Strona główna
Poradniki

Betonowy podjazd – jak go zrobić? Podpowiadamy!

Przeczytasz w 5 min
Z tego artykułu dowiesz się:

Podjazd do garażu powinien wyróżniać się trwałością, odpornością na warunki atmosferyczne oraz estetycznym wyglądem. Popularnym rozwiązaniem jest podjazd betonowy. Jak zrobić wylewkę i o czym warto wiedzieć? Sprawdź wskazówki wykonania betonowego podjazdu krok po kroku. 

Spis treści: 

  1. Jak zaplanować budowę betonowego podjazdu?
  2. Budowa betonowego podjazdu – kroki i etapy
  3. Malowanie podjazdu betonowego – czy to konieczne?
  4. Jak zadbać o betonowy podjazd, aby był trwały?

Podjazd można wykonać z różnych materiałów. Sporym powodzeniem cieszą się nawierzchnie z kostki brukowej lub kamiennej czy też podjazdy z kruszywa – czyli dekoracyjnego żwiru. Najtańszym i najtrwalszy jest jednak podjazd betonowy. Jak zrobić taki podjazd? Do wyboru masz betonowe ażurowe kraty czy też płyty betonowe.

W artykule znajdziesz informację, jak zrobić betonowy podjazd do garażu oraz jak wykonać wylewkę betonową na podjazd. Doradzimy także, jakich produktów użyć do malowania podjazdu betonowego. 

Do malowania betonowego podjazdu do garażu najlepiej użyć farby do betonu takiej jak RAFIL NA BETON. 

Jak zaplanować budowę betonowego podjazdu do domu?

Podjazd do garażu, choć wygląda niepozornie, jest bardzo ważnym elementem przydomowej infrastruktury. Zależy od niego funkcjonalność otoczenia domu, a nawet to, w jaki sposób odprowadzana jest woda opadowa. Podjazd ma też wpływ na estetykę przestrzeni przy domu. Elegancki, schludny podjazd to najlepsza wizytówka każdego budynku.

Co warto wiedzieć o budowie podjazdu do garażu? Zacznijmy od odpowiednich wymiarów. Oto, czym powinien wyróżniać się idealny podjazd:

  • Minimalna szerokość podjazdu to 3 m. Jeśli jednak Twój podjazd służy jednocześnie jako wejście do domu, szerokość ta powinna być większa i wynosić 4,5.
  • Duże znaczenie ma też grubość nawierzchni podjazdu. Gdy ma być on przystosowany wyłącznie do przemieszczenia się samochodów osobowych, minimalna grubość podjazdu to 6 cm. W przypadku, gdy z podjazdu będą korzystać także ciężarówki, minimalna grubość to 8 albo 10 cm.
  • Pamiętaj, że podjazd musi znajdować się minimum 2 lub 3 cm nad powierzchnią gruntu. Chodzi tu o prawidłowe odprowadzanie opadów.
  • Z tego samego powodu odpowiednie nachylenie musi mieć też sama powierzchnia podjazdu. Nachylenie podłużne (wzdłuż trasy, jaką jedzie samochód) to 3 lub 4 stopnie. Nachylenie poprzeczne powinno wynosić 1 stopień. Pozwoli to prawidłowo odprowadzać wodę po opadach deszczu czy śniegu.

Dla funkcjonalności podjazdu i całego otoczenia domu kluczowe znaczenie ma właśnie odpowiednie odprowadzanie wody z podjazdu. O nachyleniu już wiesz. Pozostaje jeszcze kwestia tego, gdzie woda powinna się przedostawać. Trzeba więc zadbać o instalacje odprowadzającą wodę z podjazdu do kanalizacji. 

Zimą z kolei sporym problemem bywa lód zalegający na powierzchni podjazdu. Niektórzy decydują się więc na instalację specjalnych kabli grzejnych, które najczęściej znajdują się przy korytku odwadniającym podjazd lub nawet na całej nawierzchni. 

Przed rozpoczęciem budowy podjazdu warto też zbadać, jak spoisty jest grunt. Przy słabym zagęszczeniu istnieje spore ryzyko, że nawierzchnia podjazdu z czasem się zdeformuje i popęka. Aby temu zapobiec, grunt należy odpowiednio przygotować. Najczęstsze rozwiązanie to zagęszczane mechanicznie podsypki np. ze żwiru czy piasku lub nawet cementu i siatki do wzmocnienia gruntu. 

Betonowy podjazd przed domem

Budowa betonowego podjazdu – kroki i etapy 

Jak zrobić betonowy podjazd? Oto kolejne etapy wykonania podjazdu z betonu wylewanego.

Podbudowa z tłucznia

Pierwszy etap budowy podjazdu betonowego to zrobienie solidnej podbudowy, która zapewni całości stabilność i zwiększy trwałość nawierzchni. Potrzebujesz wykopu o głębokości ok. 30 czy 35 cm. Na jego dno należy położyć warstwę geowłókniny. 

Teraz w wykopie montuje się szalunek z desek. Na tak przygotowanym dnie układa się warstwę gruzu lub tłucznia. Powinna ona mieć co najmniej 15 cm. Można też ułożyć teraz siatkę zbrojeniową. W ten sposób udało się przygotować szalunek pod kolejne warstwy cementu. 

