malowania garażu z blachy ocynkowanej

  • Malowanie w nieodpowiednich warunkach atmosferycznych, kiedy jest zbyt gorąco lub zbyt zimno. Malować trzeba w temperaturze otoczenia od 5 stopni Celsjusza do 25 stopni Celsjusza i przy wilgotności powietrza poniżej 80%. Temperatura blachy nie może być przy tym niższa niż 10 stopni Celsjusza i wyższa niż 35 stopni.
  • Nieodpowiednie przygotowanie podłoża do malowania – brak oczyszczenia powierzchni, niedokładne zmatowienie, pozostawienie luźnych warstw zardzewiałych powłok. Wszystko to spowoduje, że nowa farba będzie się słabo trzymać podłoża.
  • Niezachowanie optymalnych czasów pomiędzy kolejnymi warstwami. Minimalny czas pomiędzy warstwami to 6 godzin. Jeśli jednak wystąpi przerwa dłuższa niż 48 godzin, przed nakładaniem kolejnej warstwy spłucz i osusz poprzednią. Podobnie zrób, jeśli w okolicy panuje akurat duże zapylenie.

Malowanie garażu z blachy ocynkowanej to zadanie, z którym poradzisz sobie samodzielnie. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki Ci pomogą. Farby RAFIL to doskonała propozycja na zabezpieczenie blachy ocynkowanej przez rdzewieniem i przedłużenie jej żywotności!

Malowanie garażu z blachy ocynkowanej – porady eksperta

Przeczytasz w 5 min
Zobacz wszystkie