Przygotowywanie wylewki betonowej na podjazd

Do tak przygotowanego szalunku trzeba teraz wylać poszczególne warstwy cementu. Pierwsza warstwa to beton rzadki, który ma wypełnić wszystkie wolne przestrzenie pomiędzy kruszywem czy tłuczniem. Warstwa ta powinna mieć grubość ok. 5 cm. 

Po stwardnieniu pierwszej warstwy betonu wylewa się kolejną – docelową. Powinna ona mieć 10 cm grubości. Najlepszy będzie do tego celu beton o klasie C16/20. Na tym etapie w betonie można zatopić siatkę zbrojeniową, która zwiększy trwałość i wytrzymałość podjazdu. 

W betonowym podjeździe niezbędne są dylatacje, czyli niewielkie szczeliny, które pozwolą uniknąć pękania i niszczenia nawierzchni. Podjazd należy więc podzielić na mniejsze pola o szerokości 2,5 m. Właśnie w takiej odległości trzeba zamontować listwy dylatacyjne.

Wyrównanie wylewki

Ostatni etap budowy podjazdu z betonu wylewanego to wykończenie nawierzchni. Wylewkę należy wyrównać z pomocą deski, którą przesuwa się po szalunku. W ten sam sposób usuwa się też nadmiar betonu. Gdy miną 3 h, beton można zacząć zacierać i wygładzać. 

Podjazd betonowy nadaje się do użytku dopiero po 2 tygodniach od jego wylania. Przez ten czas wymaga pielęgnacji. Powierzchnię należy polewać wodą i chronić przed wysychaniem, np. zakrywając folią. 

Podjazd betonowy przed domem. 

Malowanie podjazdu betonowego – czy to konieczne?

Aby wzmocnić betonową powierzchnię, można ją pomalować specjalistyczną farbą do betonu. Po co się to robi? Odpowiednia farba stworzy antypoślizgową, trwałą i elastyczną powłokę, odporną na ścieranie i uderzenia. Zmniejszysz więc w ten sposób ryzyko poślizgnięcia się podczas korzystania z podjazdu zimą czy jesienią, a podczas wjeżdżania samochodem do garażu zyskasz dodatkowy komfort i bezpieczeństwo. 

Farba do betonu zabezpiecza powierzchnie betonowe przed działaniem wody, środków myjąco-odkażających i wybranych substancji chemicznych. Stosowana na zewnątrz, zapewnia podwyższoną ochronę przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Dużym problemem betonu jest to, że chłonie zabrudzenia, zwłaszcza takie jak smar czy olej. Z tego powodu betonowe podjazdy szybko mogą wyglądać nieestetycznie. Farba pozwoli pozbyć się tego problemu. 

Jaką farbę wybrać do malowania podjazdu betonowego? 

Zwróć uwagę na jej podatność na ścieranie. Nie może to być zwykła farba do betonu – akrylowa czy nawet chlorokauczukowa. To produkty odpowiednie do nawierzchni nienarażonych na ścieranie. Na betonowy podjazd czy podłogę w garażu odpowiedni produkt to farba epoksydowa. 

Polecamy RAFIL NA BETON Zestaw Emalia Epoksydowa oraz dodatkowo RAFIL NA BETON Zestaw Lakier Poliuretanowy. Dwuskładnikowa emalia epoksydowa zabezpieczy powierzchnie betonowe przed działaniem wody, środków myjąco-odkażających i wybranych substancji chemicznych. Z kolei RAFIL NA BETON Zestaw Lakier Poliuretanowy długotrwale zabezpieczy malowaną powierzchnię przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi i promieniowaniem UV. Powłoka będzie odporna na ścieranie, uderzenia mechaniczne, zarysowania, wodę i substancje chemiczne takie jak olej silnikowy. 

Emalia RAFIL NA BETON jest kryjąca. Możesz więc wybrać jeden z dziesięciu dostępnych kolorów. Jeśli chcesz jednak zachować widoczną strukturę i kolor betonu, zabezpiecz podjazd dwiema warstwami przezroczystego lakieru poliuretanowego RAFIL NA BETON z dedykowanym utwardzaczem. Emalią i lakierem z łatwością pomalujesz również posadzkę w garażu!

Jak zadbać o betonowy podjazd, by był trwały?

Co zrobić, aby przedłużyć żywotność betonowego podjazdu? Kluczowa sprawa to regularne mycie podjazdu i oczyszczanie go z substancji organicznych takich jak piasek, ziemia, mech, glony, grzyby. Po mechanicznym usunięciu zanieczyszczeń podjazd trzeba umyć oraz pozostawić do wyschnięcia. 

Farba do malowania betonowego podjazdu zabezpieczy jego nawierzchnię przed plamami z oleju silnikowego. Rekomendowany produkt to RAFIL NA BETON Zestaw Emalia epoksydowa oraz dodatkowo RAFIL NA BETON Zestaw Lakier Poliuretanowy.

Betonowy podjazd to praktyczne, długowieczne i niedrogie rozwiązanie na wykończenie strefy przed domem. Nasze wskazówki i niezawodne produkty RAFIL pomogą Ci zbudować podjazd samodzielnie oraz zadbać o jego estetyczny wygląd przed wiele sezonów. 

Ostatnie wpisy

Galeria zdjęć

No items found.
Polecany produkt

  • Wydajność:
    m2 / L
  • Stopień połysku:
    Efekt młotkowy
    Połysk
    Półmat
    Mat
Szczegóły produktu
Porada eksperta
Pliki do pobrania
No items found.

Powiązane produkty

No items found.

Przeczytaj również

Sprzęty gospodarstwa domowego z czasem blakną i tracą swój dawny wygląd. Jest na to prosta i skuteczna metoda. Wystarczy dobra farba i kilka machnięć pędzla, by przywrócić im dawną świetność. Jak jednak wybrać właściwą farbę?

Farby dekoracyjne do drewna

Jeśli czeka cię renowacja starych drewnianych mebli lub drzwi, zacznij prace od wyboru odpowiedniej farby. Wybierz produkt stworzony na bazie wodnego rozpuszczalnika, by uniknąć intensywnego zapachu. Jeśli jednak czeka cię malowanie drewnianego płotu, możesz także skorzystać z farb o innym składzie.

Farby akrylowe świetnie sprawdzą się do malowania boazerii, drewnianych ram okiennych, mebli oraz innych elementów o charakterze dekoracyjnym. Zapewniają dobre krycie, pozostawiając matowe, półmatowe lub satynowe wykończenie. Możesz bez obaw czyścić pomalowane akrylem powierzchnie mokrą szmatką. Zasychają po około 16 godzinach od nałożenia ostatniej warstwy, tworząc twardą powłokę odporną na zarysowania.

Jeśli jednak szukasz specyfiku, który pomoże odświeżyć wygląd drewnianego płotu lub drzwi wejściowych, postaw na farby alkidowe, takie jak emalia Raftal. Stworzone na bazie oleju zapewnią malowanym powierzchniom odporność między innymi na wilgoć. Aby uzyskać najlepszy efekt, nałóż co najmniej dwie warstwy farby. Pamiętaj jednak, że powinieneś nakładać je w odstępie co najmniej doby.

Farby dekoracyjne do metalu

Dobrze, by farba dekoracyjna do metalu była uniwersalna. Oznacza to, że powinny wyróżniać ją trzy cechy:

  • odporność na korozję,
  • dobra przyczepność,
  • odporność na działanie czynników atmosferycznych i szkodliwych substancji, na przykład olejów czy roztworów kwasów.

Jeśli nie znajdziesz odpowiedniego produktu, który posiada wszystkie te cechy, rozważ pomalowanie metalowej konstrukcji trzema rodzajami farb: gruntującą, podkładową oraz dekoracyjną. Tylko wtedy zapewnisz malowanej powierzchni długą żywotność.

Farby dekoracyjne do metalu

Do malowania stali, żeliwa lub żelaza najlepiej sprawdzą się farby alkidowe albo poliuretanowe. Natomiast do malowania powierzchni cynkowych i aluminiowych – farby winylowe (poliwinylowe) i akrylowe.

Farby dekoracyjne – beton

Powierzchnie betonowe to stały element warsztatów i garaży. Coraz częściej jednak architekci włączają go także do przestrzeni domowej, uzyskując ciekawy wizualnie i oryginalny efekt. Właściwości farby dobierz w zależności od przeznaczenia powierzchni.

Farby dekoracyjne do betonu

Przy malowaniu posadzki w garażu lub betonowego ogrodzenia postaw na farby poliuretanowe lub alkidowe. Dobrym wyborem może być emalia chlorokauczukowa Rafil. Zapewni odporność na ścieranie oraz szkodliwe działanie warunków atmosferycznych – wilgoć, promienie UV oraz zmiany temperatury powietrza.

Natomiast do malowania elementów betonowych w domu świetnie sprawdzą się farby lateksowe. Zapewnią malowanej powierzchni doskonałe krycie oraz estetyczny wygląd. Alternatywą dla produktów lateksowych są farby akrylowe.

Farby impregnacyjno-dekoracyjne – dlaczego warto zabezpieczyć malowaną powierzchnię?

W pracach malarskich, zwłaszcza wykonywanych na zewnątrz, bardzo ważna jest właściwa impregnacja malowanych powierzchni. Dzięki zabezpieczeniu ich odpowiednimi substancjami, poprawisz ich żywotność oraz zwiększysz efektywność działania farby.

Impregnat zabezpieczy beton przed pękaniem oraz chłonięciem wody, drewno przed wilgocią, grzybami oraz innymi wykwitami, a metal – przed korodowaniem. Substancje zabezpieczające dobrze przygotowują powierzchnie do malowania – zwiększają jej gładkość oraz przyczepność.

Jeśli nie znajdziesz farby dekoracyjnej na zewnątrz, która w swoim składzie zawiera substancje impregnujące, pamiętaj, by przed rozpoczęciem pracy dodatkowo zabezpieczyć powierzchnię. Idealnie nada się do tego Farba poliwinylowa do gruntowania chemoodporna "Radowil - Gr".

Pamiętaj, wybór farby nie może być przypadkowy. Sięgnij po produkt, który został przeznaczony do malowania powierzchni, jaką chcesz odnosić. Weź też pod uwagę, czy malujesz element znajdujący się w domu, czy na świeżym powietrzu.

Ostatnie wpisy

Farby dekoracyjne do drewna, betonu i metalu – jak wybierać?

Przeczytasz w 5 min


Dbanie o odpowiednią kondycję powłok malarskich to obowiązek każdego, kto chce utrzymać maszynę rolniczą w dobrej kondycji. Zwłaszcza, że urządzenia tego typu muszą znosić naprawdę wiele! Ziemia, wilgoć, substancje chemiczne wykorzystywane w gospodarstwie, piasek i kamienie – to tylko przykłady czynników, które na co dzień zagrażają powierzchni maszyn i stwarzają ryzyko pojawienia się korozji. Sprawdź, jak prawidłowo przygotować powierzchnię do malowania i przekonaj się, jaka farba do maszyn rolniczych zapewni najlepszy efekt estetyczny i ochronny.

Malowanie maszyn rolniczych – przygotowanie podłoża krok po kroku

Aby przygotować maszynę do malowania, postępuj według poniższych wskazówek.

1. Dokładnie umyj maszynę rolniczą, pozbywając się takich zanieczyszczeń, jak ziemia, błoto, fragmenty roślin, olej czy ślady substancji chemicznych. Najlepiej, jeżeli do mycia użyjesz specjalistycznego produktu, np. płynu do czyszczenia ciągników czy kombajnów.

2. Pozbądź się łuszczącej warstwy starej farby oraz śladów rdzy. Możesz wykorzystać do tego celu ręczną, drucianą szczotkę do metalu. Jeżeli renowacja obejmuje duże elementy maszyny, dobrym rozwiązaniem może okazać się szlifierka.

3. Powierzchnię maszyny dokładnie przetrzyj papierem ściernym, aby uzyskać efekt zmatowienia. Ponownie, możesz zrobić to ręcznie lub przy pomocy szlifierki.

4. Umyj maszynę, aby usunąć pył, kurz oraz brud, jaki powstał podczas pracy.

5. Odtłuść powierzchnię maszyny rolniczej przy użyciu Rafil PREPARAT DO ODTŁUSZCZANIA. Produkt należy wymieszać z wodą, a następnie nanieść na wybraną powierzchnię przy pomocy szmatki, gąbki, szczotki lub myjki wysokociśnieniowej.

Po oczyszczeniu i odtłuszczeniu maszyny rolniczej, możesz przejść do kolejnego etapu renowacji, czyli malowania.

Naprawianie maszyny rolniczej

Farba do maszyn rolniczych – jak wybrać odpowiedni produkt?

Farba do maszyn rolniczych musi wyróżniać się doskonałą trwałością, zapewniać ochronę przed korozją, a przy tym sprawdzać się na różnych powierzchniach – od eksponowanych elementów maszyny, po jej wnętrze i części funkcjonalne, wymagające zabezpieczenia przed rdzą. W wymagania te najlepiej wpisuje się Rafil CHLOROKAUCZUK – farba poliuretanowa do maszyn rolniczych, urządzeń mechanicznych oraz konstrukcji budowlanych. Do jej niezwykłych właściwości zaliczyć można m.in.:

Trwała i elastyczna powłoka malarska – emalia tworzy na malowanej powierzchni powłokę, która wyróżnia się wysoką odpornością na uszkodzenia mechaniczne, takie jak zarysowania czy uderzenia. To niezwykle ważne podczas pracy w trudnych warunkach, na jakie każdego dnia narażona jest maszyna rolnicza.

Zwiększona odporność na trudne warunki pogodowe – powłoka malarska jest odporna na czynniki atmosferyczne, takie jak opady, skrajne temperatury czy działanie promieni UV.

Gwarancja Ochrony przed korozją – połączenie emalii CHLOROKAUCZUK z produktem Rafil PODKŁAD CHLOROKAUCZUKOWY to najlepsza ochrona maszyny rolniczej przed destrukcyjnym działaniem rdzy. Producent po spełnieniu warunków, zapewnia Gwarancję Ochrony przed korozją przez 8 lat!

Oprócz wyjątkowych właściwości ochronnych, Rafil CHLOROKAUCZUK zapewnia również doskonały efekt estetyczny. Emalia dostępna jest w aż 20 kolorach, dzięki czemu bez problemu wybierzesz odcień idealny dla swojej maszyny.

Jak malować maszyny rolnicze?

Kiedy przygotujesz powierzchnię i wybierzesz odpowiednią farbę do maszyn rolniczych, możesz przejść do ostatniego etapu renowacji. O czym pamiętać podczas malowania?

Zagruntuj powierzchnię przy użyciu Rafil PODKŁAD CHLOROKAUCZUKOWY – wystarczy jedna warstwa produktu (w przypadku części szczególnie narażonych na korozję, możesz nałożyć drugą warstwę podkładu, po 20-90 minutach lub po 10 dniach). Produkt możesz nanosić przy użyciu pędzla, wałka lub natrysku.

Odczekaj 1 godzinę i nałóż na maszynę pierwszą warstwę emalii Rafil CHLOROKAUCZUK. Po upływie 30-120 minut nałóż drugą warstwę (jeżeli nie uda Ci się zachować wymaganego odstępu czasowego, drugą warstwę emalii nałóż nie wcześniej niż po 5 dniach od pierwszej). W razie potrzeby możesz nałożyć trzecią warstwę farby, przy zachowaniu takich samych odstępów czasowych.

Ostatnie wpisy:

O czym pamiętać malując maszyny rolnicze?

Przeczytasz w 5 min

Garaż metalowy, zwany często blaszakiem, to prosta konstrukcja z metalu, najczęściej z ocynkowanej lub malowanej na dowolny kolor blachy. Takie garaże nie bez powodu nadal cieszą się sporą popularnością. Jak zrobić garaż blaszany? Lepsza będzie własna konstrukcja czy zakup gotowej? Sprawdź wskazówki. 

Dzisiaj bez garażu trudno wyobrazić dziś sobie posesję. Trzymanie samochodu na mrozie i zimnie jest mało komfortowe. Nie zawsze da się przewidzieć czy zaprojektować garaż jako część domu, nie wszyscy zresztą lubią takie rozwiązanie. Pomocą służą wolnostojące garaże, w tym uniwersalny i tani blaszak, czyli garaż metalowy. 

W artykule znajdziesz informacje, jak tanio zrobić garaż blaszany. Podpowiemy, jak załatwić sprawy urzędowe, jak wybrać materiał i rodzaj konstrukcji. Ocenimy, kiedy lepiej wykonać garaż samodzielnie, a kiedy postawić na gotową konstrukcję. Doradzimy też, jak i czym zabezpieczyć garaż przed korozją i trudnymi warunkami pogodowymi.

Stary metalowy garaż możesz łatwo odnowić dzięki środkom RAFIL, np. RAFIL Radach Farba na Dach lub RAFIL Chlorokauczuk.

Garaż metalowy – czy potrzebujesz zezwolenia na budowę?

Aby postawić garaż blaszany, nie potrzebujesz dziś żadnego zezwolenia. Jedyne, co musisz zrobić, to złożyć do wydziału budowlanego w gminie lub w powiecie zawiadomienie o postawieniu dodatkowego budynku. W zgłoszeniu powinien się znaleźć rodzaj, zakres, miejsce i sposób wykonania robót budowlanych oraz termin rozpoczęcia prac.

Jeśli w ciągu 21 dni nie otrzymasz odpowiedzi, oznacza to, że garaż możesz stawiać bez przeszkód.

Budynek nie powinien w obrysie przekraczać 35 mkw powierzchni. Na każde 500 mkw możesz postawić maksymalnie dwa takie budynki.

Jaki garaż możesz wybudować? Określają to przepisy budowlane. Mówią one, że wysokość konstrukcji nie powinna być niższa niż 2,2 m. Wjazd do garażu musi mieć co najmniej 2,3 m szerokości oraz 2 m wysokości. Garaż trzeba wyposażyć w instalację elektryczną i nachyloną posadzkę. Z przepisów przeciwpożarowych wynika też, że garaż musi być zlokalizowany co najmniej 3 m od granicy działki, a jeśli od strony granicy znajdują się brama czy okna – minimalna odległość to co najmniej 4 m.

Jaki garaż blaszany wybrać – ilość stanowisk, zadaszenie, rodzaj blachy

Jeśli wszystkie formalności zostały już dopięte, można zacząć planować konstrukcję i wygląd metalowego garażu. Należy je dopasować dokładnie do potrzeb użytkowników.

Zwykle garaż blaszany jest jednostanowiskowy, choć zdarzają się konstrukcje dwustanowiskowe, również w gotowych propozycjach producentów. 

Garaże blaszane mają bardzo prostą konstrukcję. Różnice występują w rodzaju dachu – może to być dach płaski, jednospadowy lub dach dwuspadowy, najbardziej elegancki, ale i najdroższy w budowie.

Kolejna decyzja, jaką musisz podjąć, to rodzaj materiału. Najpopularniejszy materiał na garaż metalowy to odporna na wilgoć i korozję blacha ocynkowana trapezowa w wersji błyszczącej. Bardziej wymagający inwestorzy wybierają blachę ocynkowaną powlekaną kolorem z palety RAL lub blachę powlekaną materiałem drewnopodobnym. Ta ostatnia opcja pozwala nadać blaszakowi ładniejszy wygląd i dopasować jego kolor do kolorystyki innych elementów jak ogrodzenie, stolarka okienna czy drzwi wejściowe do domu. 

Pozostaje Ci także decyzja, jaką bramę do garażu wybrać. Najtańsza opcja to drzwi skrzydłowe zamykane na kłódkę czy na zamek. Droższe, ale bardziej funkcjonalne są drzwi uchylne lub drzwi segmentowe. 

Jakie wymiary blaszaka? 

Jaką wielkość powinien mieć garaż? Maksymalną określają przepisy – to 35 mkw po obrysie. Zwykle garaże (te gotowe, jak i robione samodzielnie) to prostokąty o wymiarach 3x5 m lub 6x5 m. Wielkość garażu warto jednak dokładnie zaplanować i dopasować do swoich potrzeb oraz do położenia na posesji. Taki garaż dobrze wpisze się w wygląd otoczenia domu, zapełni kawałek posesji oraz pozwoli na łatwy wyjazd i wjazd samochodu. 

Na czym powinien stanąć garaż blaszany? 

Aby postawić garaż, niezbędna jest wylewka. Powinna ona być większa o ok. 10 cm od obrysu garażu, tak aby znalazło się tu miejsce na opaskę. Wylewkę trzeba wykonać ze spadkiem na zewnątrz – chodzi o odprowadzenie wody. 

Garaż metalowy kupiony – zalety i wady

Gotowa konstrukcja garażu, którą tylko montuje się samodzielnie i stawia na wcześniej przygotowanej wylewce, to atrakcyjna alternatywa dla garażu wykonywanego samodzielnie od zera.

{{recomended-product}}

Kiedy warto kupić gotowy garaż do samodzielnego zmontowania? Jeśli nie masz czasu, umiejętności w zakresie obróbki metalu oraz odpowiednich narzędzi. Konstrukcja garażu, choć raczej prosta, może nastręczyć trudności mało wprawionym majsterkowiczom. Łatwo też o popełnienie błędu budowlanego i konstrukcyjnego, który będzie skutkował np. zalewaniem wnętrza garażu podczas roztopów. 

Gotowa konstrukcja ma wiele zalet. Możesz zamówić ją w dowolnym wymiarze oraz dobrać rodzaj materiału, dachu czy bramy do swoich potrzeb i budżetu. Co więcej, gotowe garaże blaszane są tanie. W ofercie producentów znajdziesz je już od 2000 zł. 

Czy gotowy garaż metalowy ma wady? Nie masz wpływu na jakość konstrukcji oraz użytych materiałów. Z tego powodu warto zrobić szczególnie dobry research przed zakupem. Sprawdź opinie innych kupujących i wybierz raczej jakość niż najniższą możliwą cenę. 

Metalowy garaż należy odpowiednio zabezpieczyć przed korozją, aby przedłużyć jego trwałość i czas użytkowania. Pomocą służą środki RAFIL.

Jak zrobić garaż blaszany? Samodzielna konstrukcja garażu metalowego krok po kroku

Jeśli jednak chcesz wykonać garaż blaszany samodzielnie, jak najbardziej możesz się tym zająć. Kolejne kroki przygotowania garażu metalowego to:

  1. Wykonanie odpowiedniej wylewki betonowej. Podobnie jak w przypadku garażu gotowego powinna ona być większa o ok. 10 cm niż obrys planowanego garażu.
  2. Postawienie metalowej konstrukcji i postawienie na niej bryły garażu. Zwróć uwagę, aby metalowe profile miały odpowiednią grubość i zadbaj o solidne śruby łączące całość. Konstrukcja musi być solidna i bezpieczna.
  3. Szkielet należy następnie postawić na docelowym miejscu. Na tym etapie przytwierdza się do niego blachy z pomocą nitów.
  4. Jeśli garaż ma mieć dodatkową podłogę, należy ją wykonać na tym etapie.
  5. Następny  krok to montaż bramy garażowej – dwuskrzydłowej, uchylnej itd.
  6. Teraz pozostaje już tylko montaż takich elementów jak oświetlenie czy wentylacja oraz zabezpieczenie garażu przed korozją i warunkami atmosferycznymi.

Jak zabezpieczyć garaż blaszany przed wilgocią i warunkami atmosferycznymi?

Aby przedłużyć czas użytkowanie garażu metalowego, warto go zabezpieczyć przed korozją. Polecamy wysokiej jakości gruntoemalię RAFIL Radach Farba na Dach.  Przeznaczona jest ona do ochronno-dekoracyjnego malowania zewnętrznych powierzchni metalowych: stalowych, ocynkowanych i aluminiowych. Farba stosowana jest zarówno do wykonywania nowych wymalowań, jak i renowacji starych powłok malarskich. Charakteryzuje się doskonałą przyczepnością do podłoża. Tworzy szybkoschnące, wysoce elastyczne powłoki o podwyższonej odporności na działanie światła słonecznego, wody i innych czynników atmosferycznych.

{{expert-advice}}

Emalia RAFIL Chlorokauczuk przeznaczona jest do ochronno-dekoracyjnego malowania powierzchni stalowych i żeliwnych eksploatowanych na zewnątrz pomieszczeń. Może być również stosowana do dekoracyjnego malowania podłoży betonowych i tynków cementowo wapiennych. Tworzy trwałą i elastyczną powłokę, odporną na zarysowania, uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Charakteryzuje się zwiększoną odpornością na działanie trudnych warunków atmosferycznych. Zapewnia długotrwałą ochronę antykorozyjną malowanych powierzchni metalowych w zestawieniu z RAFIL Podkład Chlorokauczukowy.

Wiesz już, jak tanio zrobić garaż blaszany. Zdecyduj, czy wolisz zbudować garaż samodzielnie, czy też lepsza dla Ciebie opcja to zakup gotowej konstrukcji do samodzielnego złożenia. W każdym z tych wypadków zabezpiecz powierzchnię garażu z pomocą środków RAFIL!

Jak zrobić garaż blaszany? Instrukcja krok po kroku

Przeczytasz w 5 min

Parapet zewnętrzny najczęściej wykonany jest z blachy. Metal po kilku sezonach traci swój estetyczny wygląd i staje się podatny na korozję. Jak odnowić parapet zewnętrzny z metalu lub betonu? W artykule znajdziesz wskazówki eksperta.Spis treści

Którą farbę do malowania parapetów zewnętrznych wybrać, aby nie tylko kolor parapetu był odpowiedni, ale by efekt malowania utrzymał się przez wiele lat? Zobacz trwałe farby do parapetów z blachy i betonu. W artykule podpowiadamy, jak dobrać kolor parapetu zewnętrznego oraz jak krok po kroku przeprowadzić malowanie parapetu zewnętrznego z blachy i betonu.

Jaki dobrać kolor parapetu zewnętrznego?

Kolor zewnętrznego parapetu ma znaczenie, jeśli chodzi o ogólną estetykę domu. Powinien być dopasowany do innych detali architektonicznych budynku. Parapet może mieć barwę odpowiadającą kolorowi:

  • ram okiennych i elementów stolarki drzwiowej i okiennej,
  • dachu,
  • rynien i elementów systemu odprowadzającego wodę z dachu.

Które kolory są dziś szczególnie na topie? Wybór kolorystyki parapetów, a wraz z nim także stolarki czy pokrycia dachowego wprost zależy od stylu architektonicznego domu.Podstawą w stylu nowoczesnym jest prosta, oszczędna forma i stonowana kolorystyka. Kolor dachu, rynien, stolarki oraz parapetów to w tym stylu zwykle szarości – od jasnych po grafitowe, niemal czarne. W takim domu dobrym wyborem będzie parapet kolorze grafitowym lub antracytowym. Inna propozycja to różne odcienie drewna.Jaki kolor parapetów wybrać do domu w stylu skandynawskim? Pomysł, który sprawdzi się zawsze, to ponadczasowa i uniwersalna biel lub brąz. Odpowiednie będą kolory drewna, dopasowane do innych drewnianych elementów bryły domu – elewacji, drzwi czy okien.Inny modny styl architektoniczny domów jednorodzinnych to styl loftowy. Dom inspirowany industrialnymi budynkami będzie prosty i minimalistyczny. Chętnie wykorzystuje się w tym stylu takie materiały jak szary beton, czerwona fabryczna cegła, szkło oraz stal w kolorze szarym lub czarnym. Często pojawia się surowe, naturalne drewno z wyraźnymi sękami i słojami. Jakie parapety dobrać do domu w stylu loftowym? Polecamy kolory drewna, szarości oraz czerń.Wielu inwestorów wybiera też tradycyjny i bezpieczny styl klasyczny. Najlepsza kolorystyka parapetów oraz stolarki okiennej i drzwiowej w stylach klasycznych to biel oraz ciepłe odcienie drewna – złocisty dąb, teak, palisander, mahoń.

Porada

Najlepiej, jeśli kolor parapetów jest identyczny z barwą stolarki, dachu i rynien. Jak to osiągnąć? Przy doborze odcienia farby do parapetów zewnętrznych kieruj się numeracją RAL, która jest niezmienna bez względu na producenta emalii, okien, blachodachówek czy rynien. Co więcej, farby renowacyjne do parapetów mogą mieć wykończenie półmatowe lub z połyskiem. Zwróć uwagę na ten szczegół przy wyborze odcienia.

Czasem nie ma pewności, jaki kolor z palety RAL zastosował producent stolarki okiennej lub orynnowania. W takim przypadku do budynku, w którym przeważają detale w odcieniu:

Ciemny parapet do jasnej elewacji

Farba do parapetów z blachy może mieć też uniwersalny metaliczny odcień RAL 9006, który będzie pasował do stalowych rynien i okuć.

Jaka farba do parapetu z blachy będzie najlepsza?

Do pomalowania metalowego parapetu należy wybrać farbę odporną na działanie wody opadowej, promieni UV oraz innych czynników atmosferycznych, na których ekspozycję wystawione są zewnętrzne detale budynku. Powłoka, którą utworzy emalia, musi być też odporna na zarysowania i uszkodzenia mechaniczne.

Biały parapet do elewacji z cegły

Ważne!

Przy wyborze farby do parapetów z ocynkowanej blachy koniecznie zwróć uwagę na to, czy produkt nadaje się do malowania tzw. ocynku!

Gruntoemalia RAFIL RADACH Farba na dach to produkt 2 w 1, który chroni i dekoruje zewnętrzne powierzchnie metalowe. Choć jej głównym przeznaczeniem jest malowanie dachów, doskonale nadaje się do renowacji parapetów stalowych, ocynkowanych i aluminiowych. Jej atutem jest duży wybór kolorów – w opcji z połyskiem jest ich trzy, w opcji półmatowej – aż trzynaście.Farba RADACH jest szybkoschnąca i charakteryzuje się bardzo dobrą przyczepnością do podłoża. Najważniejszą jej cechą, jeśli chodzi o malowanie parapetów zewnętrznych, jest odporność na działanie światła słonecznego i wody. Aby zapewnić maksymalne zabezpieczenie przed korozją, pamiętaj, by przed jej nałożeniem zastosować PODKŁAD ANTYKOROZYJNY RAFIL.

Parapet w kolorze rolet

Jaka farba do parapetów betonowych będzie najlepsza?

Zewnętrzne parapety betonowe są mniej popularne niż parapety stalowe czy aluminiowe. Którą farbę renowacyjną wybrać, jeśli zechcesz odnowić parapet z betonu? Odpowiednia będzie emalia chlorokauczukowa do powierzchni betonowych i metalowych RAFIL Emalia ChlorokauczukowaProdukt nadaje się do malowania balustrad, ogrodzeń i innych konstrukcji budowlanych użytkowanych na zewnątrz – tworzy na podłożach powłoki malarskie odporne na ścieranie, uderzenia i działanie czynników pogodowych. Emalia jest dostępna w wielu kolorach do wyboru, więc łatwo dopasujesz barwę zewnętrznego parapetu do innych elementów budynku – zobacz paleta CHLOROKAUCZUK.

Jak odnowić parapet zewnętrzny?

Poszczególne etapy malowania parapetu zewnętrznego zależą od materiału, z którego parapet został wykonany.W przypadku najpopularniejszych parapetów z blachy ważnym zadaniem jest właściwe przygotowanie powierzchni do malowania. Poszczególne kroki, jakie musisz wykonać to:

  • Upewnij się, że podłoże przeznaczone do malowania jest czyste, suche, dokładnie odtłuszczone i bez śladów korozji.
  • Stare, spękane, słabo przylegające powłoki usuń szczotką, szpachelką lub skrobakiem.
  • Miejsca zardzewiałe dokładnie przeszlifuj i odpyl.
  • Stare, ale dobrze przyczepne powłoki musisz zmatowić papierem ściernym i odpylić.
  • Nieznane wymalowania, ale też parapet po oczyszczeniu z poprzedniej powłoki pokryj w całości podkładem RAFIL Podkład Antykorozyjny. Ta farba gruntująca tworzy matową, elastyczną powłokę. Wyróżnia się doskonałą przyczepnością do podłoża. W zestawie z farbą nawierzchniową RAFIL RADACH Farba Na Dach zapewni blaszanemu parapetowi długotrwałą ochronę antykorozyjną.

Jak postępować z parapetem ocynkowanym? Upewnij się, że farba, której używasz, nadaje się do ocynku. Pamiętaj też, że wszystkie nowe powierzchnie pokryte ocynkiem należy sezonować przez okres co najmniej 6 miesięcy. Po tym czasie ocynk musisz oczyścić przy pomocy środka RAFIL Preparat Do Odtłuszczania, wymyć wodą i osuszyć. Może się także zdarzyć tzw. biała rdza. W takim wypadku zanieczyszczenia na ocynku trzeba usunąć szczotką nylonową lub szmatką, uważając, aby nie zedrzeć warstwy ocynku.Po przygotowaniu powierzchni parapetu nadszedł czas na malowanie blaszanej powierzchni. Farbę nakładaj pędzlem, wałkiem lub natryskiem. Do aplikacji pędzlem i wałkiem farbę RAFIL RADACH rozcieńcz do 5%. Do natrysków maksymalne rozcieńczenie to 10%. Używaj tylko rozcieńczalnika RAFIL RADACH Rozcieńczalnik.Potrzebujesz 2 lub 3 warstw farby. Pierwsza powinna mieć grubość do 40 mikronów powłoki na sucho. Łączna grubość warstw nie powinna przekraczać 110 mikronów na sucho. Kolejne warstwy nakładaj po co najmniej 6 godzinach przerwy. Zwróć też uwagę, aby na malowanej powierzchni nie osadziły się pyłki roślin, kurz, czy inne zanieczyszczenia mogące mieć wpływ na jakość malowanej powłoki i przyczepność farby. Jeśli już takie zabrudzenia się pojawią, przed nałożeniem kolejnej warstwy spłucz parapet wodą i starannie wysusz.

Podsumowanie

Parapety zewnętrzne, najczęściej wykonane z blachy, z czasem tracą swój ładny wygląd i stają się podatne na korozję. Na szczęście można je z łatwością odnowić, przedłużając ich żywotność.Pierwszym krokiem jest dokładne przygotowanie powierzchni parapetu do malowania. Należy usunąć z niego wszelkie zabrudzenia, tłuszcz i rdzę. W przypadku parapetów cynkowanych należy upewnić się, że wybrana farba nadaje się do tego typu powierzchni.Następnym krokiem jest wybór odpowiedniej farby do danego materiału. Do parapetów metalowych stosuj farby odporne na działanie czynników atmosferycznych, takie jak RAFIL RADACH Farba Na Dach. Do parapetów betonowych można użyć emalii chlorokauczukowej, na przykład

Zobacz inne artykuły

Farba do parapetów zewnętrznych – porady i inspiracje

Przeczytasz w 5 min
Zobacz wszystkie